Odan lähtö on huono juttu kotimaiselle verkkokaupalle

Norjalaisen Odan päätös lopettaa ruoan verkkokauppa Suomessa on todella harmillinen uutinen ruoan verkkokaupan, mutta myös laajemmin koko kotimaisen verkkokaupan näkökulmasta.

Artikkeli

Ruoan verkkokauppa on tärkeässä roolissa totuttamassa kuluttajia Suomessa verkkokauppojen käyttöön. Oda taas on ollut tässä markkinassa se tärkein kilpailija. S-ryhmä ja Kesko ovat joutuneet kehittämään omaa toimintaansa todella paljon pärjätäkseen haastajalle. Nyt kun se haastaja lopettaa, voidaan palata takaisin mukavaan rinnakkaiseloon, jossa ei liikaa tarvitse katteista tinkiä, eikä tarjota kuluttajille liian edullisia kotiinkuljetuksia.

Oda pääsi kohtuulliseen vauhtiin. Liikevaihto Suomessa oli Kauppalehden jutun mukaan 22 miljoonaa euroa viime vuonna. Samassa jutussa arvioidaan S-ryhmän verkkokauppaan liittyvän liikevaihdon (HOK-Elanto) olevan pääkaupunkiseudulla 50 miljoonan euron luokkaa, ja Keskon lukujen olevan samankaltaiset. Täten suhteellisesti katsoen, Oda oli ruoan verkkokaupassa kohtuullisen iso toimija, etenkin täysin uudeksi toimijaksi.

”Oda on toiminut Suomessa varsin kilpailulla markkinalla. Sen haastajina ovat olleet muun muassa ruokakauppojen omat verkkokauppakuljetukset, Wolt sekä Kauppahalli24.

Lisäksi Suomen päivittäistavarakauppa on muihin maihin verrattuna poikkeuksellisen keskittynyt.

Vuonna 2021 Suomen kaksi suurinta ruokakauppaa, S- ja K-Ryhmä, veivät Ada Insightsin mukaan yhteensä 83 prosenttia ruokakauppamarkkinasta. Norjassa vastaava luku vuonna 2021 oli 73,7 prosenttia ja Saksassa 53 prosenttia.”

Oda tarjosi hyvin laajasti erilaisia toimitusikkunoita, sen valikoima kasvoi koko ajan ja moni pienempi tuottaja löysi sen kautta hyvän jakelukanavan. Erityisesti näille pienille tuottajille kilpailun lisääntyminen kaupan alalla olisi ollut tärkeä asia. Nyt moni joutuu palaamaan takaisin S-ryhmän ja Keskon puristukseen.

Asiakkaiden näkökulmasta lähtö lieneekin yllättävä, koska palvelun ja tarjonnan käyrä oli koko ajan positiivinen. Virallisen selityksen mukaan kyse on rahan kallistumisesta, eli varsinaisen liiketoiminnan ulkopuolisista tekijöistä, mutta voi toki olettaa, että jos kasvuluvut olisivat olleet erinomaiset, olisi Oda jäänyt. Eli hyvistä luvuista huolimatta, Oda lienee arvioinut edessä olevan useiden vuosien taistelu isoja kaupan jättiläisiä kohtaan, ja ilmeisesti esimerkiksi Saksa koettiin tässä kohtaa paremmin kannattavaksi kasvumarkkinaksi.

Woltin omat kaupat ja nopeat kotiinkuljetukset ovatkin ehkä nyt se keskeisin haastaja, mutta jää nähtäväksi, onko tämä alue Woltille riittävän tärkeä, jotta se toisi todellista kilpailua. Woltin tavoite lienee lähinnä auttaa nopeissa täydennysostoksissa, ei varsinaisesti kilpailla S-ryhmän ja Keskon kanssa.

Samalla tavalla esimerkiksi kotimainen Fiksuruoka ja ruotsalainen Matsmart erikoistuvat lähinnä tiettyihin kategorioihin, eivätkä näin ole aivan suoria kilpailijoita kaupan alan jättiläisille. Hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoan liikevaihto on tosin jo kirinyt 16 miljoonaan euroon, joten aivan pienestä erikoiskaupasta ei ole kysymys. Osa tästä summasta toki on kansainvälistä liiketoimintaa, mutta Suomi on isoin markkina Fiksuruoalle.

Ruoan verkkokauppa on valitettavan hyvä esimerkki siitä, kuinka saarimainen markkina Suomi on. Helsingin Sanomien jutussa Arhi Kivilahti toteaa tämän asian osuvasti.

”Kivilahti sanoo, että keskittyneisyyden lisäksi Suomen päivittäistavarakauppa on poikkeuksellinen myös kannattavuuden suhteen.

”Markkinoilla olisi varmasti tilaa, mutta Suomi on pieni ja etäinen”, Kivilahti arvioi.”

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun