Finavian verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Osana laajaa digitaalisten kanavien kehitysprojektia Finavia halusi uudistaa vuonna 2017 myös verkkosivustonsa. Vanha julkaisujärjestelmä haluttiin korvata joustavammalla ja verkkokauppa integroida osaksi sivustoa. Projektikumppaniksi valittiin kilpailutuksen kautta Wunder. Yhteistyön tuloksena syntyi palkittu sivusto, joka on Finavian digitaalisten palveluiden ydin.

Kun Finavia päätti uudistaa digitaalisia kanaviaan, yksi projektin tärkeimmistä tavoitteista oli verkkoasioinnin lisääminen Finavian sivustolla. Kehityskohteita olivat tätä silmällä pitäen muun muassa verkkokauppa ja palveluiden löydettävyys.

System Specialist Sanna Valkeinen toimi Finavialla verkkosivuston uudistuksen projektipäällikkönä tehden tiivistä yhteistyötä Finavian tuoteomistajien kanssa: ”Halusimme eri kohderyhmille käyttäjäystävällisen, kustannuksiltaan järkevän, joustavan järjestelmän, joka mahdollistaa sujuvan sisällöntuotannon sekä sopii Finavian järjestelmäarkkitehtuuriin. Tärkeää oli, että sivusto näyttää meiltä ja nostaa Finavian profiilia lentokenttänä sekä ilmailun asiantuntijana. Kilpailutuksen kautta valitsimme kumppaniksi Wunderin. Heillä on vahva Drupal 8 -asiantuntijuus ja loistavat referenssit. Teetimme kilpailutuksessa myös työnäytteen, jossa Wunder onnistui erinomaisesti.”

Asiakkaiden tarpeet kehityksen keskiössä

Finavia.fi -sivusto toimii lukuisilla kielillä tarjoten tietoa Finaviasta sekä Finavian 21 lentokentästä. Yksi sivuston suunnittelun tärkeimpiä tavoitteita oli reaaliaikaisen tiedon saatavuuden kehittäminen. Asiakkaat hakevat sivustolta tietoa lentojen aikatauluista, julkisesta liikenteestä, turvatarkastusten odotusajoista sekä kenttien palveluista. Projektin toinen ydinalue oli verkkokaupan kehittäminen. Finavian aiemmin vain mobiiliapplikaatiossa toiminut verkkokauppa haluttiin osaksi uutta sivustoa.

”Toteutimme sivuston kevyesti yhdistetyillä Drupal 8- ja ReactJS -järjestelmillä. Sähköiseen kaupankäyntiin loimme sovelluksen, joka käyttää Drupal CMS:n dataa ja konfiguraatiota. Integroimme myös räätälöidyn eCommerce backendin, jotta saimme kaikki tarvittavat verkkokauppapalvelut, kuten esimerkiksi pysäköintipalvelun, käyttöön. Ostoksia lentokenttäkaupoissa voi tehdä sivuston kautta Click & Collect eCom -ratkaisulla”, projektin tekninen arkkitehti, Juha Niemi Wunderilta, kuvailee toteutusta. ”Uuden Drupal- ja Checkout.fi -integraation ansiosta maksut sivustolla voi nyt suorittaa joko autentikoituna, myös aiemmin mobiiliapplikaatioon kirjatuilla tiedoilla, tai anonyymisti.”

Tuloksena palkittu sivusto, joka vetää puoleensa

Uusi Finavia.fi lanseerattiin marraskuussa 2017. Kiitosta sivusto on saanut loppukäyttäjiltä, Finavian sisältä sekä Drupal-projekteja palkitsevasta Splash Awards -tapahtumastakin. Wunder osallistui Finavian sivustouudistuksella tapahtumaan, ja voitto tuli eCommerce-sarjassa. Finavian sivuston kävijämäärien kasvutavoitteet on myös saavutettu.

”Teimme vertailua viime vuoteen ja uniikeissa kävijämäärissä oli kasvua tarkastelujaksolla noin 35 %. Lisäksi rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi viisinkertaiseksi uuden verkkopalvelun myötä. Myös myynti on monin aluein noussut, esimerkiksi pysäköinnin varauksien euromääräinen arvo nousi lähes 120 %”, Finavian eCommerce Manager Terhi Aho kertoo.

Finavian Digital Marketing Manager Olli Lehtonen on tyytyväinen Finavian uuteen ilmeeseen: “Uudistetun sivuston ilme on raikas ja tätä päivää. Se kuvastaa Finaviaa yrityksenä paremmin. Markkinoinnin näkökulmasta kampanjoita voi suunnitella sujuvammin, sivuja on helpompi rakentaa ja mainontaan on tullut uusia mahdollisuuksia. Myös sivuston orgaaninen liikenne on kasvanut noin 12 %.”

Finavian Sanna Valkeisen mukaan yhteistyö Wunderin kanssa toimi erittäin hyvin: ”Tekeminen oli koko ajan ratkaisukeskeistä ja teimme töitä tiiminä. Aloitimme yhteistyön illanvietolla ja lopetimme projektin samoissa merkeissä. Näin avainhenkilöillä oli mahdollisuus tutustua toisiinsa heti projektin alkuun. Tällainen aloitus lisää sitoutumista projektiin ja myös kommunikointi toimii sujuvammin, kun ihmiset tuntevat toisensa. Projektin päätytyttä oli mukava juhlistaa hienoa lopputulosta ja saatua palkintoa yhdessä. Kiitosta projektin sujumisesta on tullut myös Finavialta sisäisesti. Sisällöntuotannon näkökulmasta tekeminen on nyt käyttäjäystävällisempää. Wunder tuki ja antoi hyviä vinkkejä myös siihen.”

Jatkuvaa kehitystä joustavalla tekemisellä

Projektin tavoitteet saavutettiin hienosti, ja kehitys jatkuu Finavialla yhteistyössä Wunderin kanssa: “Projekti on siirtynyt niin sanotun jatkuvan kehityksen vaiheeseen, eli parannuksia tehdään analytiikan pohjalta tasaista tahtia. Sivustolle on tulossa lisää ominaisuuksia, kuten lentokentän Lounge-tilojen varaus ja mahdollisuus tilata ruokaa”, Juha Niemi Wunderilta kertoo.

”Projektin jatkokehitys on sujunut todella jouhevasti. On mahtavaa, että jatkokehityksessä ovat mukana samat henkilöt Wunderilta, kuin tässä suuressa uudistusprojektissakin”, toteaa Finavian Sanna Valkeinen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Fortumin verkkopalvelut

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Fortum etsi verkkopalveluilleen monialaista kumppania sekä digitaalisten palveluiden projekteihin että jatkuvaan kehitykseen. Tavoitteena oli lyhentää pitkäksi venähtänyttä backlogia, keventää ylläpidon kuormaa sekä parantaa sivustojen teknisiä parametreja ja saavutettavuutta. Wunder valikoitui Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi Wunderin tekemän Drupal-auditoinnin perusteella. Yhteistyön tuloksena backlog päihitettiin, ylläpidon kuorma keveni ja verkkopalveluiden hiilijalanjälki lähes puolittui. Fortum kuuluu Suomen kymmenen suurimman […] Lue lisää

Colliers – Asuntovuokraus verkosta

Tekijä: iasy Oy

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Erityistä: Testatusti tietoturvallinen palvelu

Colliers Finland Oy on johtava maailmanlaajuisesti toimiva kiinteistöomaisuudenhoitopalveluja tarjoava yritys. Colliers Finland Oy hallinnoi tuhansia eri omistajien vuokra-asuntoja Suomessa. Toteutimme Colliersille vuosia sitten WordPress-pohjaisen verkkosivuston, joka esittelee vapaat vuokra-asunnot. Sivuston kautta on voinut täyttää asuntohakemuksen. Asuntohakemukseen on voinut jättää omat kriteerit haettavista kohteista ja sen on voinut myös kohdistaa toivottuihin asuntoihin. Colliersin verkkosivuston asuntotiedot ja […] Lue lisää

HUS.fi:n sivustouudistus

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta […] Lue lisää

Padasjoen kunta

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Lähtötilanne Padasjoen kunnan sivustoa lähdettiin uudistamaan loppuvuodesta 2022, koska vanhan verkkopalvelun käytettävyys ei vastannut enää tämän päivän vaatimuksia, muunmuassa saavutettavuudeltaan. Tavoitteet Uusien asukkaiden houkuttelu Padasjoelle Matkailun elävöittäminen (vapaa-aika, kesäkävijät) Elinvoiman kasvattaminen Erinomainen käyttökokemus niin kävijälle kuin ylläpitäjällekin Yksi kumppani sivuston toteutukseen, ylläpitoon ja jatkokehitykseen Ylläpidon ja hallintapaneelin helppous Moninaisten kohderyhmien huomiointi (saavutettavuus) Latausnopeus, saavutettavuus, hiilijalanjälki […] Lue lisää

Webropol

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Webropol auttaa organisaatioita asiakas- (CX) ja työntekijäkokemuksen (EX) kehittämisessä sekä tiedolla johtamisessa. Heidän SaaS-tuotteenaan on modulaarinen kysely- ja raportointisovellus, joka mahdollistaa myös muun muassa markkinatutkimukset ja tapahtumahallinnan. Kansainvälisesti toimivana SaaS-firmana Webropolille on erityisen tärkeää, että tuotteen esittely ja käyttöönotto on mahdollisimman helppoa verkkosivustolla sen kaikissa kieliversioissa. Verkkosivustouudistuksessa lähdettiinkin ensisijaisesti kehittämään käyttökokemusta. Tässä keskeisten käyttötapausten tunnistaminen […] Lue lisää

Winnova

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

WinNova on vakiinnuttanut asemansa alueensa johtavana koulutusorganisaationa tarjoamalla monipuolisia mahdollisuuksia opiskeluun ja ammatilliseen kehittymiseen. WinNova tarjoaa laajan valikoiman koulutusohjelmia, jotka kattavat erilaiset ammatilliset alat ja tarpeet. Koulutusvalikoimaan kuuluvat toisen asteen ammatilliset perustutkinnot, jotka tarjoavat nuorille mahdollisuuden hankkia vankka ammatillinen perusta ja valmistautua tuleviin uraansa. Lisäksi WinNova tarjoaa lisä- ja täydennyskoulutusta, joka antaa mahdollisuuden jo ammatissa […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun