Grand Onen budjettikategorian finalistit (2022)
Grand Onen budjettikategoria sai tänä vuonna hieman aiempaa isomman budjetin, kun katoksi asetettiin 40 000 euroa. Tämä alkaa jo olla varsin kunnollinen raha. Budjetin nosto oli varsin paikallaan, koska yhä useampi pk-yrityskin investoi nykyisin verkkopalveluunsa useita kymppitonneja. Finalisteissa on jopa kahden hengen pk-yritys, Simelius Simelius, joka on investoinut 20 000 euroa oman sivustonsa uudistukseen.
Tänä vuonna tässä kategoriassa vaadittiin myös hieman parempia kuvauksia teknisestä ratkaisusta ja siitä kuinka asiakas pystyy ylläpitämään sivustoa. Tämä onkin erityisen tärkeätä, kun kyse on rajallisen budjetin asiakkaista. Hyvä verkkosivustoratkaisu palvelee vuosien ajan ja on asiakkaan itsensä muokattavissa mahdollisimman laajasti.
Finaaliin pääsi viisi työtä, yhteensä töitä lähetettiin kisaan 18 kappaletta.
Kahden hengen video-ja valokuvausfirmalle tehty sivusto herättelee suorastaan muistoja 2000-luvun alun multimediahuumasta, kun liikkuvaa kuvaa on käytetty runsaasti ja päänavigaatiokin on reilusti vinossa. Suunnittelusta ja tuotannosta on vastannut mainostoimisto Grundlage. Teknisenä alustana ylläpitoa auttamassa on WordPress, mutta sivuston asiakkaalle näkyvä kerros on pitkälti räätälöity, mitä voikin odottaa näin visuaalisesti voimakkaan sivuston kohdalla.
Pelkästään elämyksellisyys edellä ei ole kuitenkaan menty, vaan esimerkiksi töiden selailu on tehty myös isoja näyttöjä ja ammattikäyttöä ajatellen. Töitä voi suodattaa ja lajitella eri tavoin, jolloin ammattimainen ostaja pystyy helposti perehtymään toimiston erilaisiin projekteihin. Videot ja kuvat myös käyttävät suurilla näytöillä kaiken tarjolla olevan tilan, joten isolla näytöllä kokemus on parhaimmillaan varsin vaikuttava.
Projektista kertova tietosivu kuvaa myös teknisiä yksityiskohtia ja sivustolla saavutettuja tuloksia.
Muotibrändi Nomen Nescio on pyrkinyt sivustollaan myös herättämään tunteita ja erottumaan massasta. Suunnittelusta on vastannut Erno Forsström ja toteuttajana myös yhden hengen toimisto, Viiksimaisteri. Sivusto on selvästi brändin mukainen, minimalistinen ja mustavalkoinen, fonttia ja navigaatioratkaisuja myöten. Sivuston käytettävyys on kuitenkin varsin hyvä, mallistoa voi selata monipuolisesti ja tuotteiden suosittelu on myös hyvin toteutettu. Nokkelana yksityiskohtana on index-tyyppinen selailumahdollisuus, jota voi pitää jonkinlaisena vastaiskuna monien isojen verkkokauppojen työläälle selailtavuudelle.
Teknistä ratkaisua ei ole tämän projektin osalta kuvattu lainkaan, eikä myöskään asiakkaan ylläpitomahdollisuuksia, joten ainakin työn vertailtavuuden osalta suoritus jää hieman puoliväliin.
Finalisti: Solein by Solar Foods
Avidlyn suunnittelema ja toteuttama Solein-brändin lanseeraus on ehkä ensisijaisesti tarina uuden tuotteen lanseeraamisesta ja siitä miten paljon nykyisin tarvitaan uusia sisältöjä, jotta brändi voi saada huomiota verkossa. Ajankuva on myös se, että oma uutiskirje on varsin keskeisessä roolissa, ja siihen pyritään saamaan tilaajia jopa varsin agressiivisesti.
Sivuston käytettävyyttä ei kuitenkaan voi erityisesti kehua. Sisältöjen esittämisessä käytetään outoja pudotusvalikoita, ja on ajoittain varsin epäselvää, mikä elementti on klikattava ja mikä ei. Runsas erilaisten pop-up-ikkunoiden käyttö tuntuu myös kovin vanhanaikaiselta ja keskeyttää sivuston selaamisen jatkuvasti. Sivusto onkin lopulta varsin perinteinen kampanjasivusto, jossa erittäin voimakkaasti yritetään saada ihmisiä uutiskirjeen tilaajiksi.
Teknisenä alustana on Hubspot, mutta muutoin projektikuvaus ei keskity mitenkään sivustoprojektiin, ja muun muassa saitin toteutusbudjetti jää täysin pimentoon.
Redandbluen suunnittelema ja toteuttama Koneen Säätiön verkkosivusto on varsin laaja kokonaisuus, jossa isossa roolissa on ollut myös sivuston sisältöjen jäsentäminen. Sivuston suunnittelussa on jopa hyödynnetty käyttöliittymäprototyyppiä, jonka avulla on tehty myös pienimuotoinen käyttäjätestaus, jossa oikeilta loppukäyttäjiltä on saatu kommentteja ja palautetta.
Projektitarinan perusteella vaikuttaa siltä, että alle 40 000 euron budjetilla on asiakas saanut varsin paljon suunnittelutyötä, mutta myös varsin laajan sivuston, jossa on useita erilaisia osioita, ja jopa integraation kautta tuotuja sisältöjä.
Käyttäjälähtöisyys on selvästi ollut prosessissa mukana, ja esimerkiksi saavutettavuus on ollut tärkeä vaatimus. Tätä taustaa vasten on ehkä hieman outoa kuitenkin, että sivusto käyttää varsin levotonta navigaatiojärjestelmää, jossa päänavigaatio katoaa vieritettäessä, mutta hypähtää taas näkyviin erittäin herkästi, jos käyttäjä vierittää sivua hiemankin ylöspäin. Tällainen navigaatioratkaisu on varsin erikoinen ainakin tällaisella laajalla informaatiosivustolla, eikä edusta ainakaan saavutettavuuden näkökulmasta ennakoitavaa ja helposti hallittavaa ratkaisua.
Sivuston tuotantobudjettia ei ole projektitarinassa kerrottu, eikä muutenkaan tarinassa ole kovin hyvin avattu asiakkaan näkökulmaa sivuston ylläpitoon ja kehittämiseen. Täten tehty kokonaisuus jää ehkä hieman epäselväksi.
Finalisti: Partioscout.fi-kotisivukone
Aiempinakin vuosina pärjännyt Into-Digital on jälleen finaalissa, ja jo toista kertaa partiolaisille tehdyllä työllä. Tällä kertaa projektina on ollut eräänlaisen kotisivukoneen rakentaminen lippukuntien vapaaehtoisten käyttöön. Teknisenä alustana projektissa on WordPress, jonka monisivustotoiminnolla on työssä keskeinen rooli.
Budjetiksi on ilmoitettu 22 000 euroa, jonka puitteissa on tehty joustava sivustopohja, jota lippukunnat voivat myös muokata omien tarpeidensa mukaan. Ainakin tarina on hyvä esimerkki siitä, että varsin isoakin käyttäjäryhmää palveleva kokonaisuus voi syntyä varsin maltillisella budjetilla, kun järjestelmävalinta osuu tarkoitukseen hyvin sopivaan järjestelmään. Täten ainakin hinta-laatusuhteen näkökulmasta tämä projekti on erittäin vahvoilla, vaikka syntyvien lopputulosten laatu riippuukin paljon sisällöntuottajien osaamisesta.
Tuomaristo valitsee ja perustelee voittajan 7.4.2022 gaalassa
Kategorian voittaja selviää vasta 7.4.2022, jolloin tuomariston päätös ja perustelut julkaistaan. Tänä vuonna finalistit edustavat varsin erilaisia projekteja, joten on paljon tuomareiden painotuksista kiinni, kuka voittaa.
Simelius Simelius on ainakin projektina sellainen, josta on vaikea löytää suuria kauneusvirheitä, ja lopputulos on myös jotain aidosti massasta poikkeavaa. Tarina on hyvä, työ on kuvattu hyvin, tulokset ovat konkreettisia ja uskottavia.
Koneen Säätiö ja Partioscout.fi edustavat taas enemmän kustannusnäkökulmaa ja tavallisempia projekteja, joissa on toki tehty laadukasta työtä rajallisissa puitteissa. Jos tuomaristo haluaa painottaa esimerkiksi hyvää hinta-laatusuhdetta, voi jompikumpi näistä pärjätä.
Nomen Nescio taas edustaa indie-tyyppistä tuotantoa, jossa kaksi freelancer-tyyppistä tahoa on loihtinut massasta erottuvan verkkokaupan, jossa on myös muutamia kiinnostavia yksityiskohtia. Tämän nostaminen jotenkin ihanneprojektiksi olisi ehkä tässä kategoriassa hieman outoa, vaikka kyse onkin selvästi onnistuneesta yhteistyöstä. Toisaalta, kyseessä on myös konkreettinen esimerkki siitä, että ei laadukkaiden sivustojen tekeminen aina tarvitse isoja toimistoja.
Tuomariston perustelut, jälleen kerran, ratkaisevat.
Aiemmin Grand Onesta kirjoitettua:
- Grand Onen budjettisarjan katto nousi 40 000 euroon
- HSL.fi-uudistus voitti Grand Onen
- Grand Onen budjettikategorian finalistit
- Pienten budjettien verkkopalvelut kisaavat taas Grand Onessa
- Into-Digital voitti Grand Onen budjettikategorian
- Poimintoja Grand One 2019 -tarjonnasta
- Poimintoja Grand One 2018 -tarjonnasta
1 kommentti “Grand Onen budjettikategorian finalistit (2022)”
Kommentointi on suljettu.
Perttu Tolvanen
Ja voittajaksihan nostettiin gaalassa Simelius Simelius, kuten tässä artikkelissa vähän jo veikkailtiinkin.
Kunniamaininnat sai Partioscout ja Nomen Nescio.
Onnittelut palkituille!