BSAG-joulukampanja

Tekijä: JCO Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto

Baltic Sea Action Group, eli BSAG, on tehnyt yhteistyötä JCO:n kanssa jo vuodesta 2015. BSAG on voittoa tuottamaton säätiö, jonka päämääränä on Itämeren ekologisen tasapainon palauttaminen yhdistämällä siihen liittyvät toimijat, hankkeet ja tieto.

Yksi BSAGin varainkeruutavoista on ollut vuosittainen joulukampanja, jonka kautta yritykset ja yhteisöt voivat suunnata esimerkiksi joulutervehdyksiin tai -lahjoihin budjetoimiaan varoja Itämeren suojeluun tai tukea hanketta muuten. JCO:n tehtävä oli tämänvuotisen kampanjan visuaalisen ilmeen päivittäminen ja teknisen ratkaisun uudistaminen ennen kampanjan alkamista.

Visuaalisen ilmeen päivittämisessä keskeistä oli uudistaa kampanjan ilme, ja toisaalta miettiä voisiko sen helppokäyttöisyyttä ja havainnollisuutta lisätä. Koska hyväntekeväisyys on yrityksen arvoista viestivä markkinointitoimenpide, on tärkeää, että lahjoittajat pääsevät hyödyntämään lahjoituksen mukanaan tuomaa näkyvyyttä.

Havainnollisuutta haluttiin lisätä myös lahjoittamisprosessissa. Niin lahjoittamisessa kuin verkkokaupassakin osto- ja maksuprosessin helppous on hyvin tärkeää. Liian monimutkainen tai liikaa aikaa vievä maksuprosessi saa potentiaalisen lahjoittajan helposti luopumaan lahjoituksestaan.

Etusivun pääkuvasta tehtiin vieritettävä käyttämällä siinä kolmea päällekkäistä kerrosta. Näin kuva-aihe saadaan väistymään lahjoittajien ja lahjoitussummien tieltä sivun alaosaan sitä mukaa kuin osallistujat ja summat kasvavat. Samalla lahjoittajien nimien taustalla oleva taivas pilvineen toistuu uniikisti, eikä samaa taustakuvaa kaavamaisesti monistaen. Etusivulle tuotiin myös helposti löydettävä painike yksityislahjoittajille, jotka voivat siirtyä sen kautta suoraan omalle lahjoitussivulleen.

Lahjoitussummista tehtiin helposti hahmotettavia valmiita tuotteita, joiden siirtäminen ostoskoriin on yksinkertaista ja nopeaa. Samalla valmiiden lahjoitussummien jatkoksi lisättiin vapaavalintainen avustussumma, jonka määrä syötetään suoraan näkymän syöttökenttään. Teknisesti asia ratkaistiin integroimalla lahjoitusprosessi WooCommerce-verkkokaupparatkaisuun, jonka pitkälle hiotut toiminnallisuudet tekivät lahjoitusten hallinnoinnista helppoa. Samalla esimerkiksi päällekkäiset lomaketäytöt saatiin karsittua ja kerran lisätyt tiedot siirtyivät suoraan verkkokaupan maksuprosessin osaksi.

Lahjoittajat saavat etusivun näkyvyyden lisäksi käytettäväkseen sähköisiä joulukortteja, joiden avulla tehdystä lahjoituksesta voi viestiä yhteistyökumppaneille, sekä uutena sosiaaliseen mediaan ladattavia bannereita ja otsakekuvia esimerkiksi instastoryssa tai Twitterissa käytettäviksi.

Käyttäjäkokemukseen ja koko prosessin palvelumuotoiluun kiinnitettiin entistä enemmän huomiota ja niinpä vuoden joululahjakampanjan sivusto ja toiminnallisuudet selkeytyivät merkittävästi. Siitä tuli myös helpommin hallinnoitava. Maksuprosessin integroiminen verkkopankkiin teki lahjoittamisesta selvästi entistä yksinkertaisempaa.

Jätä kommentti