Suomen Yrittäjät

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Suomen Yrittäjät on 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, jonka tavoitteena on parantaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asemaa ja yrittämisen olosuhteita. Toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 61 toimialajärjestöstä.

Kolmen vuoden aikana huolella toteutetussa Yrittäjien verkkosivuprojektissa uudistettiin pääsivusto Yrittajat.fi ja luotiin uusi, julkisesta verkkopalvelusta erillinen kirjautumisen takana oleva Jäsenpalvelu. Projektin yhteydessä uudistettiin myös Suomen Yrittäjien paikallisyhdistysten ja aluejärjestöjen sivut. Ne saivat yhdenmukaiset ja helpommin ylläpidettävät sivunsa osaksi pääsivustoa.

Uuden verkkopalvelun konseptoinnin ja vaatimusmäärittelyn kumppanina Yrittäjillä oli North Patrol. Visuaalisesta ilmeestä sekä käyttökokemuksen suunnittelusta vastasi design- ja teknologiatoimisto Qvik ja vahvan panoksen visuaaliseen suunnitteluun antoivat myös Valun suunnittelijat. Valu hoiti verkkopalvelukokonaisuuden teknisen toteutuksen ja toimii jatkossa myös Suomen Yrittäjien verkkopalvelukokonaisuuden ylläpito- ja jatkokehityskumppanina.

Valu toteutti Suomen yrittäjille kolme erillistä palvelua: julkisen verkkosivuston, jäsenextranetin sekä alustan hanke- ja kampanjasivustoille. Yhteensä kokonaisuus sisältää noin 200 000 erilaista sisältöä: uutisia, tiedotteita, blogeja, oppaita, jäsenetuja, tapahtumia, yhteystietoja, tutkimuksia jne.

Huolellinen taustatyö näkyy loppukäyttäjälle helppoutena

Verkkopalvelu-uudistuksen tavoitteena oli auttaa käyttäjää löytämään valtavasta tietomassasta kulloinkin itselleen tarpeelliset tiedot. Myös visuaalista ilmettä ja käyttökokemusta haluttiin raikastaa.

Sekä asiakkaan että Valun tekemä huolellinen taustatyö saa asiat näyttämään valmiilla sivustolla yksinkertaisilta ja helpoilta. Valun projektipäällikkö Petri Kananen toteaa: “Sivuston juju onkin asioiden löydettävyyden helppous. Käyttäjän ei tarvitse tietää, kuinka monta tuntia on käytetty vaikkapa taksonomioiden miettimiseen ja määrittelyn tarkentamiseen. Asiat löytyvät käyttäjän näkökulmasta taianomaisesti.”

Sisältöjen ylläpitoa helpotettiin monin tavoin. Sisältöjä tuotetaan keskitettyihin sisältövarastoihin, joista niitä voidaan metatietoihin perustuen esittää automaattisesti sivuston eri osissa. Palvelussa voidaan joustavasti nostaa esiin kulloinkin ajankohtaisia sisältöjä, tapahtumia ja vaihtuvia teemoja sekä jäsenetuja. Sisältöjä voidaan nostaa automaattisesti myös paikallisyhdistysten ja aluejärjestöjen sivuille. Tämä helpottaa etenkin pienempien yhdistysten verkkosivujen ylläpitoa. Yhdenmukaistamalla ja selkiyttämällä sivustojen rakennetta ja työkaluja varmistetaan, että samoja sisältöjä ei enää jatkossa tuoteta ja ylläpidetä useammassa paikassa.

Migraatiossa ja kirjautumisessa vaativia teknisiä ratkaisuja

Sisällöntuottajien aikaa säästettiin huomattavasti, kun Valu toteutti julkiselle verkkosivustolle kymmeniä tuhansia sisältöjä kattavan sisältömigraation Drupalista. Migraatio toteutettiin keräämällä sisällöt julkisen käyttöliittymän kautta räätätälöidyllä hakurobotilla, jolloin tietojen kerääminen oli sujuvaa eikä vaatinut työtä aikaisemmalta järjestelmätoimittajalta.

Jäsenextranetin kirjautuminen toteutettiin räätälöitynä OpenID Connect -kirjautumisena. Kirjautumisen yhteydessä jäsenyrityksen ja extranetiin kirjautuvan käyttäjän tiedot päivitetään Microsoft Dynamicsista. Jäsen voi myös muokata palvelussa omia tai yrityksensä tietoja, jolloin tiedot viedään integraation kautta takaisin jäsenrekisteriin.

Lisäksi jäsenextranetin jäsenhakemistoon tuodaan tausta-ajona kaikkien jäsenyritysten ja pääyhteyshenkilöiden tietoja.

Jäsenextranetissa näytetään julkisella sivustolla julkaistuja uutisia ja jäsenetuja rajapinnan kautta. Extranetiin toteutettiin myös PWA-sovellus, jonka avulla jäsenextranetin voi tallentaa oman puhelimen aloitusnäytölle.

Suomen Yrittäjien tietohallintopäällikkö Janne Pärnäsen mukaan integraatiot olivat laajan kokonaisuuden ohessa projektin haastavin osuus. “Saimme kuitenkin yhdessä Valun ja crm-toimittajan kanssa aika kompleksit haasteet ratkaistua ja lopputulos on toimiva”, hän toteaa.

”Valu vakuutti meidät teknisellä osaamisellaan. Sivustokokonaisuudessamme ratkaisi nimenomaan osaaminen vaativissa teknisissä toteutuksissa. Yhteistyö toimi hyvin etäyhteyksin. Sitä jännitimme alkuun, mutta kaikki hoituu näköjään etänä.”
Taru Jussila, viestintäjohtaja, Suomen Yrittäjät

Jätä kommentti