Imatran kaupungin verkkopalvelu-uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Druid

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Imatra on Etelä-Karjalan maakunnassa sijaitseva kaupunki, joka tarjoaa laadukkaan ympäristön turvallisuutensa, luonnonläheisyytensä ja sopivan kokonsa ansiosta. Asumisen laatua nostavat sekä laadukkaat ja helposti saavutettavat peruspalvelut että toimivat lähipalveluverkostot. Kaupunki hyötyy suuresti matkailusta, Imatran tax-free-myynti onkin kolmanneksi suurin Suomen kaupungeista. Monet turistit jäävät myös kaupunkiin yöksi, mikä näkyy maan keskiarvoa suurempana hotellien käyttöasteena.

Verkkopalvelu-uudistuksessa nostettiin ensisijaiseksi kriteeriksi selkeys käyttäjän näkökulmasta: kuntalaisten on pystyttävä hahmottamaan tarjolla olevat palvelut ja löytämään etsimänsä tiedot oman tiedontarpeensa mukaisesti. Matkailijoille on tarjottava oleellinen sisältö myös venäjänkielisenä.

Verkkopalveluiden uudistamisessa lähtökohtana oli suunnitella sisältöjen rakenne, navigaatiomalli, käyttöliittymäratkaisut, esitystavat ja ylläpitotyökalut paremmin sivuston ylläpitäjien ja käyttäjien tarpeita ja mobiilikäyttöä vastaaviksi. Luonnollisesti ratkaisun odotettiin tuovan myös kustannussäästöjä ketterämmän kehitystyön, sisällön ylläpidon, lisenssikustannusten ja käyttöpalveluiden myötä.

Palveluiden pohjana käytettiin Turun kaupungin julkaisemaa, kuntien avointa verkkopalvelualustaa, KADAa, joka on avoimen lähdekoodin ratkaisu kuntien ja kaupunkien verkkopalveluiden pohjaksi. KADA pohjautuu Turku.fi-verkkopalvelun lähdekoodiin ja on toteutettu Drupal 7:lla.

Verkkopalvelu-uudistuksen lisäksi projektissa toteutettiin Imatran kaupungille myös uusi graafinen ilme, sekä kaupungin sisäinen intra. Koulutimme kaupungin henkilöstöstä myös kymmenen sisällönsyöttäjää ja loimme selkeät materiaalit palvelun tulevien ylläpitäjien perehdyttämistä varten.

Uudistetun verkkopalvelun ansiosta sisältöjen tuottaminen ja julkaiseminen ei vaadi ylläpitäjiltä jatkuvaa manuaalista päivitystyötä, vaan sisältöä voidaan helposti tuoda esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja tarvittaessa sisällön rakennemuokkaus sujuu vaivattomasti. Myös teknisen ylläpidon parantunut vakaus auttaa osaltaaan tuomaan toivottuja kustannussäästöjä. Hallitun ja yhtenäisen ulkoasun ansiosta käyttökokemus on selkeä ja johdonmukainen kaikilla päätelaitteilla, mukaanlukien näkövammaisten käyttämät ruudunlukuohjelmat, näppäinkomennot ja tekstipohjaiset selaimet.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun