Työelämäpeli – STTK

Palkansaajien keskusjärjestö STTK tarjoaa nuorille tietoa työelämän pelisäännöistä sekä työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista Työelämään.fi -sivustolla. Kehitimme yhdessä nuorille suunnatun online-pelin työelämätaitojen treenaamiseen.
Pelin tavoitteena on tukea nuoria työelämätaidoissa. Peliin haluttiin vuorovaikutteisuutta, freesi visuaalinen ilme sekä teemoiksi nuoria kiinnostavia työelämätilanteita. Tavoitteena oli, että peli sopii pelattavaksi kouluissa ja lukioissa, mutta pelimuotoisen toteutustavan vuoksi se on itsessään innostava.
Pelikonsepti oli Veistämölle tullessaan hahmotteluasteella, joten aloitimme projektin toimittajariippumattomalla konseptointivaiheella. Konseptointityöpajoissa suunniteltiin pelin tavoitetta, rakennetta, vuorovaikutteisuutta, toimintamekanismia ja visuaalista ilmettä sekä selattiin vastaavia toteutuksia. Nuorista koostuvan testiryhmä oli myös mukana suunnittelussa.
Konseptointityöpajojen jälkeen siirryimme visuaalisen ilmeen toteutukseen ja ensimmäisten visujen valmistuttua aloitimme jo pelin koodauksen. Pelin tunnelma luotiin grafiikan ja äänten avulla. Yhteistyökumppanimme, design-toimisto Keskiö toteutti pelin visuaalisen ilmeen, josta haluttiin hauska ja sarjakuvamainen.
Peli toteutettiin HTML:lla ja Javascriptilla, joten peliä voi pelaimella selaimella ilman erillisiä asennuksia. Peli kehitettiin mallintamalla ja räätälöimällä avoimella lähdekoodilla toteutettua Adventures With Anxiety! -peliä. Alkuperäisen pelin ansiosta aikaa säästyi runsaasti, kun peliä ei tarvinnut luoda alusta alkaen. Interaktiivisen ja tarinallisen pelin logiikka nojaa vahvasti grafiikkaan ja käsikirjoitukseen, joten suurin osa toteutukseen kuluneesta ajasta käytettiinkin koodin, grafiikan ja käsikirjoitusten kustomointiin.
(Toim. huom. Referenssi on julkaistu alunperin Web-veistämön nimissä. Web-veistämön nimi muuttui Avoin.Systemsiksi vuonna 2022.)