Ruutu-palvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin tyyppi: Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Kun Ruutu-palvelu haluttiin nostaa uudelle tasolle, ei tavoitteista ollut puutetta. Tarkoitus oli tehdä Ruudusta Suomen käytettävin, toimivin ja kiinnostavin suoratoistopalvelu. Näitä tavoitteita heidän kanssaan toteuttamaan Nelonen Media valitsi Wunderin. Projektiryhmä hioutui rautaiseksi tiimiksi, joka toi kuluttajat viihteen uuteen aikakauteen.

Ruutu on lähes jokaiselle suomalaiselle tuttu suoratoistopalvelu, joka tarjoaa viihdettä ja urheilua katsojilleen ajasta ja paikasta riippumatta. Vuonna 2012 palvelua haluttiin lähteä jatkokehittämään uudella voimalla tavoitteena tuoda Ruutu uudelle tasolle. Paloa ja osaamista monitoimittajaprojektiin tarjosi vastuukumppanina Wunder, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan entistä paremmin käyttäjiään palvelevaa Ruutua.

Kehityskokonaisuuteen kuului myös uuden liiketoimintamallin kehittäminen. Ruutuun haluttiin tuoda mainosrahoitteisen ilmaissisällön rinnalle uusi tilaustuote. Liigaoikeudet mahdollistivat tilaustuotteen rakentamisen laadukkaiden urheilusisältöjen ympärille, hyvää viihdesisältöä unohtamatta. Näin syntyi Ruutu+.

”Tämän luokan uudistus vaati onnistuakseen kumppanin, jolta löytyy sekä teknistä osaamista että ymmärrystä liiketoiminnasta. Wunderin ammattitaito ja yrityksen toimintakulttuuri sekä kovan luokan osaajat loivat hedelmällisen maaperän kehittää Ruutua yhteistyössä kohti sen täyttä potentiaalia. Wunderilaiset olivat myös tottuneet toimimaan monitoimittajaympäristössä, mikä vahvisti valintaa”, kuvailee Sanoma Technologyn Digitaalisen kehityksen johtaja Antti Pyysalo.

Ketterällä kehityksellä kohti parempaa käyttökokemusta

Suunnittelun keskiössä oli alusta asti käyttäjälähtöisyys ja käyttäjätutkimuksessa kerätty data. Ruutua katsovat samanaikaisesti tuhannet ihmiset ympäri Suomen kaikkina kellonaikoina, monet liikkeellä ollessaan. Toimintavaatimukset uudistetulle Ruudulle olivat siis kovat: Skaalautuvuus ja toimintavarmuus, helppokäyttöinen maksuprosessi ja nopeat sivulataukset sekä häiriötön videon toisto laitteella kuin laitteella.

Projektissa tehtiin paljon töitä sivurakenteiden optimoinnin kanssa sekä kapasiteetin sovittamisessa suuriin kävijämääriin. Ruudun toimintavarmuustarpeet painottivat laadunvarmistuksen tärkeyttä projektissa.

“Olemme tehneet yhteistyötä Ruutu.fi -palvelun tiimoilta Nelonen Median kanssa jo vuodesta 2011. Vahvan kumppanuuden ja luottamuksen merkitys on ollut suuri palvelun jatkuvassa kehittämisessä. Työskentelemme proaktiivisesti analytiikkaa hyödyntäen, jotta voimme kehittää palvelua mahdollisimman ketterästi. On ilo nähdä, mihin kaikkeen tämä menestyksekäs yhteistyö vielä johtaa”, Account Lead Päivi Pajunen Wunderilta toteaa.

Tuloksena Suomen kiinnostavin suoratoistopalvelu

Uudistettu Ruutu.fi on saanut kiitosta läheltä ja kaukaa. Kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä palveluihin, toimintavarmuus on huippuluokkaa ja Ruutu pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa.

”Olemme yhdessä rakentaneet Ruudusta Suomen parasta suoratoistopalvelua. Katselu- ja tilausmäärät ovat kehittyneet tavoitteiden mukaisesti – ja samalla tiellä jatketaan. Myös Nelosen kanavasivusto täyttää hyvin sille asetetut tavoitteet ja käyttäjien tarpeet”, Sanoma Technologyn Pyysalo kertoo. ”Monitoimittajaympäristössä toimiminen on sujunut hyvin ja eri tahojen kanssa työskentely on ollut saumatonta. Yhteistyö on myös lisännyt ymmärrystämme alan parhaista käytännöistä sekä siitä, millaisia toimijoita haluamme käyttää palveluidemme kehittämisen apuna.”

Ruutu ja Wunder ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jatkokehityksen tiimoilta nyt jo vuosien ajan. Nelosella on ollut koko prosessin ajan vahva ohjaus ja omistajuus, mutta onnistumiset on taannut Pyysalon mukaan saumaton yhteistyö: ”Olemme tehneet yhdessä töitä, ratkoneet haasteet ja kulkeneet päämäärätietoisesti kohti yhteistä tavoitetta tiiminä, johon kuuluu erittäin vahvoja osaajia ja aitoa innostusta kehittää Ruutua.”

Mikä Ruutu?

Ruutu on osa Sanoma Media Finlandin Nelonen Mediaa, jonka valikoimasta löytyy Ruudun lisäksi neljä televisiokanavaa, seitsemän radiokanavaa ja audiosisältöpalvelu. Sanoma Media Finlandin sanoma- ja aikakausilehdet, televisio-, radio- ja verkkosisällöt tavoittavat päivittäin 97% suomalaisista.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Normet MRB Oy

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Marakon.fi on teollisuuden komponentteja ja ratkaisuja tarjoavan Normet MRB Oy:n verkkopalvelu. Sivusto palvelee teollisuusasiakkaita tarjoamalla tuotetietoja ja mahdollistamalla verkkokauppaistetun tavan jättää tarjouspyyntöjä. Laskutusasiakkailleen Oma Marakon -palvelu tarjoaa lisäksi mahdollisuuden tilata tuotteita. Teknologiat ja ratkaisut Verkkosivuston kehityksessä hyödynnettiin WordPressin ja WooCommerce-alustan yhdistelmää. Erityistä huomiota kiinnitettiin kaksisuuntaiseen integraatioon Monitor 5 -ERP-järjestelmän kanssa, mikä mahdollistaa reaaliaikaisen varastonhallinnan ja […] Lue lisää

Merivaara Oy

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Merivaara.com palvelee terveydenhuoltoalalla toimivaa yritystä, joka on erikoistunut sairaalakalusteiden ja -laitteiden valmistukseen. Sivusto on suunniteltu monikielisenä ja laajana kokonaisuutena, joka tarjoaa kattavat tiedot Merivaaran tuotteista ja palveluista globaalille asiakaskunnalleen. Teknologiat ja ratkaisut WordPress / WooCommerce-alustan päälle rakennettuun verkkopalveluun toteutettiin myös extranet-palvelu joka mahdollistaa tuotetiedon, hinnastojen, mainosmateriaalien ja muun myyntimateriaalin jakamisen Merivaaran maahantuojille ja jälleenmyyjille. Extranet […] Lue lisää

Helsingin Jalkapalloklubi

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Yhteistyön aloitus HJK:n lähtökohta oli varsin perinteinen: vuosien mittaan organisaatio oli sijoittanut huomattavasti panostuksia nettisivuunsa, joka ei kuitenkaan täyttänyt kaikkia sille asetettuja odotuksia. Vaikka uusia nettisivujen toimittajia oli saatavilla, ei organisaatio ollut valmis aloittamaan laajaa uudistusprojektia. Toiveena oli löytää kumppani, joka voisi ottaa vanhan sivuston, parannella sitä ja jatkaa sen kehittämistä aktiivisesti. Verkkosivuston refaktorointiprojekti Yhteistyö […] Lue lisää

Fortumin verkkopalvelut

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Fortum etsi verkkopalveluilleen monialaista kumppania sekä digitaalisten palveluiden projekteihin että jatkuvaan kehitykseen. Tavoitteena oli lyhentää pitkäksi venähtänyttä backlogia, keventää ylläpidon kuormaa sekä parantaa sivustojen teknisiä parametreja ja saavutettavuutta. Wunder valikoitui Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi Wunderin tekemän Drupal-auditoinnin perusteella. Yhteistyön tuloksena backlog päihitettiin, ylläpidon kuorma keveni ja verkkopalveluiden hiilijalanjälki lähes puolittui. Fortum kuuluu Suomen kymmenen suurimman […] Lue lisää

Scanoffice

Tekijä: Rajasoft Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Scanoffice Oy on Pohjoismaiden suurin uusiutuvan energian tuotteiden maahantuoja. Vuonna 1984 perustettu kotimainen perheyritys on osa Scanoffice Groupia, joka toimii Pohjoismaiden alueella. Yrityksellä on yli 2 000 jälleenmyyjää ympäri Suomen. Tehokas ja näyttävä verkkosivusto hi-tech-yritykselle Lähtökohta Rajasoft oli luonut myös Scanofficen aikaisemman verkkosivuston vuonna 2018. Yrityksen kasvun ja tuotevalikoiman laajentumisen myötä hyvin toiminut sivusto ei […] Lue lisää

HUS.fi:n sivustouudistus

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun