Web-sovellukset saivat Applelta nyrkin naamaan

Apple sai uusimmasta EU-regulaatiosta hyvän tekosyyn estää PWA-tyyppisten web-sovellusten toiminnan Euroopassa. Tämä ei muuta todellisuutta kovin paljon, koska PWA-sovellukset eivät ole olleet kovin yleisiä missään, mutta kyllä tämä silti on aika kova isku avoimemmalle internetille.

Artikkeli

EU:n DMA-lainsäädäntö on varmasti monella tapaa fiksu veto EU:lta, mutta Applen vastaus siihen on ehkä ennakoituakin ilkeämpi. Applen reaktio on varmasti harkittu, vaikka viekin asioita nimenomaan eri suuntaan kuin mikä oli lainsäädännön idea. PWA-sovellusten tappaminen Euroopasta on vain yksi osa-alue Applen reaktiosta lainsäädäntöön. Odotettavissa lienee jatkoeriä tähän taisteluun, mutta toistaiseksi tämä vaikuttaa taistelulta, jossa tulee sivullisille enemmän vaurioita kuin Applelle.

Ironista on ehkä sekin, että siitä on vain muutamia kuukausia, kun Apple taipui sallimaan notifikaatiot web-sovelluksille. Tästä muutoksesta keskusteltiin muun muassa Vierityspalkin edellisen PWA-artikkelin kommenteissa. Teknisestihän Applen toteutus oli tässäkin melko monimutkainen, joten mikään valtava uudistus ei tuokaan lopulta ollut.

Analyytikko Ben Thompsonin näkemys viimeisimmistä käänteestä tiivistää hyvin tilanteen.

”Apple is disabling progressive web apps (PWAs) in the E.U. PWAs are web apps you can save to your home screen; they run in their own container and, as of only a year ago, have access to things like notifications. They are, in theory, an alternative to apps in the App Store, but in reality, developers have complained about Apple’s implementation and the lack of platform features like the aforementioned notifications.

The DMA, meanwhile, requires Apple to treat all browsers equally, and let any browser be the default. This, presumably, means letting any browser create a PWA. Apple has decided they don’t want to do the work to make this happen, so instead, in the E.U., there just won’t be any PWAs at all; you can still save a shortcut to your home screen, but it will just open in your default browser, whichever one it is.

This is, obviously, really annoying, but also abides by the regulation: the DMA doesn’t say that an iPhone has to have PWAs. And, it must be noted, this aligns with Apple’s incentives: if you want something like notifications you will have to make an app and put it in the App Store. In short, everyone is being treated equally, which the DMA requires; it just turns out that (as is so often the case) equally means equally bad.”

Lähde: Ben Thompson (maksumuurin takana)

Jos tästä jotain hopeareunusta haluaa etsiä, on mobiilisovellusten maailma nyt ainakin yhden askeleen yksinkertaisempi. Jos haluaa saada notifikaatioita käyttäjien puhelimiin, on rakennettava aito mobiilisovellus, joka ladataan Applen App Storesta. Piste.

Yksinkertaista, eikö vain?

Moni toivoi, että juuri tämä lainsäädäntö auttaisi saamaan lisää mahdollisuuksia rakentaa hyviä sovelluksia Applen alustoille, ja vaikka teoriassa nyt Apple joutuukin sallimaan myös muut selaimet, näyttää sovelluskehittäjien näkökulmasta tilanne menevän vain huonompaan suuntaan.

Myös maksamistapojen moninaistumisen kannalta Applen reaktio on varsin luova. Jos haluaa vapaammat oikeudet erilaisiin maksutapoihin, on luotava oma sovelluskauppa, kuten Epic nyt esimerkiksi tekee. Tosin ei edes Epic pidä tätä Applen reaktiota todellisena voittona, vaan lähinnä kiusantekona kilpailijoille. Muistakin sovelluskaupoista ladatuista sovelluksista kun on käytännössä maksettava eräänlaista veroa Applelle, joten nyt voi tavallaan valita, että haluaako maksaa Applelle vai itkeä ja maksaa Applelle.

Applen linja ei toki ole pelkästään taloudellisten etujen ajama, kuten esimerkiksi Daring Fireballin John Gruber on eri yhteyksissä argumentoinut. Apple haluaa sen alustalla olevien sovellusten olevan turvallisia käyttäjille, eikä se siksi halua sallia vapaita asennusoikeuksia mille tahansa verkkosivustolle. Tämä on hyvä argumentti, koska käytännössähän Apple on tehnyt sovellusten lataamisesta varsin turvallista, erityisesti mobiililaitteilla. Applen tapa kontrolloida App Storea on kuitenkin ollut varsin irrationaalinen viime vuosina, ja taloudelliset edut ovat ohjanneet toimintaa vahvasti. Täten vaikka taustalla on myös hyviä argumentteja, on tämä tietysti ensisijaisesti App Storen monopoliaseman suojaamista.

Mutta kuten todettua, tavallaan tämä myös selkeyttää asioita, etenkin asiakaspuolen näkökulmasta. Jos oma mobiilisovellusstrategia on pohdinnassa, nyt valintojen tekeminen on helpompaa. Jos haluaa laadukkaan sovelluksen Applen puhelimiin ja haluaa lähettää notifikaatioita käyttäjille, pitää käytännössä rakentaa ladattava mobiilisovellus ja maksaa kiltisti Applelle sen pyytämät provisiot. Jos tämä ei miellytä, kannattaa pysyä ihan tavallisten verkkosivujen maailmassa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun