Teknologiateollisuus.fi ja toimialayhdistyssivut – verkkosivustojen uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työvoimapolittinen vaikuttajaorganisaatio. Yhdistyksen alle kuuluu useita toimialayhdistyksiä eri teknologian ja teollisuuden aloita, joiden jäseniä useat yritykset ovat. Teknologiateollisuuden piiriin kuuluva Teknologiateollisuuden työnantajat ry neuvottelee teknologiateollisuuden valtakunnalliset työehtosopimukset.

Kevään ja syksyn 2024 aikana uudistimme sekä Teknologiateollisuus.fi pääsivuston, että useimpien toimialayhdistysten sivustot.

Teknologiateollisuuden verkkopalvelut

Teknologiateollisuuden verkkopalvelukokonaisuuden uudistaminen alkoi alkuvuodesta 2023 North Patrolin määrittelemästä jäsenpalvelusta, joka julkaistiin vuoden 2024 alussa. Keväällä aloimme uudistaa Teknologiateollisuuden pääsivustoa niin ikään North Patrolin määrittelyn pohjalta: vanhan sivuston tilalle haluttiin visuaalisesti moderni ja selkeä ratkaisu, joka palvelisi Teknologiateollisuutta kertaprojektia laajemmin. Pääsivuston lisäksi myös toimialayhdistyksillä oli tarvetta uusille sivustoille, joiden ulkoasu periytyy kustannustehokkaasti teknologiateollisuus.fi:stä.

Jäsenpalvelu ehti toimia itsenäisesti puolisen vuotta, kunnes pääsivuston julkaisu sujautettiin saman multisite-kokonaisuuden alle. Kirjoitushetkellä Teknologiateollisuuden verkkopalvelukokonaisuus käsittää 14 sivustoa.

Suunnittelu

Teknologiateollisuus.fi -sivuston uudistuksen tavoitteena oli luoda selkeä kokonaisuus, jossa käyttäjät löytävät helposti etsimänsä tiedon ja voivat navigoida luontevasti samaan aiheeseen liittyvien sisältöjen välillä. Esitystapojen joustavuuteen ja modulaarisuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota, jotta sisältö pysyy silmäiltävänä ja visuaalisesti yhdenmukaisena läpi sivuston. Pääsivustolla hyödynnetään jäsenpalvelulle suunniteltuja sisältölohkoja ja käyttöliittymäelementtejä, jotta käyttökokemus säilyy yhtenäisenä ja johdonmukaisena myös näiden kahden eri kokonaisuuden välillä.

Uudella sivustolla sisällöntuotantoa ja hallintaa on tehostettu hyödyntämällä vakiomuotoisia sisältötyyppejä ja metatietoja, jolloin ketterät sisältönostot päivittyvät erilaisin filtterein useampaan paikkaan. Yhteiskäyttöisten sisältöjen ansiosta sama tieto voidaan esittää missä tahansa ilman päällekkäisyyksiä, mikä tarkoittaa aina ajantasaista ja relevanttia sisältöä.

Myös Teknologiateollisuuden ilmettä modernisoitiin sivustouudistuksen yhteydessä. Isojen väripintojen ja kirjavan värivalikoiman sijaan brändivärejä käytetään hienovaraisesti, sisältöä rytmitetään monipuolisilla taitoilla ja tilaa käytetään paremmin hyödyksi. Myös typografialle syntyi uusi ja raikas visuaalinen hierarkia eri leikkauksin ja kirjainvälistyksin, ja se täydentää uutta minimalistisempaa ilmettä.

Tekninen toteutus

Hakutoiminto

Sivustolla keskeistä on saada käyttäjät ohjautumaan oikea sisällön äärelle, mutta laajan sisällön edessä pelkkä hyvä navigoitavuus ei riitä. Hakumoottorina toimii Algolia, joka tuo hurjasti lisää tehoa sivuston hakuun. Haku oli niin nopea ja ennakoiva, että sen tehoa on keinotekoisesti hieman rajoitettu. Pääsivuston Algolia-haku hakee myös osumia jäsensivustolta ja toisin päin.

Graafit ja tilastot

Vaikuttajaorganisaationa Teknologiateollisuus analysoi paljon tilastollista tietoa talouden kehityksestä. Osa tilastojen datasta tuodaan taulukkoaineistona ja osan taas halutaan päivittyvän Macrobond-järjestelmästä. Graafit on luotu sivustolle omana sisältötyyppinä siten, että niille muodostetaan oma sivu ja niitä voidaan linkittää eri sivuille jouhevasti omilla lohkoilla ja erilaisilla syötteillä.

Graafit toteutettiin hyödyntäen Chart.js -kirjastoa. Toteutus kattaa useita erilaisia graafeja. Graafikirjastosta voi selailla aiheittain sopivia tilastoja omaan käyttöön ja käyttäjä voi graafisivuilta halutessaan napata aineistoja itselleen CSV-muodossa.

Graafikirjaston listausnäkymän graafikuvissa on ajantasainen tilanne graafista. Kuvat luodaan, ja päivitetään, automaattisesti Quickchart.io API:n avulla.

Jäsensivuston erityistoiminnot

Jäsensivuston tekniseen toteutukseen kuului useita integraatioita, joista merkittävimmät ovat jäsenten kirjautumiseen liittyvät integraatiot. Näiden avulla toteutettiin sekä jäsenpalvelun maksumuuritoiminnallisuus, että sisällön käyttäjäkohtaiset kohdentamiset.

Kirjautuminen toteutettiin Azure AD -integraatiolla, jonka avulla jäsenet kirjautuvat palveluun omilla tunnuksillaan. WP:n hallintaan Azure AD:ta ei ulotettu. Kirjautumisen yhteydessä käyttäjätiedot haetaan Microsoft Dynamics:sta toisen integraation avulla. MS Dynamicista saadaan käyttäjästä oleellista tietoa, aina henkilötiedoista roolitietoihin asti.

Toimialayhdistykset

Teknologiateollisuus ry:n alla olevat yhdistykset tarvitsivat myös luotettavan ja toimivan paikan omalle näkyvyydelleen. Pääosin tarve oli kevyin muutoksin luoda oma sivustot omille domaineilleen, jotka olisivat helposti ylläpitäjien päivitettävissä.

Sivuston toiminnot ovat graafeja lukuunottamatta pääsivuston kanssa identtiset. Pääsivuston lohkojen valmistuttua loimme multisiteen malliksi kopiosivuston, joka voitiin karsia helposti käyttöönotettavaan muotoon editorissa teknologiateollisuuden projektitiimin toimesta. Tätä mallia voitiin lisäosalla eli muutamalla klikkauksella kopioida, jolloin saatiin helposti eri yhdistyksille sisällönsyöttöön oma sivusto.

Jatkokehitys

Yhteistyömme Teknologiateollisuuden kanssa jatkuu jäsensivustojen kehityksen ja erilaisten digipalvelukanavien yhteensovittamisen parissa. Osaksi kokonaisuutta tulemme tulevaisuudessa rakentamaan myös Teknologiateollisuuden verkkokaupan.

Yhteistyö Evermaden kanssa oli sujuvaa ja tehokasta. He ymmärsivät tarpeemme ja loivat modernin, käyttäjäystävällisen verkkopalvelun, joka tukee Teknologiateollisuuden monipuolisia toimintoja. Lopputulos vastasi erinomaisesti tarkkaa määrittelyä ja vastasi tarpeisiimme.

Taru Jussila, Johtaja, viestintä ja jäsenpalvelut

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Elinkeinoelämän keskusliitto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Elinkeinoelämän keskusliitto on Suomen elinkeinoelämän ääni. Se tuo esiin ja kiteyttää suomalaisen yritysmaailman näkemykset, tukien maan uudistumista ja kasvua. Ek.fi-sivusto kokoaa yhteen liiton linjaukset, strategian ja viestit. Aiempi Ek.fi oli monelta osin vanhanaikainen ja kankea. Sivuston sisältöä ei ollut selkeästi jäsennelty, tärkeimmät viestit hukkuivat muuhun sisältöön ja sisältöjen esitystavat olivat vanhanaikaisia. Sisällön suuri määrä aiheutti […] Lue lisää

Ilmatar.com

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Ilmatar on Pohjoismaissa toimiva, itsenäinen sähköntuottaja ja uusiutuvan energian kehittäjä. Kun yhtiö teki ison strategiamuutoksen ja siirtyi kuluttajille myytävästä sähköstä tuulivoiman kehittämiseen, haluttiin myös yrityksen verkkosivustot uudistaa täysin. Alkuvuodesta 2024 julkaistu Ilmatar.com kattaa sekä Suomen että Ruotsin markkinat ja toimii koko Ilmattaren sidosryhmäviestinnän kotipesänä. Ilmattarella oli alunperin kolme täysin erillistä sivustoa eri markkina-alueille, ja uudistuksessa […] Lue lisää

John Nurmisen Säätiö

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

John Nurmisen Säätiö perustettiin takaamaan merellisen kulttuuriperinnön säilyminen. Säätiö on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka työskentelee meriluonnon suojelemiseksi, Itämeren tilan parantamiseksi ja merikulttuurin vaalimiseksi. Lähtökohdat ja tavoitteet John Nurmisen Säätiö etsi kumppania uudistamaan verkkopalveluaan yhtenäisemmäksi, käyttökokemukseltaan jouhevammaksi ja hakukonenäkyvyydeltään paremmaksi. Projektissa lähdettiin tekemään kokonaisuudistusta, jossa sekä verkkopalvelun ilme, rakenne että tekninen ratkaisu päivitettiin. Verkkosivuston ilme modernisoitiin […] Lue lisää

Uudestisyntynyt Kiekko-Espoo.fi

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Kiekko-Espoo nousi jääkiekon SM-liigaan kaudeksi 2024-2025. Samalla seura halusi uudistaa sivustonsa moderniksi, seuran tahtotilaa viestiväksi kokonaisuudeksi, jota olisi helppo jatkokehittää tulevaisuudessa liiketoiminnan kasvaessa. Brändiuudistus kaiken taustalla Miltton teki Kiekko-Espoolle brändiuudistuksen, joka kiteytyy sanaan ”re-born”. Tämä uudestisyntymisen teema haluttiin tuoda näkyviin myös uudistetulla verkkosivustolla: samalla kun seura haluttiin näyttää eteenpäin katsovana ja raikkaana toimijana, haluttiin kumartaa […] Lue lisää

HappyOrNot

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Kansainvälisesti toimiva HappyOrNot tarjoaa yrityksille ratkaisuja asiakaskokemuksen mittaamiseen ja ymmärtämiseen. Palvelu mittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä neljällä hymiöllä muutamassa sekunnissa. Kahdeksan miljoonan liikevaihtoa tuottavan HappyOrNotin ratkaisut toimivat useilla eri toimialoilla aina päivittäistavarakaupoista ravintoloihin ja lentokenttiin. Aloitimme yhteistyön HappyOrNotin kanssa maaliskuussa 2021 ja yrityksen uusi verkkosivu julkaistiin elokuussa. HappyorNotin vanha verkkosivusto oli toteutettu vuonna 2015 eikä yrityksellä ollut […] Lue lisää

Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Lähtökohdat Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun