Kansalliskirjaston verkkosivuston uudistus

Kansalliskirjasto on Suomen suurin ja vanhin tieteellinen kirjasto sekä yksi Helsingin yliopiston suurimmista erillislaitoksista. Kansalliskirjasto on vastuussa kansallisen julkaisuperinnön säilyttämisestä, kuvailusta ja käytöstä osana laajojen kokoelmiensa kartuttamista. Kansalliskirjasto toimii myös kirjastokentän valtakunnallisena palvelu- ja kehittämisyksikkönä.
Tehokkaampaa ja parempaa viestintää
Kansalliskirjaston verkkopalvelukokonaisuus uudistettiin avoimen lähdekoodin periaatteiden mukaisesti hyödyntäen mahdollisimman paljon Wunderkrautin Helsingin yliopistolle tuottamia teknisiä ratkaisuja. Uusia toiminnallisuuksia ja sisältöjä rakennettiin myös pelkästään Kansalliskirjastoa varten.
Palvelun uudistusprojektin takana oli kokonaisvaltainen Helsingin yliopiston ajama hanke sivustojen yhtenäistämisestä ja rakenteiden selkeyttämisestä samaan suuntaan. Idean suunnitteli yliopiston verkkosivu-uudistuksen alkuperäisen ilmeen ja konseptin.
Kansalliskirjaston tavoitteena oli käyttöasteen kasvattaminen ja sivuston linkittyminen muihin Kansalliskirjaston verkkopalveluihin. Uudistuksen avulla haluttiin erityisesti tehostaa viestintää laajamittaisesti niin organisaation sisällä kuin ulkopuolella. Paremmalla ja tehokkaammalla viestinnällä haluttiin kasvattaa tunnettuutta ja tukea palvelujen käyttöä ja saavutettavuutta.
Luottamusta ja läpinäkyvyyttä
Yhteistyö Kansalliskirjaston kanssa sujui alusta asti hyvin. Kansalliskirjaston tiimissä oli osaava tuotteen omistaja, jonka päätöksenteko oli ajantasaista ja näin mahdollisti nopean siirtymisen tehtävästä toiseen. Projektin tavoitteet ja tehtävien priorisoinnit työmääräarvioineen määriteltiin yhdessä projektin aluksi ja näitä seurattiin tarkasti yhteistyön edetessä. Läpinäkyvyys oli projektitiimin keskeinen tavoite, joka saavutettiin päivittäisellä tehokkaalla viestinnällä.
Sisällöntuotantoon panostettiin paljon, sillä viestinnän parantaminen oli yksi uuden verkkopalvelun tavoitteista. Onneksi pystyimme projektin toteutusvaiheessa hyödyntämään Helsingin yliopiston pääsivustoille tekemiämme ratkaisuja, joten aikaa säästyi toteutuksessa käyttäjäkohtaisten tarpeiden ja käyttökokemuksen räätälöintiin.
Kansalliskirjaston projektia määritteli vahva luottamus sekä Wunderkrautin ammattitaitoon että asiakkaan edustajien osaamiseen.
Tavoitteet saavutettiin
Kansalliskirjaston uusi verkkopalvelu julkaistiin onnistuneesti helmikuun 2015 lopussa. Uuden palvelun tekninen ratkaisu saatiin hyvin toteutettua konseptin ja visuaalisen ilmeen linjoja noudattaen. Verkkopalvelu on sähäkkä, nopeasti hahmotettavissa ja se ohjaa selkeästi muihin Kansalliskirjaston sivustoihin.
Projektin alussa määriteltiin kahdeksantoista epic-tason tehtävää, joista 17 onnistuttiin toteuttamaan julkaistavaan sivustoon. Toteuttamatta jäi ainoastaan hakutoiminnallisuus ulkoisista sivustoista, joka ei halutulla tavalla ollut mahdollista.