Valmet Automotive

Vahva tarina, näyttävä ulkoasu ja verkkopalvelun hienovaraiset yksityiskohdat herättävät brändin henkiin.
”Kun tulin seitsemän ja puoli vuotta sitten tähän firmaan, harva tiesi Valmet Automotivesta mitään. Nyt tilanne on se, että tuskin mistään suomalaisesta teollisuusyrityksestä kirjoitetaan niin paljon mediassa kuin meistä”, kertoo Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki.
Valmet Automotive on ennätyksellistä vauhtia kasvava teollisuusyritys. Sillä on Uudessakaupungissa Suomen suurin tehdas ja yritys kasvaa reippaasti myös Euroopassa. Lisäksi Valmet Automotive on hiljattain uudistanut strategiaansa ja keskittyy entistä voimakkaammin tulevaisuuden ajoneuvoihin.
Ei siis ihme, että oli brändiuudistuksen aika.
Valmet Automotive on kautta viisikymmenvuotisen historiansa tunnettu laadustaan ja tuotannollisesta osaamisestaan. Alun perin erityisajoneuvojen sopimusvalmistukseen keskittynyt Valmet Automotive panostaa nyt entistä enemmän tulevaisuuden ajoneuvoihin niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Tekemistä määrittää laadun ja osaamisen lisäksi nopeus: se on kasvavan lean-yrityksen vahvimpia kilpailuvaltteja.
Näistä raaka-aineista valmistettiin Valmet Automotiven uusi brändi, jonka kärkiviesti on ”the fast lane to future vehicles”. Sen ensimmäinen ulostulo oli uudistettu verkkopalvelu. ”Verkkopalvelu oli ensimmäinen kohta, jossa uudistettu brändi näyttäytyi yleisölle. Se on luonnollinen paikka koota yhteen koko Valmet Automotiven tarina”, kertoo markkinointiviestintätoimisto Briiffin AD Tarmo Helminen, joka vastasi Valmet Automotiven brändiuudistuksesta.
Briiffi jalkautti uuden brändin verkkopalvelun ilmeeksi ja sivuston teknisestä toteutuksesta vastasi Aucor. ”Minun ei ulkoasun suunnittelun jälkeen tarvinnut sen enempää ohjeistaa Aucoria teknisen toteutuksen, rakenteen ja toiminnallisuuksien suhteen. Pystyin luottamaan, että sivustosta tulee toimiva”, kertoo Helminen.
Sivuston visuaalisuus oli Briiffin toimesta huolellisesti suunniteltu ja Aucor auttoi herättämään lopputuloksen henkiin. ”Aucor otti huomioon hienovaraiset mutta erittäin tärkeät yksityiskohdat, kuten miten joku asia aukeaa, miten valikko toimii, miten elementit käyttäytyvät. Se tekee sivustosta viimeistellyn ja elävän”, Helminen sanoo.
Toisin kuin useimmiten tosielämässä, tällä kertaa sekä design, sisältö, että kuvat olivat pitkälle mietittynä jo ennen kuin sivustoa lähdettiin toteuttamaan. Siksi sivusto pystyttiin rakentamaan alusta alkaen sisällön ehdoilla.
Kaikki tekniset ratkaisut on valittu sekä palvelemaan sisältöä nykyisellään että mahdollistamaan jatkokehityksen. Sivustosta rakennettiin modulaarinen, eli siellä on uudelleenkäytettäviä osia, joita voi lisätä myös uusille sivuille. Osiot eivät itsessään ota kantaa sisältöön, vaan sivu voidaan koostaa puhtaasti sisällön tarpeiden mukaan. Näin Valmet Automotive pystyy itse tuottamaan uusia, näyttäviä sisältöjä.
”Aucor oli tehnyt fiksuja, automatisoituja ratkaisuja, joiden avulla verkkosivujen päivittäminen on helppoa, eikä meidän tarvitse huolehtia turhasta. Meille oli alusta alkaen hyvin tärkeää, että voimme päivittää sivustoa itse. Saimme sivustoon hyvän käyttökoulutuksen ja ylläpidon käyttöliittymä on hyvinkin selkeä ja yksinkertainen”, kiittää Mäki.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]