Snellmanin uudet reseptisivut

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Toteutimme Snellmanille mittavan verkkosivu-uudistuksen, jonka keskeisin osa oli ruokaohjeiden modernisointi nykypäivän tarpeet huomioiviksi. Perinteinen kuva + tekstiohje -reseptimuoto antaa uusilla sivuilla tilaa mobiilikäyttäjille suunnitellulle, kätevästi pyyhkäisemällä vaiheesta toiseen etenevälle video-ohjeelle.

Taustaa

Snellmanin ja Generon menestyksekäs yhteistyö alkoi vuonna 2010 verkkosivujen uudistuksesta. Vuosien varrella tekemiseemme on mahtunut mukaan mm. digimarkkinointia monissa muodoissa, pitkäjänteistä hakukoneoptimointia sekä verkkosivujen kehittämistä, mukaan lukien toinen sivustouudistus vuonna 2017. Voimme olla ylpeitä saavuttamistamme tuloksista, sillä yhteistyömme aikana Snellmanin liikevaihto on kasvanut vuosi toisensa perään ja verkkosivujen orgaaninen kävijämäärä monikymmenkertaistunut.

Vuoden 2021 paikkeilla Snellmanilla alettiin jälleen pohtia verkkosivujen uudistamista. Nykyinen sivusto oli kyllä hyvin palveleva ja hakukoneoptimoitu, keräten vuosittain jo miljoonia saittivierailuja, mutta Snellmanilla ei haluttu jämähtää paikoilleen vaan pyrkiä olemaan edelläkävijä ruokasivustojen jatkuvasti kehittyvällä sektorilla. Lisäksi myös brändi-ilmeen uudistaminen verkkosivuilla oli samaan aikaan tulossa ajankohtaiseksi.

Tavoite

Keskeisin innoke sivustouudistukselle oli ihmisten muuttunut tapa käyttää nettiä, myös ruokasivustoja. Siinä missä vielä joitain vuosia aiemmin valtaosa Snellmanin sivujen vierailijoista käytti pöytäkoneen tai läppärin selainta, nyt suurin osa vierailuista tapahtui puhelimen näytöllä. Tämä haluttiin huomioida muutenkin kuin vain mobiilioptimoituina, skaalautuvina sisältöinä. Nykyaikaisen reseptisivun tulisi olla alusta alkaen mobiilikäyttäjille suunniteltu.

Snellmanin visioissa oli kokonaan uudenlainen reseptisivukokemus, jossa kokkauksen vaiheet ja värit eloon herättävä koko näytön videoformaatti yhdistyisi saumattomasti hyvään mobiilikäytettävyyteen. Tavoitteena oli, että käyttäjä voisi video-ohjetta omaan tahtiinsa seuraten valmistaa ruoan helposti, ilman tarvetta videon kelaamiseen tai ohjeen vaiheiden ja ainesosaluettelon välillä ees taas hyppimiseen.

Uudenlaisen reseptikokemuksen mahdollistamisen lisäksi sivustouudistuksella haluttiin huomioida myös uudistuva brändi-ilme sekä sujuvoittaa Snellmanin taajaan päivittyvän tuotevalikoiman ja reseptiarkiston ylläpitämistä verkkosivuilla. Tätä varten Snellmanilla jo sisäisessä käytössä olevalle tuotetietojärjestelmälle päätettiin tehdä integraatio uudelle sivustolle, niin että sisältöjen hallinnointi olisi jatkossa yksinkertaisempaa.

Uuden sivuston suunnittelussa oli toisin sanottuna lukuisia huomioitavia tekijöitä: kokonaan uuden reseptisivukokemuksen rakentaminen, uusien toiminnallisuuksien lisääminen, tuotetietointegraation hyvä toteutus, muutokset sivustorakenteessa jne. Kaikki nämä oli myös toteutettava niin, ettei sivuston hyvä hakukonenäkyvyys kärsisi muutoksista.

Toteutus

Uudistuksen toteutus alkoi yhteisillä työpajoilla, joissa määriteltiin uuden sivuston tarpeet ja toteutuksessa huomioitavat seikat. Tästä edettiin sivuston ulkoasun suunnitteluun, joka tehtiin Generon toimesta mutta tiiviissä vuoropuhelussa asiakkaan kanssa.

Kun ulkoasun päälinjat olivat selvillä, alkoi toteutuksen työmäärältään isoin osuus, eli itse sivuston rakentaminen. Matkan varrelle mahtui paljon yllätyksiä, ja etenkin tuotetietointegraation kitkattomaan toimimiseen liittyi paljon enemmän huomioitavaa kuin projektin alkuvaiheessa olimme osanneet ennakoida. Onneksemme Snellmanilla oli projektin alusta alkaen pidetty tärkeänä, että uuden sivuston lanseerausta ei hätäillä tarpeettomasti; tiukkaa aikataulua tärkeämpää oli toteutuksen laatu.

Pääosaltaan 2022 tehty sivustouudistus eteni loppuvaiheeseensa vuoden 2023 alussa. Ennen varsinaista julkistusta uutta sivustoa pääsivät beta-testaamaan Snellmanin henkilökunta ja uutiskirjeen tilaajat.

Koekäyttäjät pitivät sivustoa selkeänä ja miellyttävänä, sekä visuaalisen ilmeensä että käytettävyytensä puolesta. Reseptien selkeys sai kiitosta, ja uudet vaiheittain selattavat video-ohjeet koettiin hyödyllisiksi.

Kaiken kaikkiaan saatu palaute oli erittäin positiivista, ja koska mitään suurempia ongelmakohtia ei noussut esiin, pystyimme jo viikkoa myöhemmin korvaamaan vanhan sivuston kokonaan uudella.

“Kotisivuprojekteille on tyypillistä, että nälkä kasvaa syödessä. Matkan varrella tulleita uusia ideoita sovitettiin suunnitelmaan Generon toimesta erittäin joustavasti. Lopputuloksena meillä on sivusto, joka on parempi ja toiminnallisempi kuin lähtövaiheessa osasimme edes kuvitella. Uskomme, että sivu kestää hyvin aikaa ja toimii perustana uusillekin ideoille, jotka jätettiin vielä odottamaan kypsymistä. Mikä tärkeintä, palvelemme kuluttajaa entistä kattavammalla tiedolla tuotteistamme ja uusittujen reseptisivujen myötä kaikilla on helpompi onnistua ruuanlaitossa kotona.”

Tommi Fors, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Snellmanin Lihanjalostus Oy

Lue lisää: Yrityksen verkkosivu-uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

720.io

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

720° on suomalainen yritys, joka tarjoaa SaaS-palvelua integroituna kiinteistön laitteistoon, kuten mittauslaitteisiin ja antureihin. Ratkaisun perustana on pääasiassa ohjelmisto ja sen analytiikkamoduuli, mutta yritys tarjoaa myös laitteistoasennuksia ja integraatioita. 720°:n tavoitteena on tuoda älykkäitä, tietoja kerääviä ratkaisuja rakennusten ja kiinteistöjen hallintaan, sekä parantaa energiatehokkuutta ja käyttäjäkokemusta. Haaste Brändiuudistuksen myötä 720° halusi päivittää ilmeensä. Koska 720.io-verkkosivua […] Lue lisää

Helsingin Satama

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Helsingin Satama uudisti verkkosivunsa yhdessä digitoimisto Karhu Helsingin kanssa. Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen ulkomaankaupan väylä maailmanmarkkinoille. Karhu Helsinki vastasi uuden Portofhelsinki.fi-sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja rakentamisesta tiiviissä yhteistyössä mittavan sisältötyön tehneen Sataman viestintätiimin kanssa. Projektin pohjaksi tehtiin käyttäjätutkimus ja se vietiin läpi samanaikaisesti Sataman brändiuudistuksen kanssa. Uuden sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress. […] Lue lisää

Wise Professionals

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Neljä verkkosivustoa, kolme kohderyhmää, 3520 post-it-lappua ja yksi tyytyväinen asiakas Kuinka rakennetaan verkkosivustot useista yrityksistä koostuvalle yritykselle? Tekemällä kompromisseja? Ei todellakaan, vaan saamalla jokainen brändi kukkimaan saman kukoistavan sateenvarjon alla. Miksi me rakastamme tätä asiakasta Tiesimme, että Wise Professionals haastaa rekrytointialan käytäntöjä testaamalla uusia tapoja luoda ja toimittaa palveluita. Meillä oli yhteistyömme alusta alkaen kädet […] Lue lisää

TET.fi – Työelämätaitojen verkkokurssi

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Oppilaitoksen verkkopalvelu

Tehtävänämme oli suunnitella TET.fi – Työelämätaitojen verkkokurssille helppokäyttöinen ja kokemuksellinen käyttöliittymä ja toteuttaa se kohderyhmää houkuttelevaksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi yhteistyössä Lasten ja nuorten säätiön asiantuntijoiden kanssa. WordPress Gutenberg -sisällönhallinnasta suunnittelimme moneen käyttötarkoitukseen mukautuvan, joka mahdollistaa kokemuksellisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen myös tulevaisuudessa. Teoria- ja videosisältöjen lisäksi materiaali sisältää kevyitä ja innostavia tehtäviä, joita nuoret voivat toteuttaa sekä yksin […] Lue lisää

Görans

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Göransin strategisena kasvukumppanina tuotimme modernin ja tehokkaan verkkosivuston, joka sopii yhteen heidän laadukkaiden tuotteidensa kanssa ja tukee yrityksen nopeaa laajentumista. Taustaa Görans on suomalainen perheyritys, jolla on takanaan 30 vuoden historia. Yritys valmistaa erilaisia lihatuotteita, mukaan lukien Suomen suosituinta pakastekebabia. Yksi keskeisistä tehtävistämme on löytää tehokkaita tapoja tukea heidän kasvuaan. Aiemmin tänä vuonna ehdotimme, että […] Lue lisää

Solarplexius

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Poutapäiviä: Solarplexiuksen orgaaninen myynti kasvoi 70 % Euroopassa uuden verkkosivun myötä Auton ikkunoiden tummennus on bisneksenä saattanut pysyä tähän asti monelle pimennossa. Solarplexius luotti Genero tuovan heidän liiketoiminnalleen uusia poutapäiviä verkkosivu-uudistuksen myötä. Miksi rakastamme tätä asiakasta? Ensimmäisestä tapaamisesta asti oli selvää, että tässä yrityksessä on erityisen kivoja ja asiantuntevia ihmisiä. Solarplexiuksella on tarkka näkemys liiketoiminnastaan […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun