Retoriikan kesäkoulu

Retoriikan kesäkoulu on vaikuttava viestintätapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna seitsemättä kertaa Hämeenlinnassa. Aucor on tapahtuman sponsori ja osana yhteistyötä pääsimme uusimaan myös tapahtuman sivuston.
Näin sivustoprojektia luonnehtii Retoriikan kesäkoulun rehtori, puhetaidon kouluttaja Antti Mustakallio:
”Aucorin omaa toimintaa sävytti hyvällä tavalla rutinoitunut ammattitaitoisuus: projekti oli alusta loppuun asti tekijöiden hanskassa. Tekijät osasivat kysyä oikeita kysymyksiä ja myös vastasivat toiveisiin ja tarpeisiin kiitettävän tehokkaasti. Lopputulos oli sitä, mitä alun perin haluttiin. Sivusto on nyt tyylikäs, toimiva ja ajanmukainen.”
Tapahtuma on jatkanut vakaata kasvuaan joka vuosi, minkä seurauksena vanha sivusto oli käynyt liian pieneksi. Emme kuitenkaan tyytyneet vain uusimaan ulkoasua tämän päivän tarpeisiin, vaan uudistuksessa kiinnitettiin huomiota jo siihen, millaiseksi tapahtuma kehittyy. Sivustolla on mahdollista markkinoida useampaa tapahtumaa yhtä aikaa ja myös kieliversiointi on jo toteutettu, joskin vielä toistaiseksi piilotettu ominaisuus.
Itse sivusto henkii tapahtuman laatua ja ammattimaisuutta, hylkäämättä kuitenkaan tyystin sen ainutlaatuista intiimiyttä ja läheisyyttä. ”Kaipasimme sivustoa, joka nopealla vilkaisulla luo tapahtumasta houkuttelevan ja ammattimaisen kuvan. Sivustoa rakennettaessa painotus oli visuaalisessa selkeydessä ja ilmavuudessa ja toisaalta myös helppokäyttöisyydessä”, kertoo Mustakallio.
Retoriikan kesäkoulu on tapahtuma johtajille, puhujille, esiintyjille, poliitikoille, yrittäjille ja päättäjille, mutta ennen kaikkea viestinnän ammattilaisille.
Näistä muodostuu sivuston kohdeyleisö ja suunnittelun reunaehdot, joka otettiin huomioon sivuston yksityiskohdissa. Esimerkiksi otsikkoihin valikoitui pääteviivallinen, eli serif-fontti. Näin saatiin aikaiseksi ainutlaatuisempi tyyli, joka on hyvin linjassa valtavirrasta poikkeavan tapahtuman filosofian kanssa. Katseenvangitsijaksi lisättiin etusivulle parallax-efektillä höystetty taustavideo ja uudestaan sivustolle palaavaa palvelevat vaihtuvat referenssit.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]