Kunnat keskittävät WordPressiin ja Drupaliin

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Valun Findkit-hakukonetuote uskoo tuovansa lisää laskutusta digitoimistoille.

Kunnat ovat uudistaneet verkkopalveluitaan ahkerasti parin viime vuoden aikana, ja samalla myös teknologiavalinnat ovat yhtenäistyneet huomattavasti. Aiemmin etenkin kotimaiset julkaisujärjestelmätuotteet olivat vahvoja toimijoita Suomen kuntakentässä, mutta viime vuosina muutos avoimen lähdekoodin kärkituotteisiin, WordPressiin ja Drupaliin, on ollut selkeä.

North Patrolin tuore katsaus kuntakentän uudistuksiin toteaa WordPressin olevan alustana jo lähes 40 prosentilla Suomen kuntien verkkosivustoja. Drupal on selkeä hopeamitalisti 16 prosentin osuudella, mutta Drupalin asema on todellisuudessa tuota lukua merkittävämpi, koska se on etenkin isoimpien kaupunkien käyttämä teknologia-alusta. Täten euromääräisesti markkinaa katsoen, voi Drupal olla jopa kohtuullisen lähellä WordPressin markkinaosuutta.

Tyypilliset, isot Drupal-hankkeet kun ovat useita satoja tuhansia euroja, ja kuntien WordPress-sivustojen keskihinta taas pyörinee muutamissa kymmenissä tuhansissa euroissa.

Tosin WordPress on hitaasti lähestynyt myös Drupalin kokoluokkaa. Isoimmat kuntakentän sivustohankkeet ovat WordPressilläkin tehtynä 100 000 euron kokoluokassa. Esimerkiksi Creuna Finlandin voittama Porvoon kaupungin verkkosivustouudistus on jälki-ilmoituksensa perusteella arvioitu 190 000 euron kokoluokkaan. Tosin tuohon summaan kuuluvat kaikki projektiin arvioidut tehtävät sekä jatkuva ylläpito neljän vuoden ajan, joten summa ei suinkaan tarkoita sitä projektia millä yhteistyö on aloitettu.

Muitakin esimerkkejä löytyy. Esimerkiksi Lahden kaupunki arvioi uudistuksesta kertovassa tiedotteessaan, että verkkosivustouudistus maksoi noin 110 000 euroa. Ylen uutisessa kerrotaan Kokkolan kaupungin verkkosivustouudistuksen maksaneen 67 500 euroa (voittaneen tarjouksen summa).

Vierityspalkin Julkaisut-palstalta löytyy myös useita yli 60 000 euron kategoriaan listattuja kaupunkisivustoja: esimerkiksi Trimedian toteuttama Visit Jyväskylä, Geniemin toteuttama VisitVaasa.fi, Valun toteuttama Järvenpään kaupungin verkkosivusto, Valun toteuttama Seinäjoen kaupungin verkkosivusto ja JCO:n toteuttamat Raaseporin kaupungin verkkosivut. Erityisesti Valu Digital ja Geniem ovat viime vuosina urakoineet useita isoja kaupunkisivustoja WordPressillä.

Isoille kaupunkikonserneille ei myöskään aina riitä pelkästään yksi ratkaisu. Esimerkiksi Helsinki ja Tampere tulevat käyttämään Drupalia pääsivustonsa alustana, mutta tekevät kaikki pienemmät sivustot WordPress-pohjaisesti.

Viitatussa katsauksessa ei huomioitu lainkaan kuntien asiointipalveluita. Nämä kun ovat tyypillisesti verkkosivustosta erillisiä ratkaisuja, ja näitä on käsitelty erillisessä selvityksessä.

Kotimaisten julkaisujärjestelmätuotteiden markkinaosuus todennäköisesti laskee jatkossakin, mutta tuskin putoaa mitenkään dramaattisesti. Vaatimukset julkaisujärjestelmiä kohtaan eivät ole kasvaneet viime vuosina valtavasti, joten moni kunta voi pärjätä nykyisellä ratkaisulla vielä vuosia. Etenkin jos saavutettavuuspäivitykset on jo tehty, eikä ole muita akuutteja uudistustarpeita.

Moni katsauksessa mainittu tuotetalo ei enää puhu edes aktiivisesti omasta tuotteestaan. Esimerkiksi Poutapilven P4 -tuotetta ei enää mainita heidän omalla sivustollaan lainkaan. Poikkeuksen tekee lähinnä Tietotalon InfoWeb -alusta, joka esitellään heidän sivustollaan nimenomaan kuntien tarpeisiin kehitettynä alustaratkaisuna. InfoWebikään ei ole täysin omaa tekoa enää nykyisin, vaan pohjalla on avointa lähdekoodia oleva Orchard, jonka poikkeuksellisen vapaa lisenssimalli sallii kaupallisen tuotteen rakentamisen avoimen koodin tuotteen ympärille.

Erityisesti WordPressin nousu on ollut seurausta kuntien itsenäisistä päätöksistä. Suosion takana ei ole koordinoitua yhteiskehittämistä tai hankerahaa, joka olisi ohjannut päätöksentekoa. Yhteiskehittämisestäkään ei voi oikein puhua, vaikka kunnat keskustelevatkin aktiivisesti toistensa kanssa. Joitain esimerkkejä on esimerkiksi yhteishankinnoista, mutta näissä puhutaan toistaiseksi yksittäistapauksista.

Muutos markkinakentässä on ollut lopulta varsin huomattava, ehkä nopeakin, kun etenkin WordPressillä toteuttavien toimistojen joukosta löytyy nykyisin jo pitkä lista toimistoja, joilla on hyvää kokemusta kuntasivustojen toteuttamisesta. Tällöin asiakkaan ei tarvitse aina selittää kaikkea alusta alkaen, ja kumppanilta saattaa tulla jopa hyviä, uusia ehdotuksia.

>> North Patrolin katsaus: Kunnat uudistivat verkkosivustoja ahkerasti (2021)

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Aiemmin webin teknologioista:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun