Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Technopolis (1 vuosi sitten)
Tältä sivulta löydät Creuna Finlandin (aiemmin Byroo) referenssejä WordPress-projekteista. Creuna Finland oli Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa vuosina 2014-2022.
Vierityspalkissa julkaistuja artikkeleita:
Tätä sivua ei enää päivitetä, koska Creuna Finland ei ole enää aktiivinen WordPress-digitoimistojen hakemistossa. Viimeisin WordPress-digitoimistojen ranking-juttu, jossa Creuna Finland vielä mukana: WordPress-digitoimistojen markkina Suomessa vuonna 2022.
Ota yhteyttä: / / www.creuna.fi
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Technopolisin verkkopalvelu oli viimeksi uudistettu vuonna 2015 vastaamaan sen hetken liiketoimintatavoitteita, ylläpitovaatimuksia ja teknistä ympäristöä. Viidessä vuodessa moni asia oli ehtinyt muuttua. Ala, jolla Technopolis toimii, oli kokenut muutoksia digitaalisten työnteon mallien yhä yleistyessä ja kysynnän muuttuessa. Technopolis oli yrityksenä kasvanut, laajentanut tarjontaansa ja toimintaansa uusille markkinoille. Myös verkkopalveluiden teknologiset mahdollisuudet ja tarpeet olivat ehtineet merkittävästi kehittyä. Nyt oli aika uudistaa verkkopalvelu ei ainoastaan vastaamaan tämän hetken vaatimuksia, vaan luomaan mahdollisuudet jatkokehitykselle.
Verkkopalvelua on kehitetty pitkäjänteisesti jo vuosien ajan ja olemassa oleva palvelu oli sinänsä jo itsessään toimiva.
– Projektissa toteutimme uudestaan jo pitkään asiakasta palvelleen verkkopalvelun, jota oli aktiivisesti kehitetty useiden vuosien ajan. Käyttökokemuksen suhteen halusimme uudistaa rohkeasti, mutta tunnistaa myös jo toimineet ratkaisut, kertoo Creunan Senior Developer Tuomo Tomperi.
– Uuden frontend-teknologian lisäksi myös sivuston rakenne ja domain muuttuivat. Meille oli tärkeää, että julkaisu onnistuu myös SEO-näkökulmasta mahdollisimman hyvin.
Technopolis on jo pitkään panostanut vahvaan tekemiseen verkossa, ja verkkopalvelun toimivuus on ollut heidän liiketoimintansa kannalta kriittinen.
– Technopoliksella on poikkeuksellisen osaavaa ja omistautunutta väkeä tekemässä verkkopalvelua, kertoo Creunan COO Marko Paananen. He ovat tottuneita käyttämään laajasti verkkopalvelun hyötyjä myynnissä ja markkinoinnissa.
Jotta verkkopalvelu saataisiin nostettua jo hyvältä tasolta vielä korkeammalle, Creuna ehdotti headless-ratkaisua, jolla esimerkiksi sivuston latausnopeuksia ja tietoturvaa saatiin yhä parannettua.
– Taustalla oli myös keskustelut pidemmän aikavälin tarpeista, joissa näimme headless-ratkaisun tarjoavan paljon hyötyjä jatkossa, erityisesti, kun kehitetään uusia digitaalisia palveluita verkkoon.
Technopolis oli pitänyt WordPressiä toimivana julkaisujärjestelmänä, eikä kokenut tarvetta lähteä vaihtamaan taustajärjestelmää. Headless-ratkaisun yhtenä hyöytynä olikin se, että julkaisujärjestelmänä pysyi edelleen Technopolikselle jo ennestään tuttu järjestelmä, mutta mukaan pystyttiin tuomaan silti uusia ominaisuuksia. Julkaisujärjestelmän pysyessä samana, kaikkea ei myöskään pitänyt lähteä tekemään alusta asti, vaan olemassa olevia ratkaisuja pystyttiin osittain hyödyntämään. Tämä nopeutti ja tehosti toteutusvaihetta.
Headless-ratkaisua toteuttaessa olennainen komponentti oli Gatsby.js, jonka varaan ratkaisu pystyttiin lähteä rakentamaan.
– Työkalut tällaisen headless-ratkaisun toteuttamiseen ovat kehittyneet valtavasti aivan viime aikoina ja nyt käytössämme oli valikoima, jolla saimme toteutettua tämän luotettavasti ja haluamallamme tavalla, Paananen taustoittaa.
Headless-ratkaisun edut tulevat esiin, kun sivustolla liikutaan eri osioiden välillä.
– Headless-ratkaisussa sivustolle pystytetään tavallaan aplikaatio, jonka sisällä kävijä liikkuu. Siksi latausnopeudet ja liikkuminen sivuilla saadaan paljon nopeammaksi, kun jokaista yksittäistä sivua ei ladata erikseen.
Uuden sivuston käyttäjäkokemusta onnistuttiin personoimaan ja näin parantamaan palvelua. Kun käyttäjä ilmaisee, minkä kaupungin toimitiloista hän on kiinnostunut, tieto tallentuu aplikaatioon ja sivulla liikkuessaan pystytään nyt tarjoamaan hänelle kiinnostavaa sisältöä.
Vaikka vanhan sivuston tietoturva oli jo hyvällä tasolla, uudella arkkitehtuurilla se saatiin nostettua vielä uudelle tasolle. Kun front endin kautta ei ole potentiaalisesti mitään tietoturvattomia komponentteja, jotka olisivat yhteydessä back endiin, riski kaikenlaiseen hakkerointiin pienenee merkittävästi.
– Samalla ratkaisu tuo myös turvaa sivuston toimivuudelle: vaikka ylläpitopuolella tulisi jotain ongelmia, julkinen sivusto pyörisi silti ennallaan, Paananen sanoo.
Uusi sivusto on ollut julki vasta vähän aikaa, mutta alustavat tulokset esimerkiksi liidien generoinnin osalta näyttävät olevan aiempaa paremmalla tasolla.
– Uusi sivusto vastaa paremmin niitä odotuksia, joita käyttäjillä on modernista verkkopalvelusta. Samoin lomakkeet ovat toteutettu käyttäjäystävällisemmin ja se varmasti näkyy myös jatkossa tuloksissa, Tomperi arvioi.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Musiikkitalon vanha sivusto oli tullut elinkaarensa päähän ja julkaisujärjestelmä oli auttamatta vanhentunut.
Musiikkitalon sivuilla on kaksi selkeää erillistä pääkohderyhmää: konsertissa kävijät ja B2B-myynti, eli Musiikkitalon monipuolisten tilojen vuokraaminen yritysten ja yhteisöjen tapahtumiin. Lisäksi Musiikkitalo palvelee päivittäin erilaisia satunnaisia kävijöitä, esimerkiksi Musiikkitalon kahvilassa.
B2B-myynti haluttiin uudella sivustolla tuoda selkeästi omaksi kokonaisuudekseen ja tukea näin myyntiä. Tavoitteena oli luoda paremmat edellytykset esitellä Musiikkitalon moninaisia tiloja ja tehdä yhteydenotosta verkon kautta helpompaa.
Musiikkitalossa järjestetään tapahtumia vuodessa noin 1600. Tästä johtuen oli selvää, että tapahtumakalenteri ja tämän valtavan tapahtumamäärän selkeä esittäminen sivuilla kävijöille oli uudistuksen tärkein osanen. Se oli myös asia, joka vanhalla sivustolla aiheutti eniten päänvaivaa. Koettiin mm. että kokonaiskuvaa oli vaikea hahmottaa ja kiinnostuneen konserttivieraan oli vaikea löytää juuri itselle kiinnostava tapahtuma.
Verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä Musiikkitalon omaa sisäistä prosessia myllättiin merkittävästi taustajärjestelmien ja integraatioiden puolella.
Yhteisissä määrittelytyöpajoissa todettiin Tapahtumakalenteri sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi. Verkkopalvelun uudistuksen kanssa samaan aikaan oli käynnissä sisäinen prosessi tapahtumien tuomisen yhtenäistämiseksi. Salesforcen avulla rakennettiin järjestelmä, jossa tapahtuman mennessä myyntiin Ticketmasteriin, sen kaikki perustiedot tulevat samalla Musiikkitalon CRM:ään, josta ne ui suoraan nettisivulle. Näin voidaan inhimillisten erehdysten määrä minimoida.
Julkaisualustaksi valittiin WordPress. Sivuston toteutus lähti käyntiin erittäin sujuvasti, vaikka koronavirus-epidemia teki olosuhteista hankalat. Yhteistyö pysyi tiiviinä läpi projektin niin Musiikkitalon kehittäjien kanssa, jotka kehittivät Salesforce-puolta, kuin viestinnän ja markkinoinnin kanssa, jotka puolestaan kommentoivat visuaalisia ja toiminnallisia asioita. Samalla hiottiin Musiikkitalon omia prosesseja tapahtumien osalta uuteen uskoon ja paljon työtä tehtiin taustajärjestelmissä. Musiikkitalon ja Creunan kehittäjät tekivät onnistuneesti yhteistyötä ja integraatiot saatiin toimimaan sujuvasti.
Musiikkitalon myynti- ja markkinointipäällikkö Juha Paaso on tyytyväinen uuteen sivustoon.
– Me olemme hirveän tyytyväisiä lopputulokseen joka suhteessa. Erityisesti siihen ajatukseen, että nettisivut eivät ole joku juttu, joka valmistuu ja sitten unohdetaan. Uskon, että olemme onnistuneet saamaan sellaisen systeemin, joka on tosi helposti päivitettävissä ja muokattavissa. Sivusto on modulaarinen ja niin helposti päivitettävissä, että emme tarvitse välttämättä siihen mitään ulkopuolisen koodaajan apua, vaikka haluaisimme myllätä sivua ja tehdä isojakin muutoksia.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Adven tarjoaa kestäviä energia- ja infraratkaisuja teollisuudelle ja kiinteistöille, ja on alallaan yksi johtavista yrityksistä Pohjoismaiden ja Baltian alueella. Adven palvelee teollisuuden- ja kiinteistöalan toimijoita sekä yksityisiä asiakkaita. Advenin Energy as a service -malli perustuu kokonaispalveluun ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen.
Adven on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja nyt oli tarve tuoda myös verkkopalvelu vastaamaan yhtiön tavoitetta olla maailman paras kestävien Energy as a Service® -ratkaisujen ja erinomaisen asiakaskokemuksen toteuttamisessa teollisuus- ja kiinteistöasiakkaille.
Advenilla on viisi erillistä sivustoa: globaali adven.com, sekä neljä maasivustoa. Vanha julkaisujärjestelmä oli tullut elinkaarensa päähän ja tilalla haluttiin moderni, joustava ja käyttäjäystävällinen vaihtoehto.
Julkaisualustaksi uudelle sivustolle valittiin WordPress, koska se koettiin kustannustehokkaaksi ja ylläpitäjälle helppokäyttöiseksi. Sen myös uskottiin skaalautuvan pidemmällä aikavälillä parhaiten Advenin tuleviin tarpeisiin.
Ylläpito WordPressissä on suoraviivaista ja jo pelkästään modernin julkaisujärjestelmän käyttöönotto on helpottanut ylläpitäjien työtä. Sisältöjä on keskitetty ja uusien sisältöjen julkaisua on automatisoitu, jolloin ne päivittyvät oikein kaikkiin asianmukaisiin kohtiin sivustolla, eikä niitä tarvitse päivittää erikseen.
Tästä hyvänä esimerkkinä on hyvin pitkälle viety medianhallinnan prosessin optimointi. Maakohtaisten sivujen ylläpidon helpottamiseksi luotiin jaettu mediapankki kaikille sivustoille. WordPressin yleinen mediapankki on yksitasoinen ja sivustokohtainen, mutta koska Advenin verkkopalvelu koostuu useasta sivustosta, haluttiin, että yksi sivusto toimii keskitettynä mediapankkina ja kaikki mediaelementit latautuvat yhteen mediapankkiin, josta muut sivustot voivat käyttää niitä. Tällöin vältytään siltä, että samaa kuvaa ladataan kolmelle eri sivustolle. Näin varmistetaan myös kuvamateriaalin versionhallinta: samasta kuvasta ei pääse syntymään sivustolle useita erilaista versiota. Kuva voidaan myös päivittää mediapankissa yhdestä paikasta ja se päivittyy oikein kaikille sivuille.
Työpaikkailmoitukset tuodaan sivustolle erillisestä palvelusta, jota varten Advenin hr-järjestelmä (Sympa HR) integroitiin sivustolle. Näin työpaikat saadaan julkaistua nyt automaattisesti eri maista jokaiselle sivustolle.
Sivustolla käytetään monipuolisesti erilaisia geolokaatiopohjaisia ominaisuuksia. Kartoilla esitetään Advenin tuotantolaitokset ja paikkakunnat, joilla Adven tarjoaa kaukolämpöpalveluita. Karttapalvelut ovat rakennettu Custom Google Mapsiin, josta on käsin syötetty linkit kunkin paikkakunnan sivuille, josta löytyy aiheesta lisätietoja.
Uudella sivustolla Advenin palvelut ja ratkaisut on tuotu voimakkaammin esille. Sivusto on asiakaskeskeisempi ja tuo esiin konkreettiset ratkaisut, joita eri asiakassegmenteille tarjotaan. Tarinaa vahvistetaan referensseillä (customer stories).
Yhteydenottokynnystä madallettiin. Jokaisen erillisen palvelun esittelyn yhteyteen on tuotu helppo tapa ottaa yhteyttä asianosaiseen ammattilaiseen Advenilla.
Tekijät: Creuna Finland (Sivuston käyttöliittymä ja toteutus.), Hasan & Partners (Sivuston brändi ja visuaalisuus.)
Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Verkkosivusto rakentui kolmen toimijan yhteistyönä: peruskonseptia suunnitteli Idean, sivuston käyttöliittymä sekä toteutus olivat Creunan vastuulla ja Hasan&Partners huolehti sivuston brändistä ja visuaalisuudesta.
Uudelle verkkopalvelulle haluttiin keskusteleva käyttöliittymä ja sivustoa haluttiin laajentaa entistä asiakaslähtöisemmäksi. Creuna lähti suunnittelemaan, miten keskusteleva käyttöliittymä kannattaisi teknisesti toteuttaa, jotta Mandatumin olisi sitä myös helppo ylläpitää.
Julkaisujärjestelmäksi valittiin Episerver DXC -pilvipalvelu.
Käyttöliittymäkerroksen rakentamiseen käytettiin Vue.js -JavaScript frameworkia, joka todettiin moderniksi, tehokkaaksi ja nopeaksi.
Yhteistyö Mandatumin kanssa sujui erinomaisesti. Projektissa vietiin agile-työtapa äärimmilleen ja näin onnistuttiin etenemään ripeästi, kun visuaalisuuteen liittyvät linjanvedot saatiin tehtyä. Creunalta oli mukana koko ajan moniosaava tiimi ja Mandatumilta puolestaan kontaktihenkilö, joka pystyi reagoimaan nopeasti ja välittämään täsmennettyjä viestejä.
Konseptin keskiössä olleen keskustelevan käyttöliittymän tarkoitus on tarjota käyttäjäystävällinen tapa vierailijalle päästä haluamaansa sisältöön mahdollisimman nopeasti.
– Se on ollut sivuston käytetyimpiä ominaisuuksia. Liikenteen ohjaaminen on selvästi tehostunut, sanoo Mandatum Lifen Marketing Development Director Viljo Valovirta.
Käyttöliittymää jatkojalostetaan koko ajan eteenpäin ja Episerverin tuoteperheen Episerver Insight ja Episerver Advance ovat mahdollistaneet sen, että Mandatum saa jatkuvasti Episerverin kautta palautetta siitä, miten käyttäjät navigoivat sivustolla ja mihin käyttäjäryhmiin he kuuluvat. Tämän datan perusteella sisältöä pystytään jatkossa kohdentamaan entistä paremmin sivuilla kävijöille.
– Olemme onnistuneet lyhentämään myyntiputkia. Ne ovat myös nyt paremmin seurannassa ja pystymme reagoimaan nopeasti, jos jossain ilmenee pullonkauloja.
– Episerver Insightin avulla kävijä voidaan yhdistää tiettyyn käyttäjäryhmään. Henkilötietoa siitä ei tietenkään jää, mutta kävijäryhmän avulla voidaan katsoa, että tällä tavalla käyttäjä on sivuilla liikkunut ja näitä asioita katsonut, Creunan Lead Developer Janne Tuutti kertoo.
Julkaisujärjestelmään on tarjottu API-rajapintaa ulkoiseen järjestelmään siten, että Microservice-arkkitehtuuria käyttäen voidaan Episerveristä tarjota sisältöä muille saiteille, jotka toimivat sisällön kuluttajina. Tämä on helpottanut merkittävästi sisällöntuottajien työtä. Konkreettinen esimerkki tästä on ollut häiriötiedotteet, jotka on nyt saatu jaettua useampaan paikkaan yhdellä julkaisulla. Lopputuloksena voidaan synnyttää ekosysteemi, jossa sisältöä tarjotaan tagien tai avainsanojen avulla muihin järjestelmiin, josta puolestaan kerätään analytiikan avulla tietoa kävijöiden käyttäytymisestä. Syntyvää dataa käyttäen voidaan Episerver Insight, Advance ja muilla tuotteilla tarjota vielä parempaa sisältö näihinkin järjestelmiin.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
WWF Suomella on jo pitkään panostettu laadukkaaseen tekemiseen digitaalisissa kanavissa, mutta 2018 huomattiin että oman verkkosivuston taustajärjestelmä ei tarjonnut enää tarpeeksi monipuolisia ominaisuuksia tehokkaaseen verkkotekemiseen.
– Sivuston uudistaminen päätettiin tehdä alun perin juuri teknisten syiden takia, kertoo WWF Suomen digitaalisen viestinnän kehityspäällikkö Justus Hyvärinen.
WWF Suomi on osa kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa ja toimisto noin 50 maassa. Vuonna 1961 perustettu WWF on kasvanut pienestä, uhanalaisten lajien suojeluun keskittyvästä järjestöstä maailman vaikuttavimmaksi ympäristöjärjestöksi.
Uuden verkkopalvelun päätavoitteeksi asetettiin saada lisää ihmisiä WWF:n toiminnan piiriin.
WWF Suomen sivustouudistuksen keskeisenä teemana oli loppukäyttäjien parempi palveleminen eri käyttäjäpersoonien pohjalta.
– Haluamme tuottaa uudelle sivustolle sisältöä, joka tarjoaa kävijöille tietoa ympäristön tilasta, konkreettista apua vastuullisiin valintoihin ja luontoelämyksiä verkossa. Esimerkiksi viimeisestä käy valtaisan suosion saavuttanut Norppalive.
– Somekanavien tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Niiden rinnalla tarvitaan vahva oma media, uskoo Hyvärinen.
Suunnittelua ohjasi WWF:n sisältöstrategia, joka määrittelee pääkohderyhmät ja teemat, joista WWF haluaa puhua. Uusilla sivuilla haluttiin tarjota kohderyhmiä kiinnostavaa sisältöä ja ohjaamaan lukijaa kohti konkreettisia maapalloa auttavia tekoja.
Sivuston suunnitteluvaihetta väritti kesken kaiken tullut WWF:n globaali brändiuudistus, joka laittoi jo kertaalleen suunnitellun ulkoasun kokonaan uusiksi. Haastetta lisäsi se, että materiaalia oli alkuvaiheessa olemassa vielä kovin vähän, mutta Creunan suunnittelijat onnistuivat menestyksekkäästi tulkitsemaan uuden ilmeen digitaaliseen muotoon ja muodostamaan siitä eheän kokonaisuuden. Merkittävän sivuston ilmeen suunnittelusta teki myös se, että WWF Suomen sivusto on yksi uuden brändi-ilmeen ensimmäisiä digitaalisia ilmentymiä.
WordPressin päälle rakennetulle sivustolle siirrettiin laaja sisältömassa sekä tuhansia dokumentteja ohjelmallisesti vanhalta sivustolta. Sivusto sisältää tällä hetkellä n. 1500 eri sivua ja kokonaisuuteen kuuluu mm. WWF-lehden digitaalinen versio.
Uusi kokonaisuus sisältää myös erillisiä sisarsivustoja kuten Green Office, jotka poikkeavat ulkoasultaan ja rakenteeltaan pääsivustosta. Näin ne ovat nyt helposti ylläpidettäviä ja jatkokehitettäviä.
Sivustolla on useita räätälöityjä ylläpitäjätasoja, jotta laaja sisällöntuottajajoukko voidaan rajata editoimaan vain heille spesifejä sisältöjä.
Uusi sivusto on suunniteltu palvelemaan entistä paremmin WWF:n useita eri sidosryhmiä, kuten yksityishenkilöt, B2B, sekä opettajat. WWF oli työstänyt yhdessä Differon kanssa kohderyhmäanalyysia ja käyttäjäpolkuja, joiden pohjalta sivustolle on ohjelmoitu mm. suosittelutoiminnallisuus, joka tunnistaa selailukäyttäytymisen perusteella eri käyttäjäprofiilit ja tarjoilee profiilinmukaista sisältöä käyttäjäpolun edetessä.
Asiakaspolut mallinnettiin sivustolle ja jokainen sisältöelementti on määritelty kävijäpolun tiettyyn vaiheeseen, jonka jälkeen kävijä ohjataan etenemään seuraavaan vaiheeseen.
Yli puolet WWF Suomen rahoituksesta tulee yksityisiltä ihmisiltä. Jokaisesta lahjoitetusta eurosta käytetään noin 80 senttiä suoraan WWF:n suojelutyöhön luonnon hyväksi.
Keskeistä oli siis tehdä lahjoittamisesta käyttäjälle mahdollisimman helppoa sekä välittää luottamusta. Sivustolle rakennettiin monipuolinen lahjottamiskokonaisuus, jonka kautta voi liittyä WWF:n kuukausilahjoittajakummiksi tai tehdä esimerkiksi teemoitettuja kertalahjoituksia.
Kaikkia lahjoitustuotteita voi hallita ja luoda ylläpidosta. Tämän lisäksi kokonaisuus on integroitu laajasti erilaisiin taustajärjestelmiin kuten CRM sekä maksunvälittäjät. Ylläpitäjiä varten sivustolta löytyy monipuoliset raportointityökalut, joiden avulla mm. lahjoitusputken vaiheita sekä yksittäisen lahjoituksen konversioita voidaan seurata.
Lahjoituskokonaisuus toteutettiin WooCommerce -lisäosan päälle. Valmis tuote tarjoaa paljon hyviä perusominaisuuksia, esimerkiksi edellä mainitun raportoinnin, tuote- ja tilaushallinnan. Tuotteeseen räätälöitiin kuitenkin paljon lahjoittamiseen liittyviä ominaisuuksia, vaikkapa lahjoitussumman mukaan määritellyt vastikkeet. WooCommercen helposti laajennettava maksurajapinta antoi mahdollisuuden kehittää siihen täysin tarpeeseen räätälöityjä maksutapoja, kuten toistuvat maksut.
Lahjoitusprosessin luotettavuus ja toimivuus alusta asti oli luonnollisesti äärimmäisen tärkeää. Koska projektin yhteydessä kehitettiin useita maksutapoja ja eri tyyppisiä lahjoitustoimintoja, oli tärkeää saada nämä kaikki testattua integraatioita myöten. Tätä varten luotiin automaattiset testit, jossa kone klikkailee kaikki mahdolliset skenaariot läpi, tekee ostot ja raportoi mahdolliset ongelmat.
Uudessa ekosysteemissä WWF Suomi pystyy itse muokkaamaan sivuillaan lähes kaikkea. Esimerkiksi lahjoituskohteet ovat omissa käsissä toisin kuin ennen. Tämä mahdollistaa WWF:n reagoimaan nopeasti ajankohtaisiin teemoihin ja luomaan esimerkiksi lahjoituskampanjoita yleisössä kiinnostusta herättävien aiheiden ympärille.
Creunan ja WWF Suomen yhteistyö on jatkunut sivustouudistuksen jälkeen tiiviinä ja ensimmäisenä jatkokehitysprojektina on jo toteutettu kampanjasivu ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomen luontoon.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Inari-Saariselkä Matkailu Oy on Pohjoisimman Lapin aluemarkkinointiorganisaatio, jonka tehtävänä on markkinoida aluetta matkailukohteena ja esitellä alueen kyliä ja tapahtumia. Jäsenyrityksiä Inari-Saariselällä on lähes 100. Vanha sivusto oli kuitenkin niin ulkoasultaan kuin toiminnallisuuksiltaan vanhentunut ja kaipasi kipeästi päivitystä. Sivuista haluttiin visuaalisemmat ja käyttäjäystävällisemmät. Alueen yritykset ja heidän palvelutarjontansa haluttiin tuoda aiempaa paremmin esiin. Uuden sivuston tekniseksi alustaksi valittiin WordPress.
Suunnittelun lähtökohtana oli tehdä uudesta sivustosta sekä rakenteen että ulkoasun osalta kevyempi. Liikkuminen sivustolla haluttiin olevan mahdollisimman suoraviivaista. Ulkoasuun lähdettiin hakemaan aiempaa ilmavampaa, nykyaikaista mutta toisaalta aikaa kestävää ilmettä. Lapin kansainvälisimpänä matkailualueena Inari-Saariselkä on luonnonläheinen ja autenttinen outdoor-kohde kaukana pohjoisessa. Tämän haluttiin välittyvän myös sivuston yleisilmeestä.
Sivuston haluttiin sekä inspiroivan matkaa suunnittelevia, että palvelevan jo alueella olevia matkailijoita. Uutuutena sivuille tuotiin mahdollisuus ostaa suoraan alueen yritysten palveluita Bokun-varausalustan kautta. Näin paikallisten matkailualan yritysten palveluiden varaaminen onnistuu kootusti yhdestä paikasta.
Etäisyydet pohjoisessa Lapissa saattavat olla matkailijalle vaikea hahmottaa ja tulla joskus yllätyksenä. Matkailijoita palvelemaan sivustolle suunniteltiin ja rakennettiin karttapohja, jonka avulla kävijä näkee nopeasti ja selkeästi etäisyydet kohteesta toiseen ja arvioidun matka-ajan.
Sivuston Bokun-integraatiossa yksittäisten toimijoiden Bokun-tilien tarjonta yhdistettiin siten, että käyttöliittymässä aktiviteetit pystyttiin esittämään kategorian ja sijainnin perusteella ilman toimijakohtaista lajittelua. Käyttäjän näkökulmasta palvelua tarjoava yritys esitetään vasta juuri ennen varausta.
Järjestelmä hakee Bokun-tileiltä tietoa ajastetusti, minkä jälkeen Inari-Saariselän ylläpitäjät asettavat aktiviteetit sivuston kannalta relevantteihin tyyppi- ja sijaintikategorioihin. Kategoriatiedon lisäyksen jälkeen aktiviteetit päivittyvät ja poistuvat järjestelmästä automaattisesti.
Varsinainen varaus tapahtuu aktiviteetin sivulle upotetun Bokun-widgetin avulla. Widget hakee Bokun-järjestelmästä ajantasaiset varaustiedot ja tarjoaa myös toimijan määrittelemät maksutavat suoraan sivustolle upotettuna. Rakenteen etuna on, että vaikka koko ostoprosessi tapahtuu Inari-Saariselän sivustolla, on asiakas suorassa yhteydessä yksittäisen toimijan tiliin Bokun-järjestelmän kautta. Näin ollen tarve keskitetylle maksuliikenteelle sivustoa ylläpitävän tahon kautta poistuu.
Uudelle sivustolle integroitu Bokun-järjestelmä alkaa olla jo melko yleinen pienten ja keskisuurten elämys- ja palvelutuottajien varaussysteemi, eikä syyttä: sivustolle saapuvalle potentiaaliselle asiakkaalle helpottaa ostopäätöksen tekemistä, kun varauksen pystyy tekemään suoraan palveluntarjoajan sivuilta.
Creuna ja Inari-Saariselkä ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä. Nyt tehdyn sivuston kokonaisuudistuksen jälkeen työ jatkuu ja uusia ominaisuuksia kehitetään jo.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Antell on valtakunnallinen vuonna 1880 perustettu ravintola-alan perheyritys. Antell tarjoaa herkullisia makunautintoja noin sadassa ravintolassa ja kahvilassa ympäri Suomen.
Creuna vastasi Antell.fi-verkkopalvelun uudistamisesta, jonka lopputuloksena syntyi WordPress multisite-toteutus joka sisältää pääsivuston lisäksi myös n. 100 ravintolakohtaista sivustoa. Teknisen ratkaisun ansiosta ravintolapäälliköt voivat helposti ylläpitää oman ravintolansa tietoja ja mm. lounaslistaa siten että yhdellä päivitystoimenpiteellä saadaan uudet listat käyttöön verkkosivustolla, uutiskirjeissä, ravintoloissa sekä kolmansien osapuolten lounaslista-sivustoilla.
Creuna vastasi projektissa niin ulkoasusuunnittelusta, käyttöliittymäsuunnittelusta, kuin teknisestä toteutuksestakin (mukaanlukien integraatiot Sympa HR ja MailChimp-palveluihin). Sivuston julkaisun jälkeen Creuna on vastannut verkkopalvelun teknisestä tuesta ja ylläpidosta, sekä toteuttanut useita jatkokehitysprojekteja.
Jatkokehitysprojekteissa on toteutettu mm. WordPress-pohjainen työkalu Antellin toimitiloissa sijaitsevien infotaulujen sisällönhallintaan, sekä niinikään WordPress-pohjainen tiedonhankintajärjestelmä joka on integroitu Antellin business intelligence -järjestelmään. Tiedonhankintajärjestelmän kyselyiden ja lomakkeiden avulla kerätään noin sadasta toimipisteestä päivittäistä tietoa liiketoiminnan analysoinnin ja ohjauksen tueksi.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Design Forum Finlandin tärkein tehtävä on tukea suomalaisten yritysten ja organisaatioiden kasvua, kansainvälistä kilpailukykyä ja menestystä edistämällä muotoilun käyttöä erityisesti strategisella tasolla. Design Forum Finlandin ensisijaisina kohderyhminä ovat pk-yritykset ja muotoilupalvelujen tuottajat.
Design Forum Finlandin vanha sivusto oli vanhentuneesta sisällönhallintojärjestelmästä johtuen työläästi päivitettävä. Sivuston rakenne ei ollut käyttäjälähtöinen, eikä sivusto palvellut enää parhaalla mahdollisella tavalla Design Forum Finlandin strategiaa. Sivustolle päätyneelle käyttäjälle ei selvinnyt kovin helposti, mitä kaikkea Design Forum Finland tekee ja miten se voisi tukea käyttäjän omaa organisaatiota sen muotoiluun liittyviin haasteissa.
Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena olikin luoda asiakaslähtöiset sivut, jotka palvelevat määriteltyjä kohderyhmiä ja tuovat selkeästi esille, mitä Design Forum kullekin asiakasryhmälle tarjoaa.
Ymmärtääksemme todella keskeisten kohderyhmien tarpeita ja sitä, missä tilanteissa Design Forum Finland pystyisi heitä auttamaan, aloitimme tekemällä kohderyhmähaastattelut kahden tärkeimmän kohderyhmän, suomalaisten PK-yritysten ja muotoilupalveluja tarjoavien yritysten, osalta.
Palvelulupauksen tekemisestä selkeäksi ja näkyväksi kullekin kohderyhmälle muodostui heti yksi uuden sivuston keskeisimmistä tavoitteista.
Käyttäjähaastatteluiden jälkeen pidettiin yhdessä Design Forum Finlandin työryhmän kanssa workshop, jossa lähdimme määrittelemään käyttäjäprofiileja ja -polkuja. Listasimme yritysten useimmin esiin nostamat haasteet ja toisaalta palvelut ja sisällöt, joilla Design Forum Finland voisi vastata näihin. Tämän pohjalta alkoi sivuston rakenteen suunnittelu.
Uudelle sivustolle suunniteltiin käyttäjälähtöinen rakenne, jossa sisältökokonaisuuksia rakenneltiin ja ryhmiteltiin kävijöiden tarpeiden mukaisesti. Kun sisällöt ryhmitellään käyttäjien motiivien perusteella, saattaa yhteen polkuun kuulua sisältöjä ja palveluita organisaation näkökulmasta useammasta eri ”siilosta”, mutta käyttäjälle tästä muodostuu koherentti ja luonteva kokonaisuus.
Pureuduimme vanhan sivuston dataan ja etsimme sieltä pullonkauloja, joita verkkosivustouudistuksella voitaisiin ratkaista ja näin tarjota parempi käyttäjäkokemus. Yksi esiin noussut haaste oli korkea poistumisprosentti: merkittävä osa sivuston kävijöistä ei jatkanut laskeutumissivua pidemmälle.
Käyttäjäpolkuja määritellessä verkkosivuston yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin verkoston kasvattaminen, eli yhä suuremman yritysten määrän tuominen Design Forum Finlandin toiminnan piiriin. Aiempaa tehokkaampaa konversiota lähdettiin tukemaan lisäämällä sivuille selkeitä call to action -toimintoja, jolloin Design Forum Finlandista kiinnostuneelle kävijälle löytyi aina tapa ottaa seuraava askel, oli se sitten ilmoittautuminen tapahtumaan, seuraava kiinnostava ja relevantti sisältö kulutettavaksi tai yhteydenottopyyntö. Näin pyrittiin myös minimoimaan välitön poistuminen sivustolta.
Työpajavaiheen jälkeen Creunan suunnittelijoilla oli riittävästi tietoa ja ymmärrystä asiakkaan toiminnasta ja kohderyhmistä, jotta varsinainen suunnittelu voitiin aloittaa.
Ensimmäinen prototyyppi käyttöliittymästä esiteltiin asiakkaalle vain viikko työpajavaiheen jälkeen. Käyttöliittymän kantava ajatus on tukea erilaisia käyttötarkoituksia mahdollisimman hyvin. Halusimme palvella niin spesifiä tietoa hakevaa käyttäjää, kuin käyttäjää, joka ei tiennyt tarkalleen mitä oli hakemassa, mutta oli kiinnostunut muotoilun tarjoamista mahdollisuuksista.
Kun käyttöliittymän toiminnan peruslogiikka oli todettu toimivaksi, lähdimme suunnittelemaan palvelua sisältöosio kerrallaan. Pidimme asiakkaan kanssa useita yhteisiä suunnittelupalavereja, joissa työstettiin aina tiettyjä kokonaisuuksia kerrallaan.
Johtavana ajatuksena toteutuksessa oli vahva modulaarisuus. Sivusto rakennettiin WordPressin avulla siten, että ylläpitäjän on mahdollista lisätä mille tahansa sivulle palvelussa mikä tahansa erityyppinen elementti, joka palveluun suunniteltiin.
Näin asiakas ei ole sidottu staattisiin sivupohjiin vaan voi muokata kaikista palvelun näkymistä helpommin juuri sellaiset, jotka toimivat parhaiten kyseisen sivun sisällölle.
Koska kyseessä on muotoilualan toimijan sivusto, kiinnitetään sivuston ulkoasuun vielä normaalia enemmän huomiota. Sivuston ulkoasun ei kuitenkaan haluttu vievän huomiota varsinaiselta sisällöltä, vaan ilmeen haluttiin olevan kevyt ja ilmava, mutta hyvin viimeistelty. Viimeisen silauksen sivustolle antavat Mikko Ryhäsen valokuvat, joita on käytetty pääsivulla.
Tekijät: Creuna Finland (Tekninen toteutus), Sivulliset (Suunnittelu)
Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Ooppera ja Baletin digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisessä ensimmäinen merkittävä askel otettiin, kun Ooppera ja Baletti julkaisi uudistetun verkkopalvelunsa tammikuussa 2016 Tuolloin lipunmyynti johdettiin kuitenkin edelleen kumppanin palveluun. Samoin ulkoisen kumppanin hallinnoima väliaikatarjoilu jäi heidän omien perinteisten myyntikanaviensa varaan.
Uudistuksen jälkeen uuden verkkopalvelun käyttö ja uutiskirjetilaajien määrä kasvoivat, ja Ooppera ja Baletti pystyi tarjoamaan laadukkaan asiakaskokemuksen tuotteiden (esitysten) selaamiseen ja esitysten digitaaliseen kuluttamiseen (Stage24) saakka. Haasteeksi muodostui kuitenkin nopeasti asiakaskokemuksen muotoilu ja kehittäminen, kun käyttäjä siirtyi ostamaan lippuja ja väliaikatarjoiluja ulkopuolisten toimijoiden palveluista.
Ulkopuolisten toimijoiden ja ratkaisujen kanssa suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat asiakasdatan hyödyntämisen haasteet. Vaadittiin erilaisia integraatioita, jotta asiakasdata saatiin hyödynnettyä asiakaskokemuksen kehittämiseen segmenteittäin – ensikertalainen kun on aivan eri asemassa kuin vuosia oopperassa ja baletissa käynyt kausikorttilainen. Integraatiot eivät kuitenkaan koskaan toimineet kunnolla ja niiden ylläpito vaati resursseja ja rahaa.
Ainoa toimiva ratkaisu oli ottaa koko myynnin sekä asiakaskokemuksen ja -datan hallinta omiin käsiin, vaikka sen tiedettiin olevan kriittinen toimenpide. Huolellisen valmistelun ja suunnittelun jälkeen Ooppera ja Baletti päätti kilpailuttaa koko asiakasdatan, lipunmyynnin, väliaikatarjoilujen myynnin sekä asiakasdialogin hallinnoinnin. Kaiken piti toimia saumattomasti yhteen ja tuottaa asiakasdataa, jota voitaisiin kehittää segmenteittäin asiakaskokemuksen (ja sitä kautta asiakasarvon) kasvattamiseksi.
Verkkokaupan keskiöön nostettiin asiakaskokemus: asiakkaan piti pystyä jatkamaan jouhevasti ostoksiaan elämyksellisestä teosesittelystä paikanvalintaan, lipputyyppeihin, väliaikatarjoiluihin, maksuun ja lopulta ”omaan tiliin”. Vaikka mobiiliostamisen osuus on vielä n. 10% online-myynnistä, kaupan piti toimia hyvin myös pienemmillä näytöillä. Kaupan ja siihen liittyvän dialogin piti olla segmentoitua: ensikertalaiselle tarjottaisiin erilainen palvelukokemus kuin esityksissä useasti käyvälle tai kausikorttilaiselle.
Luovan suunnittelun keskiöön nostettiin helppous ja selkeys. Siinä missä teossivulla näytetään isoja kuvia, luuppeja ja videoita, ostopolulla keskitytään oleelliseen. Lipunmyynnissä on monia vaiheita ja vaihtoehtoja. Kaiken piti olla mahdollisimman yksinkertaista ja selkää.
Uuden strategian teknisiin vaatimuksiin vastasi parhaiten Tessitura Networkingin luoma asiakas- ja lipunmyyntijärjestelmä, joka voitti järjestelmäkilpailutuksen. Sen avulla voitiin luoda moderni lippukauppa, liittää verkkokauppaan myös (kolmannen osapuolen hallinnoimat) väliaikatarjoilut sekä hallinnoida asiakasdialogia ja asiakasdataa täydellisesti.
Tehokkaan palvelumuotoilun lisäksi luotiin täysin uusia palveluja kuten Oopperan ja Baletin suositukset, viime hetken lippuvinkit ja omat tilit kirjautuneille asiakkaille. Asiakkaalle annettiin mahdollisuus palauttaa sekä lippu- että väliaikaostoksensa, jolloin raha palautetaan asiakkaan tilille myöhempää käyttöä varten.
Yksi tärkeimmistä tuloksista on uuden myynti- ja asiakashallintajärjestelmän sekä verkkokaupan onnistunut implementaatio ja lanseeraus. Tässä projektissa ei vain luotu verkkokauppaa vaan digitalisoitiin Suomen kansallisoopperan ja -baletin myynti, asiakaspalvelu sekä asiakkuusmarkkinointi.
Toinen selkeä tulos on digitaalisen myynnin kehittyminen yli odotusten. Alle vuodessa verkossa myytyjen lippujen osuus nousi 38 prosentista 57 prosenttiin eli verkkomyynnin kasvu on ollut yli 50%.
Myös asiakkaan arvo on kasvanut, kun lippujen keskiostoksen määrä on noussut. Lisäksi väliaikatarjoilujen tilausten arvo ja ennakkotilauksien määrä ovat kasvaneet.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Keidas keskellä kaupungin neonvaloräiskettä, jonne voi mennä rauhoittumaan ja nauttimaan. Se oli yksi Amos Rexin taidemuseon taustalla olevista filosofioista. Tämän ajatusmaailman haluttiin välittyvän myös verkkopalvelussa.
Kansainvälisestikin suurta mediahuomiota herättänyt Amos Rex on museo, joka on täynnä upeita visuaalisia asioita. Meidän tehtävänämme oli rakentaa tyylikäs ja toimiva kehys sivuston sisällölle, jotta se pääsee oikeuksiinsa.
Lähtökohdaksi otettiin melko yksinkertainen pohja, joka nostaa sisällön, erityisesti isot kuvat päärooliin. Sivulle jätettiin paljon tyhjää tilaa, päänavigaatioon valittiin isoa, selkeää ja rohkeaa fonttia joka tukee Amos Rexin brändimaailmaa. Viimeisen silauksen visuaalisuudelle antavat tarkkaan harkitut animaatiot.
Suunnitteluvaiheessa määrittelimme selkeät asiakaspolut ja pohdimme tarkasti miten asiat ryhmittyvät sivustolla ja mikä on eri sivujen keskinäinen hierarkia. Kun navigaatio pystyttiin pitämään selkeänä ja sivujen sisällä olevat nostot on valittu huolella, ovat käyttäjät löytäneet helposti myös sisällöt, jotka ovat rakenteessa syvemmällä.
Sivuston ykkösasiaksi nostettiin kulloinkin käynnissä oleva näyttely. Toinen museolle tärkeä osio on ”Tule meille”, jonka suunnitteluun käytettiin paljon aikaa.
Museon kohdalla asiat kuten aukioloajat ja lippujen hinnat ovat asioita, joiden tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Niiden on pakko löytyä helposti. Amos Rexillä on esimerkiksi erilaisia alennusryhmiä, joiden esittämismuotoja pohdittiin paljon. Niiden haluttiin olevan yhdellä vilkaisulla selkeitä käyttäjille.
Tärkeä osa museon toimintaa ovat erilaiset opaskierrokset, joita voi varata ryhmille. Kiinnostus varauksia kohtaan oli kova jo paljon ennen avajaisia. Prosessi haluttiin siirtää verkkoon. Opasvarauksesta saatiin loppukäyttäjälle toimiva ja ihmiset pystyivät katsomaan itse verkosta vapaat ajat ja tekemään varauksen loppuun asti itse. Varauslomake integroitiin Timeworks-järjestelmään, joka museolla oli jo ennestään käytössä. Merkitys museolle on ollut suuri. Ilman opasvaurauslomaketta asiakaspalvelun kaikki aika olisi mennyt tuhansien varausten pyörittämiseen. Koko syksyn opaskierrokset ovat loppuunvarattuja.
Sivusto rakennettiin teknisesti modulaariseksi: luotiin useita eri blokkeja, joita vapaasti yhdistelemällä asiakas voi helposti rakentaa erilaisia sivuja. Julkaisuun käytetään Buddy.works -palvelua, jossa toimii continuous integration: teemoihin tehtävät muutokset siirtyvät suoraan versiohallinnasta Buddy.works’iin, joka ajaa ne heti joko testiympäristöön tai tuotantoon.
Vuoden 2019 alussa sivustolla julkaistiin online-lippukauppa jonka avulla haluttiin helpottaa vierailun ajoitusta tähän suuren suosion saavuttaneeseen museoon. Lippukauppa on toteutettu Woocommercella siten että maksuliikene tapahtuu Paytrailin avulla. Sekä verkkopalvelua että online-lippukauppaa jatkokehitetään edelleen.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme vanhin ja vaikuttavin ympäristöjärjestö. Luonnonsuojeluliiton voima on koko maan kattavassa toiminnassa ja vahvassa paikallistuntemuksessa, jonka mahdollistaa 170 paikallisyhdistystä.
Verkkopalvelun uudistusprojektin keskeisiksi tavoitteiksi asetettiin muun muassa suojeluvoittojen entistä parempi esiin tuominen, tarinallisuus, käytettävyyden parantaminen erityisesti mobiililaitteilla, säännöllisten lahjoitusten kasvattaminen suhteessa kertalahjoituksiin ja jäsenmäärän kääntäminen nousuun.
Lisäksi liiton toiminnan laajuutta koko maassa haluttiin korostaa. Rakensimme helppokäyttöisen sivustopohjan jonka jokainen liiton 15 piiristä tai 170 paikallisyhdistyksestä voi halutessaan ottaa käyttöön.
Projekti vietiin läpi design thinking –metodia käyttäen, jossa pyrittiin aluksi mahdollisimman hyvin tutustumaan palvelun eri käyttäjäryhmien tarpeisiin. Yksi tunnistetuista käyttäjäryhmistä oli suurissa kaupungeissa asuvat nuoret aikuiset jotka eivät ole varsinaisia luontoharrastajia, mutta ovat kiinnostuneita ja huolestuneita ympäristöstä. Heille on tärkeää digitaalisen käyttökokemuksen laadukkuus, visuaalinen viestintätapa, mahdollisuus valita joustavasti juuri itselle sopiva tapa osallistua, luotettavat faktat ja laadukas sisältö. Erityisesti näihin asioihin panostettiin uuden palvelun suunnittelussa.
Sivuston tärkeitä käyttäjäryhmiä ovat myös poliitikot, virkamiehet ja kunnallistason päättäjät. Heillä usein tarpeena löytää spesifiä tietoa nopeasti, tarkistaa faktoja tai he haluavat tietää Luonnonsuojeluliiton kannan tiettyyn suojeluaiheeseen. Heille tiedon löytäminen pyrittiin tekemään mahdollisimman vaivattomaksi.
Sivusto rakennettiin WordPressin päälle multisite–toteutuksena. Projektissa vastasimme lisäksi integraatioista Luonnonsuojeluliiton Kilta-jäsentietorekisteriin. Sivustolla olevat lomakkeet joiden avulla voi liittyä jäseneksi, ryhtyä kuukausilahjoittajaksi tai tehdä kertalahjoituksen haluamalleen kohteelle on integroitu jäsentietorekisteriin REST-rajapinnan avulla. Integraatiot ovat osin kaksisuuntaisia. Samoin olemme toteuttaneet integraation Paytrailiin jonka kautta maksuliikenne on hoidettu.
Uusi palvelu on julkaisun jälkeen ehtinyt saamaan jo paljon myönteistä palautetta eri käyttäjäryhmiltä ja paikallisten sivustojen ylläpitäjiltä.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Visit Finland luo kansainvälisesti kuvaa Suomesta haluttavana matkakohteena ja auttaa Suomessa toimivia matkailuyrityksiä kansainvälistymään, kehittämään, myymään ja markkinoimaan kilpailukykyisiä ja laadukkaita matkailutuotteita. VisitFinlandin ydintehtäviä ovat matkailullisen Suomi-kuvan kehittäminen, markkinatiedon hankinta ja analysointi matkailuelinkeinon tarpeisiin, sekä laadukkaan tuotekehityksen ja tuotteistamisen edistäminen.
MyStay-palvelun avulla matkailija voi suunnitella omaa tulevaa matkaansa Suomeen. Majoitusvaihtoehtoja sekä aktiviteettimahdollisuuksia voi listata esimerkiksi sijainnin, kategorioiden tai kausien mukaan.
MyStay-palvelu oli kipeästi uudistuksen tarpeessa, kun tuotemäärät kasvoivat reilusta tuhannesta kolmeen tuhanteen. Voimakkaasti kasvanut mobiilikäyttö sekä palvelun käyttö matkailijoiden ollessa Suomessa aiheuttivat myös merkittäviä uudistamistarpeita.
Uudistuksen ohjenuorana oli paitsi vastata edellä mainittuihin haasteisiin, myös vahvistaa entisestään palvelun taktisia toimintoja, kuten liikennettä palveluntarjoajien verkkopalveluihin sekä helpottaa matkan suunnittelua.
Suunnittelun tukena käytettiin analytiikkaa, joka kirkasti päätavoitteet sekä auttoi validoimaan uudistuksen muita osa-alueita, kuten tarpeen tarkemmalle markkinakohtaiselle optimoinnille sekä oman listan paremman hyödyntämisen.
Palveluntarjoajien työtä syöttää omia tuotteita järjestelmään pyrittiin helpottamaan selkeyttämällä syöttöjärjestelmää samalla vähentäen manuaalista työtä VisitFinlandin organisaatiossa.
Kuluttajapalvelun kehittämisessä lähdettiin käyttökokemuksen parantamisesta. Keskeiset osiot, kuten oman toivelistan luominen tuotiin paremmin esiin, tuotteiden lisäämistä omalle listalle helpotettiin, kuten myös omien listojen jakamista. Palvelun etusivulla sekä tärkeimmillä laskeutumissivuilla tuotiin selkeästi esiin palvelun tarjoamat mahdollisuudet ja samalla pyrittiin parantamaan hakukonenäkyvyyttä.
Uudistuksen myötä kiinnostavimmat ja ajankohtaiset sisällöt nousevat helposti esiin markkinakohtaisesti ja kohteiden tai kategorioiden laskeutumissivuja voidaan joustavasti muokata ylläpitäjien toimesta.
Yksi palvelun keskeisimmistä mittareista, liikenne MyStay’sta palveluntarjoajien sivuille, kasvoi välittömästi julkistamisen jälkeen jopa 40%.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Olvi on ainoa itsenäisenä suomalaisena 1800-luvulta säilynyt panimo, nykyisin yhtiö toimii paikallisesti Suomessa, Valko-Venäjällä ja Baltian maissa. Suunnittelimme ja toteutimme Olvin verkkopalveluiden uudistuksen, jonka lopputuloksena syntyi kaksi erillistä sivustoa: kuluttajille suunnattu Olvi.fi-sivusto sekä Olvista pörssiyhtiönä ja sijoituskohteena kiinnostuneille OlviGroup.fi-sivusto (https://www.olvigroup.fi/)
Uusien palveluiden suunnittelussa hyödynsimme design thinking –mallia. Aloitimme prototyypin rakentamisen jo hyvin aikaisessa vaiheessa jota iteroimalla palvelun käyttöliittymä löysi lopullisen muotonsa.
Uudet palvelut rakennettiin WordPressin päälle multisite–toteutuksena, ja samaan multisite-ympäristöön on myöhemmin toteutettu useita muita Olvin sivustoja. Sivustoille on toteutettu useita integraatioita. Olvi.fi-sivustolla esitettävät tuotetiedot haetaan Sovelia PLM-järjestelmästä ja sivustolla esitettävää tietoa rikastetaan kuvamateriaalilla joka haetaan Gredi-ainiestonhallintajärjestelmästä. Sivustolla esitettävät uutiset tuodaan puolestaan Cision-järjestelmästä ja avoimet työpaikat ReachMe:en järjestelmästä. Olvigroup.fi-sivustoon on integroitu useita pörssiyhtiön tiedottamiseen liittyviä toimintoja Investiksestä.
Creuna vastasi projektissa niin ulkoasusuunnittelusta, käyttöliittymäsuunnittelusta, kuin teknisestä toteutuksestakin (mukaanlukien integraatiot). Sivuston julkaisun jälkeen Creuna on vastannut verkkopalvelun teknisestä tuesta ja ylläpidosta, sekä toteuttanut useita jatkokehitysprojekteja.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Samalla kun Helsingin Kaupunginteatteria peruskorjattiin, suunnittelimme ja toteutimme heidän verkkosivustonsa uudistuksen.
Uusi palvelu suunniteltiin design thinking –metodia hyödyntäen eri käyttäjäryhmät tarkkaan huomioiden. WordPressin päälle rakennetulla sivustolla voi mm. kommentoida esityksiä ja lukea mediassa kirjoitettuja arvioita – niin hyvässä kuin pahassa.
Creuna vastasi projektissa niin ulkoasusuunnittelusta, käyttöliittymäsuunnittelusta, kuin teknisestä toteutuksestakin. Esityskalenterin reaaliaikaista päivittymistä ja sujuvaa lipunmyyntia ajatellen verkkopalvelu integroitiin Lippu.fi:n järjestelmiin. Esitysten perustiedot, esitysajat sekä lipputilanne tuodaan sivustolle Lippu.fi:stä. Sivustolla puolestaan esitysten tietoja rikastetaan teksti-, kuva- ja videomateriaaleilla. Väliaikatarjoilujen ennakkotilausta helpotetaan esitys-sivuille integroidun Sodexon palvelun avulla.
”Tavoitteenamme uudistusprojektiin lähdettäessä oli parantaa asiakaspalveluamme, helpottaa oleellisen tiedon löytymistä sivustolta, antaa kävijöille enemmän aihetta pysyä sivuillamme tutustumassa tarjontaamme, helpottaa ja houkutella lipunostoon. Tämä tavoite on tulosten valossa selvästi saavutettu, tai ainakin sitä kohti on menty hyvää vauhtia. Palaute uudesta sivustosta on ollut pääosin positiivista, ja katsottujen sivujen määrä per sessio, sessioiden määrän kasvu ja tieto siitä, että sivujen latausaika on nopeutunut oleellisesti, kertovat positiivista tämän uudistuksen tuloksista.
Projekti sujui kaiken kaikkiaan hyvin ja mutkattomasti, etenimme aikataulussa ja suunnitelmat olivat selkeitä ja kaikki osapuolet olivat ajan tasalla siitä missä mennään. Erityiskiitosta Creunalle hyvästä asiakaspalveluhengestä, asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä ja asiakkaan kuuntelemisesta sekä yleisestä joustavuudesta.”, kommentoi projektia Helsingin kaupunginteatterin markkinointisuunnittelija Petra Bühler joka toimii asiakkaan projektipäällikkönä.
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Uudistuksen tavoitteena oli luoda verkkopalvelu joka kertoo Euroopan unionista ja Suomen EU-jäsenyydestä selkeällä ja kiinnostavalla tavalla eri kohderyhmien (opiskelijat, opettajat, virkamiehet, toimittajat, yrittäjät ja kansalaiset yleisesti) tarpeet huomioiden.
Projektin aluksi suoritettiin käyttäjätutkimus jonka tulosten pohjalta sivuston informaatioarkkitehtuuri suunniteltiin sellaiseksi että haetun tiedon löytäminen on mahdollisimman helppoa. Sivuston suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin erityisen tarkkaan saavutettavuus-asiat. Sivusto läpäisee WCAG 2.0 Level AA –tason.
Uudistuksen tärkeä tavoite oli myös tehdä sivustosta helpommin ylläpidettävä ja sivuston automaatiota haluttiin lisätä, esimerkiksi etusivulle suuri osa sisällöistä nostetaan automaattisesti.
Tekijät: Creuna Finland (tuotanto), Kobra Agency (suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Urheilugaala täytti tänä vuonna 10-vuotta. Juhlavuoden yhteydessä gaalan visuaalinen ilme ja verkkosivusto uudistettiin.
Sivustosta haluttiin tehdä ikkuna gaalaan minkä vuoksi sivusto toteutettiin vahvasti kuva- ja videopainotteisena. Maininnan arvoinen kokonaisuus sivuston sisällä on 100-vuotta -osio jossa voi tutustua 100-vuotiaan Suomen suurimpiin urheilulegendoihin.
Tekijät: Creuna Finland (Suunnittelu ja tuotanto), Reaktor (Suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Reaktor on digitaalisia palveluita kehittävä luova teknologiayritys. Reaktorin verkkosivuston uudistus aloitettiin syksyllä 2015 osana yrityksen brändin laajempaa kehitystyötä.
Sivuston keskeisenä tavoitteena on ollut uniikin yrityskulttuurin ja osaamisen välittäminen visuaalisella, konkreettisia esimerkkejä hyödyntävällä tavalla. Suunnittelussa ohjenuorana pidettiin osaamisen näyttämistä – ei pitkillä teksteillä kertomista. Reaktorin ilmapiiri ja yhteisöllisyys päätettiin välittää käyttäjille aidolla, dokumenttimaisella kuva- ja videomateriaalilla, jota kuvattiin Reaktorin toimistoilla syksyn aikana.
Ylläpidon näkökulmasta projektissa on pyritty toteutukseen, jossa monimuotoisia lay-outeja ja sisältöratkaisuja voidaan luoda joustavasti, siten että tarvetta räätälöidyille ratkaisuille ei ole.
Uudistus on toteutettu ketterän mallin mukaisesti olemassaolevaa sivustoa saumattomasti kehittäen. Uusia sisältöjä ja ominaisuuksia on julkaistu mahdollisimman usein ja nopeasti, tarvittaessa julkaisun jälkeen jatkokehittäen. Vanhat ja uudet näkymät ovat eläneet työn aikana rinnakkain ja uusia sisältötyyppejä ja toiminnallisuuksia lisätään edelleen viikoittain. Valmiin sivuston julkaisuun huipentuvan projektimaisen uudistuksen sijasta tavoitteena on ollut jatkuvasti elävä ja kehittyvä kokonaisuus.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Technopolis kehittää, omistaa ja hallinnoi 20 älykästä yrityskeskittymää ja tarjoaa moderneja muuntojoustavia tiloja sekä palveluita. Technopoliksen verkkopalvelukokonaisuus sisältää suomen- ja englanninkielisen pääsivuston lisäksi Venäjän, Norjan, Viron, Ruotsin ja Liettuan sivustot.
Uudistuksen tavoite on palvella eri asiakasryhmiä entistä paremmin ja tavoitteellisemmin sekä esittää Technopolis alansa edelläkävijänä: modernina palveluntarjoajana, eikä vain toimitilatalona. Avainasioiksi määritettiin käyttäjäystävällisyys, löydettävyys, palvelukokonaisuuksien hahmottaminen sekä selkeä ja käyttäjäystävällinen palvelun hallinnointi.
Sivusto-kokonaisuuden alustaksi valittiin WordPress multisite-asennuksena, mikä mahdollisti nopean ja kustannustehokkaan kehitystyön sekä tarjosi ylläpitäjien näkökulmasta helppokäyttöiset työkalut.
Sivusto integroitiin Technopoliksen muihin tietojärjestelmiin; tiedot avoimista toimitiloista haetaan Tiloja.fi / Goland Group:n toimitilajärjestelmästä, kokoustilatiedot puolestaan REST-rajapinnan avulla Technopoliksen sisäisistä järjestelmistä ja tapahtumat Lyyti-järjestelmästä. Lomakkeet ja muut markkinoinin automaatioon liittyvät sisällöt on puolestaan integroitu Click Dimensions -järjestelmään.
Sivuston suunnitteluvaiheessa määriteltiin aluksi tärkeimmät käyttäjäprofiilit ja -polut sekä konversiopisteet. Parasta mahdollista käyttöliittymämallia lähdettiin hakemaan projektissa jo varsin aikaisessa vaiheessa kattavan prototyyppauksen kautta. Prototyyppivaiheessa muovautunut käyttöliittymä testattiin ulkopuolisen tahon toimesta palvelun kohderyhmiin kuuluvilla käyttäjillä ja saatujen tulosten perustella käyttöliittymää hienosäädettiin vielä paremmin käyttäjien tarpeita vastaavaksi.
Sivuston julkaisun jälkeen sen kehittäminen on jatkunut saavutettujen tulosten pohjalta tehtävällä sivuston jatkuvalla optimoinnilla niin sisältöjä, rakennetta kuin teknisiä yksityiskohtiakin päivittämällä.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland (Tekninen tuotanto)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Uudistuksen tavoitteina oli kasvattaa Kansallisoopperan merkitystä laajemmassa kohderyhmässä, lisätä asiakasuskollisuutta, palvella paremmin sekä tarjota laadukasta sisältöä ja mieleenpainuva visuaalinen kokemus joka ohjaa luontevasti lippujen ja palveluiden myyntiin.
Kauden pääesityksille rakennettiin omat minisivustot joilla esitykset esitellään näyttävästi videota ja animaatiota hyödyntäen.
Sivustolta löytyy myös stage24-osio, joka kokoaa esitystallenteet yhteen paikkaan ja jossa on mahdollista katsoa livenä kauden kiinnostavimmat esitykset, kuudella robottikameralla taltioituna.
Ohjelmistohaku rakennettiin palvelemaan käyttäjiä monella eri tavalla, ja esityksiä on mahdollista hakea niin aakkosjärjestyksessä, tai viikko- sekä kuukausikalenterin mukaan.
Kaiken visuaalisuuden takana tekemistä ohjasi vahvasti käytettävyyden huomioiminen. Palvelun oli oltava kaikkien suomalaisten saavutettavissa.
Sivusto rakennettiin WordPressin päälle ja integroitiin tiiviisti Oopperan toiminnanohjausjärjestelmään Theasoftiin, josta jokaisen teoksen taiteilijat haetaan päivittäistä tekemistä helpottamaan. Lisäksi sivustolle on vuonna 2018 toteutettu verkkolippukauppa, joka on integroitu Tessitura-lipunmyyntijärjestelmään jonka kautta koko organisaation lipunmyynti kulkee. Verkkolippukaupasta on rakennettu rajapintoja mm. applikaatiota sekä mainonnan automaatiota varten.
Byroo vastasi projektissa teknisestä toteutuksesta. Sivuston ulkoasun suunnitteli Anu Lehto, konseptista vastasi Sami Lanu ja copysta Sami Korjus.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Arctia Shipping Oy on Suomen valtion omistama jäänmurtopalvelujen ja monitoimialusten erikoispalvelujen tuottamiseen keskittynyt osakeyhtiö.
Verkkopalvelun uudistusprojektin tärkeimpänä tavoitteena oli vahvistaa mielikuvaa Arctiasta kansainvälisenä, suuren mittaluokan osaajana. Sivustosta haluttiin visuaalisesti moderni ja näyttävä, mutta kuitenkin loppukäyttäjä kannalta selkeä ja yksinkertainen kokonaisuus.
Sivusto on rakennettu WordPressin päälle.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
If Asunnon kuntokartoitus -sovellus helpottaa asuntojen arviointia ja keskinäistä vertailua. Sovellus auttaa tunnistamaan riskit, eikä mitään tärkeää jää tarkistamatta, kun teet elämäsi suurinta ostopäätöstä. Sovelluksesta löytyy erikseen tarkistuslistat kerrostaloasunnoille ja omakotitaloille.
Sovellus on toteutettu Phonegapilla ja se on saatavilla iOS- ja Android-laitteille.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Helsingin taidemuseo HAM avasi ovensa syyskuun lopussa pitkään kestäneen remontin jälkeen uudelleen brändättynä. Julkaisimme avajaisten yhteydessä täysin uudistetun, uuden brändin mukaisen verkkopalvelun.
Saimme briiffin projektista toukokuun lopussa ja etenimme nopeasti prototyyppivaiheeseen. Käyttöliittymästä toivottiin visuaalisesti persoonallista ja mahdollisimman näyttävää. Alustana käytimme WordPressiä, joka mahdollisti nopean kehitystyön ja projektin valmistumisen tiukassa aikataulussa ennen museon avajaisia. WordPressia toivottiin alustaksi myös sen helppokäyttöisyyden takia sisällöntuottajannäkökulmasta.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijät: Creuna Finland (Tuotanto), SEK (Suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
VisitFinland.comin 3.0-uudistuksessa lähtökohdaksi otettiin “mobile first” -ajattelu. Käyttäjäkokemus suunniteltiin ensin mahdollisimman toimivaksi ja inspiroivaksi mobiilin rajoitteissa. Kun mobiilin perusajatus isoista kuvista ja keskitetyistä teksteistä siirrettiin desktopiin, mahdollisti se mm. parallax-vierittelyn sekä automaattisesti käynnistyvien videoiden mukaan tuomisen.
Palvelu on rakennettu WordPressin päällä ja sivuston latausaikoja optimoidaan lataamalla mediatiedostot Amazonin pilvipalvelusta.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Ahvenanmaan virallinen matkailusivusto.
Sivusto on rakennettu WordPressin päälle ja se on rakennettu täysin responsiiviseksi. Aiemman sivuston sisältö haettiin ohjelmallisesti vanhasta julkaisujärjestelmästä uuteen julkaisujärjestelmään. Sivusto toteutettiin viidellä eri kielellä.
Byroo vastasi sivuston suunnittelusta ja toteuksesta.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Tekijä: Creuna Finland (suunnittelu ja tuotanto)
Tärkein teknologia: WordPress
Byroo on suunnitellut ja tuottanut Flow Festivalin sivustot vuodesta 2011 lähtien. Sivusto on Flow’n markkinoinnissa keskeisessä roolissa.
Sivuston käyttöliittymän halutaan heijastavan festivaalin asemaa yhtenä maailman johtavista uutta ja rajoja rikkovaa musiikkia sekä kulttuuria yleisemmin esittelevänä festivaalina. Siksi käyttöliittymä on suunniteltu normaalia kokeellisemmalla otteella.
Sivusto on rakennettu kokonaan WordPressin päälle ja se on toteutettu täysin responsiiviseksi. WordPress-toteutus toimii pohjana myös Flow’n mobiiliapplikaatiolle.
[Toim. huom.: Referenssi on julkaistu alunperin Byroon nimissä. Creuna osti Byroon keväällä 2016.]
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.