Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta

Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet

Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa.

– Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän kohdallaan toimitusvaikeuksia. Niinpä päädyimme toimittajan vaihtoon, Tampereen Energian Service Manager Jussi Järvinen

Toimintatavat ja toimituskyky tärkeässä roolissa

Yhtiön Brand Manager Hanna Jokiselle Valu oli tullut tutuksi jo aiemmin.

– Olen työskennellyt pitkään markkinointi- ja viestintäalalla monien yritysten parissa ja tehnyt Valun kanssa töitä aiemminkin. Kokemukset yhteistyöstä Valun kanssa olivat hyviä. Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä. Meillä on vakiintuneet projektikäytännöt ja niihin liittyvät prosessit. Valu on tottunut etenemään samantyyppisellä mallilla.

Jussi Järvisen mukaan merkittävää oli myös se, että aikataulu oli tiukka ja Valun toimituskyky pystyi vastaamaan siihen.

”Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä.” Hanna Jokinen, Brand Manager

Monimuotoista ja asiakaslähtöistä ilmaisua elementeillä

Uudelle verkkosivustolle haluttiin vapaus monimuotoiseen ilmaisuun.

– Sivusto koostettiin muokattavista elementeistä. Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle, Hanna Jokinen kuvailee ja kertoo toiveen toteutuneen.

– Voimme järjestää, kehittää ja ohjata asiakkaitamme paremmin heidän etsimiensä asioiden pariin. Voimme esimerkiksi nostaa asiakkaiden kysymiä kysymyksiä vastauksineen keskelle sisältöä ja auttaa näin muita samoja kysymyksiä miettiviä. Halusimme lopputuloksesta myös visuaalisesti selkeämmän ja luettavamman.

Myös Jussi Järvinen pitää tärkeänä, että oma sisällöntuotantotiimi pystyy hallitsemaan sivua itsenäisesti, eikä työtä tarvitse lähteä tilaamaan muualta. Tämä nopeuttaa sivuston kehittämistä, jolloin muuttuviin asiakastarpeisiin voidaan vastata hyvinkin rivakasti.

”Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle.” Hanna Jokinen, Brand Manager

Kokonaisuudessa kaksi sivustoa

Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.

Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.

– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.

Hyvin toimiva vuorovaikutus on tärkeää

Tiiviillä aikataululla toteutettu projekti sujui sulavasti.

– Projekti eteni yhteisen suunnitelman mukaisesti ja joustavasti. Pystyimme myös tekemään tarvittavia muutoksia matkalla. Meidän ja Valun tiimit pelasivat hyvin yhteen ja oli tunne, että tätä tehdään yhdessä, Hanna Jokinen kuvailee.

Jussi Järvinen korostaa hyvää vuorovaikutusta:

– Henkilökemiat toimivat hyvin, tulimme hyvin juttuun ja huumori oli samankaltaista. Olen aiemmin ollut mukana pääosin ohjelmistokehityksessä, ja tämä oli ensimmäinen vetämäni webbiprojekti, joten olin samalla oppimatkalla. Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.

Myös Hanna Jokinen kehuu projektin aikaista fiilistä.

– Tiimini kuvaili, että tämä on ollut yksi parhaista projekteista, missä he ovat olleet mukana. Osa tiimistä on ehtinyt olla mukana parissakin sivustonuudistuksessa Tampereen Energiassa, joten kokemusta on kertynyt aiemmin. Tällä kertaa tunnelma oli hyvä koko projektin ajan, vaikka elimme tiukkojakin hetkiä ja hikikarpaloitakin vuodatettiin. Koko projektin viba oli positiivinen ja lopussa oli tunne siitä, että tulimme sekä sisällöllisesti että teknisesti valmiilla sivustolla ulos.

”Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.” Jussi Järvinen, Service Manager

Tiukka aikataulu ja hyvä boogie ajoivat osaavaa projektitiimiä eteenpäin

Onnistuneen projektin avaintekijöitä hyvän vuorovaikutuksen lisäksi olivat Jussi Järvisen mukaan selkeä konsepti ja tahtotila sekä pysyvä ja osaava projektitiimi.

– Saimme tehdä koko projektin samojen ihmisten kanssa, eikä projekti sisältänyt henkilövaihdoksista johtuvaa perehdytystä. Tiukka aikataulu ajoi meitä hyvällä draivilla eteenpäin, Järvinen toteaa.

Valun projektipäällikkö Petri Kanasen mukaan projekti oli selkeä, mikä mahdollisti tiiviin aikataulun.

– Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Kananen toteaa.

– Koko tiimini ansaitsee kiitoksen tiukasta puristuksesta, laadukkaista sisällöistä ja Valun porukka näiden mahdollistamisesta, Hanna Jokinen toteaa. Hän kokee, että mitään ei olisi voitu tehdä paremmin.

– Uskon että sivustouudistus oli kokonaisuutena kiva kokemus meille kaikille, Jokinen päättää.

”Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.” Petri Kananen, projektipäällikkö, Valu Digital

Kokonaisuudessa kaksi sivustoa

Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.

Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.

– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.

Tekniseen toteutukseen kuului myös integraatiota. Käyttäjähallinnan AD-integraation avulla helpotetaan huomattavasti käyttöoikeuksien hallinnointia. Lisäksi sivuston päivittäjän kannalta on kätevää, että hän pääsee verkkosivujen hallintaan samalla, kun kirjautuu muutenkin työkoneelleen. Työpaikkojen integraatiossa tuodaan työpaikat TalentAdoresta omaksi sisältötyypikseen WordPressiin. Kun sivuston käyttäjät eivät siirry pois alkuperäiseltä sivustolta, niin heille pystytään tarjoamaan saumaton brändin mukainen käyttökokemus. Sähkön tuntihinnan integraatio puolestaan tuo Fingridin hintadatan visuaalisessa muodossa suoraan verkkosivuille.

Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.

Jussi Järvinen

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Talentia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Raikas ilme tukee jäsenviestintää Talentia on yli 26 000 korkeasti koulutetun sosiaalialan ammattilaisen ammattijärjestö. Verkkosivuston uudistus käynnistyi jäseniltä kerätyn palautteen pohjalta. Sivustolta toivottiin helpommin hahmotettavaa rakennetta ja pirteämpää ulkoasua. Valun suunnittelema uusi ilme on kepeä, innostava ja lämmin. Se hyödyntää kontrasteja, kuvituksia ja Talentian brändivärejä pelaten saumattomasti yhteen teknisten ratkaisujen kanssa. “Uudistettu rakenne ja selkeä […] Lue lisää

Uudestisyntynyt Kiekko-Espoo.fi

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kiekko-Espoo nousi jääkiekon SM-liigaan kaudeksi 2024-2025. Samalla seura halusi uudistaa sivustonsa moderniksi, seuran tahtotilaa viestiväksi kokonaisuudeksi, jota olisi helppo jatkokehittää tulevaisuudessa liiketoiminnan kasvaessa. Brändiuudistus kaiken taustalla Miltton teki Kiekko-Espoolle brändiuudistuksen, joka kiteytyy sanaan ”re-born”. Tämä uudestisyntymisen teema haluttiin tuoda näkyviin myös uudistetulla verkkosivustolla: samalla kun seura haluttiin näyttää eteenpäin katsovana ja raikkaana toimijana, haluttiin kumartaa […] Lue lisää

Sport Event Management Finland – markkinointisivusto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kansainvälinen käyntikortti urheilulle Sport Event Management Finland (SEMF) tekee Suomea tunnetuksi kansainvälisten urheilutapahtumien järjestäjille ja urheilijoille. Yksikkö toimii Lahti Region Oy:n (visitlahti.fi) yhteydessä. Hankkeen taustalla on viisi eri kaupunkia sekä laaja urheilu- ja matkailunedistämisverkosto. Osana hanketta haluttiin rakentaa markkinointisivusto Sportsfinland.com. Se kokoaa urheilutoimijoita kiinnostavat tiedot yhteen paikkaan ja tuo esiin kaupunkien tarjontaa. Sivusto tukee myös […] Lue lisää

Ilmatar.com

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ilmatar on Pohjoismaissa toimiva, itsenäinen sähköntuottaja ja uusiutuvan energian kehittäjä. Kun yhtiö teki ison strategiamuutoksen ja siirtyi kuluttajille myytävästä sähköstä tuulivoiman kehittämiseen, haluttiin myös yrityksen verkkosivustot uudistaa täysin. Alkuvuodesta 2024 julkaistu Ilmatar.com kattaa sekä Suomen että Ruotsin markkinat ja toimii koko Ilmattaren sidosryhmäviestinnän kotipesänä. Ilmattarella oli alunperin kolme täysin erillistä sivustoa eri markkina-alueille, ja uudistuksessa […] Lue lisää

Neova

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Neova on kansainvälinen, uusiutuvaan energiaan, kestävään kasvattamiseen sekä aktiivihiilituotteisiin keskittyvä yritys. Sillä on toimintaa 10 maassa ja yrityksen pääkonttori sijaitsee Jyväskylässä. Neovan brändiuudistuksen yhteydessä haluttiin uudistaa myös verkkosivusto visuaalisesti moderniksi ja näyttäväksi kokonaisuudeksi. Vanhan verkkosivuston alusta oli tullut tiensä päähän ja tavoitteena olikin uudistaa sivusto nykyaikaiseksi sekä sisältä että ulkoa. Tekniseen toteutukseen sisältyi myös laaja […] Lue lisää

Pelastakaa Lapset ry

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Tärkein ulkoinen viestintäkanava koki isoja muutoksia Pelastakaa Lapset ry työsti pitkään omatoimisesti verkkosivustonsa uudistusta. Hanke oli alkanut elää omaa elämäänsä ja siitä oli tullut jo hyvin sokkeloinen. Lopulta Pelastakaa Lapset ry päätti joulukuussa 2022, että se haluaa tehdä selkeän ja kokonaisvaltaisen uudistuksen omat kohderyhmänsä huolellisesti huomioiden. Yhteistyökumppaniksi valittiin Valu Digital. Pelastakaa Lapset ry:n hankkeen vetäjänä […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun