Finland Toolbox

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Generaxion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Finland Toolbox näki päivänvalon aikanaan thisisFINLAND-sivuston uudistuksen yhteydessä jo vuonna 2015. ”Silloin se tehtiin nopeasti finland.fi-sivuston ohessa julkaisuvalmiiksi. Oli koko ajan tarkoituksena, että kun idea on kehittynyt lisää ja siihen on sopiva mahdollisuus, sivusto tehdään ikään kuin valmiiksi. Se aika oli nyt”, kertoo maakuvatyön asiantuntija Meira Pappi.

Finland Toolbox on rikas sisältöpankki täynnä kuvia, tarinoita, esityksiä ja tietoa Suomesta – suomalaisille ja Suomen ystäville. Erilaisia artikkeleita ja materiaaleja on yli 300 ja yhdestä materiaalista voi olla useita kieliversioita. Sivustolla tietoa etsivä ei välttämättä itsekään saapuessaan tiedä, mitä kaikkea hän haluaisi löytää.

Aiemmin sisältö oli rakennettu hierarkkiseksi, puumaiseksi kansiorakenteeksi. Sisältöä pystyi rajaamaan vain avainsanan mukaan tai hakusanan avulla. Jos siis etsinnässä oli “kaikki presentaatiot arabiaksi”, “kaikki julkaisut avainsanalla education” tai “kaikki presentaatiot ja julkaisut hakusanalla cleantech” tehtävä oli mahdoton.

Sivuston käytettävyydessä oli siis hienoisia haasteita. Lisäksi oli herännyt toive tuottaa sivustolle visuaalisesti näyttävää, toimituksellista sisältöä. Sivustouudistuksessa keskityttiinkin siis parantamaan käytettävyyttä, palvelemaan entisiä ja uusia kohdeyleisöjä sekä päivittämään sivuston ulkoasua.

Suurin muutos sivustolla on navigaatiotavan uudistus. Kansiorakenteesta luovuttiin ja sisältö esitetään nyt suodatusnäkymien kautta. Materiaalia voi siivilöidä esimerkiksi sivupalkista löytyvien teemojen mukaan tai yhdellä tai useammalla hakutermillä. Suodattimista löytyvät niin hakusanat, avainsanat, materiaalityypit kuin kieletkin. Vaihtoehtoja rajataan myös automaattisesti niin, että tarjolla on vain niitä suodattimia, joista löytyy sisältöä.

”Olemme saaneet sivustosta tosi paljon ja jopa spontaania positiivista palautetta. Käytettävyys on parantunut merkittävästi ja asiat löytyvät nyt huomattavasti entistä helpommin”, Pappi kertoo tyytyväisenä.

Hakuun on lisätty myös PDF-tiedostojen sisällöt. WordPress ei oletuksena osaa etsiä tekstiä tiedostojen sisältä, mutta sivustolla käytetty Relevanssi-hakumoottori sisältää ominaisuuden, jolla PDF-tiedostojen tekstit saadaan mukaan hakuun. Tämä on erityisen tärkeää Finland Toolboxissa, jossa iso osa aineistosta on PDF-tiedostoja. Nyt sanahaku löytää osumat myös tiedostojen sisältä.

Finland Toolboxin visuaalinen identiteetti on selkeä ja kirkas. Nyt visuaalisesti vahva maakuvabrändi pääsee paremmin oikeuksiinsa, kun Gutenberg-editorin myötä tarinoihin pystyy luomaan rikastettuja taittoja. Gutenberg mahdollistaa automaattisesti esimerkiksi palstajaon ja nappuloiden lisäämisen. Kustomoidun lohkon myötä myös materiaalien upotus sisällön sekaan onnistuu.

Gutenbergilla on rakennettu myös klikattava teemakalenteri sekä perusfaktat Suomesta.

”Uudistuksen myötä haluamme lähteä markkinoimaan Finland Toolboxia laajemmin suuremmalle käyttäjäkunnalle. On ilo viestiä tästä eteenpäin nyt”, Pappi hymyilee.

“Meillä oli Aucorin kanssa kautta linjan hyvä yhteinen näkemys ja selkeä sävel siitä, mitä kannattaa lähteä tekemään. Me annoimme täältä karkeat speksit sen suhteen, että mitä haetaan ja Aucor ehdotti, että tehdäänkö tällä tavalla. Kommunikaatio oli ripeää, reagointi nopeaa ja yhteistyö todella joustavaa.”

Meira Pappi
Asiantuntija, maakuvatyö

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tulevaisuuskoulu -oppimateriaalisivusto

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on yläkouluikäisille nuorille suunnattu oppimateriaali, jonka avulla nuoret tutustuvat tulevaisuusajattelun perusteisiin ja kehittävät tulevaisuustaitoja. Tehtävänämme oli suunnitella Tulevaisuuskoululle kokemuksellinen käyttöliittymä ja toteuttaa se teknisesti kohderyhmää houkuttelevaksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi. WordPress Gutenberg sisällönhallinnasta teimme moneen käyttötarkoitukseen mukautuvan, joka mahdollistaa kokemuksellisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen myös tulevaisuudessa. Teoria- ja videosisältöjen lisäksi materiaali sisältää tehtäviä, joita nuoret voivat toteuttaa […] Lue lisää

Zeroni

Tekijä: Generaxion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Zeroni Oy on työturvallisuuden valvontaan ja turvallisuuskulttuurin kehittämiseen keskittyvä yritys, jonka ohjelmistoratkaisut digitalisoivat arkea rakennusalalla, investointihankkeissa ja teollisuudessa. Generaxion toteutti Zeronille kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen tukemaan yrityksen tavoitetta kasvaa maan johtavaksi työturvallisuuspalvelujen tarjoajaksi. Osana brändiuudistusta muuttui myös yrityksen nimi, ja uusi brändi jalkautettiin uudessa verkkopalvelussa, joka suunniteltiin tukemaan saumattomasti liiketoimintastrategiaa. Aiempi sivusto oli toteutettu WordPressillä, joten oli luontevaa […] Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Maston verkkopalvelu ja -kauppa

Tekijä: Generaxion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Maston on suomalainen, vuodesta 1968 lähtien toiminut perheyritys, joka tunnetaan erityisesti korkealaatuisista spraymaaleistaan. Kaikki yrityksen tuotteet kehitetään ja valmistetaan Suomessa, mistä osoituksena niillä on Avainlippu-merkki. Toteutimme Mastonille uuden verkkopalvelun ja -kaupan, palvelemaan erityisesti kuluttaja-asiakkaita. Aiemman, monella tapaa vanhentuneen sivuston korvaaminen oli asiakkaalle liiketoiminnallisesti merkittävä parannus, sillä verkkokaupan luominen mahdollistaa tuotteiden saatavuuden asiakkaille entistä laajemmin. Toteutuksessa […] Lue lisää

Multihela Oy – lukko.fi

Tekijä: Generaxion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto kuluttajille

Multihela Oy palvelee suomalaisia kuluttajia lukko.fi-verkkokaupassa. Yrityksen tuotevalikoima ja sen myötä verkkokauppa koostuu tuhansista avaamiseen ja sulkemiseen liittyvistä osista ja tarvikkeista, joiden asentaminen onnistuu perustyökaluilla ja –taidoilla. Alansa verkkokaupan pioneereihin lukeutuva yritys kaipasi modernia verkkokauppaa korvaamaan aiemman, osin vanhentuneen ratkaisun. Toteutimme yritykselle WordPress-sivuston, joka sisältää WooCommerce-verkkokaupan. Vuonna 2023 julkaistu uusi verkkokauppa on visuaalisesti selkeä ja […] Lue lisää

Järvileasing Oy

Tekijä: Generaxion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Vuonna 2016 perustettu Järvileasing on kotimainen ja yksityisomisteinen sekä yrityksiä että yksityishenkilöitä palveleva leasingyhtiö. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluu autojen ja raskaan kuljetuskaluston lisäksi kattavasti eri alojen koneiden, laitteiden ja tarpeiston leasing- ja rahoituspalveluja. Asiakkaamme brändiuudistuksen yhteydessä uusitun verkkopalvelun keskeinen tavoite on tukea yrityksen ja sen laajan leasingtoiminnan tunnettuuden kasvua. Uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota sisällön käyttäjälähtöiseen jäsentelyyn […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun