Sanoma Lifestyle (useita sivustoja)

Modernia vuorovaikutusta
Sanoma on edistyksellinen kuluttajamediaan ja oppimiseen keskittyvä viestintäyhtymä. Suomessa ja Hollannissa Sanoma on markkinajohtaja, jolla on laaja näkyvyys printtimediasta verkkoon ja televisioon. Belgiassa Sanoma sijoittuu viiden kärkeen. Sanoman päämarkkinat ovat Belgiassa, Suomessa, Hollannissa, Puolassa ja Ruotsissa. Sanoma viihdyttää, informoi, kouluttaa ja inspiroi miljoonia kuluttajia päivittäin.
Wunderkraut on toiminut Sanoman teknisenä ja liiketoiminnallisena konsulttina vuodesta 2011. Sanomalle toteuttamamme projektit ovat tavoite- ja liiketoimintakeskeisiä ja teemme yhteistyötä monella eri osa-alueella. Olemme toteuttaneet Sanoman TV-kanavien verkkodistribuutiot (2012 – 2013), Video On Demand -palvelun, Ruutu.fi:n uudistuksen (2013 ja 2015) ja uusimpana Sanoma Lifestylen lehtien verkkosivustojen uudistusprojektin (2015-2016).
Innostavaa ja koukuttavaa mediasisältöä kuluttajille
Sanoma on Suomen tunnetuin mediayhtiö, joka tarjoaa mediakokemuksia uutisista, viihteestä, lifestylestä ja oppimisesta useissa eri kanavissa ja medioissa. Sanoma halusi ottaa käyttöön tehokkaita uusia tapoja markkinoina monikanavaisesti printtilehdistä televisoon, verkkomediaan ja videostreamaus-palveluihin. Tarpeena oli tuottaa kaupallisesti kiinnostavia ja merkityksellisiä tuotteita ja sisältöjä, joissa responsiiviset ja kanavakohtaisesti optimoidut mainokset voidaan helposti kaupallistaa.
Sanoma halusi innostaa ja koukuttaa yleisönsä intuitiivisella, lehtimäisellä käyttäjäkokemuksella. Tavoitteena oli pidentää verkkovierailuja kauniilla visuaalisella ulkoasulla, korkealaatuisilla kuvaelementeillä ja laadukkaalla toimituksellisella sisällöllä samalla kannustamalla käyttäjää osallistumaan moderoituun kommentointiin.
Yhdessä Sanoman kanssa loimme uudelleen käytettävän, monistettavan julkaisualustan keskittyen tehokkaaseen sisällöntuotantoon, hallintaan ja moderointiin. Monistettava julkaisualusta vähensi tuotantokustannuksia ja teki sivustojen eri elementtien testauksen helpommaksi. Kesään 2016 mennessä olemme julkaisseet peräti 11 eri verkkolehden sivustoa, kuten vauva.fi, menaiset.fi, cosmopolitan.fi ja akuankka.fi. Kaikilla sivustoilla on vahva brändinäköisyys, mutta myös oman lehden identiteetti ja ominaisuudet on säilytetty. Sivustoissa on keskitytty käytettävyyteen ja käyttäjäkokemus myös mobiilissa on intuitiivinen ja miellyttävä.
Ketteryyttä monimutkaisissa projekteissa
Sanoma halusi lehtiensä verkkosivustojen vastaavan heidän liiketoimintatarpeitaan. Heille tärkeää oli lisätä kävijämäärää, pidentää vierailujen kestoa, lisätä videoiden katselua ja kannustaa vuorovaikutukseen. Tärkeää oli myös käyttäjälle personoidun sisällön mahdollisuus. Liiketoimintalähtöisenä projektina keskityimme laadukkaaseen projektinhallintaan, ohjausryhmätyöskentelyyn ja systemaattiseen ketterään kehitykseen.
Lyhyet iteraatiot ja tehokkaat ohjausryhmät takasivat sen, että Wunderkraut onnistui toteuttamaan nopeita prototyyppejä uusista toiminnallisuuksista ja elementeistä viikottain. Näin pystyttiin testaamaan toiminnallisuuksia heti oikeassa ympäristössä oikealla sisällöllä ja voitiin analysoida tuloksia alkuperäisiä tavoitteita vastaan. Liiketoiminnallisen arvon tuottaminen asiakkaalle ja sidosryhmille vei kehitystä eteenpäin.
Olemme julkaisseet kesään 2016 mennessä seuraavat sivustot:
www.menaiset.fi
www.et-lehti.fi
www.hyvaterveys.fi
www.kodinkuvalehti.fi
www.tiede.fi
www.vauva.fi
www.meidanperhe.fi
www.cosmopolitan.fi
www.gloria.fi
www.akuankka.fi
www.lastenoma.fi