Referenssitarinoita verkkokaupoista ja verkkosivustoista keväällä 2017
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.
Tässä kiinnostavimpia poimintoja Julkaisut-palstan referenssitarinoista keväältä 2017. Katsaukseen nousi projekteja mm. Trimedialta, Brave Digitalilta*, Druidilta, Exovelta, Sofokukselta, Contrastilta, Karhu Helsingiltä, MEOMilta, Valu Digitalilta, Flo Appsilta, Wunderilta, Sangrelta, Tietotalolta, Mirumilta.
Edelleen palstalla näkyy verkkokauppojen lisääntyvä rooli. Yhä useammin verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä verkkokauppa tehdään osaksi pääsivustoa, eikä irrallisia verkkokauppoja enää tehdä samassa määrin kuin aiemmin. Myös isoja Drupal-sivustoja on nyt keväällä julkaistu huomattava määrä, joten vaikka WordPress kasvaakin, niin Drupalin asema Suomessa vaikuttaa myös hyvin vahvalta.
KIASMA ARS-näyttely
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Kiasman ARS-näyttelyt ovat vetonauloja: vierailijoita riittää ja näin myös näyttelyoppaita kuluu. ARS17-näyttelyssä haluttiin ottaa askel eteenpäin ja viedä näyttelyn tiedot mobiilioppaaseen. Mobiiliopasta varten ei kuitenkaan haluttu luoda erillistä ladattavaa mobiilisovellusta. Siksipä mobiiliopas rakentuikin pääasiassa mobiiliin suunnitelluksi, mutta myös muille päätelaitteille skaalautuvaksi, WordPress-sivustoksi. Kyseessä on siis verkkosivusto, joka tuntuu mobiiliapplikaatiolta. Mobiiliopas sisältää mm. teoksille luodut sivut ja mahdollisuuden tehdä oma suosikkilistaus. Trimedia vastasi toteutuksesta kokonaisvaltaisesti.
Kepa.fi
Tekijä: Kepa ry
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Sivusto siirrettiin uudistuksen yhteydessä Drupal 6:lta 8:lle ja sen käyttöliittymä, graafinen ilme ja sisältörakenne suunniteltiin täysin uusiksi. Koko projekti toteutettiin konseptointia, UX-suunnittelua, koodausta, hakukoneoptimointia ja testausta myöten lähes täysin sisäisin voimin: projektitiimin muodostivat Kepan omat in-house koodarit, AD, projektipäällikkö, viestinnän asiantuntijat sekä sisällöntuottajat. Ison ja reippaasti yli vuoden kestäneen projektin lopputuloksena syntyi täysin uusi kepa.fi, joka on nopeampi, helppokäyttöisempi ja selkeämpi sekä visuaaliselta ilmeeltään raikas, ajaton ja Kepa-brändin mukainen.
Shell HelmiSimpukka
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Shell HelmiSimpukka -ketju tarjoaa tiellä liikkujille kattavat palvelut ja hyvää ruokaa ympäri Suomen. Yhteensä 50 Shell HelmiSimpukkaa sijaitsevat Shell- ja St1-huoltoasemien yhteydessä. Sivustouudistuksen tarkoituksena oli parantaa palveluiden löydettävyyttä tien päällä oltaessa. Tavoitteita olivat mm. parempi mobiilikäytettävyys, sisällön selkeyttäminen ja helposti käytettävä asemahaku, jolla asiakkaat löytävät nopeasti tarvitsemansa palvelut.
Perho Liiketalousopisto
Tekijä: Exove Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Perho Liiketalousopisto on Helsingissä toimiva kahden kampuksen yksityinen oppilaitos, jonka tehtävänä on kehittää ja luoda uutta ravintola-, matkailu- ja liiketalouden alojen ammatillista osaamista. Oppilaitos syntyi 1.1.2017 Helmi Liiketalousopiston, Ravintolakoulu Perhon ja Haaga-Perhon yhdistyessä. Opiskelijoita sillä on noin 1500. Perho.fi-domainin alla olivat aiemmin olleet ravintolakouluperho.fi-, ravintolaperho.fi-, haagaperho.fi- ja haaga.fi-sivustot. Multisite-asennuksesta luovuttiin, kun sivusto yhtenäistettiin. Myös uusi perho.fi-sivusto toteutettiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä ja Enfold-teemalla sekä lomakkeet GravityForms -lisäosalla.
Omnia
Tekijä: Exove Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tavoitteena oli luoda moderni, mobiiliystävällinen sivusto, joka tukee eri kohderyhmien tarpeita, esimerkiksi opiskelijoiden, aikuisopiskelijoiden, Omnian henkilökunnan ja yhteistyökumppanien.
Exove viimeisteli konseptin, suunnitteli visuaalisen ilmeen palvelulle ja toteutti ratkaisun käyttäen Drupal 7 -sisällönhallintajärjestelmää.
Ratkaisu toteutettiin hyödyntäen pääasiassa Drupalin valmiita ominaisuuksia ja vakiintuneita moduuleita. Näin räätälöintityö pystyttiin pitämään minimissään.
Kunkoululoppuu.fi
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Kunkoululoppuu.fi on luotu, jotta koulunsa lopettava nuori ymmärtäisi ne monet jatkokoulutuksen ja työelämän mahdollisuudet, joihin hän voisi suuntautua. Sivuston ylläpidosta ja toimeksiannosta vastaa Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.
Lumoava
Tekijä: Brave Digital Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Lumoava tuo yhteen suomalaisen muotoilun ja koruvalmistuksen. Maamme huippusuunnittelijoiden toteuttama design sai arvoisensa verkkokaupan Brave Digitalin, AD Kiivin ja Lumoavan korubrändin yhteistyön tuloksena. Verkkokauppatoiminnallisuudet rakennettiin suoraan verkkosivuston sisälle, ERP-rajapintoja hyödyntäen. Kaunis ja käytettävä verkkokauppa vie Luomavan designia asiakkaille sijainnista riippumatta ja jälleenmyyjiä tukien.
Baiks
Tekijä: Sofokus Oy
Tärkein teknologia: Magento
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Baiksin uusi monikanavaratkaisu toteutettiin nopealla aikataululla Magento-alustalla. Päivittäistä toimintaa tehostettiin integraatioilla. Integraatioiden avulla verkkokauppaan saadaan myymäläkohtaiset varastosaldot sekä kuluttajille tärkeät tuotetiedot. Tarkkojen saldotietojen avulla asiakkaita voidaan ohjata kivijalkamyymälöihin toimituksen odottamisen sijaan. Lisäksi verkkokauppaan liitettiin markkinoinnin tueksi laajennettu tuotetietojen hallintajärjestelmä, josta saadaan keskitetysti muun muassa tuotekuvia polkupyöristä.
Andiata
Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Andiatan oma brändi antoi Contrastille tarvittavat suuntaviivat verkkosivujen ulkoasulle: kokonaisuudesta huokuu skandinaavisuus, ilmavuus, ajattomuus ja korkea laatu. Kuten itse vaatteissa, myös verkkokaupassa haluttiin pitää esteettisyys ja käytännöllisyys hienovaraisessa tasapainossa.
Espoo Metro Areena
Tekijä: Brave Digital Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Espoon moderni ja viihtyisä monitoimiareena Metro Areena sai arvoisensa digitaalisen ilmeen verkkosivujen Drupal-kehityshankkeessa. Hankkeen alussa ideoitiin sivuston yleisilmettä ja värimaailmaa, sekä haettiin tapoja, joilla Metro Areenan tilatarjontaa ja tapahtumia saataisiin hyvin esille verkkopalvelussa.
Haikon Kartano
Tekijä: Karhu Helsinki
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Karhu Helsinki vastasi Haikon Kartanon verkkosivuston määrittelystä, suunnittelusta ja toteutuksesta. Haikko.fi pyörii Drupal-julkaisujärjestelmällä, jonka muokkaus ja hallinointinäkymät Karhu Helsinki on muovannut suoraviivaisiksi ja helppokäyttöisiksi.
Myllyn Paras
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Toteutimme Myllyn Parhaalle sekä kuluttaja- että HoReCa-myynnin verkkopalvelun, uuden myllynparas.fi:n. Loimme sivustolle uuden sisältösuunnitelman mukaisen rakenteen keskittyen reseptien löydettävyyteen. Toimme sivustolle uutena blogiosion ja uudistimme merkittävästi sivuston teknistä rakennetta. Rakensimme reseptisivustolle kattavan hakutoiminnon ja uudistimme visuaalisen ilmeen. Osana projektia kehitimme myös työkalun, jolla kokooma-, teema- ja kampanjasivuja voi luoda helposti.
Rautalammin kunnan sivusto
Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Työstimme Rautalammin kunnalle uuden sivuston avoimesti; projektin eri vaiheissa kiersimme kunnassa haastattelemassa eri sidosryhmiä (kuntalaiset, yrittäjät, kunnan työntekijät, koululaiset jne.) heidän tarpeista kunnan sivustoa kohtaan. Sivustolla on tehty vahvaa automatisointia. Yhteystiedot ja aukioloajat, lomakkeet, pöytäkirjat ja monet muut hallitaan keskitetysti yhdestä paikasta ja tuodaan dynaamisesti erilaisina sisältökortteina eri puolelle sivustoa.
Rauman kaupungin verkkosivusto
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Valu Digital toteutti Rauman kaupungille verkkosivuston, joka joustaa kaupungin tarpeiden mukaan. Pääsivuston lisäksi Rauma sai käyttöönsä yli kymmenen rinnakkaissivustoa. Esimerkiksi kirjaston, kansalaisopiston ja kulttuurikohteiden sivustot luotiin omille domaineilleen ja niiden ulkoasut räätälöitiin asiakkaan toiveiden pohjalta.
Tiellä sananvapauteen
Tekijät: Flo Apps Oy (tekniikka), Simplicity Design (UI/UX-suunnittelu)
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Räätälöity web-sovellus
Kansalliskirjaston verkkoteos Tiellä sananvapauteen esittelee suomalaisen sananvapaus- ja sensuurihistorian. Sivusto sisältää sata vuotta kattavan aikajanan, lukuisia henkilökuvia, kuvagallerioita ja satoja artikkeleita.
Flo Apps Oy rakensi sivuston alusta loppuun asti tiiviissä yhteistyössä sisällöntuottajien kanssa. Lopputuloksena tutkimustulokset ovat helposti lähestyttävässä muodossa.
Käyttämällä Drupal 8:aa pystyimme mukauttamaan sisällöntuoton kirjoittajien toiveiden mukaisiksi. Sisällöt haetaan sivustolle Drupalin REST API -rajapintojen avulla.
Front-end on toteutettu AngularJS:lla. Käyttöliittymän suunnitteli Janne Aukia (Simplicity Design).
Lisähaasteen käyttöliittymälle asetti aikajanalla olevan aineiston suuri määrä. Optimoimalla aineistojen latausta saimme käyttökokemuksesta sujuvan.
Altiagroup.com
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Toteutimme Altialle yrityksen pääsivuston Drupal 8:lla. Sivusto julkaistiin syyskuussa 2016.
Altian liiketoimintaa ja viestintää vahvistavan modernin verkkopalvelun alustaksi valittiin Drupal 8 sen helppokäyttöisyyden ja monipuolisuuden vuoksi. Sivuston haluttiin keskittyvän liiketoiminnallisesti keskeisiin toimintoihin ja palveluihin ja sen tuli ilmentää yrityksen strategiaa ja arvoja.
Asiakas halusi uudella sivustolla varmistaa keskeisten sidosryhmien ajantasaisen tiedonsaannin ja tarjota oleellista tietoa nykyisille ja potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Altian työnantajakuvan kirkastaminen sekä toiminnan ja vastuullisuuden monipuolinen esittely olivat yhtälailla keskeisiä tavoitteita.
Jokerit
Tekijä: Sangre Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Kaikki suunnittelutyö perustui huolelliseen työprosessien, tuotettavan sisällön ja käyttäjien näkökulman analysointiin. Näiden pohjalta määritettiin käyttäjäpersoonat, määritettiin sisältöjä, valittiin ja kehitettiin työkalut, tehtiin tekniset perusvalinnat ja määriteltiin julkaisemisen työprosessit. Kehitystyö tehtiin prototyyppivetoisesti, sykleissä. Jokaisella kehityskierroksella parannettiin hieman käyttäjäpalautteen perusteella.
Lopputuloksena kehitettiin responsiivinen pääsaitti, kuusi mikrosaittia ja sosiaalisen median strategia. Tärkein oli kuitenkin henkinen kulma: uusi tapa organisoitua ja tehdä.
Lappset
Tekijä: Tietotalo Infocenter Oy
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Uusi verkkopalvelu on toteutettu asiakas edellä -ajatuksella. Visuaalisten ja toiminnallisten muutosten lisäksi suurimpia muutoksia on ollut sisältömarkkinoinnin tehostaminen. Lappset hyödyntää vahvasti sisältöä markkinoinnin välineenä ja rakentaa leikkimiseen, liikuntaan sekä puisto- ja kadunkalustevalikoimaan, niiden hankintoihin ja suunnitteluun liittyvästä sisällöstä erottumistekijää verkkopalvelussaan.
Lappsetin verkkopalvelu-uudistuksen toisessa vaiheessa julkaistiin uudistettu tuotehaku. Tuotehaku sisältää lukuisia parannuksia aikaisempaan verrattuna – tuotehaku palvelee esimerkiksi leikkikenttien ja kaupunkitilojen suunnittelijoita alusta loppuun asti. Tuotehaku toimii modernin verkkokaupan periaatteella.
Nokia.com
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Uuteen digitaaliseen roadmapiin pohjautuen, datan ohjaamien sisältöworkshopien ja CMS liiketoiminta-analyysin ohjaamana, Mirum otti tehtäväkseen suunnitella ja toteuttaa uusi sivusto Drupal 8 -alustalle. Parantunut suorituskyky, asennus, tempalatetuki, ja monikielisyyden tukeminen olivat pääsyynä siirtymiseen Drupal 7-alustalta.