Referenssitarinoita verkkokaupoista ja verkkosivustoista keväällä 2017

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Tässä kiinnostavimpia poimintoja Julkaisut-palstan referenssitarinoista keväältä 2017. Katsaukseen nousi projekteja mm. Trimedialta, Brave Digitalilta*, Druidilta, Exovelta, Sofokukselta, Contrastilta, Karhu Helsingiltä, MEOMilta, Valu Digitalilta, Flo Appsilta, Wunderilta, Sangrelta, Tietotalolta, Mirumilta.

Edelleen palstalla näkyy verkkokauppojen lisääntyvä rooli. Yhä useammin verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä verkkokauppa tehdään osaksi pääsivustoa, eikä irrallisia verkkokauppoja enää tehdä samassa määrin kuin aiemmin. Myös isoja Drupal-sivustoja on nyt keväällä julkaistu huomattava määrä, joten vaikka WordPress kasvaakin, niin Drupalin asema Suomessa vaikuttaa myös hyvin vahvalta.

KIASMA ARS-näyttely

Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto

Kiasman ARS-näyttelyt ovat vetonauloja: vierailijoita riittää ja näin myös näyttelyoppaita kuluu. ARS17-näyttelyssä haluttiin ottaa askel eteenpäin ja viedä näyttelyn tiedot mobiilioppaaseen. Mobiiliopasta varten ei kuitenkaan haluttu luoda erillistä ladattavaa mobiilisovellusta. Siksipä mobiiliopas rakentuikin pääasiassa mobiiliin suunnitelluksi, mutta myös muille päätelaitteille skaalautuvaksi, WordPress-sivustoksi. Kyseessä on siis verkkosivusto, joka tuntuu mobiiliapplikaatiolta. Mobiiliopas sisältää mm. teoksille luodut sivut ja mahdollisuuden tehdä oma suosikkilistaus. Trimedia vastasi toteutuksesta kokonaisvaltaisesti.

Avaa sivusto

Kepa.fi

Tekijä: Kepa ry
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Sivusto siirrettiin uudistuksen yhteydessä Drupal 6:lta 8:lle ja sen käyttöliittymä, graafinen ilme ja sisältörakenne suunniteltiin täysin uusiksi. Koko projekti toteutettiin konseptointia, UX-suunnittelua, koodausta, hakukoneoptimointia ja testausta myöten lähes täysin sisäisin voimin: projektitiimin muodostivat Kepan omat in-house koodarit, AD, projektipäällikkö, viestinnän asiantuntijat sekä sisällöntuottajat. Ison ja reippaasti yli vuoden kestäneen projektin lopputuloksena syntyi täysin uusi kepa.fi, joka on nopeampi, helppokäyttöisempi ja selkeämpi sekä visuaaliselta ilmeeltään raikas, ajaton ja Kepa-brändin mukainen.

Avaa sivusto

Shell HelmiSimpukka

Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Shell HelmiSimpukka -ketju tarjoaa tiellä liikkujille kattavat palvelut ja hyvää ruokaa ympäri Suomen. Yhteensä 50 Shell HelmiSimpukkaa sijaitsevat Shell- ja St1-huoltoasemien yhteydessä. Sivustouudistuksen tarkoituksena oli parantaa palveluiden löydettävyyttä tien päällä oltaessa. Tavoitteita olivat mm. parempi mobiilikäytettävyys, sisällön selkeyttäminen ja helposti käytettävä asemahaku, jolla asiakkaat löytävät nopeasti tarvitsemansa palvelut.

Avaa sivusto

Perho Liiketalousopisto

Tekijä: Exove Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Perho Liiketalousopisto on Helsingissä toimiva kahden kampuksen yksityinen oppilaitos, jonka tehtävänä on kehittää ja luoda uutta ravintola-, matkailu- ja liiketalouden alojen ammatillista osaamista. Oppilaitos syntyi 1.1.2017 Helmi Liiketalousopiston, Ravintolakoulu Perhon ja Haaga-Perhon yhdistyessä. Opiskelijoita sillä on noin 1500. Perho.fi-domainin alla olivat aiemmin olleet ravintolakouluperho.fi-, ravintolaperho.fi-, haagaperho.fi- ja haaga.fi-sivustot. Multisite-asennuksesta luovuttiin, kun sivusto yhtenäistettiin. Myös uusi perho.fi-sivusto toteutettiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä ja Enfold-teemalla sekä lomakkeet GravityForms -lisäosalla.

Avaa sivusto

Omnia

Tekijä: Exove Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Tavoitteena oli luoda moderni, mobiiliystävällinen sivusto, joka tukee eri kohderyhmien tarpeita, esimerkiksi opiskelijoiden, aikuisopiskelijoiden, Omnian henkilökunnan ja yhteistyökumppanien.

Exove viimeisteli konseptin, suunnitteli visuaalisen ilmeen palvelulle ja toteutti ratkaisun käyttäen Drupal 7 -sisällönhallintajärjestelmää.
Ratkaisu toteutettiin hyödyntäen pääasiassa Drupalin valmiita ominaisuuksia ja vakiintuneita moduuleita. Näin räätälöintityö pystyttiin pitämään minimissään.

Avaa sivusto

Kunkoululoppuu.fi

Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto

Kunkoululoppuu.fi on luotu, jotta koulunsa lopettava nuori ymmärtäisi ne monet jatkokoulutuksen ja työelämän mahdollisuudet, joihin hän voisi suuntautua. Sivuston ylläpidosta ja toimeksiannosta vastaa Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.

Avaa sivusto

Lumoava

Tekijä: Brave Digital Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

Lumoava tuo yhteen suomalaisen muotoilun ja koruvalmistuksen. Maamme huippusuunnittelijoiden toteuttama design sai arvoisensa verkkokaupan Brave Digitalin, AD Kiivin ja Lumoavan korubrändin yhteistyön tuloksena. Verkkokauppatoiminnallisuudet rakennettiin suoraan verkkosivuston sisälle, ERP-rajapintoja hyödyntäen. Kaunis ja käytettävä verkkokauppa vie Luomavan designia asiakkaille sijainnista riippumatta ja jälleenmyyjiä tukien.

Avaa sivusto

Baiks

Tekijä: Sofokus Oy
Tärkein teknologia: Magento
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

Baiksin uusi monikanavaratkaisu toteutettiin nopealla aikataululla Magento-alustalla. Päivittäistä toimintaa tehostettiin integraatioilla. Integraatioiden avulla verkkokauppaan saadaan myymäläkohtaiset varastosaldot sekä kuluttajille tärkeät tuotetiedot. Tarkkojen saldotietojen avulla asiakkaita voidaan ohjata kivijalkamyymälöihin toimituksen odottamisen sijaan. Lisäksi verkkokauppaan liitettiin markkinoinnin tueksi laajennettu tuotetietojen hallintajärjestelmä, josta saadaan keskitetysti muun muassa tuotekuvia polkupyöristä.

Avaa sivusto

Andiata

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

Andiatan oma brändi antoi Contrastille tarvittavat suuntaviivat verkkosivujen ulkoasulle: kokonaisuudesta huokuu skandinaavisuus, ilmavuus, ajattomuus ja korkea laatu. Kuten itse vaatteissa, myös verkkokaupassa haluttiin pitää esteettisyys ja käytännöllisyys hienovaraisessa tasapainossa.

Avaa sivusto

Espoo Metro Areena

Tekijä: Brave Digital Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Espoon moderni ja viihtyisä monitoimiareena Metro Areena sai arvoisensa digitaalisen ilmeen verkkosivujen Drupal-kehityshankkeessa. Hankkeen alussa ideoitiin sivuston yleisilmettä ja värimaailmaa, sekä haettiin tapoja, joilla Metro Areenan tilatarjontaa ja tapahtumia saataisiin hyvin esille verkkopalvelussa.

Avaa sivusto

Haikon Kartano

Tekijä: Karhu Helsinki
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Karhu Helsinki vastasi Haikon Kartanon verkkosivuston määrittelystä, suunnittelusta ja toteutuksesta. Haikko.fi pyörii Drupal-julkaisujärjestelmällä, jonka muokkaus ja hallinointinäkymät Karhu Helsinki on muovannut suoraviivaisiksi ja helppokäyttöisiksi.

Avaa sivusto

Myllyn Paras

Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Toteutimme Myllyn Parhaalle sekä kuluttaja- että HoReCa-myynnin verkkopalvelun, uuden myllynparas.fi:n. Loimme sivustolle uuden sisältösuunnitelman mukaisen rakenteen keskittyen reseptien löydettävyyteen. Toimme sivustolle uutena blogiosion ja uudistimme merkittävästi sivuston teknistä rakennetta. Rakensimme reseptisivustolle kattavan hakutoiminnon ja uudistimme visuaalisen ilmeen. Osana projektia kehitimme myös työkalun, jolla kokooma-, teema- ja kampanjasivuja voi luoda helposti.

Avaa sivusto

Rautalammin kunnan sivusto

Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Työstimme Rautalammin kunnalle uuden sivuston avoimesti; projektin eri vaiheissa kiersimme kunnassa haastattelemassa eri sidosryhmiä (kuntalaiset, yrittäjät, kunnan työntekijät, koululaiset jne.) heidän tarpeista kunnan sivustoa kohtaan. Sivustolla on tehty vahvaa automatisointia. Yhteystiedot ja aukioloajat, lomakkeet, pöytäkirjat ja monet muut hallitaan keskitetysti yhdestä paikasta ja tuodaan dynaamisesti erilaisina sisältökortteina eri puolelle sivustoa.

Avaa sivusto

Rauman kaupungin verkkosivusto

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Valu Digital toteutti Rauman kaupungille verkkosivuston, joka joustaa kaupungin tarpeiden mukaan. Pääsivuston lisäksi Rauma sai käyttöönsä yli kymmenen rinnakkaissivustoa. Esimerkiksi kirjaston, kansalaisopiston ja kulttuurikohteiden sivustot luotiin omille domaineilleen ja niiden ulkoasut räätälöitiin asiakkaan toiveiden pohjalta.

Avaa sivusto

Tiellä sananvapauteen

Tekijät: Flo Apps Oy (tekniikka), Simplicity Design (UI/UX-suunnittelu)
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Räätälöity web-sovellus

Kansalliskirjaston verkkoteos Tiellä sananvapauteen esittelee suomalaisen sananvapaus- ja sensuurihistorian. Sivusto sisältää sata vuotta kattavan aikajanan, lukuisia henkilökuvia, kuvagallerioita ja satoja artikkeleita.

Flo Apps Oy rakensi sivuston alusta loppuun asti tiiviissä yhteistyössä sisällöntuottajien kanssa. Lopputuloksena tutkimustulokset ovat helposti lähestyttävässä muodossa.

Käyttämällä Drupal 8:aa pystyimme mukauttamaan sisällöntuoton kirjoittajien toiveiden mukaisiksi. Sisällöt haetaan sivustolle Drupalin REST API -rajapintojen avulla.

Front-end on toteutettu AngularJS:lla. Käyttöliittymän suunnitteli Janne Aukia (Simplicity Design).

Lisähaasteen käyttöliittymälle asetti aikajanalla olevan aineiston suuri määrä. Optimoimalla aineistojen latausta saimme käyttökokemuksesta sujuvan.

Avaa sivusto

Altiagroup.com

Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Toteutimme Altialle yrityksen pääsivuston Drupal 8:lla. Sivusto julkaistiin syyskuussa 2016.

Altian liiketoimintaa ja viestintää vahvistavan modernin verkkopalvelun alustaksi valittiin Drupal 8 sen helppokäyttöisyyden ja monipuolisuuden vuoksi. Sivuston haluttiin keskittyvän liiketoiminnallisesti keskeisiin toimintoihin ja palveluihin ja sen tuli ilmentää yrityksen strategiaa ja arvoja.

Asiakas halusi uudella sivustolla varmistaa keskeisten sidosryhmien ajantasaisen tiedonsaannin ja tarjota oleellista tietoa nykyisille ja potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Altian työnantajakuvan kirkastaminen sekä toiminnan ja vastuullisuuden monipuolinen esittely olivat yhtälailla keskeisiä tavoitteita.

Avaa sivusto

Jokerit

Tekijä: Sangre Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto

Kaikki suunnittelutyö perustui huolelliseen työprosessien, tuotettavan sisällön ja käyttäjien näkökulman analysointiin. Näiden pohjalta määritettiin käyttäjäpersoonat, määritettiin sisältöjä, valittiin ja kehitettiin työkalut, tehtiin tekniset perusvalinnat ja määriteltiin julkaisemisen työprosessit. Kehitystyö tehtiin prototyyppivetoisesti, sykleissä. Jokaisella kehityskierroksella parannettiin hieman käyttäjäpalautteen perusteella.

Lopputuloksena kehitettiin responsiivinen pääsaitti, kuusi mikrosaittia ja sosiaalisen median strategia. Tärkein oli kuitenkin henkinen kulma: uusi tapa organisoitua ja tehdä.

Avaa sivusto

Lappset

Tekijä: Tietotalo Infocenter Oy
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Uusi verkkopalvelu on toteutettu asiakas edellä -ajatuksella. Visuaalisten ja toiminnallisten muutosten lisäksi suurimpia muutoksia on ollut sisältömarkkinoinnin tehostaminen. Lappset hyödyntää vahvasti sisältöä markkinoinnin välineenä ja rakentaa leikkimiseen, liikuntaan sekä puisto- ja kadunkalustevalikoimaan, niiden hankintoihin ja suunnitteluun liittyvästä sisällöstä erottumistekijää verkkopalvelussaan.

Lappsetin verkkopalvelu-uudistuksen toisessa vaiheessa julkaistiin uudistettu tuotehaku. Tuotehaku sisältää lukuisia parannuksia aikaisempaan verrattuna – tuotehaku palvelee esimerkiksi leikkikenttien ja kaupunkitilojen suunnittelijoita alusta loppuun asti. Tuotehaku toimii modernin verkkokaupan periaatteella.

Avaa sivusto

Nokia.com

Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Uuteen digitaaliseen roadmapiin pohjautuen, datan ohjaamien sisältöworkshopien ja CMS liiketoiminta-analyysin ohjaamana, Mirum otti tehtäväkseen suunnitella ja toteuttaa uusi sivusto Drupal 8 -alustalle. Parantunut suorituskyky, asennus, tempalatetuki, ja monikielisyyden tukeminen olivat pääsyynä siirtymiseen Drupal 7-alustalta.

Avaa sivusto

> Katso kaikki kevään 2017 referenssit Julkaisut-palstalta

PS. Tilaa sähköpostiisi Vierityspalkin kuukausittainen kooste blogin artikkeleista, niin pysyt mukana web-alan puheenaiheissa.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun