Savon Voima verkkopalvelu-uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Sininen Meteoriitti

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Savon Voima aloitti verkkopalvelu-uudistuksen loppuvuonna 2014. ”Päätavoitteena oli ajanmukaistaa sivustoa niin, että sen käyttö olisi miellyttävää myös mobiileilla päätelaitteilla. Lisäksi halusimme selkeyttää sivuston rakennetta sekä sijoittua paremmin hakutuloksissa”, Vesterinen kuvailee lähtötilannetta. Toistaiseksi valtaosa käyttäjistä selaa palvelua työpöytänäytöllä, mutta tilanne on selvästi muuttumassa.

Verkkopalvelun sisällönhallinnan järjestelmäksi valittiin Episerver, jolla haettiin ylläpidon helppoutta sekä parempia rakenteen ja ulkoasun muokkaamismahdollisuuksia. ”Episerverin myötä ylläpitoon on saatu lisää jouhevuutta: blokki-ajattelu toimii kohdallamme hyvin, ja voimme luoda monipuolisia sekä persoonallisia kokonaisuuksia, kuten kampanjasivuja. Samalla operatiiviset kustannukset pienenevät huomattavasti, kun voimme tehdä paljon itse”, sanoo Vesterinen.

Savon Voiman verkkopalveluun suunniteltiin ja toteutettiin omana osaprojektinaan sähkösopimuksen laatiminen verkossa ja sähkötuotteiden esittelysivut. ”Meillä oli vanhalla teknologialla toteutettu sähkösopimuksen tarjoustyökalu ja huomasimme sen istuvan huonosti uudistuvaan palvelukokonaisuuteen, joten emme halunneet sitä uusille sivuille. Sininen Meteoriitti pystyi ketterästi ottamaan sähkösopimuslomakkeen mukaan toteutukseen, vaikka sen määrittely alkoi kokonaistoteutuksen ollessa jo hyvässä vauhdissa.”

Hyviä kokemuksia monitoimijamallista

Uudistusprojektissa oli mukana useita kumppaneita: konsulttitoimisto auttoi toteuttajan valinnassa ja laati vaatimusmäärittelyn, mainostoimisto vastasi käyttöliittymien suunnittelusta, Sininen Meteoriitti määrittelyn tarkentamisesta ja palvelun toteuttamisesta.

”Käytännön yhteistyö toimi mielestäni älyttömän hyvin. Aiemmissa projekteissa on usein ollut haasteellista löytää yhteistä säveltä AD:n ja Developerin kanssa, ja tältä osin haluttiin parantaa toimintatapoja. Sekin auttoi, että mainostoimiston kanssa olemme toimineet yhdessä vuosien ajan”, Vesterinen kuvaa.

Nälkä kasvaa syödessä

Verkkopalvelu-uudistus on mittava hanke, ja aikataulupaineet ja resurssien rajallisuus usein lykkäävät lupaaviakin kehitysideoita julkaisun jälkeiseen aikaan. Myös Savon Voiman uudistuksessa toiveiden tynnyriin jäi täytettä, josta nyt ammennetaan hyviä aihioita työstettäväksi pienkehityksenä. ”Julkaisun jälkeen sähkösopimuslomakkeelle on tullut lukuisia parannuksia, olemme tehneet hakukoneoptimointia ja julkaisseet muun muassa soittopyyntöpalvelun. Yksi seuraavista asiakaspalvelua parantavista toimista on chatin lanseeraus verkkopalveluun. Myös asiakaskohtaiseen käyttökokemukseen aiomme panostaa. Tiedon älykäs hyödyntäminen, joka palvelee yksittäistä asiakasta sekä erilaiset mobiiliapplikaatiot yleistyvät energiatoimialalla huimaa vauhtia”, kertoo Vesterinen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Janakkala – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kimmokkeena kuntalaisten palaute Janakkala on vilkas, yli 16 000 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Verkkosivuilla tiedotettavaa riittää runsaasti. Kun edellisen sivuston tekninen alusta vaati päivitystä, päätettiin samalla uudistaa sivustoa muutoinkin. Uudistuksen pohjaksi toteutetun palautekyselyn perusteella kuntalaiset kokivat tiedon olevan liian monen klikkauksen päässä ja kaipasivat selkeämpiä polkuja etsimänsä tiedon luo. Viestintäsuunnittelija Heidi Lampsijärven johdolla kunnan sisällöntuottajat tarttuivat […] Lue lisää

Tampereen kaupungin multisiteprojekti

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Suunnittelimme ja toteutimme Tampereen kaupungille WordPress Multisite -ratkaisuun pohjautuvan erillissivustojen kokonaisuuden yhdessä Suomen laajimmista WordPress-projekteista. Projektin tavoitteena oli tuottaa käyttäjälähtöisesti suunniteltuja, saavutettavia ja mobiilisti sujuvakäyttöisiä Tampereen kaupungin verkkosivustoja samalle WordPress Multisite-alustalle vuosien 2021 ja 2022 aikana. Kokoluokaltaan reilusti EU-kynnysarvon ylittävä projekti sisälsi muun muassa seuraavien sivustojen uudistuksen: https://www.muumimuseo.fi https://www.tamperefilharmonia.fi https://www.tampereenvesi.f https://www.sarahildenintaidemuseo.fi https://www.tampereentaidemuseo.fi https://www.tredu.fi Laajassa projektissa […] Lue lisää

Mustankorkea – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Tieto helpommin esiin Mustankorkea on jäteyhtiö, jonka toimialueella asuu 178 000 asukasta Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Sen verkkosivuston tärkein tehtävä on tukea yhtiön päätoimintoja: ​​jätteiden keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä jäteneuvontaa. Viime vuosina Mustankorkea on alkanut myydä myös biokaasua ja multaa. Eri asiakasryhmiä on paljon, samoin viestittävää. Uuden sivuston rakentaminen alkoi konseptointityöpajoilla. Käyttäjälähtöinen sisältörakenne […] Lue lisää

Gofore

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Gofofe on eettisen digimaailman asiantuntija joka auttaa rakentamaan kestävää tulevaisuutta. Lähdimme toteuttamaan uutta sivustoa johon kohdistui lukuisia erilaisia toiveita. Yhteistyö on jatkunut tiiviinä julkaisun jälkeenkin, Gofofen luottaessa Duden ylläpitopalveluun. Lähtökohdat Sivusto oli jäänyt ajasta jälkeen eikä täyttänyt liiketoiminnallisia tarpeita, hallittavuus oli hankalaa ja ulkoasukin oli päässyt hieman kulahtamaan. Sivustouudistus käynnistettiin Goforella sisäisen markkinoinitiimin voimin, joka […] Lue lisää

Sport Event Management Finland – markkinointisivusto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kansainvälinen käyntikortti urheilulle Sport Event Management Finland (SEMF) tekee Suomea tunnetuksi kansainvälisten urheilutapahtumien järjestäjille ja urheilijoille. Yksikkö toimii Lahti Region Oy:n (visitlahti.fi) yhteydessä. Hankkeen taustalla on viisi eri kaupunkia sekä laaja urheilu- ja matkailunedistämisverkosto. Osana hanketta haluttiin rakentaa markkinointisivusto Sportsfinland.com. Se kokoaa urheilutoimijoita kiinnostavat tiedot yhteen paikkaan ja tuo esiin kaupunkien tarjontaa. Sivusto tukee myös […] Lue lisää

Wise Professionals

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Neljä verkkosivustoa, kolme kohderyhmää, 3520 post-it-lappua ja yksi tyytyväinen asiakas Kuinka rakennetaan verkkosivustot useista yrityksistä koostuvalle yritykselle? Tekemällä kompromisseja? Ei todellakaan, vaan saamalla jokainen brändi kukkimaan saman kukoistavan sateenvarjon alla. Miksi me rakastamme tätä asiakasta Tiesimme, että Wise Professionals haastaa rekrytointialan käytäntöjä testaamalla uusia tapoja luoda ja toimittaa palveluita. Meillä oli yhteistyömme alusta alkaen kädet […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun