Grand One 2011 finalistien parhaat tarinat
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Printtilehdet muuttuvat uutiskirjeiksi - case Sport Digi.
Grand One 2011 lähestyy ja finalistit on julkistettu. Eri sarjojen finaaleihin on valikoitunut useita kymmeniä töitä. Monilla töillä on erittäin kiinnostavia projektiesittelyjä. Tähän juttuun on poimittu finalisteista erityisesti projekteja joiden kuvauksissa on kerrottu seikkaperäisesti projektin tavoitteista, tekemisen meiningistä ja saavutetuista tavoitteista. Osassa projektikuvauksia on jopa kerrottu projektin kustannuksista varsin tarkasti. Voittajat julkistetaan 17.3.2011 Grand One -gaalassa.
Vuoden yritys:
- White Sheep on ollut aktiivinen ja onnistunut kasvattamaan liiketoimintaansa vauhdikkaasti ja tehnyt siinä sivussa paljon näyttäviä töitä. Digiajan mainostoimisto on ollut aktiivinen myös Vierityspalkin suuntaan joten yllätyksenä finaalipaikkaa ei todellakaan voi pitää.
- Nitro sai vihdoin nimikaaoksensa ohjennukseen ja samalla ryhtyi kutsumaan itseään uusmediatoimistoksi. Saman ytimekkään nimen takaa löytyy nyt laaja otanta ammattilaisia aina 3D-tekemisestä perinteisemmän mainonnan suunnitteluun.
- Bob Helsinki ei ehkä yleensä digialan piireissä pyöri, mutta laaja-alaisena mainostoimistona on toki pistänyt näppinsä moneen hommaan.
Paras kuluttajille suunnattu palvelu:
- Ray.fi konseptiuudistuksesta kertova tarina on suositeltavaa luettavaa kaikille verkkopalveluiden konseptoinnista kiinnostuneille. Konseptointia on ollut projektissa vetämässä Deasign.
- Veikkaus.fi:n konseptiuudistuksessa Palmu Inc. kertoo myös mielenkiintoisen tarinan varsin massiivisesta konseptointiprojektista.
- Aurinkomatkat.fi:n casekuvaus raportoi saavutetut tulokset näyttävästi. Konseptissa takana myös Palmu Inc.
- IndieDays näytti mallia siihen miten tehdään erikoistunut blogiportaali muodin ympärille. Hommasta innostuivat niin lukijat kuin mainostajat.
- Elämäni talot -projektin tarinassa avataan mielenkiintoinen viraalitarina, jossa 150 ensikäyttäjän seurauksena valtava massa käyttäjiä löytää tiensä nopeasti palveluun.
Paras B2B-palvelu:
- Ruukki.comin uudistuksen massiivinen projekti raportoidaan tarkasti projektiesittelyssä mittareineen kaikkineen. Todistaa, että myös B2b-palvelun voi konseptilla todella kohdentaa ja tulokset mitata. Projektissa kumppanina atBusiness.
- Stora Enson multimediapläjäys on vertaansa vailla oleva työ, jonka raportoinnissa korostuvat myös tarkka mittaaminen ja toteutukselle asetetut kunnianhimoiset tavoitteet. Projektin päävastuullisena toimistona Morning.
- Elisa Yritysten Verkkokauppa näyttää mallia miten verkkokaupan voi tehdä todella asiakaslähtöisesti. Ketterä ja kunnianhimoinen projektitoteutus ansaitsee tutustumisen etenkin kaikilta jotka eivät vielä usko, että verkkopalveluita kannattaa tehdä ketterästi. Konseptointi ja toteutus Reaktorin.
Paras sosiaalisen median hyödyntäminen:
- Hullujen päivien Facebook-kampanjointi on hyödyllistä luettavaa monelle Facebookin kanssa töitä tekevälle digi-ihmiselle.
- Silja Linen tarina vuoden 2010 sosiaalisen median projekteista on myös kiinnostavaa luettavaa monelle markkinoijalle joka pohtii sosiaalisen median hankkeita.
Muita kiinnostavia tarinoita eri kategorioista:
- Infodesign: A1.fi kertoo tarinan siitä kuinka auton ostamisesta haluttiin tehdä yksinkertaisempaa.
- Paras kuluttajakampanja: Valkeen tarina on poikkeuksellisen tarkasti dokumentoitu tarina markkinointikampanjan toteutuksesta.
- Tuloksellisin verkkokampanja: Suklaa vai kahvi? -projektissa on raportoitu komeasti kampanjakokonaisuus ja tehty moniulotteisesta verkkokampanjasta helposti ymmärrettävä tarina.
- Tuloksellisin verkkokampanja: Marli Juissi & Duudsonit keräilykampanja raportoi laajan kamppiksen tarkasti ja jopa budjetin avaten.
- Paras viraalikampanja: Social Media for Toddlers -tarina kertoo kuinka pienikin toimisto voi saada tehtyä ilmiön joka “karkaa” verkossa ihan uusiin ulottuvuuksiin.
>> Katso kaikki kisatyöt ja näiden esittelyt Grand One 2011 -sivustolta.
Disclaimer: Kirjoittaja on ollut vuonna 2011 mukana Grand Onen tuomaristossa parhaan B2B-palvelun -tuomariston puheenjohtajana.