Mitä PWA-sovelluksista pitäisi ajatella?

Google on ajanut viime vuosina voimakkaasti progressiivisten mobiilisovellusten ideaa. Suomessakin on näitä hieman astetta hienompia web-sovelluksia tehty jonkin verran. Mistään suuresta ryntäyksestä ei voi puhua, mutta PWA-mallilla on muutama varsin hyvä käyttötapaus, vaikka iPhonet eivät näitä sovelluksia kunnolla edelleenkään tue.

Artikkeli

Internet ilman asennettavia mobiilisovelluksia on hieno ajatus. Ei portinvartijoita, ei hankalia päivityksiä, ei sovelluksista täyttyviä puhelimia. Kolikon kääntöpuolena on se, että asennettavat mobiilisovellukset yleensä toimivat paremmin, ovat monipuolisempia ja turvallisempia käyttää.

Tätä jälkimmäistä linjaa ajaa etenkin Apple, jonka liiketoiminnan kannalta App Storen hallinta on aivan keskeinen asia. Apple haluaa, että mahdollisimman paljon asioista perustuu asennettaviin mobiilisovelluksiin, koska kaikesta rahasta, mitä sovelluksien läpi kulkee, Apple ottaa 30 prosenttia* (*tähän Applen prosenttiosuuteen on paljon erilaisia poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen näin). Apple haluaa siksi pitää nettisivut ”tyhminä” ja varata kaikki hienommat asiat ladattaville mobiilisovelluksille (kuten notifikaatiot, kyky muistaa kirjautuminen, jne, jne.).

Googlen PWA (engl. progressive web apps) on idealistisesti katsoen, tämän kehityksen antiteesi. Google haluaa, että mikä tahansa verkkosivusto voisi muuntua mobiilisovellukseksi, jos käyttäjä niin haluaa, ja tämän jälkeen sovellus pystyisi esimerkiksi lähettämään notifikaatioita ja muistamaan paremmin mihin käyttäjä jäi edellisellä käynnillään. Googlen näkemyksen mukaan tämä on internetin luontainen suunta, koska tähän on menty myös tietokoneiden sovelluksissa. Harva meistä tarvitsee enää tietokoneelleen kymmeniä asennettavia ohjelmistoja, koska suurin osa asioista tapahtuu web-sovelluksien kautta. Mobiilimaailmankin tulisi mennä tähän samaan malliin – Googlen mielestä siis.

Applea tämä tulevaisuus ei tunnu kiinnostavan, ja niin kauan kuin Applen iPhonen osuus on yli 50 prosenttia USA:ssa, tilanne tuskin muuttuu. Periaatteessa Euroopassa voitaisiin ajatella eri tavalla, koska täällä iPhonen markkinaosuudet ovat huomattavasti pienempiä. Esimerkiksi Suomessa iPhonen osuus on jossain 20-30 prosentin tuntumassa markkinoista, joten tilanne on varsin erilainen kuin USA:ssa. Maailmanlaajuinen teknologiamarkkina ei kuitenkaan heilahtele sen mukaan, miten asiat ovat muutamassa pienessä Euroopan valtiossa.

PWA-hype onkin Euroopassa huomattavasti aktiivisempaa kuin USA:ssa, jossa natiivien mobiilisovellusten toteutukseen on muitakin hyviä syitä (esimerkiksi kännyköiden rajalliset datapaketit). Moni PWA:ta hypettävä taho löytyykin juuri Euroopasta. Esimerkiksi norjalainen CMS-ratkaisu Enonic on yksi PWA-sovellusten puolestapuhuja, jonka blogiartikkeleissa nämä edustavat kaikkea hyvää ja tavoiteltavaa.

”Studies show that the progressive web application market is expected to reach a value of 10.77 billion dollars by 2027, representing an impressive year-on-year growth rate of more than 30%. And according to Google, desktop installations of PWAs have grown with 270% since the start of 2021. ”

PWA-tekeminen ei vaadi juurikaan uuden opettelua

PWA-maailmassa on toki paljon hyvää. Ensinnäkin, PWA-sovellusten toteutus ei vaadi minkään uuden teknologian opettelua. Kyse on ihan tavallisista web-sovelluksista, joille annetaan muutama lisäkyvykkyys, eräänlaisen PWA-laajentamisen avulla. Toki, mitä hienompia sovelluksia halutaan tehdä, sitä enemmän joudutaan tekemään asioita eri tavalla kuin tavallisten web-sovellusten kanssa, mutta kyse on silti pitkälti samoilla välineillä tekemisestä, kuin miten tehdään tavallisia verkkosivustoja ja web-sovelluksia. Täten verrattuna esimerkiksi ladattavien mobiilisovellusten tekemiseen, on kynnys tehdä jonkinlainen PWA-sovellus jopa radikaalisti matalampi. PWA-filosofiaan kuuluu myös se, että sovellukset eivät poikkeaisi olennaisesti web-versioista, joten ylimääräistä design-työtäkään ei tulisi joutua tekemään kovin paljon.

Toisekseen, koska PWA-sovellukset eivät vaadi erillistä lataamista ja asentamista jostain sovelluskaupasta, voidaan koko PWA-ajattelu nähdä osana oman digipalvelun web-version toteutusta. PWA-sovelluksen voi siis tehdä osana oman palvelunsa web-toteutusta, eikä sitä tarvitse ajatella välttämättä minkäänlaisena erillisprojektina edes. Kyse on vain siitä, että huolella tehty digipalvelun web-versio toimiikin vielä astetta paremmin niillä käyttäjillä, jotka käyttävät palvelua Android-puhelimilla. Näin etenkin Suomen kaltaisessa maassa, jossa Androidin markkinaosuus on valtava, voi PWA:n ajatella olevan vain astetta parempaa palvelua näille käyttäjille, eikä siihen tarvitse edes investoida paljoa. Todennäköisesti asiallisen web-sovelluksen laajentaminen PWA-kyvykkyyksillä, esimerkiksi notifikaatioiden tuella, maksaa vain muutaman kymppitonnin, parhaimmillaan vain joitain tuhansia euroja.

Tällaista lähestymistä voi ajatella myös jonkinlaisena testivaiheena matkalla kohti laajempaa, ladattavaa mobiilisovellusta. Jos ei ole varma oman asiakaskunnan mieltymyksistä, voi PWA-toteutus antaa hyvää tietoa siitä, olisiko ladattavallekin mobiilisovellukselle käyttäjiä.

PWA-sovellus voi olla hyvä testivaihe ennen investointia ladattaviin mobiilisovelluksiin

Tämän pidemmälle on kuitenkin vaikea mennä vielä tällä hetkellä, koska esimerkiksi notifikaatiot eivät toimi Applen puhelimissa. Jos haluaa tehdä sovelluksen, joka pystyy lähettämään notifikaatioita niin Android-puhelimissa kuin Applen puhelimissa, on käytännössä järkevintä tehdä ladattavat mobiilisovellukset kummallekin alustalle erikseen.

Kahden eri mobiilisovelluksen ylläpito on tosin helpottunut viime vuosina, kun React Native on yleistynyt mobiilisovellusten kehitysalustana. Googlen Flutterikin on kerännyt jonkin verran kannattajia. Täten kahden eri mobiilisovelluksen ylläpito ei enää välttämättä tarkoita kahta eri ohjelmistotiimiä, vaan on jopa mahdollista käyttää samoja taustajärjestelmiä ja samaa koodipohjaa, ainakin osittain.

Tämä lieneekin yksi syy siihen, miksi PWA-buumi ei ole saanut oikein tuulta alleen viime vuosina. Ladattavien ja asennettavien mobiilisovellusten toteutuksesta on tullut ehkä hieman helpompaa ainakin ostajien näkökulmasta, kun yksi tiimi pystyy tekemään mobiilisovellukset Androidille ja iPhonelle. Kovin paljon halvempaa ei hommasta ole tullut, mutta ehkä jossain määrin helpompaa koordinoida.

Onko PWA:lla tulevaisuutta?

PWA porskuttaa sitkeästi eteenpäin, koska Googlelle on tärkeätä luoda vaihtoehtoinen maailma sovelluskaupoille, joka ihanteellisesti olisi myös Googlen hakukoneen indeksoitavissa. PWA-sovellukset ovat tässä isossa kuvassa kuitenkin vain taktinen keino. Google on kuuluisa siitä, että jopa erittäin menestyviä hankkeita ajetaan alas nopealla aikataululla, joten tuki PWA-tekemisellekin voi kadota yhdessä yössä. Toisaalta, jotain tulee varmasti tilalle. Googlella on vahva liiketoiminnallinen intressi edistää internettiä, joka olisi avoin ja hakukoneiden indeksoitavissa, eikä lukittuna erilaisten sovelluskauppojen sisälle. Isoin kivi kengässä on kuitenkin Apple, jonka intressit ovat täysin vastakkaiset, ja toistaiseksi Apple on tehnyt vain pieniä, aika muodollisia myönnytyksiä PWA-standardin suuntaan.

On epätodennäköistä, että Apple vapaaehtoisesti lähtisi tukemaan laajempia oikeuksia web-sovelluksille, koska se söisi suoraan sen oman sovelluskaupan liiketoimintaa ja ideaa. Käytännössä varmaan muutos edellyttäisi jonkun EU:n kaltaisen tahon puuttumista tilanteeseen, jolloin Apple olisi pakotettu lisäämään Safari-selaimeensa ja puhelimien käyttöjärjestelmään tuen esimerkiksi notifikaatioille.

Voihan sitä toivoa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

4 kommenttia on “Mitä PWA-sovelluksista pitäisi ajatella?”

  1. “Käytännössä varmaan muutos edellyttäisi jonkun EU:n kaltaisen tahon puuttumista tilanteeseen, jolloin Apple olisi pakotettu lisäämään Safari-selaimeensa ja puhelimien käyttöjärjestelmään tuen esimerkiksi notifikaatioille.”

    iOS -puhelimessa PWA:t tukevat kyllä notifikaatioita. Tänä vuonna tullu (iOS and iPadOS 16.4), joten suht tuore asia, mutta toimii kyllä ihan käytännössä itselläni, sillä käytän erästä somealustaa PWA:na ja saan kyllä notifkaatiot siihen.

  2. Okei, kiinnostava tieto! Kiitos! On mennyt täysin ohi itseltäni. Täytyy tutkia, että miten toimii!

  3. Perttu Tolvanen

    Ne on tosiaan tulleet beta-releasessa jo alkuvuodesta. Vergekin on kirjoittanu näköjään.

    https://www.theverge.com/2023/2/16/23603042/apple-push-notifications-web-apps-ios-ipados-safari-16-4-beta-webkit

  4. Perttu Tolvanen

    Tää blogijuttu Forresterilta kyl kuvaa hyvin, miten Apple on toteuttanut asian. Eli toteutettu aika eri tavalla kuin Android-maailmassa, vaatii erityisduunia kehittäjiltä ja käyttäjienkin pitää kyl kikkailla vähän, että saavat notifikaatiot todella päälle. Mut joo, ei pääse nyt EU haastamaan oikeuteen, kun tuki on.

    Apple ei isoa linjaansa kyl ole muuttanut, et ei tuo vaikuta siltä, että Applea kiinnostaisi web appsit edelleenkään. Mut yksi hyvä askel oikeaan suuntaan!

    https://www.forrester.com/blogs/web-push-comes-to-ios-but-web-apps-are-still-second-class/

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun