Uudet Julkaisut -palsta auttaa sivustouudistuksen budjetoinnissa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.
Asiakastahot ovat pyytäneet Uudet Julkaisut -palstalle tietoja projektien budjeteista, ja nyt tähän pyyntöön on vastattu. Toimistot voivat ilmoittaa projektinsa budjetin halutessaan. Pakollinen tieto tämä ei tule olemaan, mutta budjettitiedon sisältäville julkaisuille on luvassa blogissa parempaa näkyvyyttä.
Budjettitieto kattaa suunnittelun ja toteutuksen, ja lisäksi luokittelu on varsin karkealla tasolla. Kovin suuria liikesalaisuuksia tässä ei siis pyydetä paljastamaan.
Jyväskyläläinen Trimedia ja Aucor Turusta näyttävät mallia Toimistot-hakemistossa. Kummatkin toimistot ovat päivittäneet referenssiprojektiensa budjettitiedot takautuvasti.
Trimedian listaamat projektit asettuvat kaikki 10 000 euron ja 30 000 euron väliin. Varmasti Trimedialta onnistuvat muunkin kokoiset projektit, mutta ainakin tästä nimenomaisesta kokoluokasta toimistolta löytyy paljon kokemusta. Aucorin projekteista suurin osa sijoittuu alle 10 000 euron kategoriaan, mutta mukana on myös muutamia projekteja 10 000 euron ja 30 000 euron välisestä kategoriasta.
>> Selaa Trimedian referenssiprojekteja
>> Selaa Aucorin referenssiprojekteja
Varmasti kaikista projekteista ei budjettitietoa pysty ilmoittamaan, mutta asiakkaiden kannalta edes jonkinlaisen yleiskäsityksen saaminen on tärkeätä. Näyttävistä saiteista on joskus vaikea ammattilaisenkaan sanoa, että onko kyse 5000 euron vai 50 000 euron projektista.
Usein palveluiden kulissien taakse myös piiloutuu paljon asioita, jotka eivät välttämättä näy käyttäjälle, mutta jotka ovat maksaneet paljon rahaa. Esimerkiksi verkkokauppoihin liittyy usein integraatioita ja maksuvaihtoehtojen konfigurointia, jotka voivat nostaa projektin hintaa useilla kymmenillä tuhansilla. Verkkokauppaa käyttävälle asiakkaalle nämä hienoudet taas näkyvät yleensä vasta ostoskorin loppumetreillä. Ehdottomina totuuksina tai rajaavina kriteereinä näitä tietoja ei siis kannata ottaa.
Toimistoille tämä kuitenkin antaa mahdollisuuden profiloitua tietyn kokoluokan edustajaksi, tai toisaalta antaa mahdollisuuden todistaa osaavansa tehdä monenkokoisia projekteja.
Joka tapauksessa on helppo sanoa, että asiakkaat arvostavat tämänkaltaista avoimuutta. Toimistot, jotka uskaltavat olla avoimia ja kertoa projektiensa toteutuneita hintoja, pärjäävät paremmin taistelussa shorttilistan paikoista.