Grand One -kisan nykyinen malli, jossa kilpailijakandidaattien työt julkaistaan tarjoaa kiinnostavan katsauksen siihen millaisia töitä alan toimistot pitävät vuosittain kiinnostavimpina. Kisa on viime vuosina painottunut entistäkin enemmän kiinnostavien ideoiden esittelyn suuntaan, mutta joukossa on edelleen myös paljon kiinnostavia kokonaiskertomuksia isojen palvelu-uudistusten kulisseissa tapahtuvasta työstä.
Suurin osa Grand Onen kilpailutöistähän sijoittuu erilaisiin kampanjakategorioihin tai edustaa ylipäätään kampanjatyyppisiä töitä, eikä tällaisia toteutuksia ole tässä katsauksessa huomioitu. Tähän katsaukseen on poimittu kiinnostavimpia verkkopalvelukokonaisuuksia, mobiilisovelluksia ja verkkokauppoja.
HSL:n uusi mobiilisovellus on ollut useiden eri toimijoiden yhteisponnistus, joka on teknisesti toteutettu React Native -ohjelmistokehykseen nojaten (React Nativea käsiteltiin juuri Vierityspalkin edellisessä kirjoituksessa). HSL:n mobiilisovellus onkin hyvä esimerkki sovelluksesta, jonka todella pitää olla oikea mobiilisovellus, ja webbisovellukset tuskin näitä korvaavat vielä lähivuosina. Case kuvaa hyvin miten tällaisen sovelluksen suunnittelu vaatii huiman määrän työpajoja organisaation sisällä sekä laajan otannan erilaisia käyttäjähaastatteluita ja -sessioita. Teknisen toteutuksen haasteita case ei varsinaisesti käsittele lainkaan, koska case on Palmun ilmoittama, mutta kun teknisen toteutuksen rooleista löytyy seitsemän firmaa, niin oletettavasti toisen casen olisi voinut kirjoittaa tästä osa-alueesta.
Kansallisoopperan ja Kansallisbaletin verkkokauppacase on kiistatta rohkein suoritus verkkokauppakategoriassa, ja onneksi tulokset myös puhuvat puolestaan. Ooppera otti omiin käsiinsä lippujen myynnin, tarjoilujen myynnin ja kohdennetun markkinoinnin, joka ei ollut varmasti pieni päätös tehtäväksi, eikä helppo projekti läpivietäväksi. Lopputulos on kuitenkin todella toimiva mobiiliystävällinen verkkokauppa, jota varmasti kadehtivat useimmat muut samantyyppiset tapahtumajärjestäjät tässä maassa. Verkkokaupan suunnittelu Sivulliset, toteutus Creuna. Taustajärjestelmänä toimii Tessitura Networkingin asiakas- ja lipunmyyntijärjestelmä.
Kekäleen verkkokauppa-uudistuksesta kertova case on kattava, ja sisältää mm. kuvauksen kiinnostavasta soft launch -mallista, jossa puolentoista kuukauden ajan liikennettä ohjattiin rajatusti vanhasta verkkokaupasta uuteen kauppaan, ja näin varmistettiin kaupan toimivuus myös käytännössä. Teknisenä toteuttajana Ambientia ja verkkokauppa-alustana Magento 2.
Moni tämän vuoden case elvistelee Javascript-vetoisilla fronttitoteutuksilla, mutta jättää hyvin epäselväksi sen, että mitä käytännön hyötyjä käyttäjille ko. teknologiaratkaisuista on siunaantunut. Tästä linjasta poikkeavat selkeästi Evermaden caset, joissa kyse on PWA-mobiilisovelluksista. Esimerkiksi Slushin PWA-mobiilisovellus (tai “vähän fiksumpi webbisivusto” kuten sitä myös voisi kutsua) on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vähän teknisesti vaativampi ja kalliimpi toteutus on perusteltu, koska näin päästään tilanteeseen, jossa käyttäjien ei tarvitse ladata erillistä mobiilisovellusta vain parin päivän käyttöä varten. Myös M Roomin case-tarina havainnollistaa hyvin mitä PWA-tyylillä tehty webbisovellus mahdollistaa, ja kuinka hyvä webbisovellus voi tuntua myös ihan samalta kuin hyvin tehty natiivisovellus.
Taisten toteuttamat Busterin veneisiin liittyvät mobiilisovellukset ovat varsin tyylikkäitä ja varmasti auttavat isojen ja kalliiden tuotteiden myymisessä, mutta ehkä juuri tällaisissa tapauksissa tarve sovelluskauppojen kautta jaeltaviin natiivisovelluksiin tuntuu kyseenalaiselta. Digitaalinen ulottuvuus tulee varmasti yleistymään monissa omistamissamme arvokkaissa asioissa, mutta kuinka usein siihen tarvitaan natiiviappsi? Tällaisissa tapauksissa luulisi juuri PWA-toteutuksien olevan se alue, joka on tulevaisuuden kannalta kiinnostavin.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.