Valittuja paloja loppuvuoden referenssijulkaisuista
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Headless-väittely jatkuu.
Vuoden 2018 loppupuolella julkaistiin Vierityspalkin Julkaisut-palstalle runsaasti uusia verkkopalveluita, web-sovelluksia ja verkkokauppoja. Tässä muutamia poimintoja tarjonnasta.
- Rinta-Joupin uusi verkkopalvelu on käytännössä hyvin verkkokauppamainen palvelu, vaikka autoa ei voikaan palvelussa ostaa. Redlandin suunnittelema ja toteuttama palvelu (WordPress) on hyvin perinteinen autoliikeketjun sivusto, mutta ajoneuvohakuun on panostettu tässä uudistuksessa merkittävästi. Uusi ajoneuvohaku on suunniteltu interaktiivisen prototyypin avulla (screenshotti tästä prosessista löytyy Redlandin oman sivuston referenssitarinasta) ja sitten toteutettu Javascript-sovelluksena (React) osaksi sivustoa. Ajoneuvojen selailuun on toteutettu myös “vertailukori”-toiminto, jonka avulla kiinnostavia tuotteita voi poimia itselleen muistiin ja helposti vertailtavaksi keskenään. Muitakin verkkokaupoista tuttuja elementtejä on tuotu palveluun, kuten “Viimeksi katsotut” -nostoelementti. Laajan ja monipuolisen verkkopalvelun budjettiluokka on myös vain 30 000 – 60 000 euroa, joten Rinta-Jouppi voinee olla varsin tyytyväinen hinta-laatusuhteeseen.
- Kekkilän verkkokauppa on tyylikkäästi toimiva pieni kauppa (WordPress WooCommerce), joka myy valikoitua osaa Kekkilän tuotteista. Sivuston laajojen sisältöjen ja verkkokaupan yhteistoimintaa on selvästi mietitty, ja varmasti jatkossa Kekkilän laaja sivusto voi olla hyvinkin toimiva sisäänheittoväline myös verkkokauppaan. Kaupan suunnittelusta on vastannut Kekkilän muitakin verkkopalveluita suunnitellut ja tehnyt Buena Creative.
- Harvinaiset.fi on harvinaisista sairauksista kertova laaja tietosivusto, johon on mm. toteutettu hakukone, jonka avulla voi hakea sairauksista tietoa. Palvelusta on pyritty myös tekemään mahdollisimman esteetön. Sivusto tukee esimerkiksi näppäimistöllä selaamista, ja käyttöliittymässä on selvästi ajateltu palvelun luettavuutta ja käyttöä esimerkiksi merkittävästi heikentyneellä näkökyvyllä. Lisäksi on tarjolla äärimmäisen pelkistetty tekstiversio, joka lienee optimoitu erityisesti ruudunlukijaohjelmien käyttöön. Tekninen toteutus redandblue, ja tekninen alusta WordPress.
- SOLin sivustouudistus on hyvä esimerkki ison palveluyrityksen prioriteeteistä verkossa. Sivusto rakentuu käytännössä palveluiden esittelyn ja työnhakijoille kohdennetun sisällön ympärille. Palvelut tarvitsevat tuekseen runsaasti referenssisisältöjä ja muuta asiakkuuksista kertovaa ostopäätöstä vahvistavaa sisältöä. Lisäksi palvelusisällöt on muotoiltu mahdollisimman hyvin potentiaalisten asiakkaiden käyttämien hakusanojen mukaisesti (esimerkiksi “Pesulat metron varrella“). Työnhakijoille taas olennaista ovat erilaiset uratarinat ja ihmislähtöiset kertomukset yhtiön kulttuurista ja toimintatavoista. Ajankohtaiset uutiset viimeisimmistä korporaatiosaavutuksista ovat selkeästi sivuroolissa. Sivuston toteutus Aucor (WordPress).
- Alvar Aallon verkkokauppa on näppärä, pieni verkkokauppa, jossa myös museon pääsyliput on nokkelasti upotettu osaksi verkkokaupan tarjontaa. Näin pääsylippuja ostavat henkilöt saadaan ehkä helpommin ostamaan myös tuotetarjontaa, jota kaupassa onkin runsaasti. Kaupassa on myös ladattavia tuotteita, esimerkiksi arkkitehtuuripiirustuksia. Toteutus Vincit, tekninen alusta WordPress WooCommerce. Projektin budjetti on myös kaupan monipuolisuuteen nähden maltillinen: 10 000 – 30 000 euroa -kategoriassa.
- Water Scarcity Atlas on Aalto-yliopiston tutkimushankkeen melko pieni sivusto, mutta sivustolla on hienoa datan visualisointia mm. veden saatavuusongelmista globaalisti. Sivuston WordPress-toteutus Mediapool Finland, ja datavisualisoinnit Lucify.
- Tralla on yrittäjyyskasvatuksen oppimateriaaleja ja palveluita koostava sivusto, jonne kuka tahansa voi rekisteröityä ja tämän jälkeen merkitä materiaaleja ja muita sisältöjä suosikeikseen. Rekisteröityneet käyttäjät voivat myös tuottaa uusia sisältöjä palveluun. Palvelu on toteutettu WordPressillä Vincitin toimesta. Budjettiluokka 30 000 – 60 000 euroa.
- Pixelify on Avidlyn toteuttama fonttien, logojen ja erilaisten grafiikoiden verkkokauppa, jossa WordPress ja sen EDD-lisäosa (Easy Digital Downloads) mahdollistaa digitaalisten tuotteiden ostamisen ja jakelun. Rekisteröityneet käyttäjät voivat myös esittää kysymyksiä ja arvostella tuotteita.
- Suomen luonnonsuojeluliiton uudistunut sivusto on hyvä esimerkki suurella näytöllä näyttävästä ja visuaalisesta sivustosta, joka toimii yhtä lailla tyylikkäästi myös kännykässä. Suuren järjestön alaosastot ovat myös samalla saaneet yksinkertaiset sivustopohjat, joiden avulla voivat tiedottaa ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista. Toteutus Creuna Finland (WordPress).
- Tekniikan Maailman sivusto edustaa viime vuosina trendin harjalla ollutta headless-mallia, jossa julkaisujärjestelmä jätetään taustalle vain sisältöjen editointiin ja varastointiin, ja käyttäjille näkyvä (ns. frontti) tehdään räätälitoteutuksena, yleensä Javascript-vetoisesti. Tekniikan Maailman uuden sivuston on toteuttanut Vincit, julkaisujärjestelmänä on WordPress, frontti on tehty Reactilla. Palvelussa on selvästi panostettu latautumisen optimointiin ja mainospaikkojen hallintaan, koska sivusto lataa hyvin valikoiden uusia elementtejä. Esimerkiksi uusia mainoksia ladataan vasta kun käyttäjä vierittää sivua niiden kohdalle. Tällainen toteutus lienee etenkin mainoksista maksaville tahoille tärkeä uudistus, mutta käyttäjälle kyseinen toiminto aiheuttaa sivuston jatkuvaa elämistä ja välkkymistä, vaikka muutoin sivusto käyttäytyykin kohtuullisen ennustettavasti. Budjettikategoria on uudistukselle isoin mahdollinen, “yli 60 000 euroa”, ja näin laajan sivuston toteutus täysin räätälöidyllä frontilla lieneekin kirkkaasti kuusinumeroisen budjetin hanke.
Kiinnostavia poimintoja Julkaisut-palstan ulkopuolelta:
- Aalto-yliopiston uusi verkkopalvelu on beta-vaiheessa, ja uuteen sivustoon pääsee tutustumaan kuka tahansa ja antamaan palautetta. Kiinnostavasti beta-vaihe on tehty hieman eri tavalla kuin yleensä, koska erillisen beta.aalto.fi-sivuston sijasta vanha sivusto on siirretty old.aalto.fi-osoitteeseen, ja uusi beta-leimattu sivusto toimii pääsivustona. Käyttäjille annetaan mahdollisuus valita uuden ja vanhan sivuston välillä sivustolle saapuessaan. Beta-vaiheen on arvioitu kestävän noin kuukauden ajan. Aallon uudet verkkopalvelut rakentuvat Drupal-järjestelmän päälle.
- Jos toimistojen sisäiset teknologiaratkaisut kiinnostavat, niin Evermade on julkaissut päivitetyn teknologia- ja menetelmäkatsauksensa. Esimerkiksi React tuntuu selvästi olevan nousemassa monen digitoimiston preferoimaksi Javascript-frameworkiksi, ja tätä käsitellään Evermadenkin katsauksessa. Myös Goforen viime lokakuussa julkaisema vuosittainen teknologiakatsaus todistaa Reactin vahvasta asemasta, mutta toisaalta nostaa esiin myös Vuen mahdollisena seuraavana suosikkina.