Museoshop.fi -verkkokauppa

Uusi Museoshop.fi syntyi kun Suomen suurin taidemuseo-organisaatio Kansallisgalleria halusi korvata vanhan verkkokauppansa uudella ratkaisulla, joka tekisi ylläpidosta helppoa ja viestisi erittäin korkeaa laatua. Projektin päätavoite oli, ei enempää eikä vähempää, kuin olla museoalan digitaalisen myynnin suunnannäyttäjä Pohjoismaissa. Olennaisena vaatimuksena oli saavutettavuus – uudistetun verkkokaupan tuli täyttää kaikki EU:n vaatimukset verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta.
Alusta asti projektin päätavoitteeksi lyötiin museoalan digitaalisen myynnin suunnannäyttäjänä toimiminen Pohjoismaissa. Tyylikäs ulkoasu ja konstailematon käytettävyys olivat tällöin itsestäänselvyyksiä, mutta suurimman haasteen aiheutti erilaisten lipputuotteiden myynnin mahdollistaminen ja yhdistäminen fyysisten museotuotteiden kauppaan. Iso tavoite oli myös myynnin lisääminen. Tämä vaati taustajärjestelmien prosessien yksinkertaistamista, johon asiakkaalla oli onneksi täysi valmius. Työmme olisi onnistunut kun uusi Museoshop.fi toimisi helppokäyttöisenä työkaluna Kansallisgallerialle ja alustana myös tulevaisuuden tuotteiden digitaaliselle myynnille. Koska saavutettavuus oli yksi uudistuksen isoista tavoitteista, tehtiin suunnittelussa alusta lähtien ratkaisuja, jotka varmistivat verkkokaupan noudattavan voimassa olevaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Samalla vastasimme verkkosisällön saavutettavuusohjeiden WCAG 2.0 vaatimustasoon A/AA.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]