Mikä on nykyään "uusmediaa"?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 18 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Aloitellassani omaa digimediauraani vuonna 1996, alasta puhuttiin yleisesti nimelllä “uusmedia“. LTT:lla ala määriteltiin tuolloin näin.

“Uusmediateollisuuden sisältötuotantoyrityksillä tarkoitetaan sellaisia yrityksiä, jotka toimivat joko kokonaan tai osana muuta toimintaansa digitaaliseen mediaan (mm. multimedia ja cd-rom) ja/tai tietoverkkoihin (mm. Internet) liittyen sisällöntuottamisessa, sekä siihen kiinteästi liittyvässä myymisessä, välittämisessä, konsultoinnissa, koulutuksessa, jakelussa, operaattorina, kustantajana tai muussa vastaavassa toiminnassa. Määritelmä ei siten sisällä perinteistä julkaisutoimintaa, videotuotantoa, elokuva-, TV-, tai radiotoimintaa. Määritelmään eivät myöskään kuulu ns. perinteiset tietotekniikkayritykset, ohjelmistotalot tai tietoliikenne-alan yritykset (esimerkiksi Internet-operaattorit)”

Eli siis lyhyesti sanottuna firmat, jotka tuottavat nettisivuja tai romppuja. Jep, näinhän se oli ja pääosin on yhä. Ongelmalliseksi homma kuitenkin menee, kun mietitään, että mitä ala nykyisin tuottaa näiden lisäksi. Mobiilisovelluksia*, tilamedian* ratkaisuja, digitv-sovelluksia*, pelejä ja peliyhteisöjä, podcasteja tms. Lisäksi perinteiset mediayhtiöt, Sanoma, YLE, Maikkari jne., kehittävät yhä kiinnostavampia mediasovelluksia. Toimittajakin blogaavat* ja innolla, vanhoilla termeillä sanottuna siis tuottavat nettisivuja. Mikä on siis nykyisin uusmediaa?

Kun kirjoittelin LTT:lla keväällä 2003 uutta määritelmää* (ks. kuva alla), ei Web 2.0:sta* tai Mash-up:eista ollut vielä tietoakaan. Selvää oli kuitenkin tuolloin se, ettei alkuperäinen määrittely enää riittänyt. Loimme matriisin, jossa median käyttötarkoitukset ja mediakanavat olivat omilla akseleillaan. Kuvaa ei ole helppo lukea, mutta antaa ainakin hieman laajemman kuvauksen siitä mitä alalla tehdään. (kannattaa lukea myös selitystekstit Digimedia 2003-rapparista)

Digimedian määritelmä

Kysymykseni kuuluukin nyt alalle, että missä mennään? Mikä on se ala, josta tässäkin blogissa kirjoitellaan? Pitääkö määritelmä 2003 yhä paikkansa? Minne ollaan menossa ja mitä on tulossa? Alan asiakasyritykset ostavat käsittääksi 1) viestintää ja markkinointia, 2) toimintansa tehostamisratkaisuja ja 3) näkemystä siitä mitä heidän pitäisi digikanavassa tehdä nyt ja tulevaisuudessa. Tämä ei varmaankaan muutu jatkossa, vai miten on?

Alamme on aina kokenut jonkinmoista identiteettikriisiä*. Dotcomit tulivat ja menivät, jokohan nyt ryhdyttäisiin olemaan tällä alalla aikuisina ja tekemään tästä tosiaankin ammattilaisalaa? Aloitetaan vaikka määrittelystä – siitä mitä olemme… Yhdestä jutusta olen varma: “Re:n missio – “rakkaudesta internettiin“, kuulostaa mielestäni kovin väsyneeltä. Mikä olisi mielestänne se juttu, mikä nykyisin motivoisi alamme ammattilaisia samalla tapaa kuin 1990-luvun lopun nettidraivi? Innovaatio? Mikä on siis se vuoden 2006 “uusmedia”?

Kommentit tervetulleita!

P.S. Alan historiafriikeille: tsekatkaas nämä esseet* vuodelta 1997. Ala oli nuori, mutta intoa oli tutkia, missä mennään…

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun