Valittuja paloja kesän referenssijulkaisuista

Perttu Tolvanen

Tässä muutamia kiinnostavia poimintoja kesällä julkaistuista referenssicaseista Vierityspalkin Julkaisut-palstalle.

Palstallehan on ilmaista ilmoittaa referensseistä, mutta julkaistavat referenssit menevät moderoinnin läpi. Pääkriteeri on että vain “avoimet” palvelut pääsevät palstalle (eivät intranetit, extranetit, yms.). Myöskään aivan pienimpiä sivustouudistuksia ei palstalle julkaista.

  • Framery on erittäin tyylikäs yrityksen sivusto, jossa on myös saumattomasti sisällä laadukas tuotteita esittelevä verkkokauppa. Tämän hetken trendiä (viitaten edelliseen katsaukseen) noudattaen Framerykaan tosin ei ole aidosti verkkokauppa, vaan ostoskoriin menon jälkeen tulee vastaan yhteystietolomake ja myynti lupaa olla yhteydessä. Tällainen toteutus voi varmasti joskus hämätäkin asiakkaita, mutta varmasti se kyllä aktivoi myyntiä. Frameryllä on myös erittäin vaikuttava konfiguraattorisovellus, jonka avulla voi oman puhelinkoppinsa värit ja varustukset kustomoida juuri haluamikseen. Konfiguraattori myös toimii mobiilissa erittäin hyvin, mikä on edelleen aika harvinaista. Vakuuttavan saitin toteutus Bob the Robotin ja Aucorin yhteistyöprojektina. Konfiguraattorin on toteuttanut Vincit.
  • Redlandin toteuttama Helaformin verkkopalvelu on myös Frameryn kaltainen “liidiverkkokauppa”, jossa on panostettu tuotteiden esittelyyn verkkokauppamaisesti, ja jossa myös tuotteita voi lisätä “listalle” (joka lienee käytännössä ostoskori). Listalle lisätyt tuotteet voi sitten lähettää Helaformille tarjouspyynnön muodossa. Tällainen toteutus lieneekin monille ammattiostajille tuttu B2B-verkkokaupoista, jossa tämänkaltainen toimintamalli on aika tyypillinen. Helaformin sivustossa tuotteet on myös hienosti yhdistetty referensseihin, jolloin suoraan referenssin sivulta voi lisätä siihen kuuluvat tuotteet omalle listalle.
  • Megaklinikan sivuston ja ajanvarauskäyttöliittymän uudistus on kiinnostava tarina WordPressin ja Reactilla räätälinä tehdyn ajanvarauksen yhdistämisestä. Megaklinikan ajanvaraus on tosin melko yksinkertainen, joten kovin monimutkaista WordPressin ja räätälöidyn sovelluksen yhteistoimintaa ei sivustolla tarvittane. Silti, tämäntyyppisiä WordPress+räätälöity sovellus -yhdistelmiä nähdään varmasti lisää. Mallihan toimii yleensä erittäin hyvin, jos räätälitoteutus voidaan vain konseptillisesti eriyttää melko itsenäiseksi palaseksi. Käyttöliittymällisesti yhdistelmän toki saa näyttämään helposti saman palvelun eri osilta vain. Kokonaisuuden toteuttajana tässä Redland.
  • Verkkokauppamaistumisen rinnalla toinen tasaisesti nouseva trendi on hyödyntää hakukäyttöliittymiä osana sivustojen perustoimintaa. Tästä esimerkkinä toimii vaikka Creunan tekemä MyStay-sovellus, joka on osa VisitFinlandin sivustoa. MyStay-palvelulla turistit voivat tutkia erilaisia nähtävyyksiä ja elämyksiä Suomessa sekä poimia niitä suosikkilistalle. Palvelun kohteita voi selata ja suodattaa eri kriteereillä ja lisäksi kohteet näytetään kartalla, jos käyttäjällä on tarpeeksi suuri näyttö käytössään.
  • Toinen rikasta hakukäyttöliittymää käyttävä saitti on jo aiemmin mainittu Redlandin toteuttama Helaformin sivusto, jossa “kaikki tuotteet” -näkymä on samalla hakukäyttöliittymä jota voi suodattaa valinnoilla. Näin raja “tavallisen” listausnäkymän ja hakukäyttöliittymän välillä hämärtyy. Käyttäjän kannalta tällainen on yleensä vain hyvä asia. Trimedian tekemä Dinoliftin sivusto käyttää samaa ajatusta, mutta Dinoliftilla “kaikki tuotteet” -hakulistausnäkymä on viety vielä pidemmälle, jolloin se jo muistuttaa hyvin muotoiltua tuote-esittelylistausta, ei enää karua hakutuloslistausta. Exoven tekemä Gradian sivusto soveltaa samaa ajatusta koulutuksien esittelyyn (esim. rakentaminen ja tuotanto -näkymä).
  • Pohjantähden uusi sivusto on tehty Geniemin kanssa yhteistyössä, ja Geniemin referenssitarina kertookin kattavasti uudistuksesta. Kiinnostavasti myös asiakas on julkaissut varsin kattavan kirjoituksen siitä mitä kaikkea vakuutusyhtiön uudella sivustolla on parantunut. Kirjoitus on varsin kuvaava etenkin sen sisältökeskeisyyden näkökulmasta. Viime vuosina monien isojen toimijoiden sivustoja on uudistettu hyvin sisältöpainotteisesti, eikä niinkään teknisen toteutuksen näkökulmasta. Ajan henkeä kuvaavaa on myös sivuston uudistuksessa korostunut “sormikäytettävyys”, jonka seurauksena ulkoasussa on paljon ilmaa ja nappulat ovat isoja ja helposti kosketusnäytöillä klikattavia. Valitettavasti Pohjantähden uudistus ei vielä ole ulottunut tarjouspyyntölomakkeisiin ja hintalaskureihin, vaan niiden kohdalla tulee vastaan edelleen karmea 90-luvun lomakekäyttöliittymä. Noh, pinta on nyt ainakin tyylikäs.
  • Mobiili- ja kosketuskäytettävyyden rinnalla kehittyy hitaasti myös suurien näyttöpinta-alojen tukeminen (jotkut kutsuvat tätä “full screen designiksi”). Toimistotyössä olevat ihmiset käyttävät yhä suurempia näyttöjä, ja siksi etenkin ammattilaisille suunnattujen sivustojen kohdalla on järkevää miettiä myös palvelun toimivuutta ja näyttävyyttä suurella näytöllä. Esimerkiksi Briiffin ja Aucorin yhteistyössä tekemä Valmet Automotiven uusi sivusto toimii komeasti mobiilin lisäksi myös suurella näytöllä. Video- ja kuvaelementit kasvattavat kokoaan hienosti, mutta kuitenkin ilman että sivustosta tulee vaikeasti käytettävä.
  • Toimistojen omien sivustojen uudistuksien sarjaa jatkaa Digital Illustrated, joka on ottanut aika kuvituspainotteisen linjan visuaalisuuteensa. Henkilöstöä on myös tuttuun tapaan tuotu laadukkailla valokuvilla esiin. Saitin ja kuvitusten tekijänä redandblue.
  • Franticin uudistama Sitran uusi verkkopalvelu nostaa myös asiantuntijoita vahvasti esiin (tosin Sitra on tainnut tehdä sitä jo aiemminkin), ja uudessa visuaalisuudessa korostuu selvästi kosketusnäyttöjen huomiointi, koska suurinpiirtein kaikki on uudessa sivustossa isompaa! On kuitenkin faktaa, että kosketusnäytöt tarvitsevat (tai siis meidän paksut sormemme…) isoja klikattavia pintoja ja selkeitä otsikoita joihin osua. Tähän on selvästi panostettu Sitran sivustouudistuksessa, ja lopputulos on varsin komea asiantuntijasivusto. Musta tausta ja kovat kontrastit myös luovat jopa retrohenkisen fiiliksen, mutta ehkä siitä 90-luvusta on jo kulunut tarpeeksi aikaa.
  • Henkilöiden esittelyssä tosin ihan omaa sarjaansa on Ulkopoliittisen instituutin uusi sivusto (Geniem toteuttanut), jossa jokainen tutkija saa rikkaan henkilöprofiilikortin johon linkitetään laajasti hänen julkaisujaan ja aktiivisuuttaan. Ulkopoliittisen instituutin uudella sivustolla on myös käytössä mielenkiintoinen aikajana-toiminto, jolla artikkeleiden yhteyteen voivat sisällöntuottajat rakentaa visuaalisen tapahtumien aikajanan (esimerkiksi linkittäen aiempiin juttuihin).
  • Druidin tekemä Rukakeskuksen hissilippujen verkkokauppa on kiinnostava case, jossa on käytetty Drupal Commercea lippukaupan toteutukseen. Lippujen ja muiden palveluiden ostoprosessithan ovat usein todella uniikkeja, jolloin tavalliset verkkokauppajärjestelmät eivät välttämättä istu kovin hyvin. Drupal Commerce on joustavampi alusta, joten tällaiseen käyttöön sen soveltaminen voi olla hyvinkin perusteltua. Mobiilissa järkevästi toimiva ostoprosessi ei ole myöskään mikään yksinkertainen tehtävä, ja Rukankin lippukauppa on siksi todennäköisesti kovin riisuttu kokemus. Vasta jatkokehityksenä on tulossa yhdistetty ostoprosessi lipuille, välinevuokraukselle ja muille palveluille.
  • Wunderin toteuttama Finavian uusi verkkopalvelu antaa toisenlaisen Drupal-verkkokauppa-esimerkin, koska toteutus on “kevyesti yhdistetty” Drupal ja ReactJS -ratkaisu. Drupalissa hallitaan osaa tiedoista ja konfiguraatioista, mutta verkkokauppa on yhdistetty Finavian räätälöityyn taustajärjestelmään, joka tarjoaa verkkokaupalle palveluita. Tällainen mallihan on hyvin tyypillinen tilanteissa, joissa asiakkailla on jo vahva kaupankäyntijärjestelmä, ja verkkokaupan tehtävä on vain integroitua tähän.
  • Duden tekemä Oivangin Lomakartanon sivusto on tyylikäs matkailuyrityksen sivusto, mutta varsinainen sivuston wow-kokemus tulee isojen huviloiden dollhouse-tyyppisistä 3D-esittelyistä. Rabbit Visualsin toteuttamat yksityiskohtaiset mallinnukset huviloiden sisätiloista ovat todella vaikuttavia (dollhouse-tyyppisyys tarkoittaa sitä, että katto on poistettu jolloin 3D-mallin pyörittely muistuttaa nukkekodin tutkimista). Katso esimerkki 3D-mallista.

Pari poimintaa uudistuneista sivustoista Suomen ulkopuolella:

  • Mediatalojen sivustouudistuksissa on viime aikoina korostunut nopeus etenkin USA:ssa ja UK:ssa, kun mediatalot ovat havainneet Googlen ranking-algoritmin arvostavan nopeasti latautuvia sivuja yhä enemmän (ja toki FB:n Instant articles lienee ollut myös “herättävä” kokemus monille). Digiday kirjoittaa Quartzin uudesta nopeammasta sivustosta, ja aiemmin sama taho raportoi The Atlanticin uudistuneesta nopeammasta sivustosta. >> Tutustu Quartzin sivustoon.
  • Digital Commerce 360 kirjoittaa Carvanasta, joka on yksi USA:n autoverkkokaupan pioneereja. Käytettyjä ja lähes uusia autoja myyvän Carvanan sivustolta autonsa ostavista henkilöistä jo 20% suorittaa tämän yhden elämänsä isoimmista ostoksista mobiililaitetta käyttäen. Carvana on muutenkin vaikuttava benchmark Suomessakin aktivoituneelle autojen verkkokaupalle, koska Carvana on mm. investoinut kuvausstudioon, jonka läpi kaikki sen myynnissä olevat autot kulkevat, ja jonka tuloksena autoista tulee tyylikkäiden kuvien lisäksi myös 3D-mallit, joita voi pyöritellä ja joiden sisälle on kiinnitetty auton varusteista kertovia tietolaatikkoja. Ei ihme, että jopa USA:n varsin ei-mobiilissa nettimaailmassa joka viides tekee ostopäätöksensä kännykällä, kun ostettaviin tuotteisiin tutustuminen on tällä tasolla. >> Tutustu Carvanan sivustoon.

>> Katso kaikki Julkaisut

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

[Päivitys 22.8.2018: Lisätty Framery-caseen maininta konfiguraattorin toteuttajasta (Vincit).]

Jätä kommentti