Ruutu-palvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin tyyppi: Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Kun Ruutu-palvelu haluttiin nostaa uudelle tasolle, ei tavoitteista ollut puutetta. Tarkoitus oli tehdä Ruudusta Suomen käytettävin, toimivin ja kiinnostavin suoratoistopalvelu. Näitä tavoitteita heidän kanssaan toteuttamaan Nelonen Media valitsi Wunderin. Projektiryhmä hioutui rautaiseksi tiimiksi, joka toi kuluttajat viihteen uuteen aikakauteen.

Ruutu on lähes jokaiselle suomalaiselle tuttu suoratoistopalvelu, joka tarjoaa viihdettä ja urheilua katsojilleen ajasta ja paikasta riippumatta. Vuonna 2012 palvelua haluttiin lähteä jatkokehittämään uudella voimalla tavoitteena tuoda Ruutu uudelle tasolle. Paloa ja osaamista monitoimittajaprojektiin tarjosi vastuukumppanina Wunder, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan entistä paremmin käyttäjiään palvelevaa Ruutua.

Kehityskokonaisuuteen kuului myös uuden liiketoimintamallin kehittäminen. Ruutuun haluttiin tuoda mainosrahoitteisen ilmaissisällön rinnalle uusi tilaustuote. Liigaoikeudet mahdollistivat tilaustuotteen rakentamisen laadukkaiden urheilusisältöjen ympärille, hyvää viihdesisältöä unohtamatta. Näin syntyi Ruutu+.

”Tämän luokan uudistus vaati onnistuakseen kumppanin, jolta löytyy sekä teknistä osaamista että ymmärrystä liiketoiminnasta. Wunderin ammattitaito ja yrityksen toimintakulttuuri sekä kovan luokan osaajat loivat hedelmällisen maaperän kehittää Ruutua yhteistyössä kohti sen täyttä potentiaalia. Wunderilaiset olivat myös tottuneet toimimaan monitoimittajaympäristössä, mikä vahvisti valintaa”, kuvailee Sanoma Technologyn Digitaalisen kehityksen johtaja Antti Pyysalo.

Ketterällä kehityksellä kohti parempaa käyttökokemusta

Suunnittelun keskiössä oli alusta asti käyttäjälähtöisyys ja käyttäjätutkimuksessa kerätty data. Ruutua katsovat samanaikaisesti tuhannet ihmiset ympäri Suomen kaikkina kellonaikoina, monet liikkeellä ollessaan. Toimintavaatimukset uudistetulle Ruudulle olivat siis kovat: Skaalautuvuus ja toimintavarmuus, helppokäyttöinen maksuprosessi ja nopeat sivulataukset sekä häiriötön videon toisto laitteella kuin laitteella.

Projektissa tehtiin paljon töitä sivurakenteiden optimoinnin kanssa sekä kapasiteetin sovittamisessa suuriin kävijämääriin. Ruudun toimintavarmuustarpeet painottivat laadunvarmistuksen tärkeyttä projektissa.

“Olemme tehneet yhteistyötä Ruutu.fi -palvelun tiimoilta Nelonen Median kanssa jo vuodesta 2011. Vahvan kumppanuuden ja luottamuksen merkitys on ollut suuri palvelun jatkuvassa kehittämisessä. Työskentelemme proaktiivisesti analytiikkaa hyödyntäen, jotta voimme kehittää palvelua mahdollisimman ketterästi. On ilo nähdä, mihin kaikkeen tämä menestyksekäs yhteistyö vielä johtaa”, Account Lead Päivi Pajunen Wunderilta toteaa.

Tuloksena Suomen kiinnostavin suoratoistopalvelu

Uudistettu Ruutu.fi on saanut kiitosta läheltä ja kaukaa. Kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä palveluihin, toimintavarmuus on huippuluokkaa ja Ruutu pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa.

”Olemme yhdessä rakentaneet Ruudusta Suomen parasta suoratoistopalvelua. Katselu- ja tilausmäärät ovat kehittyneet tavoitteiden mukaisesti – ja samalla tiellä jatketaan. Myös Nelosen kanavasivusto täyttää hyvin sille asetetut tavoitteet ja käyttäjien tarpeet”, Sanoma Technologyn Pyysalo kertoo. ”Monitoimittajaympäristössä toimiminen on sujunut hyvin ja eri tahojen kanssa työskentely on ollut saumatonta. Yhteistyö on myös lisännyt ymmärrystämme alan parhaista käytännöistä sekä siitä, millaisia toimijoita haluamme käyttää palveluidemme kehittämisen apuna.”

Ruutu ja Wunder ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jatkokehityksen tiimoilta nyt jo vuosien ajan. Nelosella on ollut koko prosessin ajan vahva ohjaus ja omistajuus, mutta onnistumiset on taannut Pyysalon mukaan saumaton yhteistyö: ”Olemme tehneet yhdessä töitä, ratkoneet haasteet ja kulkeneet päämäärätietoisesti kohti yhteistä tavoitetta tiiminä, johon kuuluu erittäin vahvoja osaajia ja aitoa innostusta kehittää Ruutua.”

Mikä Ruutu?

Ruutu on osa Sanoma Media Finlandin Nelonen Mediaa, jonka valikoimasta löytyy Ruudun lisäksi neljä televisiokanavaa, seitsemän radiokanavaa ja audiosisältöpalvelu. Sanoma Media Finlandin sanoma- ja aikakausilehdet, televisio-, radio- ja verkkosisällöt tavoittavat päivittäin 97% suomalaisista.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Kirjailija – verkkolehti

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Vuodesta 1972 painettuna jäsenlehtenä julkaistu Kirjailija-lehti siirtyi nykyaikaiseksi verkkolehdeksi. Uudessa WordPress-verkkolehtialustassa yhdistyy printtilehdestä tuttu selkeys digitaaliseen käyttöliittymään. Muutos printistä digiin haluttiin tehdä harkitusti. Olimme mukana alusta alkaen suunnittelemassa muutosta digitaaliseen ympäristöön. Vuorovaikutteisissa työpajoissa, keräsimme yhteen kirjailijoiden näkemyksiä ja ideoita. Aiemmin vain jäsenlehtenä julkaistu sisältö tavoittaa digitaalisella alustalla laajemman yleisön sekä mahdollistaa jatkuvan sisältöjen julkaisun ja […] Lue lisää

Winnova

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

WinNova on vakiinnuttanut asemansa alueensa johtavana koulutusorganisaationa tarjoamalla monipuolisia mahdollisuuksia opiskeluun ja ammatilliseen kehittymiseen. WinNova tarjoaa laajan valikoiman koulutusohjelmia, jotka kattavat erilaiset ammatilliset alat ja tarpeet. Koulutusvalikoimaan kuuluvat toisen asteen ammatilliset perustutkinnot, jotka tarjoavat nuorille mahdollisuuden hankkia vankka ammatillinen perusta ja valmistautua tuleviin uraansa. Lisäksi WinNova tarjoaa lisä- ja täydennyskoulutusta, joka antaa mahdollisuuden jo ammatissa […] Lue lisää

Geometrixin verkkosivustouudistus

Tekijä: Paper Planes Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Geometrix on suomalainen ohjelmistoyritys, jonka ydinosaamista on paikkatieto ja sen soveltaminen liikkuvan työn ohjaamisessa. Geometrixin sovellukset helpottavat liikkuvan työn tekemistä ja hallintaa sekä kentältä kerätyn tiedon hyödyntämistä. Yhtiö kaipasi brändi-ilmeensä ja arvolupauksensa kirkastamista sekä selkeää verkkosivustoa. Polkaisimme yhteystyön käyntiin brändäyksellä, ja lähdimme liikkeelle perusasioista. Geometrixin toiveena oli visuaalisen ilmeen freesaus. Logoa ja värimaailmaa ei ollut […] Lue lisää

Padasjoen kunta

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Lähtötilanne Padasjoen kunnan sivustoa lähdettiin uudistamaan loppuvuodesta 2022, koska vanhan verkkopalvelun käytettävyys ei vastannut enää tämän päivän vaatimuksia, muunmuassa saavutettavuudeltaan. Tavoitteet Uusien asukkaiden houkuttelu Padasjoelle Matkailun elävöittäminen (vapaa-aika, kesäkävijät) Elinvoiman kasvattaminen Erinomainen käyttökokemus niin kävijälle kuin ylläpitäjällekin Yksi kumppani sivuston toteutukseen, ylläpitoon ja jatkokehitykseen Ylläpidon ja hallintapaneelin helppous Moninaisten kohderyhmien huomiointi (saavutettavuus) Latausnopeus, saavutettavuus, hiilijalanjälki […] Lue lisää

Fortumin verkkopalvelut

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Fortum etsi verkkopalveluilleen monialaista kumppania sekä digitaalisten palveluiden projekteihin että jatkuvaan kehitykseen. Tavoitteena oli lyhentää pitkäksi venähtänyttä backlogia, keventää ylläpidon kuormaa sekä parantaa sivustojen teknisiä parametreja ja saavutettavuutta. Wunder valikoitui Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi Wunderin tekemän Drupal-auditoinnin perusteella. Yhteistyön tuloksena backlog päihitettiin, ylläpidon kuorma keveni ja verkkopalveluiden hiilijalanjälki lähes puolittui. Fortum kuuluu Suomen kymmenen suurimman […] Lue lisää

HUS.fi:n sivustouudistus

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun