Finavian verkkopalvelun uudistus

Osana laajaa digitaalisten kanavien kehitysprojektia Finavia halusi uudistaa vuonna 2017 myös verkkosivustonsa. Vanha julkaisujärjestelmä haluttiin korvata joustavammalla ja verkkokauppa integroida osaksi sivustoa. Projektikumppaniksi valittiin kilpailutuksen kautta Wunder. Yhteistyön tuloksena syntyi palkittu sivusto, joka on Finavian digitaalisten palveluiden ydin.
Kun Finavia päätti uudistaa digitaalisia kanaviaan, yksi projektin tärkeimmistä tavoitteista oli verkkoasioinnin lisääminen Finavian sivustolla. Kehityskohteita olivat tätä silmällä pitäen muun muassa verkkokauppa ja palveluiden löydettävyys.
System Specialist Sanna Valkeinen toimi Finavialla verkkosivuston uudistuksen projektipäällikkönä tehden tiivistä yhteistyötä Finavian tuoteomistajien kanssa: ”Halusimme eri kohderyhmille käyttäjäystävällisen, kustannuksiltaan järkevän, joustavan järjestelmän, joka mahdollistaa sujuvan sisällöntuotannon sekä sopii Finavian järjestelmäarkkitehtuuriin. Tärkeää oli, että sivusto näyttää meiltä ja nostaa Finavian profiilia lentokenttänä sekä ilmailun asiantuntijana. Kilpailutuksen kautta valitsimme kumppaniksi Wunderin. Heillä on vahva Drupal 8 -asiantuntijuus ja loistavat referenssit. Teetimme kilpailutuksessa myös työnäytteen, jossa Wunder onnistui erinomaisesti.”
Asiakkaiden tarpeet kehityksen keskiössä
Finavia.fi -sivusto toimii lukuisilla kielillä tarjoten tietoa Finaviasta sekä Finavian 21 lentokentästä. Yksi sivuston suunnittelun tärkeimpiä tavoitteita oli reaaliaikaisen tiedon saatavuuden kehittäminen. Asiakkaat hakevat sivustolta tietoa lentojen aikatauluista, julkisesta liikenteestä, turvatarkastusten odotusajoista sekä kenttien palveluista. Projektin toinen ydinalue oli verkkokaupan kehittäminen. Finavian aiemmin vain mobiiliapplikaatiossa toiminut verkkokauppa haluttiin osaksi uutta sivustoa.
”Toteutimme sivuston kevyesti yhdistetyillä Drupal 8- ja ReactJS -järjestelmillä. Sähköiseen kaupankäyntiin loimme sovelluksen, joka käyttää Drupal CMS:n dataa ja konfiguraatiota. Integroimme myös räätälöidyn eCommerce backendin, jotta saimme kaikki tarvittavat verkkokauppapalvelut, kuten esimerkiksi pysäköintipalvelun, käyttöön. Ostoksia lentokenttäkaupoissa voi tehdä sivuston kautta Click & Collect eCom -ratkaisulla”, projektin tekninen arkkitehti, Juha Niemi Wunderilta, kuvailee toteutusta. ”Uuden Drupal- ja Checkout.fi -integraation ansiosta maksut sivustolla voi nyt suorittaa joko autentikoituna, myös aiemmin mobiiliapplikaatioon kirjatuilla tiedoilla, tai anonyymisti.”
Tuloksena palkittu sivusto, joka vetää puoleensa
Uusi Finavia.fi lanseerattiin marraskuussa 2017. Kiitosta sivusto on saanut loppukäyttäjiltä, Finavian sisältä sekä Drupal-projekteja palkitsevasta Splash Awards -tapahtumastakin. Wunder osallistui Finavian sivustouudistuksella tapahtumaan, ja voitto tuli eCommerce-sarjassa. Finavian sivuston kävijämäärien kasvutavoitteet on myös saavutettu.
”Teimme vertailua viime vuoteen ja uniikeissa kävijämäärissä oli kasvua tarkastelujaksolla noin 35 %. Lisäksi rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi viisinkertaiseksi uuden verkkopalvelun myötä. Myös myynti on monin aluein noussut, esimerkiksi pysäköinnin varauksien euromääräinen arvo nousi lähes 120 %”, Finavian eCommerce Manager Terhi Aho kertoo.
Finavian Digital Marketing Manager Olli Lehtonen on tyytyväinen Finavian uuteen ilmeeseen: “Uudistetun sivuston ilme on raikas ja tätä päivää. Se kuvastaa Finaviaa yrityksenä paremmin. Markkinoinnin näkökulmasta kampanjoita voi suunnitella sujuvammin, sivuja on helpompi rakentaa ja mainontaan on tullut uusia mahdollisuuksia. Myös sivuston orgaaninen liikenne on kasvanut noin 12 %.”
Finavian Sanna Valkeisen mukaan yhteistyö Wunderin kanssa toimi erittäin hyvin: ”Tekeminen oli koko ajan ratkaisukeskeistä ja teimme töitä tiiminä. Aloitimme yhteistyön illanvietolla ja lopetimme projektin samoissa merkeissä. Näin avainhenkilöillä oli mahdollisuus tutustua toisiinsa heti projektin alkuun. Tällainen aloitus lisää sitoutumista projektiin ja myös kommunikointi toimii sujuvammin, kun ihmiset tuntevat toisensa. Projektin päätytyttä oli mukava juhlistaa hienoa lopputulosta ja saatua palkintoa yhdessä. Kiitosta projektin sujumisesta on tullut myös Finavialta sisäisesti. Sisällöntuotannon näkökulmasta tekeminen on nyt käyttäjäystävällisempää. Wunder tuki ja antoi hyviä vinkkejä myös siihen.”
Jatkuvaa kehitystä joustavalla tekemisellä
Projektin tavoitteet saavutettiin hienosti, ja kehitys jatkuu Finavialla yhteistyössä Wunderin kanssa: “Projekti on siirtynyt niin sanotun jatkuvan kehityksen vaiheeseen, eli parannuksia tehdään analytiikan pohjalta tasaista tahtia. Sivustolle on tulossa lisää ominaisuuksia, kuten lentokentän Lounge-tilojen varaus ja mahdollisuus tilata ruokaa”, Juha Niemi Wunderilta kertoo.
”Projektin jatkokehitys on sujunut todella jouhevasti. On mahtavaa, että jatkokehityksessä ovat mukana samat henkilöt Wunderilta, kuin tässä suuressa uudistusprojektissakin”, toteaa Finavian Sanna Valkeinen.