Valikoituja poimintoja Grand One -finalisteista

Perttu Tolvanen

Grand One on kulman takana* ja kisan finalisteista löytyvät verkosta kattavat esittelyt. Verkkopalveluita kehittäville ammattilaisille tutustumisen arvoisia case-esittelyjä ovat ainakin seuraavat tarinat:

  • KSS Energian verkkopalvelu on tyylikäs esimerkki kuluttajalähtöisestä energiayrityksen verkkopalvelusta* jossa etusivun rooli asiakkaan oppaana on viety asiaankuuluvaan asemaan. Verkkopalvelussa on asiointipalvelun henkeen sopivaa helppokäyttöisyyttä jota toivoisi monilta muiltakin kuluttajapalveluilta.
  • Aurinkomatkojen Loma-apparaatti on komea flash-sovellus jossa on hieno idea helpottaa sopivan lomamatkan valintaa*. Toteutus on myös helppokäyttöinen ja toimiva. Erillisenä kampanjatyyppisenä toteutuksena ehkä hieman irrallinen, mutta siitäkin huolimatta komea palvelu.
  • Panda.fi päässee ainakin viime vuosien kalleimpien yrityssivustojen sarjaan.* Sivusto tuntuukin paljon enemmän animaatiofirman showcaselta kuin oikealta yrityssivustolta. Pisteitä tekijöille projektin laajuudesta ja tekemisen meiningistä. Yrityssivustona tämä toteutus tuntuu kuitenkin kovasti vuosituhannen vaihteen näkemykseltä hyvästä yrityssivustosta. Teknisesti ehkä nyt ollaankin menty se kymmenen vuotta eteenpäin – mutta onko tällä muuta kuin erottumisarvoa?
  • Sampo.com kertoo tarinan massiivisen yrityssivuston tekemisestä.* Sivusto onkin yrityssivustona varsin laadukas ja soveltunee benchmarkiksi moneen tapaukseen. Sampo.comin vahvuuksista ja heikkouksista on kirjoitettu ja keskusteltu Vierityspalkissa myös aiemmin.
  • Web-julkaisujärjestelmäkentän haastaja Bildy esitellään kattavasti case-tekstissä ja on varmasti tutustumisen arvoinen palvelu jokaiselle web-kehittäjälle – ja miksei myös päättäjälle*. Bildy on Grand Onessa aivan väärässä kategoriassa ainakin kilpailijoihinsa verrattuna, mutta on hienoa että kotimaista web-kehitykseen liittyvää tuotekehitystä nostetaan esille.
  • Viimeinen Atlantis levynjulkaisukampanja kertoo mielenkiintoisen tarinan sosiaalisen median hyödyntämisestä ennakkohypen kasvattamiseksi tuotteelle*. Hieman samanhenkinen kilpailija on Paranormal Activity –leffan ennakkohypen rakentaminen*.
  • “Silja Line Goes Social Media” on case-tarina Silja Linen sosiaalisen median hyödyntämisestä* ja on ehdotonta peruskirjallisuutta jokaiselle sosiaalisen median parissa työskentelevälle web-ammattilaiselle.
  • Artek.fi on tyylikäs tuote-esittelysivusto ja verkkokauppa jossa tuotteet ja erityisesti tuotekuvat on nostettu niille kuuluvaan rooliin*.
  • Sun Saunan verkkosivuston uudistuksesta kertova tarina esittelee erilaisia valintatyökaluja ja muita asiakkaan ostamista helpottavia työvälineitä*.

Vuonna 2009 on puuhasteltu monella saralla asiakkaan ostamista helpottavien työkalujen kanssa. Toivottavasti trendi jatkuu ja nyt erillisinä “valintakoneina” tehdyt toteutukset saadaan rakennettua keskeiseksi osaksi verkkokauppoja ja kokonaispalveluita. Ruokangas.com on jo ainakin hyvä esimerkki siitä kuinka koko verkkopalvelu voidaan rakentaa valintakoneen ympärille*. Ruokangas on myös hieno esimerkki siitä, että komea ja räätälöity verkkopalvelu voi olla myös pienemmän firman saatavilla.

Tänä vuonna case-kuvauksissa on myös huomattavaan rooliin noussut web-analytiikka ja tuloksien mittaaminen. Pelkästään hyvännäköisellä toteutuksella ei enää olekaan syytä pärjätä. Tulokset puhukoot puolestaan.

(*toim. huom. linkkejä poistettu toimimattomina.)

  1. Mikko says:

    Jotain kertoo sosiaalisen median hyödyntämisen tasosta Suomessa viime vuonna kun finalistiksi asti pääsi duuni, joka on vain lokalisaatio?

  2. Pettynyt says:

    Nimimerkkini kertoo tämän vuoden ehdokkaista kaiken. Kun selailin ehdokkaiden listaa niin en halunnut klikata oikeastaan yhtään niistä linkeistä jotka listalla olivat. Oliko lamavuosi ja rahahanat kiinni vai mistä oli kyse? Missä oli viime vuoden innovaatio?

    Kävin läpi vielä vierityspalkin julkaisut listan ja voisin antaa palkinnon vr-uudistukselle jossa lähijuna-aikataulut muutettiin html muodosta universaaliin (mm. kännyköitä-tukevaan) pdf-formaattiin.

    Sieltä tosin löytyi asuntojen hintapalvelu, Kuppalehden yritystietopailvelu, Jokakoti.fi (miinusta tosin ajax-härpäkkeistä) ja ehkä HS-asiakaspalvelu joille voisin plussan antaa.

    Ihmettelenkin tätä vierityspalkin “parhaimmistoa”… olisin ehkä jättänyt uutisoimatta tai ottanut ehkä toisen näkökulman noihin finalisteihin.

  3. Juha Söderholm says:

    Noi “tulokseen” perustuvat kampanjat tossa sarjassa on kyllä melkoinen läppä.

    Pertti 13v MFA-mieskin tekee suhteellisen paljon paremmin tuottavan kampanjan :D

    Täytyy varmaan ilmoittaa joku oma “taideteos” sinne ensi kerralla. Mahtaisi monen veijarin suut loksahtaa auki kun aletaan puhumaan oikeasti tuloksellisista kamppiksista :D

  4. Eemeli Ahonen says:

    Oliko Siljalla ROI 800% luokkaa? Minusta tuloksellisen kampanjan ROI pitäisi olla 80 000% jos puhutaan oikeasti tuloksellisuudesta. Pakko myöntää, että perusjutut on kuitenkin ihan ok ehdokkailla.

    Seuraavalla kerralla taso voisi olla korkeampi jos vaivaudutaan Juhan kanssa kertomaan tarkemmin, mikä on ollut tuloksellista.

  5. Juha Söderholm says:

    Lahden Hemohes -hiihdoista tuli mieleen termi: “Amatöörien puuhastelua”, sitä suomalainen verkkomainonta on tällä hetkellä ja tämän perusteella vielä vuonna 2020 – Puuttuu se tietty näkökulma & vaatimustaso.

    *linkki MTV-uutiseen poistettu*

  6. Petri Mertanen says:

    Yhdyn edellisiin, oikeasti tulokselliset asiakkuudet taitavat jäädä aika pitkään asiakkaiden, toimittajien tai pienen sisäpiirin välisiksi asioiksi. Jotenkin vain tuntuu siltä, että G1 on jäänyt isojen toimijoiden missikisaksi?

  7. Perttu Tolvanen says:

    Lähtisin ilman muuta siitä, että ensi kerralla vain Juha & kumppanit mukaan, niin saadaan henkselit lavalle ja mainosmiehille bisse väärään kurkkuun ;) Puskista louskuttamiseen ei kuitenkaan kannata alentua, koska se on vain sitä perinteistä meininkiä. Täten omat stoorit vain jonoon ensi vuonna.

    … tai saa niitä tuonne Uudet julkaisut -palstallekin ilmoitella jos ei jaksa ensi vuoteen odotella.

    Minusta positiivista oli tänä vuonna edes tuo tuloksien huomiointi ja ilmoittaminen. Se kertoo kuitenkin ajattelutapojen muutoksesta.

    Casejen laatu taas oli hyvin vaihteleva ja varmasti jonkinlainen välivuosi oli kyseessä. Mitään huimia innovaatioitahan ei tänä vuonna nähty. Esim. Kauppalehden Yritystietopalvelu, HS:n asiakaspalvelu-uudistus ym. ovat kaikki projekteja joiden tyyppisiä caseja olisi mielellään nähnyt enemmän lavalla. Täten erittäin hyvää havainnointia Pettyneeltä.

    Myös Petrin pointti lienee validi. Onhan se sinänsä saavutus jo, että konsultointityyppinen ala ylipäätään saa järjestettyä jotain kisoja – eli saa edes joihinkin caseihin julkaisuoikeudet.

    GrandOne on varmaan yhä enemmän hyvät bileet, kuten Twitterissä tuli keskusteltuakin. Kisalla on toki oma julkisuusarvonsa, mutta yhä enemmänhän G1 tosiaan liukuu mainosalalla tyypilliseksi kisaksi jossa palkintojen jakoperusteita ei liikaa alleviivata ja porukka keskittyy hymyilemään kameralle ja pitämään hauskaa. Pointtinsa tällaisillakin kisoilla.

  8. Juha Söderholm says:

    Perttu: “Juha & Kumppanit” leikkii omilla rahoillaan, joten niiden kampanjoiden on oltava aika tuloksellisia, jotta ne on oikeeta bisnestä – väitän vaan ettei noita meidän teoksia hyväksytä sinne, koska niillä jopa tehdään myyntiä eivätkä ne maksa viisi-kuusi numeroisia summia ja niissä harvemmin on “koreeta kuorta” – ne tähtäävät vain ja ainostaan puhtaasti myynnin tekemiseen ja siinä MFA-miehet ovat kyllä omalla ulottuvuudellaan. :)

    Jos Matti Mainosmiehen laittais tekemään esim. 2000€ alkupanpostuksella nettibisnestä, niin firma olisi noiden töiden perusteella konkurssissa viikossa. :)

  9. Juha Söderholm says:

    Ja mitä bileisiin tulee niin MFA-miehet järjestää varmaan paremmat bileetkin :D

  10. Niko Viitala says:

    Siinä vaiheessa kun MFA-miehet alkaa tehä isolla rahalla kunnon ROIta (se “80 000%”) niin täältä suunnasta tulee propsit. En lähtisi myöskään ihan heti vertaamaan mainossivujen generoinin ja suuryrityksen kampanjan ROIta keskenään.

    Mikäli pystytte parempaan suurien pääomien kanssa, niin ei ainakaan kannata tarjota yhteistyötä kys. yrityksille. Siitä saattas jopa hyötyä kaikki.

  11. Juha Söderholm says:

    Mikä on Niko “isolla rahalla”? Väitän että mun kuukaudessa käyttämä markkinointiraha vastaa pk-sektorin yrityksen vuoden markkinointibudjettia :)

    MFA-miehet ei tarjoa yhteistyötä kellekään: Me venataan että ne tarjoo meille yhteistyötä :)

  12. Juha Söderholm says:

    Ja “mainossivujen generointi” kertoo kyllä että tietämys MFA-bisneksestä on aika pientä – kyse on enemmänkin konversion taiteesta.

  13. Niko Viitala says:

    Otetaan vaikka esimerkki: Sulla oli joitain kuukausia sitten TD:n tilillä pyöristettynä 100ke, onko siellä nyt 400ke? Jos on (tai suurinpiirtein), onko se sun mielestä ihan paska tulos?

    Pointtini oli lähinnä se, että kampanjoiden ja muiden toimenpiteiden ROI-prosenttia on turha vertailla itseisarvona mikäli liiketoiminta, markkinointipanokset ja markkinointitavat yms eroavat suuresti toisistaan.

  14. Eemeli Ahonen says:

    Niko, Juha ei ole ROI:sta maininnutkaan.

    Onhan se hienoa, että Facebook-markkinoinnillakin tehdään “rahaa”, vaikka suurista luvuista ei olekkaan kyse täällä Suomessa. Suurilla ROI-%:lla ajettiin takaa kovien tulosten tekemistä kustannustehokkaasti. Se, että kulutetaan Neuvostoliiton malliin resursseja kaikkeen turhaan ei ole tämän päivän juttu.

  15. Juha Söderholm says:

    Riippuu millä voluumilla se on tehty. 100ke alkupanostuksella kuukaudessa 400ke ei oo kummoinenkaan tulos ainakaan mun mittapuulla. Useimmat meistä kuitenkin pyörittää 1000€:lla 20 000€ – se on hieman vaativampaa kuin leikkiä “isoilla” budjeteilla ja suhteessa monesti ihan älyttömillä resursseilla markkinan kokoon nähden.

  16. Juha Söderholm says:

    Jos nyt suoraan sanon niin suurin osa “sossumedian” kampanjoista joita nyt joka media hehkuttaa on sellaisia, että a) brändi on joko todella tunnettu jo valmiiksi, (Nestle) b) Niillä on faniboyta jo valmiiksi (lue Audi) tai c) Siellä luvataan jotain kuten esimerkiksi osallistuu kilpailuun.

    Väitän että tuosta massasta se, että saa myyntiä aikaiseksi on aika kiven takana – varsinkaan uusmyyntiä joka nimenomaan tulee sen Facebook-sivun takia.

    Sit kun toi sama juttu tehdään Urjalan Kivi ja Betonille ja se tuottaa oikeasti myyntiäkin niin sitten mä olen vakuuttunut.

    Mut sossumedia on suurin piirtein pahinta hömppää mitä tiedän tällä hetkellä 99% tapauksista.

  17. Juha Söderholm says:

    Puhun nyt _KAUPALLISTA_ kampanjoista. Kyllä mäkin saan “Pelastakaa Vantaan Ilvekset” -ryhmään 200 000 jäsentä, mutta miten niillä tehdään rahaa?

    Sossumedia on tällä hetkellä liiketoiminallisesti hömppää – Ainakin isojen mainostoimistojen ja gurujen toteuttamana. Sitä en kiellä, ettenkö itse olisi tehnyt tiliä sieltäkin, mutta liikaa siitä huudellaan suhteessa onnistuneisiin ceisseihin. Lue: Parempiakin tapoja on :)

  18. Riippu says:

    “Mut sossumedia on suurin piirtein pahinta hömppää mitä tiedän tällä hetkellä 99% tapauksista.”

    Varo norsunluutorniintumista, se nappaa fiksummankin varomattoman…

    Sossumediaa pitää osata käyttää, kyllä, hömppää se ei kuitenkaan ole vain sillä perusteella, että perinteisemmän (verkko)mainonnan yms säännöt eivät suoraan päde – ROIssakaan.

    Kaikella markkinoinnilla ei saa tähdätä samaan. Sossu toimii toisaalla, toisaalla ei ollenkaan – opetellaan yhdessä. Ja otetaan aika ajoin mallia niistä onnistuneemmista (kts. Facebook-ahtaajat).

  19. Riippu says:

    Kaupallisuus on joskus verho, jolla varjellaan omaa oikeutusta tehdä perinteistä ja tylsää, seiffiä ;)

    Olen osittain kanssasi samaa mieltä, että hömppää, tai oikeastaan vaan mielikuvituksetonta ja perussettiä, on moni sossu, mutta vika onkin enemmän siinä, että raha odotetaan tasan samasta luukusta sisään, kuin vanhemmissa lajeissa… En käyttäisi sossua markkinointikamppiksiin tai kamppismainontaan ja istuisi odottelemaan ROIta. Voi tulla pitkä istunto.