WordPress viilettää trendin harjalla Suomessa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Valun Findkit-hakukonetuote uskoo tuovansa lisää laskutusta digitoimistoille.

WordPress on maailmallakin todella iso juttu, kenties isoin ikinä mitä julkaisujärjestelmämarkkinassa on nähty. Silti Suomessa käynnissä oleva WordPress-buumi on huomattava. Pienet digitoimistot ja mainostoimistot ovat ottaneet WordPressin laajalti omakseen, mutta myös isommat tekijät kokeilevat WordPressiä yhä vakavammalla asenteella.

Etenkin monet aiemmin pelkästään omalla julkaisujärjestelmällä sivustoja tehneet ovat ryhtyneet myös WordPress-toteuttajiksi. Viimeisimpiä käännynnäisiä ovat Poutapilvi ja Media Cabinet. Poutapilven järjestelmävalikoimaan WordPress on ilmestynyt kaikessa hiljaisuudessa. Media Cabinet kasvatti WordPress-osaamistaan ostamalla Adianin, jonka Mikko Virenius on tunnettuja kotimaisia WordPress-asiantuntijoita.

2015-03-03_mediacabinet-adian-tweet

Kovin merkittävänä yrityskauppana tätä siirtoa ei voi pitää (Adian on yhden miehen yritys), mutta symbolisena liikkeenä siirto on kiinnostava – kuten on Poutapilvenkin valikoiman laajentuminen. Kotimaiset julkaisujärjestelmätoimittajat ovat olleet hyvin sitkeitä omien tuotteidensa puolestapuhujia.

Kyllä Media Cabinet ja Poutapilvi edelleen näkevät omat tuotteensa tärkeässä roolissa (kuten Media Cabinetin tiedotteestakin voi lukea), mutta eivät enää ainoana ratkaisuna.

Kokoluokaltaan Media Cabinet ja Poutapilvi myös edustavat “webbifirmojen” keskiraskasta sarjaa, joten näiden toimijoiden laajentuminen WordPress-markkinaan on etenkin isompien asiakkaiden kannalta kiinnostavaa. Media Cabinetin viimeisimmät liikevaihdot pyörivät 1,5 miljoonan euron tuntumassa. Poutapilvi on samassa sarjassa, viimeisimmän liikevaihdon ollessa 1,6 miljoonaa euroa.

Media Cabinetin Kari Turunen kommentoi Vierityspalkille siirtymistä WordPressiin:

“Avoimen lähdekoodin strategiaa on yrityksessämme pyöritelty jo vuosia, mutta oman tuotteemme ympärillä ollut jatkuva kasvu on antanut meille mahdollisuuden seurata Open Source -kysynnän ja -teknologioiden kehittymistä kohtuullisen pitkään. Viime aikoina kuitenkin juuri asiakaskysyntä – nimen omaan WordPressin – on laittanut isommat rattaat pyörimään ja laittaneet meidät vastaamaan kysymykseen: miksi emme ottaisi WordPressiä tarjontaamme, kun sitä kerran halutaan?”

Turunen näkee WordPressin kohdalla myös mahdollisuuksia kasvuun.

“Ja toki, WordPressissä kiinnostaa erityisesti sille vihkiytyneitten kehittäjien saatavuus suorien rekryjen, alihankinnan tai yritysostojen kautta. Tilanne on oleellisesti erilainen suljettujen järjestelmien kanssa.”

Media Cabinetin vahvuuksista kysyttäessä Turunen mainitsee myös mahdollisuudet kasvuun, jopa yritysostojen kautta.

“WordPressin tarjoajana olemme täsmälleen niin vahva, kuin miten vahva tiimi meillä on niin kehittäjinä kuin asiakasrajapinnassakin. Toki yrityksemme pitkä kokemus monennäköisistä ja -kokoisista projekteista ja vakaa taloudellinen asema voi tuoda jotain etua joissakin asiakassegmenteissä verrattuna pieniin wp-firmoihin, mutta tärkeimmät vahvuudet nousevat kovatasoisista kehittäjistä. Satsaamme siis kehittäjiin ja tuotekehitykseen, kuten olemme aiemminkin tehneet ja uskomme merkittävimpien vahvuuksien löytyvän sieltä. Lisäksi suurehko ja monipuolinen asiakas- ja projektimäärä antaa myös hyviä lähtökohtia tuotekehitykseen.”

Onkin kiinnostavaa nähdä mitä lisääntyvä kilpailu WordPress-kentällä tuo tullessaan. Monet kotimaiset julkaisujärjestelmätoimittajat ovat hioneet vuosien varrella prosessinsa kuntoon, ja kustannustehokkaat projektit onnistunevat pienen harjoittelun jälkeen myös WordPressillä.

Epäilemättä myös ylläpitopaketit saavat näiltä toimijoilta erityistä rakkautta. Tukevat ylläpito- ja vuosisopimukset ovat olleet kuitenkin keskeinen osa näiden tahojen liiketoimintamallia aiemmin. Nyt kun lisenssimaksuja ei enää tuotteesta voi pyytää, niin tuotteistus on tehtävä jollain toisella tapaa. Media Cabinetin tiedote onkin kuvaava, tuotteistus kiinnostaa. Jollain tapaa asiakkaille halutaan tarjota jotain erityistä, jotain ihan omaa.

WordPress-markkinaan tällainen lisääntyvä kilpailu sopii oikein hyvin.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun