Moottori.fi-verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Erityistä: Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Autoliitto valitsi redandbluen vuoden 2023 alkukesästä suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden Moottori.fi-verkkopalvelun. Uusi Moottori-palvelu julkaistiin maaliskuussa 2024.

Vuonna 1925 perustettu Moottori on autoalan media, jonka julkaisija ja kustantaja on Autoliitto ry. Nykyisin Moottori ilmestyy painettuna aikakauslehtenä 9 kertaa vuodessa ja Moottorin verkkosivuilla julkaistaan noin 5 artikkelia joka päivä.

Autoliiton jäsenet saavat painetun Moottorin jäsenetuna. Nykyisin lehdessä ja verkossa on paljon sellaista sisältöjä, jota ei toisesta löydy. Koska Moottori on ensisijaisesti Autoliiton jäsenetu, uudessa verkkolehdessä osa artikkeleista on maksumuurin takana vain jäsenten saatavilla.

Moottori-uudistuksen lähtökohdat ja tavoitteet

Autoliiton omasta verkkopalvelusta erillään olevalla Moottorilla on vakiintunut ja arvostettu asema autoalan mediana. Vahvan oman brändin alla toimiva sivusto mahdollistaa paremmin journalistisen otteen ja saavutetun aseman säilyttämisen.

Moottorilla on paljon sellaisia lukijoita, jotka eivät ole Autoliiton jäseniä. Tavoitteena on kuljettaa näitä lukijoita vaiheittain kohti Autoliiton jäsenyyttä. Autoliiton jäsenenä lukijalla on pääsy kaikkeen maksumuurin takana olevaan Moottori-sisältöön.

Konseptin ja määrittelyn tarkennus

Moottorin uudistusprojekti aloitettiin määrittelyn tarkennusvaiheella, jossa kuvattiin tarkemmin mm. sivuston sisältötyypit, sivuelementit ja toiminnallisuudet, sekä WordPress-ratkaisut, jotka vastaavat asiakkaan tarpeeseen. Tarkennusvaiheessa tarkennettiin myös tarvittavat integraatiot ja migraatiot, sekä vaatimukset verkkopalvelun palvelinympäristölle. Pohjatyön eli tarjouspyynnön vaatimusmäärittelyn Autoliitto oli tehnyt Moottori-uudistukseen yhteistyössä North Patrolin kanssa, minkä pohjalta konseptin ja määrittelyn tarkennus oli suoraviivaista ja tehokasta uudistusprojektissa.

Tarkennusvaihe sisälsi riittävän määrän tapaamisia Autoliiton ja redandbluen tiimien kesken, jotta molemmille osapuolille syntyi yhteinen käsitys toteutettavan ratkaisun sisällöstä.

Toteutettu ratkaisukokonaisuus

Käytettävyydeltään korkealuokkaiseen Moottori.fi-palveluun suunniteltiin ja toteutettiin useita eri sisältö- ja juttutyyppejä (Koeajo, Vertailu, Testi, Liveseuranta, Tyyppivika jne.), joiden avulla Moottori-tiimi voi julkaista monipuolista verkkosisältöä ja nostaa niitä lukijoille helppokäyttöisten ja selkeiden elementtien avulla.

Sisältöjen esittämistä varten toteutettiin useita erilaisia sisältölohkoja, kuten
-kuvat,
-videot ja podcastit,
-infolaatikot,
-taulukot ja listat sekä
-nostot (esim. Lue lisää -nostot).

Moottorin kautta voi nykyisin tilata joko pelkän Moottori-lehden tai vaihtoehtoisesti Autoliiton jäsenyyden. Autoliiton jäsenet saavat täydet oikeudet Moottorin maksumuurin takana oleviin sisältöihin.

Toteutusprojektissa uuteen Moottoriin räätälöityjä erikoistoiminnallisuuksia:

  • automerkkikohtainen hakutoiminto
  • jäsenten kirjautuminen Kota-jäsenrekisteriä vasten
  • sivuston ulkoasua muuttava dark/light-ominaisuus
  • räätälöity mainostenhallinta

Jatkossa Moottorin toimitus voi julkaista myös live-seurantaa esimerkiksi tapahtumista, jota aikaisempi verkkopalvelu ei mahdollistanut.

Analytiikan ja mittaamisen kehittäminen

Datalla on keskeinen rooli Moottori.fi-sivuston toiminnassa ja kehittämisessä. Uudistuksen yhteydessä sivustolle rakennettiin kattavat mittaristot ja data layerit, joiden avulla tiedonkeruu eri lähteistä tapahtuu tehokkaasti ja tietoturvallisesti. Kerätty data visualisoitiin selkeään muotoon Looker Studioon, mikä mahdollistaa kaikkien sivustoon liittyvien tärkeiden tavoitteiden seurannan yhdestä paikasta.

Hyvin suunniteltu analytiikkaratkaisu auttaa parantamaan sivuston tehokkuutta, tukee päätöksentekoa ja kehittää käyttäjäkokemusta. Sen avulla voidaan myös tunnistaa trendejä, ymmärtää käyttäjien mieltymyksiä ja kohdentaa markkinointia täsmällisemmin. Datavetoinen lähestymistapa tukee verkkopalvelun jatkuvaa kehittämistä ja liiketoiminnan kasvua, kun päätökset pohjautuvat analysoituun tietoon käyttäjien käyttäytymisestä.

Moottori.fi on redandbluen ylläpidossa ja jatkuvassa kehityksessä. Yhteistyössä Autoliiton tiimin kanssa palvelua kehitetään uusien ominaisuuksien osalta datavetoisesti.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Remod

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Remod tarjoaa tietohallinnon ja tietoturvan ratkaisuja liiketoiminnan digitalisointiin ja IT-infrastruktuurin kehittämiseen. Remod painottaa palvelussaan asiakaslähtöistä kokonaisuutta, jossa hyvä tietohallinto ja hyvä tietoturva kulkevat käsi kädessä. HubSpot-markkinointimasiina strategisella kivijalalla Yhteistyömme Remodin kanssa lähti liikkeelle strategisella työllä. Kartoitimme yhdessä Remodin position tietoturva-alalla. Positioinnissa tunnistimme yrityksen vahvuudet ja erottautumistekijät, jotka pohjautuvat syvälliseen kohderyhmien ymmärrykseen. Nämä erottuvuustekijät ohjasivat verkkosivuston […] Lue lisää

Kokemäen kaupunki – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kokemäki on moderni maaseutukaupunki Satakunnan maakunnassa, ja sen lähikuntia ovat mm. Pori, Eura ja Sastamala. Kokemäellä asuu noin 7 000 henkilöä. Väkimäärä lisääntyy loma-aikoina, sillä mökkejä ja loma-asuntoja kunnassa on yli 1 300. Kaupunki on helposti saavutettavissa Pori-Helsinki-valtatien ja Pori-Tampere-rautatien avulla eri kulkuvälineillä. Kokemäeltä Poriin on 42 kilometriä. Kuntalaisten hyvinvointi on Kokemäen kaupungille tärkeä asia, […] Lue lisää

Interpedia verkkosivusto ja verkkokauppa

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Interpedia ry on 70-luvulla perustettu voittoa tavoittelematon, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kotimainen kansalaisjärjestö. Interpedia tekee töitä lasten hyväksi. Yhdistyksessä työskennellään sen puolesta, että jokaiselle lapselle kuuluva oikeus hyvään ja turvattuun lapsuuteen toteutuisi mahdollisimman monen kohdalla. Adoptiovanhempien perustama järjestö on kasvanut keskikokoiseksi järjestöksi, jolla on kaksi toiminta-aluetta: kansainvälinen adoptio ja kehitysyhteistyö. Lähtökohta Interpedian vanha verkkopalvelu oli […] Lue lisää

Elokuvateatteri Gildan verkkopalvelu ja lippujen verkkokauppa

Tekijä: Don & Branco Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elokuvateatteri Gilda avautui Kampin Lasipalatsikortteliin marraskuussa 2024. Itsenäinen kaupunkikino syntyi halusta tarjota Helsingin paraatipaikalla viimeisteltyjä ja ylellisiä elokuvaelämyksiä. Don & Branco on kokonaisvaltaisena kumppanina luonut Gildan brändi-identiteetin, toteuttanut markkinointia sekä vastannut verkkopalvelun suunnittelusta ja lipunmyyntijärjestelmän teknisestä toteutuksesta. Haaste Uuden elokuvateatterin haasteena on kilpailu: tarjonnan keskellä piti löytää keino erottua ja tehdä Gildasta elokuvanrakastajille kiinnostavin vaihtoehto. […] Lue lisää

Journalistiliiton verkkosivustouudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Journalistiliitto on jäsentensä perustama ja johtama, vahva ja itsenäinen ammattiliitto. Journalistiliiton verkkosivusto oli vanhentunut ja haasteita oltiin huomattu sekä sisältöjen hallinnassa että löydettävyydessä. Verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli vastata saavutettavuusvaatimuksiin, jäsenten toiveisiin ja palvelemiseen sekä saada sivustolle nykyaikainen brändin mukainen visuaalisuus sekä toimivat kieliversiot. Materiaaleille, etenkin työehtosopimuksille, toivottiin helposti selailtavaa arkistoa. Sivustouudistuksen suunnitteluvaihe Journalistiliitto ja redandblue […] Lue lisää

Vuoden huiput -verkkosovellus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja. Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta. Lähtökohdat Vuoden huippujen verkkosivut […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun