Vierityspalkin suosituimmat artikkelit vuonna 2010

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin suosituimmat artikkelit vuonna 2010 käsittelivät mm. julkaisujärjestelmiä, mobiilisivustoja, verkkopalveluiden käyttöliittymiä ja sosiaalista mediaa. Myös rekrytointi kävi kuumana vuonna 2010.

  1. Avoimen lähdekoodin lähdekoodin top-10 julkaisujärjestelmät Suomessa. Katsaus Suomessa suosittuihin avoimen lähdekoodin web-julkaisujärjestelmiin keräsi vuonna 2010 paljon latauksia. Moni avoimen lähdekoodin järjestelmä olikin vuonna 2010 hyvässä nosteessa.
  2. Twitter Suomessa 12/2009: 4000 suomalaista käyttäjää. Twitter puhutti Suomessa vuonna 2010 varsin paljon ja luotettavia arvioita käyttäjämääristä ei oikein kukaan tahtonut saada aikaiseksi. Käyttö kasvoi myös koko vuoden 2010 ajan, joten uusia arvioita kaivataan selvästi.
  3. Parhaat mobiilisivustot ja -sovellukset Suomessa 2010. Katsaus kotimaiseen mobiilitarjontaan on saanut runsaasti latauksia myös jutun julkaisun jälkeen ja kertoo varmasti monella tapaa kasvaneesta mobiilibuumista Suomessa.
  4. Hakukoneoptimoinnin lyhyt oppimäärä sisällöntuottajalle. Perusteita kiteyttävä artikkeli nousi keväällä nopeasti kestosuosikiksi johon linkitetään myös varsin paljon eri blogeista ja oppimateriaaleista.
  5. Uusi Fazer.fi lentää käyttöliittymäsuunnittelun trendiaaltojen harjalla. Katsaus uudistuneet Fazer.fi:n näyttäviin käyttöliittymäratkaisuihin keräsi myös paljon keskustelua osakseen. Näyttävä sivusto ei myöskään saanut pelkkää kiitosta osakseen.
  6. Asiantuntijan sosiaalisen median perustyökalut: LinkedIn ja Twitter. Edelleen ajankohtainen asia sai osakseen varsin paljon huomiota kaiken Facebook-hypen keskellä. Lyhyesti: Facebook ei välttämättä ole asiantuntijan verkkoläsnäolon kannalta se fiksuin kanava.
  7. Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien vahvuudet ja heikkoudet. Pitkähkö artikkeli jossa käsitellään avoimen lähdekoodin käyttöä asiakkaan näkökulmasta ja siihen liittyviä erityispiirteitä verrattuna perinteisempään suljetun koodin maailmaan. Pitkän artikkelin perässä myös 27 asiantuntevaa (ja pitkää) kommenttia.
  8. Sanoma Magazines hakee kokonaista web-tiimiä. Rekrytointi kävi kuumana vuonna 2010 ja Sanomien kokonaisen tiimin rekryäminen herätti varsin ansaittua huomiota.
  9. Katsaus aktiivisiin digimedia-alan yrityksiin kesällä 2010. Aktiiviset web-alan yritykset eivät välttämättä ole niitä samoja joista vaikkapa M&M kirjoittaa. Kiiltävän pinnan alla moni firma tekee tosissaan töitä ja voittaa kauppoja.
  10. Kuvitteellinen firma elää Twitterissä. Ensimmäisistä Twitter-ilmiöistä kertova juttu. Myöhemmin vuoden 2010 aikana nähtiin monenlaisten hahmojen ja ilmiöiden rantautuminen Twitteriin.

Aiheet: Vierityspalkki

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.