Imatran kaupungin verkkopalvelu-uudistus
Imatra on Etelä-Karjalan maakunnassa sijaitseva kaupunki, joka tarjoaa laadukkaan ympäristön turvallisuutensa, luonnonläheisyytensä ja sopivan kokonsa ansiosta. Asumisen laatua nostavat sekä laadukkaat ja helposti saavutettavat peruspalvelut että toimivat lähipalveluverkostot. Kaupunki hyötyy suuresti matkailusta, Imatran tax-free-myynti onkin kolmanneksi suurin Suomen kaupungeista. Monet turistit jäävät myös kaupunkiin yöksi, mikä näkyy maan keskiarvoa suurempana hotellien käyttöasteena.
Verkkopalvelu-uudistuksessa nostettiin ensisijaiseksi kriteeriksi selkeys käyttäjän näkökulmasta: kuntalaisten on pystyttävä hahmottamaan tarjolla olevat palvelut ja löytämään etsimänsä tiedot oman tiedontarpeensa mukaisesti. Matkailijoille on tarjottava oleellinen sisältö myös venäjänkielisenä.
Verkkopalveluiden uudistamisessa lähtökohtana oli suunnitella sisältöjen rakenne, navigaatiomalli, käyttöliittymäratkaisut, esitystavat ja ylläpitotyökalut paremmin sivuston ylläpitäjien ja käyttäjien tarpeita ja mobiilikäyttöä vastaaviksi. Luonnollisesti ratkaisun odotettiin tuovan myös kustannussäästöjä ketterämmän kehitystyön, sisällön ylläpidon, lisenssikustannusten ja käyttöpalveluiden myötä.
Palveluiden pohjana käytettiin Turun kaupungin julkaisemaa, kuntien avointa verkkopalvelualustaa, KADAa, joka on avoimen lähdekoodin ratkaisu kuntien ja kaupunkien verkkopalveluiden pohjaksi. KADA pohjautuu Turku.fi-verkkopalvelun lähdekoodiin ja on toteutettu Drupal 7:lla.
Verkkopalvelu-uudistuksen lisäksi projektissa toteutettiin Imatran kaupungille myös uusi graafinen ilme, sekä kaupungin sisäinen intra. Koulutimme kaupungin henkilöstöstä myös kymmenen sisällönsyöttäjää ja loimme selkeät materiaalit palvelun tulevien ylläpitäjien perehdyttämistä varten.
Uudistetun verkkopalvelun ansiosta sisältöjen tuottaminen ja julkaiseminen ei vaadi ylläpitäjiltä jatkuvaa manuaalista päivitystyötä, vaan sisältöä voidaan helposti tuoda esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja tarvittaessa sisällön rakennemuokkaus sujuu vaivattomasti. Myös teknisen ylläpidon parantunut vakaus auttaa osaltaaan tuomaan toivottuja kustannussäästöjä. Hallitun ja yhtenäisen ulkoasun ansiosta käyttökokemus on selkeä ja johdonmukainen kaikilla päätelaitteilla, mukaanlukien näkövammaisten käyttämät ruudunlukuohjelmat, näppäinkomennot ja tekstipohjaiset selaimet.
Lue lisää: Kunnan sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa