A-Katsastus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää.

Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta luotiin sisältökonsepti ja yleinen informaatioarkkitehtuuri. Tärkeimpien kohderyhmien erityispiirteet ja tarpeet käsiteltiin huolella yhteisissä työpajoissa. Samalla määriteltiin onnistumisen mittarit tärkeimmille kohderyhmille.

Konseptoinnin tuloksena A-Katsastus sai toteutuksen kilpailutuksen tueksi määrittelydokumentin, informaatiohierarkian kuvauksen ja alustavat ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnitelmat.

Konseptin pohjalta lähdimme toteuttamaan uutta verkkopalvelua fokuksenamme mainio käyttäjäkokemus, suorituskyky, käytettävyys ja saavutettavuus.

Hion tekniseksi kehityskumppaniksi kilpailutuksen pohjalta

A-Katsastus kilpailutti verkkopalvelun toteutuksen, jonka myötä Hion (silloinen Geniem) valikoitui toteutuskumppaniksi projektiin, joka starttasi täydellä teholla pari kuukautta myöhemmin.

Asiakas oli jättänyt määrittelyyn tilaa muutoksille ja tarkennuksille, joten ennen varsinaista toteutusta suunnittelijamme teki tarvittavat, responsiiviset käyttöliittymäsuunnitelmat loppuun, ja johti yhdessä asiakkaan kanssa tehtyä määrittelyn tarkennusta. Samoin tekninen määrittely ja suunnittelu sisältyi toteutusvaiheen valmisteluihin, minkä jälkeen toteutus oli valmis alkamaan.

A-Katsastus ymmärsi uuden verkkopalvelun huolellisen suunnittelun merkityksen, joten siihen myös panostettiin.

WordPress valikoitui A-Katsastuksen julkaisujärjestelmäksi

A-Katsastus oli tehnyt huolellisen esiselvityksen uudelle verkkopalvelulle sopivasta julkaisujärjestelmästä. Tämän pohjalta WordPress valikoitui julkaisujärjestelmäksi, koska sen todettiin olevan laajennettavuuden ja kustannustehokkuuden kannalta paras ratkaisu.

Vastasimme WordPressin päälle rakentuvan järjestelmän tietoturvallisesta toteutuksesta. Asiakkaan toiveesta toteutuksessa käytettiin ensisijaisesti WordPressin ja siihen saatavilla olevien, huolella valikoitujen lisäosien ominaisuuksia. Esimerkiksi ylläpitokäyttöliittymän käyttäjätasoissa ja -oikeuksissa hyödynnettiin täysin WordPressin omia ominaisuuksia.

Palvelun toiminnallisuuksia

Suodatettu haku palvelupisteistä (Rajapinta tietojen hakemiselle)

Etsi lähin palvelupiste -toiminto.

API, joka luotiin projektin aikana. Mahdollistaa palvelupisteiden tietojen haun manuaalisen päivitystyön sijaan. Kun palvelupiste päivittää tietojaan, ne päivittyvät automaattisesti sivustolle.

Katsastuksen muistutuspalvelu

Tilaa katsastusmuistutus -toiminto.

Asiakas voi tilata itselleen muistutuksen katsastuksesta lomakkeen kautta.

Lopputulos

Lopputulos on ollut asiakkaalle mieluinen ja projektille asetetut tavoitteet asiakaskokemuksen yhtenäistämisestä toteutuivat. Neljä erillistä palvelua saatiin tuotua järkeväksi, teknisesti toimivaksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.

Asiakkaan aktiivinen rooli ja ketterä lähestymistapa myötävaikutti suuresti projektin onnistumiseen, ja yhteistyö on ollut molemmin puolin antoisaa. Uskomme, että tämä näkyy myös lopputuotoksessa.

Olemme sittemmin laajentaneet yhteistyötämme uudistamalla myös ajanvarauspalvelut A-Katsastukselle, sekä konserniin kuuluville K1 Katsastukselle ja Katsastajasi.fi:lle. Lisäksi kahden viimeksi mainitun verkkopalvelut uusittiin. Yhteistyömme jatkuu palveluiden jatkokehityksen ja uusien kehityshankkeiden merkeissä.

Hion erottui edukseen erityisesti tarjousten esittelytilaisuuksissa, joissa välittyi vahvan osaamisen lisäksi positiivinen asenne ja tekemisen meininki. Tehdyt projektit ovat pysyneet ilahduttavan hyvin budjetissa ja aikataulussa matkan varrella vastaan tulleista haasteista huolimatta.

Tomi Pakkanen, IT-kehityspäällikkö

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Veho.fi:n verkkopalvelu-uudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Saumattomia asiakaskokemuksia modernin teknologian avulla Veho on yli 80-vuotias suomalainen, perheomisteinen yritys, joka maahantuo ja myy henkilöautoja ja hyötyajoneuvoja, sekä tarjoaa huoltopalveluita. Viime vuosina Vehon liiketoiminta on kansainvälistynyt, ja toimintoja on laajennettu yritysostoin Ruotsin lisäksi myös Baltian maihin. Juuri kansainvälistyminen on tuonut tiukempia vaatimuksia Vehon digitaalisille kanaville. Taustajärjestelmien tulee toimia ja datan tulee olla yhtenäistä, […] Lue lisää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021. Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän […] Lue lisää

Uudestisyntynyt Kiekko-Espoo.fi

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kiekko-Espoo nousi jääkiekon SM-liigaan kaudeksi 2024-2025. Samalla seura halusi uudistaa sivustonsa moderniksi, seuran tahtotilaa viestiväksi kokonaisuudeksi, jota olisi helppo jatkokehittää tulevaisuudessa liiketoiminnan kasvaessa. Brändiuudistus kaiken taustalla Miltton teki Kiekko-Espoolle brändiuudistuksen, joka kiteytyy sanaan ”re-born”. Tämä uudestisyntymisen teema haluttiin tuoda näkyviin myös uudistetulla verkkosivustolla: samalla kun seura haluttiin näyttää eteenpäin katsovana ja raikkaana toimijana, haluttiin kumartaa […] Lue lisää

Ilmatar.com

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ilmatar on Pohjoismaissa toimiva, itsenäinen sähköntuottaja ja uusiutuvan energian kehittäjä. Kun yhtiö teki ison strategiamuutoksen ja siirtyi kuluttajille myytävästä sähköstä tuulivoiman kehittämiseen, haluttiin myös yrityksen verkkosivustot uudistaa täysin. Alkuvuodesta 2024 julkaistu Ilmatar.com kattaa sekä Suomen että Ruotsin markkinat ja toimii koko Ilmattaren sidosryhmäviestinnän kotipesänä. Ilmattarella oli alunperin kolme täysin erillistä sivustoa eri markkina-alueille, ja uudistuksessa […] Lue lisää

MutkatonKoti-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Joulukuussa 2021 julkaistu LähiTapiolan MutkatonKoti -verkkopalvelun suunnittelussa on keskitytty mahdollisimman miellyttävään käyttökokemukseen. Geniemin suunnittelemaan ja toteuttamaan verkkopalveluun tehtiin WordPressin ja eKoki-järjestelmän välinen integraatio, jonka kautta verkkopalveluun tuotavat kiinteistöjen ja asuntojen tiedot helpottavat mukavasti sisältöjen ylläpitotyötä. Palvelun tärkeimmät toiminnot, kuten asuntohaku, asuntojen listausnäkymät ja asuntohakemus, toimivat käyttäjälle johdonmukaisesti millä tahansa päätelaitteella ja käyttäjä pääsee käyttämään niitä […] Lue lisää

Kaksplus.fi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Hion teki uudistetun Kaksplus.fi-sivuston teknisen toteutuksen Vuonna 1969 perustettu Kaksplus on Suomen vanhin vanhemmuuteen keskittynyt media. Brändillä on pitkä historia printissä ja jo yli 20 vuotta takana myös verkossa. Nykyään Kaksplus on olemassa vain digitaalisessa muodossa. Kaksplus.fi on kehittynyt vertaistukea vanhemmille tarjoavasta keskustelufoorumista, ja sittemmin myös Suomen ensimmäisestä perheblogiportaalista, mediaksi, joka tarjoaa tänä päivänä laadukasta […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun