Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Testatusti tietoturvallinen palvelu

Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet

Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa.

– Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän kohdallaan toimitusvaikeuksia. Niinpä päädyimme toimittajan vaihtoon, Tampereen Energian Service Manager Jussi Järvinen

Toimintatavat ja toimituskyky tärkeässä roolissa

Yhtiön Brand Manager Hanna Jokiselle Valu oli tullut tutuksi jo aiemmin.

– Olen työskennellyt pitkään markkinointi- ja viestintäalalla monien yritysten parissa ja tehnyt Valun kanssa töitä aiemminkin. Kokemukset yhteistyöstä Valun kanssa olivat hyviä. Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä. Meillä on vakiintuneet projektikäytännöt ja niihin liittyvät prosessit. Valu on tottunut etenemään samantyyppisellä mallilla.

Jussi Järvisen mukaan merkittävää oli myös se, että aikataulu oli tiukka ja Valun toimituskyky pystyi vastaamaan siihen.

“Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä.” Hanna Jokinen, Brand Manager

Monimuotoista ja asiakaslähtöistä ilmaisua elementeillä

Uudelle verkkosivustolle haluttiin vapaus monimuotoiseen ilmaisuun.

– Sivusto koostettiin muokattavista elementeistä. Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle, Hanna Jokinen kuvailee ja kertoo toiveen toteutuneen.

– Voimme järjestää, kehittää ja ohjata asiakkaitamme paremmin heidän etsimiensä asioiden pariin. Voimme esimerkiksi nostaa asiakkaiden kysymiä kysymyksiä vastauksineen keskelle sisältöä ja auttaa näin muita samoja kysymyksiä miettiviä. Halusimme lopputuloksesta myös visuaalisesti selkeämmän ja luettavamman.

Myös Jussi Järvinen pitää tärkeänä, että oma sisällöntuotantotiimi pystyy hallitsemaan sivua itsenäisesti, eikä työtä tarvitse lähteä tilaamaan muualta. Tämä nopeuttaa sivuston kehittämistä, jolloin muuttuviin asiakastarpeisiin voidaan vastata hyvinkin rivakasti.

“Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle.” Hanna Jokinen, Brand Manager

Kokonaisuudessa kaksi sivustoa

Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.

Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.

– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.

Hyvin toimiva vuorovaikutus on tärkeää

Tiiviillä aikataululla toteutettu projekti sujui sulavasti.

– Projekti eteni yhteisen suunnitelman mukaisesti ja joustavasti. Pystyimme myös tekemään tarvittavia muutoksia matkalla. Meidän ja Valun tiimit pelasivat hyvin yhteen ja oli tunne, että tätä tehdään yhdessä, Hanna Jokinen kuvailee.

Jussi Järvinen korostaa hyvää vuorovaikutusta:

– Henkilökemiat toimivat hyvin, tulimme hyvin juttuun ja huumori oli samankaltaista. Olen aiemmin ollut mukana pääosin ohjelmistokehityksessä, ja tämä oli ensimmäinen vetämäni webbiprojekti, joten olin samalla oppimatkalla. Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.

Myös Hanna Jokinen kehuu projektin aikaista fiilistä.

– Tiimini kuvaili, että tämä on ollut yksi parhaista projekteista, missä he ovat olleet mukana. Osa tiimistä on ehtinyt olla mukana parissakin sivustonuudistuksessa Tampereen Energiassa, joten kokemusta on kertynyt aiemmin. Tällä kertaa tunnelma oli hyvä koko projektin ajan, vaikka elimme tiukkojakin hetkiä ja hikikarpaloitakin vuodatettiin. Koko projektin viba oli positiivinen ja lopussa oli tunne siitä, että tulimme sekä sisällöllisesti että teknisesti valmiilla sivustolla ulos.

“Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.” Jussi Järvinen, Service Manager

Tiukka aikataulu ja hyvä boogie ajoivat osaavaa projektitiimiä eteenpäin

Onnistuneen projektin avaintekijöitä hyvän vuorovaikutuksen lisäksi olivat Jussi Järvisen mukaan selkeä konsepti ja tahtotila sekä pysyvä ja osaava projektitiimi.

– Saimme tehdä koko projektin samojen ihmisten kanssa, eikä projekti sisältänyt henkilövaihdoksista johtuvaa perehdytystä. Tiukka aikataulu ajoi meitä hyvällä draivilla eteenpäin, Järvinen toteaa.

Valun projektipäällikkö Petri Kanasen mukaan projekti oli selkeä, mikä mahdollisti tiiviin aikataulun.

– Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Kananen toteaa.

– Koko tiimini ansaitsee kiitoksen tiukasta puristuksesta, laadukkaista sisällöistä ja Valun porukka näiden mahdollistamisesta, Hanna Jokinen toteaa. Hän kokee, että mitään ei olisi voitu tehdä paremmin.

– Uskon että sivustouudistus oli kokonaisuutena kiva kokemus meille kaikille, Jokinen päättää.

“Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.” Petri Kananen, projektipäällikkö, Valu Digital

Kokonaisuudessa kaksi sivustoa

Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.

Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.

– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.

Tekniseen toteutukseen kuului myös integraatiota. Käyttäjähallinnan AD-integraation avulla helpotetaan huomattavasti käyttöoikeuksien hallinnointia. Lisäksi sivuston päivittäjän kannalta on kätevää, että hän pääsee verkkosivujen hallintaan samalla, kun kirjautuu muutenkin työkoneelleen. Työpaikkojen integraatiossa tuodaan työpaikat TalentAdoresta omaksi sisältötyypikseen WordPressiin. Kun sivuston käyttäjät eivät siirry pois alkuperäiseltä sivustolta, niin heille pystytään tarjoamaan saumaton brändin mukainen käyttökokemus. Sähkön tuntihinnan integraatio puolestaan tuo Fingridin hintadatan visuaalisessa muodossa suoraan verkkosivuille.

Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.

Jussi Järvinen

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Laukaan kunta

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

19 000 asukkaan Laukaa on yksi Keski-Suomen vanhimmista kunnista. Laukaan sivustouudistus käynnistyi huolellisella konseptoinnilla, jonka Valu toteutti erillisenä projektina. Konseptiin ja sisällön suunnitteluun panostettu aika ja vaiva näkyi konseptointia seuranneen toteutusprojektin sujuvuutena. Kun asiakas on jo valmiiksi miettinyt asiat huolella, lähtee prosessi hyvin liikkeelle ja ennakkoon nähty vaiva sataa yhteisten tavoitteiden laariin. Valun projektipäällikkö Petri […] Lue lisää

GRK – Verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

GRK:n verkkosivuston uudistaminen Uusi sivusto tuo yhtiön monipuoliset palvelut esiin GRK on yksi Suomen johtavista infra-alan yrityksistä, joka Suomen lisäksi toimii myös Ruotsissa ja Virossa. Yhtiön verkkosivuston uudistustarve nousi strategisista muutoksista ja vanha sivusto ei enää vastannut nykytilanteen tarpeisiin. Uudistusprojekti lähti liikkeelle Valun Ville Juvosen vetämistä konseptisuunnittelun työpajoista, joiden lopputuloksena korostettiin GRK:ta monipuolisena infra-alan toimijana. […] Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Marttaliitto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Suuren yleisön suosikkisivusto on nyt entistä selkeämpi Kun mielessä on kysyttävää ruoasta tai kotitaloudesta, suomalaiset kääntyvät Marttojen puoleen. Tässä moderni verkkosivusto on tärkeä työkalu. Sitä ylläpitää koko marttajärjestön puolesta Marttaliitto, joka tukee eri tavoin marttapiirien ja -yhdistysten toimintaa ja jäsenviestintää. “Meille oli tärkeää tehdä sivustolle saavutettavuuteen liittyviä muutoksia. Halusimme myös muokata ulkoasun brändi-ilmeemme mukaiseksi”, kertoo […] Lue lisää

Tulevaisuuskoulu -oppimateriaalisivusto

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on yläkouluikäisille nuorille suunnattu oppimateriaali, jonka avulla nuoret tutustuvat tulevaisuusajattelun perusteisiin ja kehittävät tulevaisuustaitoja. Tehtävänämme oli suunnitella Tulevaisuuskoululle kokemuksellinen käyttöliittymä ja toteuttaa se teknisesti kohderyhmää houkuttelevaksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi. WordPress Gutenberg sisällönhallinnasta teimme moneen käyttötarkoitukseen mukautuvan, joka mahdollistaa kokemuksellisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen myös tulevaisuudessa. Teoria- ja videosisältöjen lisäksi materiaali sisältää tehtäviä, joita nuoret voivat toteuttaa […] Lue lisää

Koas – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Koas vaihtoi Concrete 5:stä WordPressiin Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö Koas rakennuttaa, vuokraa ja ylläpitää asuntoja opiskelijoille Jyväskylässä, ja verkkosivut ovat heidän tärkein asiakaspalvelukanavansa. Julkaisualustana toimi pitkään Concrete 5, kunnes se, kuten itse verkkosivustokin, tuli tiensä päähän keväällä 2023. – Vanhan sivuston ylläpidon lopetuksen nopea aikataulu tuli meille yllätyksenä, ja samaan aikaan tulossa oli sivustomme käytön sesonkiaika, joten […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun