Poimintoja keväältä Julkaisut-palstan virrasta

Perttu Tolvanen

Kevään aikana Julkaisut-palstalla on nähty verkkosaittiuudistuksia, web-sovelluksia ja verkkokauppoja, onpa jokunen mobiilisovelluskin.

Tässä poimintoja kiinnostavimmista uusista julkaisuista:

  • Animaatioiden ja liikkuvan kuvan käyttö on lisääntynyt viime vuosina tasaisesti. Esimerkiksi Evermaden toteuttama Innolinkin yrityssivusto on hyvä esimerkki tällaisesta “elävästä sivustosta”.
  • Moni tuotesivusto menee verkkokauppojen suuntaan, ja tästä hyvä esimerkki on Sangren toteuttama Busterin sivusto, jossa on hinnat esillä ja ostoskorikin toimii, mutta luottokortin pyytämisen sijasta viesti välitetään lähimmälle diilerille.
  • Creunan toteuttama Helsingin Kaupunginteatterin uusi sivusto on myös esimerkillinen myyntisivusto, vaikka itse lippujen myyminen tapahtuukin Lippu.fi:n kautta. Kaupunginteatterin sivustolla voi tarjontaa selailla niin näytösten kuin kalenterin kautta, ja kaikkiin listauksiin on tuotu näkyviin selkeästi tieto siitä onko näytökseen saatavilla lippuja. Näin ostaja pystyy käyttämään sivustoa kuten aitoa verkkokauppaa, vaikka itse ostoprosessi tapahtuukin erillisessä palvelussa.
  • Oppilaitosten verkkosivustot ovat nousseet viime vuosina todella isoon rooliin opintopaikkojen valinnoissa, ja tämä näkyy uudistuvien sivustojen virrassa. Esimerkiksi Poutapilvi on uudistanut hiljattain Diakonia-ammattikorkeakoulun sivuston. Tietotalo on uudistanut Sedun sivuston. Valu on toteuttanut taas Etelä-Savon ammattiopiston uuden sivuston.
  • Vaikka julkaisujärjestelmät ovatkin ehkä tehneet sivustoista jonkin verran toistensa kaltaisia, niin kyllä persoonallistakin jälkeä pystyy tekemään. Esimerkiksi Duden toteuttama Black Bruinin yrityssivusto on huolella tehty, eikä näytä valmisteemalla tehdyltä ollenkaan. Samoin red&bluen tekemä Emce365:n yrityssivusto on varsin erottuva. Evermade on myös tehnyt paljon pelien sivustoja, joissa venytetään perinteisten sivupohjien rajoja. Esimerkiksi Might & Magic: Elemental Guardians -pelin sivusto on kuin paluu 90-luvulle navinappuloineen ja animaatioineen. Myös Pokin yrityssivusto on esimerkki erittäin persoonallisesta sivustosta, jolla halutaan tehdä kohderyhmään (pelikehittäjät) vaikutus.
  • Kohderyhmien kautta sivuston rakenteen jäsentäminen oli takavuosina hyvin trendikästä, ja sitä vähemmän näkee nykyisin enää, silti se sopii joihinkin tilanteisiin hyvin. Esimerkiksi Helsingin Diakonissalaitoksen sivusto on jäsennetty täysin kohderyhmien mukaisesti.
  • Valun toteuttama Fidan uusi sivusto poikkeaa valtavirrasta esimerkillisellä etusivullaan, joka toimii mobiilissa yhtä hyvin kuin isommilla resoluutioilla, koska vaikka Fidankin sivustolla mobiilissa navigaatio piiloutuu hampurilaismenun taakse, niin etusivulla on selkeät ohjaukset kaikkiin päänavigaation osioihin. Tämän hetken naurettavin yleistrendihän on se, että vaikka verkkosivustouudistus on väitetysti tehty mobiili edellä, niin mobiilissa saittien etusivulla on vain uutisia ja kaikki saitin olennainen sisältö pitää kaivaa hierarkisen menun takaa.
  • Tapahtumien sivustot ovat olleet vuosia alueita, joissa isot järjestäjät ovat yleensä investoineet appseihin, mutta kun webbi kehittyy yhä paremmaksi vuosi vuodelta, niin tämän luulisi vähentyvän. Evermaden tekemä Lux Helsingin sivusto ja erityisesti sen karttavetoinen ohjelmaopas todistavat väkevästi webin mahdollisuuksista myös mobiilissa.
  • Evermaden toteuttama on myös Messukeskuksen iso WordPress-kokonaisuus, jossa jokainen messutapahtuma saa oman minisivuston pääsivuston alaisuuteen, mutta kuitenkin visuaalisesti itsenäisenä saittina.
  • Ja kyllä niitä blogejakin edelleen tuunataan ja tehdään, esimerkiksi Huonon Äidin blogisaitti on Crop Agencyn tuunaama isojen kävijämäärien blogisivusto. Myös Aucorin uudistama Katleena Kortesuon blogisivusto on hyvä esimerkki modernista asiantuntijasivustosta. Vaikuttavana yksityiskohtana Aucor on uudistuksessa panostanut sivuston latausnopeuteen, ja kieltämättä eioototta.fi erottuu edukseen pelkällä nopeudellaan.

>> Katso kaikki Julkaisut

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

  1. Roni Laukkarinen says:

    Moi Perttu! Kiitos paljon maininnasta.

    Sen verran huomauttaisin, että lause saattaa johtaa harhaan: “Esimerkiksi Duden toteuttama Black Bruinin yrityssivusto on huolella tehty, eikä näytä valmisteemalla tehdyltä ollenkaan.”

    Tämä johtunee siitä, että sivusto ei nimenomaan ole tehty valmisteemalla, kuten muutkaan meidän toteuttamista verkkosivuista. Jos kommentti indikoi että käyttäisimme valmiita teemoja, joista muokkaamme asiakkaille sivustot, tästä ei todella ole kysymys.

    Teemme jokaisen teeman räätälöidysti asiakasta varten, jotta saadaan huolellista tyyliä ja uniikin erilaisia sivustoja aikaan. Aloituspisteenä on pian WordPress teemahakemistoonkin tuleva minimaalinen starter-teema Air-light, jonka ajatuksena on Automatticin underscoresin tapaan se, että lopputoteutuksesta ei voi suoraan päätellä sen pohjautuvan mihinkään “valmiiseen” teemaan.

  2. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommentista, Roni. Tuossa lauseessa viitataan vain yleisemmin siihen, että etenkin pienten yritysten webbisaiteilla on vähän tapa muistuttaa toisiaan, ja WordPressin valmisteemojen käyttö on ehkä jopa lisännyt sitä ilmiötä. Teidän saitithan nyt ovat hyvin yksilöllisiä, enemmän ilmiö koskettaa teidän kokoluokassa olevia muita digitoimistoja, joilta tulee selvästi enemmän liukuhihinatyyppisesti saitteja pihalle.

    En tosin itse pidä sitä ilmiötä kovin huonona asiana, koska parhaat valmisteemat ovat varsin hyvälaatuista kamaa, ja voivat kestää pitkään ja olla yritysten kannalta hyvin edustavia. Uniikin saitin tekemiseen on minusta oltava hyvät syyt, esim. halu erottua selkeästi kilpailijoista, tavallista rohkeampi visuaalinen ilme tai vahvat näkemykset omanlaisen navigointisysteemin tekemisestä tai jotain erikoisempia toiminnallisuuksia, eli minusta valmisteeman käyttö ei ole automaattisesti huono asia.

    Kiitos tarkennuksesta vielä!