Verkkokauppoja ja verkkopalvelu-uudistuksia loppuvuodesta 2015
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.
Julkaisut-palsta on tänä vuonna herännyt toden teolla eloon. Palstalle on julkaistu satoja projekteja tänä vuonna, ja erityisesti isompien referenssicasejen osuus on kasvanut huomattavasti. Etenkin Drupal-toimistojen tulo Toimistot-hakemistoon on tuonut Julkaisut-palstalle laajempia caseja. Palsta on myös edelleen moderoitu, ja aivan pienimpiä kotisivu-uudistuksia ei palstalle nykyisin otetakaan. Syksyllä myös verkkokauppaprojektien osuus on kasvanut edelleen.
Tässä poimintoja muutamista kiinnostavista caseista loka-marraskuun virrasta palstalta.
Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
“Projektin tavoitteena oli luoda houkutteleva, tyylikäs ja käytettävyydeltään erinomainen B2B-verkkokauppa ERP-integraatioineen. Kauppa on suunniteltu asiakaslähtöisesti varmistaen, että säännöllisten tilausten tekeminen on mahdollisimman helppoa. Myös tuotesuosituksiin kiinnitettiin paljon huomiota, jotta asiakkaille voidaan tarjota relevantteja rinnakkais- ja komplementtituotteita.”
Tekijä: Sofokus Oy
Tärkein teknologia: Magento
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
“Magenton päälle rakennetusta verkkopalvelusta on karsittu kaikki turha pois ja palvelun älykkyyttä sekä asiakaslähtöistä sisältöä tullaan jatkossa lisäämään. Verkkopalveluun toteutettiin integraatio Visma L7 -toiminnanohjausjärjestelmän kanssa. Uudistettuun palveluun liitettiin lisäksi Celectuksen hostaama asiakaspalveluchat sekä A/B-testauksen työkalu Frosmolta.”
Tekijä: Siili Solutions
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Viimeisen kahden vuoden aikana Huoneistokeskus.fin mobiilikäyttö on kaksinkertaistunut nykyiseen lähes 40% osuuteen käynneistä. Mobiilikäytön rooli asunnon etsimisessä tulee yhä vain kasvamaan. Näin myös kiinteistönvälittäjän ja asuntokaupan on oltava tavoitettavissa verkon kautta paikasta, ajasta ja päätelaitteesta riippumatta
Näiden tietojen valossa Siili uudisti Huoneistokeskuksen verkkosivuston responsiiviseksi käyttäen julkaisujärjestelmänä Drupalia. Kohdetietoja järjestelmä hakee ulkoisesta rajapinnasta, jolla tarjotaan aina ajantasaiset kohdetiedot ja pidetään ennallaan sisältöjen hallinta välittäjille.”
Tekijä: KWD Digital
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Rukan sivustouudistuksen tarkoituksena oli sekä päivittää sivuston ulkoasu uuden ilmeen mukaiseksi että korvata vanha itse tehty sisällönhallintajärjestelmä yhtenäisellä Drupal-alustalla.”
Tekijä: Lamia Oy
Tärkein teknologia: Magento
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
“Lamina on skeittituotteisiin erikoistunut vuonna 1996 perustettu erikoisliike. Aiemmin käytetty Workspace-verkkokauppa oli tullut elinkaarensa päähän ja uudeksi verkkokauppa-alustaksi valittiin Lamian Magento-ratkaisu. Keskeisiä tavoitteita oli panostaa erityisesti verkkokaupan käytettävyyteen, parantaa tuotehallintaa sekä integroida verkkokauppa syvemmin myymälöiden ja varaston kanssa.”
Savon Voiman verkkopalvelu-uudistus
Tekijä: Sininen Meteoriitti
Tärkein teknologia: EPiServer
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Uudistusprojektissa oli mukana useita kumppaneita: konsulttitoimisto auttoi toteuttajan valinnassa ja laati vaatimusmäärittelyn, mainostoimisto vastasi käyttöliittymien suunnittelusta, Sininen Meteoriitti määrittelyn tarkentamisesta ja palvelun toteuttamisesta.”
Tekijä: KWD Digital
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Treston Oy:lle toteutettiin nopealla aikataululla kuusi Drupal-sivustoa: globaali .com-sivusto, joka toimii myös UK:lle suunnattuna sivustona, sekä Suomen, Ruotsin, Ranskan ja Saksan sivustot.”
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
“Sivuston toteutuksessa tehtiin vahvasti räätälöity WordPress-julkaisu, jossa räätälöity tietorakenne toteutettiin Advanced Custom Fields -lisäosalla sekä sivuston frontti toteutettiin Geniemin omalla DustPress-laajennuksella. Sivuston kanssa tehtiin myös kaksi erillista vain tilaajille olevaa viikkojulkaisua, Ratsastus+ ja Ravi+ -julkaisut, jotka ovat omia WP-sivustojaan.”
Tekijä: Byroo
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tekijä: Solid Angle (Visuaalinen ilme, rakenne, responsiivinen käyttöliittymä, käyttökokemus, graafinen ulkoasu)
Tärkein teknologia: Liferay
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Liikenneviraston verkkopalvelu-uudistuksen visuaalisen ilmeen, käyttökokemuksen, rakenteen, graafisen ulkoasun ja responsiivisen käyttöliittymän suunnittelu. Teknisestä toteutuksesta vastasi Arcusys.”
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Tekijä: KWD Digital
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“MMA:n palvelujen digitalisoinnin ensimmäinen vaihe oli uusia järjestön julkinen verkkopalvelu, joka oli jo elinkaarensa päässä eikä toiminut oikein mobiililaitteissa. Verkkopalvelun ulkoasusta vastasi suunnittelutoimisto Dog Design, jonka kanssa toimimme kiinteässä yhteistyössä.
Verkkopalvelu koostuu laajasta julkisesta osiosta sekä suljetusta jäsenten intranetistä. Käyttäjähallinta on toteutettu integroimalla sivusto jäsenrekisterijärjestelmän kanssa.”
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Ulkoministeriön blogit -portaaliin koottiin Suomen edustustojen blogit eri puolilta maailmaa. Valu vastasi verkkopalvelun teknisestä toteutuksesta. Tekniseen toteutukseen soveltui erinomaisesti WordPressin Multisite-ominaisuus, joka mahdollistaa useiden yksittäisten sivustojen hallinnan yhdessä järjestelmässä.”
Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Hotellihuoneen varaamisesta haluttiin tehdä entistä nopeampaa ja helpompaa. Brändiuudistus on luonnollinen osa uudistusta, sillä brändin halutaan olevan linjassa uuden asiakaskokemuksen kanssa. Raikkaampi ilme leikkisine kuvitusten kanssa on luonnollinen suunta helposti lähestyttävälle Omena Hotellille.”
Tekijä: Frantic
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Uudistettu Vaasan.fi jakaa hyvää nyt myös digitaalisesti. Tuotteet ja reseptit on ryhmitelty teemoittain, ne ovat helposti löydettävissä ja inspiroivat kokeilemaan jotakin uutta. Vahvasti visuaalinen palvelu toimii hyvin myös kampanjointiin ja kuluttajat pääsevät osallistumaan keskusteluun somesisältöineen.”
Tekijä: Verkkoasema Oy
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Elektrobit Oyj jakaantui kahteen osaan, joista toinen jatkaa nyt Bittium nimellä. Verkkoaseman pitkäaikaisena asiakkaana Bittiumin henkilökunta halusi jatkaa Verkkoaseman julkaisujärjestelmä VJ6:n käyttäjänä. Mainostoimisto Työmaa suunnitteli visun, jonka Verkkoaseman toteutti teknisesti.”
Tekijä: Knowit Oy
Tärkein teknologia: EPiServer
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Projekti alkoi maaliskuussa 2015. Knowit osallistui visuaalisen ulkoasun ja konseptin päivittämiseen sekä teki kokonaisuudessaan projektin teknisen toteutuksen. Sivuston käyttöympäristö ostettiin EPiServeriltä pilvipalveluna. Responsiivinen uusi verkkosivusto julkaistiin syyskuussa 2015 alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Seuraavana vaiheena oli eri kieliversioiden sisältöjen vieminen EPiServerin päälle.”
Tekijä: Verkkojulkaisut Oy
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Raikas ja värikäs sivusto nostaa tuotteet herkullisella tavalla päärooliin. Kampanjoiden tuotanto onnistuu helposti ja sisällöt nivoutuvat joustavasti Estrellan sosiaalisen median kanaviin. Sivuston päivittäminen ja hallinnointi Drupalilla on nopeaa, helppoa ja hauskaa.
Myös Estrella.fi-sivujen hakukoneoptimoinnin eteen on tehty runsaasti töitä. Näkyvyys on erinomainen useilla keskeisillä termeillä. Testata voi vaikkapa kirjoittamalla Googleen ”perunalastut” tai ”sipsit”.”
Tekijä: redandblue
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Digitoimisto redandblue uudisti yhtiön verkkosivuston, josta nuoret voivat etsiä itselleen mielekkäitä asuntoja. Palvelukokonaisuuteen kuului konseptisuunnittelu, käyttöliittymäsuunnittelu, visuaalinen suunnittelu sekä WordPress-kehitys. Asuntotietokannan käsittelyyn tehtiin räätälöity liitännäinen, jonka avulla satojen kohteiden tietojen sekä kuvien tuominen ja hallinnointi julkaisujärjestelmällä on nopeaa ja vaivatonta.”
Tekijä: H1
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Pitkiin, mutta selkeäksi lohkottuihin sivuihin perustuva sisältövetoinen sivu, nykyaikainen ja helposti lähestyttävä”
Syöpäjärjestöt & Kaikki Syövästä
Tekijä: Frantic
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Tutkiessamme vanhaa cancer.fi-palvelua huomasimme, ettei se riittänyt yksinään palvelemaan kaikkia Syöpäjärjestön sidosryhmiä. Jaoimmekin sen kahdeksi WordPress-pohjaiseksi palveluksi, joiden sisällöt on targetoitu erikseen potilaille, sukulaisille, vapaaehtoisille ja tutkijoille.”
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Yksi tavoite oli mahdollisimman hyvä käytettävyys erityisesti ylläpitotyökaluille, ja ACF-laajennuksen (Advanced Custom Fields) avulla toteutettiin modulaarinen sivupohja, jonka avulla ylläpitäjän on mahdollista käyttää samaa sivupohjaa useaan eri tarpeeseen.”
Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“MEOM toteutti Inhouse Groupille brändiuudistuksen ja uuden verkkosivun WordPressillä. Sivusto oli tärkeää saada helposti hallittavaksi, ja sivusto pohjautuu sisältömoduuleihin, joilla on helppo rakentaa uusia sivuja ilman toimiston apua.”
Tekijä: Crasman
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Ekokem on pohjoismainen kiertotalousyhtiö, joka tarjoaa ympäristönhuollon ja materiaalitehokkuuden palveluja. Crasman suunnitteli ja toteutti Ekokem Oyj:n verkkopalvelun.”
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Poutapilvi konseptoi, suunnitteli ja toteutti Niemen responsiivisen verkkopalvelun. Uudistuksella pyrittiin tuomaan paremmin esille kaikkien liiketoiminta-alueiden monipuolisia palveluita. Lisäksi toteutettiin englannin- ja ruotsinkieliset versiot. Myös Niemen verkkokauppa, NiemiKauppa uudistettiin.”
>> Kaikki uudet julkaisut
>> Seuraa palstaa Twitterissä
>> Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje