Poimintoja Grand One 2019 -tarjonnasta

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Printtilehdet muuttuvat uutiskirjeiksi - case Sport Digi.

Grand One -kisan nykyinen malli, jossa kilpailijakandidaattien työt julkaistaan tarjoaa kiinnostavan katsauksen siihen millaisia töitä alan toimistot pitävät vuosittain kiinnostavimpina. Kisa on viime vuosina painottunut entistäkin enemmän kiinnostavien ideoiden esittelyn suuntaan, mutta joukossa on edelleen myös paljon kiinnostavia kokonaiskertomuksia isojen palvelu-uudistusten kulisseissa tapahtuvasta työstä.

Suurin osa Grand Onen kilpailutöistähän sijoittuu erilaisiin kampanjakategorioihin tai edustaa ylipäätään kampanjatyyppisiä töitä, eikä tällaisia toteutuksia ole tässä katsauksessa huomioitu. Tähän katsaukseen on poimittu kiinnostavimpia verkkopalvelukokonaisuuksia, mobiilisovelluksia ja verkkokauppoja.

  • HSL:n uusi mobiilisovellus on ollut useiden eri toimijoiden yhteisponnistus, joka on teknisesti toteutettu React Native -ohjelmistokehykseen nojaten (React Nativea käsiteltiin juuri Vierityspalkin edellisessä kirjoituksessa). HSL:n mobiilisovellus onkin hyvä esimerkki sovelluksesta, jonka todella pitää olla oikea mobiilisovellus, ja webbisovellukset tuskin näitä korvaavat vielä lähivuosina. Case kuvaa hyvin miten tällaisen sovelluksen suunnittelu vaatii huiman määrän työpajoja organisaation sisällä sekä laajan otannan erilaisia käyttäjähaastatteluita ja -sessioita. Teknisen toteutuksen haasteita case ei varsinaisesti käsittele lainkaan, koska case on Palmun ilmoittama, mutta kun teknisen toteutuksen rooleista löytyy seitsemän firmaa, niin oletettavasti toisen casen olisi voinut kirjoittaa tästä osa-alueesta.
  • Kansallisoopperan ja Kansallisbaletin verkkokauppacase on kiistatta rohkein suoritus verkkokauppakategoriassa, ja onneksi tulokset myös puhuvat puolestaan. Ooppera otti omiin käsiinsä lippujen myynnin, tarjoilujen myynnin ja kohdennetun markkinoinnin, joka ei ollut varmasti pieni päätös tehtäväksi, eikä helppo projekti läpivietäväksi. Lopputulos on kuitenkin todella toimiva mobiiliystävällinen verkkokauppa, jota varmasti kadehtivat useimmat muut samantyyppiset tapahtumajärjestäjät tässä maassa. Verkkokaupan suunnittelu Sivulliset, toteutus Creuna. Taustajärjestelmänä toimii Tessitura Networkingin asiakas- ja lipunmyyntijärjestelmä.
  • Kekäleen verkkokauppa-uudistuksesta kertova case on kattava, ja sisältää mm. kuvauksen kiinnostavasta soft launch -mallista, jossa puolentoista kuukauden ajan liikennettä ohjattiin rajatusti vanhasta verkkokaupasta uuteen kauppaan, ja näin varmistettiin kaupan toimivuus myös käytännössä. Teknisenä toteuttajana Ambientia ja verkkokauppa-alustana Magento 2.
  • OP:n autovakuutusten verkkokauppa on kohtuullisen rajattu kokonaisuus ja casekin on aika suppea, mutta itse toteutus on hyvä esimerkki siitä miten vaikeidenkin tuotteiden ostamista voidaan viedä verkkoon hyvin suunniteltujen laskureiden ja vaihe-vaiheelta etenevien prosessien avulla.
  • Moni tämän vuoden case elvistelee Javascript-vetoisilla fronttitoteutuksilla, mutta jättää hyvin epäselväksi sen, että mitä käytännön hyötyjä käyttäjille ko. teknologiaratkaisuista on siunaantunut. Tästä linjasta poikkeavat selkeästi Evermaden caset, joissa kyse on PWA-mobiilisovelluksista. Esimerkiksi Slushin PWA-mobiilisovellus (tai “vähän fiksumpi webbisivusto” kuten sitä myös voisi kutsua) on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vähän teknisesti vaativampi ja kalliimpi toteutus on perusteltu, koska näin päästään tilanteeseen, jossa käyttäjien ei tarvitse ladata erillistä mobiilisovellusta vain parin päivän käyttöä varten. Myös M Roomin case-tarina havainnollistaa hyvin mitä PWA-tyylillä tehty webbisovellus mahdollistaa, ja kuinka hyvä webbisovellus voi tuntua myös ihan samalta kuin hyvin tehty natiivisovellus.
  • Taisten toteuttamat Busterin veneisiin liittyvät mobiilisovellukset ovat varsin tyylikkäitä ja varmasti auttavat isojen ja kalliiden tuotteiden myymisessä, mutta ehkä juuri tällaisissa tapauksissa tarve sovelluskauppojen kautta jaeltaviin natiivisovelluksiin tuntuu kyseenalaiselta. Digitaalinen ulottuvuus tulee varmasti yleistymään monissa omistamissamme arvokkaissa asioissa, mutta kuinka usein siihen tarvitaan natiiviappsi? Tällaisissa tapauksissa luulisi juuri PWA-toteutuksien olevan se alue, joka on tulevaisuuden kannalta kiinnostavin.
  • Franticin suunnittelema ja Wunderin toteuttama HSL kaupunkipyörien verkkopalvelu onkin hyvä esimerkki siitä miten laadukkaaseen käyttökokemukseen voidaan päästä myös ilman mobiilisovelluksia, vaikka kyse on varsin erikoisesta osto- ja hallinnointiprosessista. Case myös hyvin avaa koko prosessia suunnitteluvaiheesta käyttäjien palautteisiin lopputuotteesta.

> Selaa kaikkia kilpailutöitä Grand Onen sivustolla (huom. moni toimisto ottaa töiden esittelysivut pois verkosta kisan jälkeen).

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 700 tilaajaa).

Aiempia katsauksia alan referenssitarinoihin:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun