Wolt ja Verkkokauppa.com aloittivat järkevän yhteistyön

Wolt tarjoaa Helsingin alueella pikakuljetuksia Verkkokauppa.comin ostoksille. Erona aiempaan Woltin tekemiseen on, että nyt Wolt on tarjolla verkkokauppa.comissa yhtenä toimitustapana muiden joukossa. Wolt lähtee näin suoraan kilpailuun Budbeen, Postin ja Matkahuollon kanssa.

Artikkeli

Yksi verkkokauppojen murheenkryyni ovat todella vaikeasti ennakoitavat toimitukset, ja tästä aiheesta on tässäkin blogissa nuristu useamman kerran. Jos toimitukset tulevat ”ehkä viikon päästä, ehkä johonkin lähellä olevaan paikkaan”, niin on vaikea nähdä verkkokaupan todella haastavan isoja ostoskeskuksia ja kivijalkakauppoja. Aiemmin tätä tilannetta on pyrkinyt murtamaan muun muassa Budbee, jonka kotiinkuljetukset on yleensä hinnoiteltu jonkin verran Postin ja Matkahuollon vastaavia halvemmiksi. Budbeen palvelut ovat kuitenkin toimineet hyvin samantyyppisesti kuin Postin ja Matkahuollon, tuoden paketit kotiin yleensä useamman päivän viiveellä.

Nyt Woltin ja Verkkokauppa.comin yhteistyö tuo markkinoille uuden, mahdollisesti todella kovan kilpailijan. Woltin avulla verkkokauppa.comista voi tilata tuotteita selvästi alle 10 euron toimitusmaksulla, ja tavarat tulevat perille jopa alle tunnissa. Lupaus on myös markkinointiteksteissä kuvattu ilmauksella ”jopa tunnissa”, koska luonnollisesti nopeus vaihtelee etäisyyden ja saatavilla olevien lähettien mukaan.

Ensimmäisellä testauksella tavarat tulivat Helsingin keskustaan tosiaankin alle tunnissa, mutta toinen testi hieman pohjoisempaan Helsinkiin kesti 1,5 tuntia. Verkkokauppa.comin sivun mukaan toimitukset ovat saatavilla jopa 13 kilometrin etäisyydelle Jätkäsaaren myymälästä, postinumeroalueesta hieman riippuen.

Edullinen pikatoimitus koko verkkokauppa.comin valikoimasta on varsin mullistava asia, vaikka se koskettaakin vain Helsingin keskusta-aluetta. Esimerkiksi USA:ssa Amazonin nopeat ja edulliset Prime-toimitukset ovat olleet todella merkittävä verkkokaupan kasvattaja. Suomessa (tai Euroopassa laajemminkaan) ei ole Amazonin kaltaista, yhtä hallitsevaa verkkokauppatoimijaa, joten täällä on nojattu kumppaneihin. Posti ja Matkahuolto ovat taas olleet hyvin haluttomia laajentamaan toimintaansa nopeisiin kuluttajakuljetuksiin, vaikka viime aikoina näiden palveluissa on tapahtunut kehitystä.

Erityisesti Posti on panostanut noutoautomaatteihin voimakkaasti. Noutoautomaatit eivät vain siedä ruuhkatilanteita kovin hyvin, ja voi myös argumentoida, että onko noutoautomaateissa silti kyse jonkinlaisesta kuluttajan itsepalveluna tapahtuvasta noutamisesta, joka ei välttämättä eroa kovin paljon kivijalkaliikkeessä asioimisesta – etenkin jos sen paketin perässä pitää ajella sinne sun tänne.

Täten tilausvaihtoehto, jonka tulo tapahtuu parin tunnin ikkunassa, on kuluttajan näkökulmasta yleensä ylivertainen, etenkin jos kyse on asiasta jonka tarvitsisi samantien. Ja vaikka asiaa ei tarvitse samantien, on tarkasti ennustettava saapuminen kotiovelle iso asia. Wolt on tämän tiennyt jo toki pitkään, mutta aiemmin se on yrittänyt pakottaa kaupat oman sovelluksensa sisälle, jolloin asiakassuhde pysyisi Woltin hallinnassa täysin. Woltilla on toki edelleen kaikenlaista tarjontaa sovelluksessaan, muun muassa kukkia, lemmikkitarvikkeita ja erilaisia lahjatuotteita. Joidenkin brändien kanssa Wolt on myös tehnyt kokeiluja, esimerkiksi Clas Ohlsonin kanssa. Tässä varmasti haetaankin parhaillaan tasapainoa.

Woltille on tietysti kaikkein parasta, jos brändit suostuvat tulemaan sovellukseen sisälle ja asettumaan näin eräänlaiseen alihankkija-asemaan. Tällöin Wolt omistaa asiakassuhteen ja saa käytännössä sanella ehdot myyjäkumppaneilleen. Monelle isolle brändille tällainen ei kuitenkaan ole millään tavalla järkevä vaihtoehto, eikä Woltin sovelluksella kovin isoja valikoimia edes pysty oikein selaamaan. Täten jos Wolt haluaa olla laajemmin peluri verkkokauppatoimituksissa, on sen suostuttava toimittajakumppanin asemaan suhteessa isoihin verkkokauppoihin. Aiemmin tätä askelta ei ole haluttu ottaa, syystä tai toisesta.

Woltin ilmestyminen isojen verkkokauppojen toimittajavaihtoehtoihin voi toki olla Woltillekin monella tapaa hyödyllistä. Lähetit saavat lisää keikkaa ruuhka-aikojen ulkopuolelle, ja asiakkaat oppivat, että Woltin avulla voi saada nopeasti kaikenlaisia asioita kotioven taakse.

Asiakassuhteen näkökulmasta tämä uusi kuvio on kuitenkin selkeä: Verkkokauppa.com omistaa edelleen asiakassuhteen, Wolt on vain toimituskumppani. Siksi tätä voinee pitää pienenä voittona itsenäisille verkkokaupoille, etenkin jos näitä yhteistyökuvioita alkaa tulemaan lisää.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Wolt ja Verkkokauppa.com aloittivat järkevän yhteistyön

  1. Ainakin Scandinavian Outdoorin verkkokaupassa oli tarjolla Wolt-kuljetus Tammiston myymälästä, ja hyvin toimi käytännössä. Lauantaina illalla tehdyn tilauksen sai toimitukseen sunnuntaina iltapäivällä, aika kätevää.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun