Ruutu-palvelun uudistus

Kun Ruutu-palvelu haluttiin nostaa uudelle tasolle, ei tavoitteista ollut puutetta. Tarkoitus oli tehdä Ruudusta Suomen käytettävin, toimivin ja kiinnostavin suoratoistopalvelu. Näitä tavoitteita heidän kanssaan toteuttamaan Nelonen Media valitsi Wunderin. Projektiryhmä hioutui rautaiseksi tiimiksi, joka toi kuluttajat viihteen uuteen aikakauteen.
Ruutu on lähes jokaiselle suomalaiselle tuttu suoratoistopalvelu, joka tarjoaa viihdettä ja urheilua katsojilleen ajasta ja paikasta riippumatta. Vuonna 2012 palvelua haluttiin lähteä jatkokehittämään uudella voimalla tavoitteena tuoda Ruutu uudelle tasolle. Paloa ja osaamista monitoimittajaprojektiin tarjosi vastuukumppanina Wunder, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan entistä paremmin käyttäjiään palvelevaa Ruutua.
Kehityskokonaisuuteen kuului myös uuden liiketoimintamallin kehittäminen. Ruutuun haluttiin tuoda mainosrahoitteisen ilmaissisällön rinnalle uusi tilaustuote. Liigaoikeudet mahdollistivat tilaustuotteen rakentamisen laadukkaiden urheilusisältöjen ympärille, hyvää viihdesisältöä unohtamatta. Näin syntyi Ruutu+.
”Tämän luokan uudistus vaati onnistuakseen kumppanin, jolta löytyy sekä teknistä osaamista että ymmärrystä liiketoiminnasta. Wunderin ammattitaito ja yrityksen toimintakulttuuri sekä kovan luokan osaajat loivat hedelmällisen maaperän kehittää Ruutua yhteistyössä kohti sen täyttä potentiaalia. Wunderilaiset olivat myös tottuneet toimimaan monitoimittajaympäristössä, mikä vahvisti valintaa”, kuvailee Sanoma Technologyn Digitaalisen kehityksen johtaja Antti Pyysalo.
Ketterällä kehityksellä kohti parempaa käyttökokemusta
Suunnittelun keskiössä oli alusta asti käyttäjälähtöisyys ja käyttäjätutkimuksessa kerätty data. Ruutua katsovat samanaikaisesti tuhannet ihmiset ympäri Suomen kaikkina kellonaikoina, monet liikkeellä ollessaan. Toimintavaatimukset uudistetulle Ruudulle olivat siis kovat: Skaalautuvuus ja toimintavarmuus, helppokäyttöinen maksuprosessi ja nopeat sivulataukset sekä häiriötön videon toisto laitteella kuin laitteella.
Projektissa tehtiin paljon töitä sivurakenteiden optimoinnin kanssa sekä kapasiteetin sovittamisessa suuriin kävijämääriin. Ruudun toimintavarmuustarpeet painottivat laadunvarmistuksen tärkeyttä projektissa.
“Olemme tehneet yhteistyötä Ruutu.fi -palvelun tiimoilta Nelonen Median kanssa jo vuodesta 2011. Vahvan kumppanuuden ja luottamuksen merkitys on ollut suuri palvelun jatkuvassa kehittämisessä. Työskentelemme proaktiivisesti analytiikkaa hyödyntäen, jotta voimme kehittää palvelua mahdollisimman ketterästi. On ilo nähdä, mihin kaikkeen tämä menestyksekäs yhteistyö vielä johtaa”, Account Lead Päivi Pajunen Wunderilta toteaa.
Tuloksena Suomen kiinnostavin suoratoistopalvelu
Uudistettu Ruutu.fi on saanut kiitosta läheltä ja kaukaa. Kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä palveluihin, toimintavarmuus on huippuluokkaa ja Ruutu pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa.
”Olemme yhdessä rakentaneet Ruudusta Suomen parasta suoratoistopalvelua. Katselu- ja tilausmäärät ovat kehittyneet tavoitteiden mukaisesti – ja samalla tiellä jatketaan. Myös Nelosen kanavasivusto täyttää hyvin sille asetetut tavoitteet ja käyttäjien tarpeet”, Sanoma Technologyn Pyysalo kertoo. ”Monitoimittajaympäristössä toimiminen on sujunut hyvin ja eri tahojen kanssa työskentely on ollut saumatonta. Yhteistyö on myös lisännyt ymmärrystämme alan parhaista käytännöistä sekä siitä, millaisia toimijoita haluamme käyttää palveluidemme kehittämisen apuna.”
Ruutu ja Wunder ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jatkokehityksen tiimoilta nyt jo vuosien ajan. Nelosella on ollut koko prosessin ajan vahva ohjaus ja omistajuus, mutta onnistumiset on taannut Pyysalon mukaan saumaton yhteistyö: ”Olemme tehneet yhdessä töitä, ratkoneet haasteet ja kulkeneet päämäärätietoisesti kohti yhteistä tavoitetta tiiminä, johon kuuluu erittäin vahvoja osaajia ja aitoa innostusta kehittää Ruutua.”
Mikä Ruutu?
Ruutu on osa Sanoma Media Finlandin Nelonen Mediaa, jonka valikoimasta löytyy Ruudun lisäksi neljä televisiokanavaa, seitsemän radiokanavaa ja audiosisältöpalvelu. Sanoma Media Finlandin sanoma- ja aikakausilehdet, televisio-, radio- ja verkkosisällöt tavoittavat päivittäin 97% suomalaisista.