WWF Suomi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

WWF Suomella on jo pitkään panostettu laadukkaaseen tekemiseen digitaalisissa kanavissa, mutta 2018 huomattiin että oman verkkosivuston taustajärjestelmä ei tarjonnut enää tarpeeksi monipuolisia ominaisuuksia tehokkaaseen verkkotekemiseen.

– Sivuston uudistaminen päätettiin tehdä alun perin juuri teknisten syiden takia, kertoo WWF Suomen digitaalisen viestinnän kehityspäällikkö Justus Hyvärinen.

WWF Suomi on osa kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa ja toimisto noin 50 maassa. Vuonna 1961 perustettu WWF on kasvanut pienestä, uhanalaisten lajien suojeluun keskittyvästä järjestöstä maailman vaikuttavimmaksi ympäristöjärjestöksi.

Uuden verkkopalvelun päätavoitteeksi asetettiin saada lisää ihmisiä WWF:n toiminnan piiriin.

WWF Suomen sivustouudistuksen keskeisenä teemana oli loppukäyttäjien parempi palveleminen eri käyttäjäpersoonien pohjalta.

– Haluamme tuottaa uudelle sivustolle sisältöä, joka tarjoaa kävijöille tietoa ympäristön tilasta, konkreettista apua vastuullisiin valintoihin ja luontoelämyksiä verkossa. Esimerkiksi viimeisestä käy valtaisan suosion saavuttanut Norppalive.

– Somekanavien tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Niiden rinnalla tarvitaan vahva oma media, uskoo Hyvärinen.

Suunnittelua ohjasi WWF:n sisältöstrategia, joka määrittelee pääkohderyhmät ja teemat, joista WWF haluaa puhua. Uusilla sivuilla haluttiin tarjota kohderyhmiä kiinnostavaa sisältöä ja ohjaamaan lukijaa kohti konkreettisia maapalloa auttavia tekoja.

Sivuston suunnitteluvaihetta väritti kesken kaiken tullut WWF:n globaali brändiuudistus, joka laittoi jo kertaalleen suunnitellun ulkoasun kokonaan uusiksi. Haastetta lisäsi se, että materiaalia oli alkuvaiheessa olemassa vielä kovin vähän, mutta Creunan suunnittelijat onnistuivat menestyksekkäästi tulkitsemaan uuden ilmeen digitaaliseen muotoon ja muodostamaan siitä eheän kokonaisuuden. Merkittävän sivuston ilmeen suunnittelusta teki myös se, että WWF Suomen sivusto on yksi uuden brändi-ilmeen ensimmäisiä digitaalisia ilmentymiä.

WordPressin päälle rakennetulle sivustolle siirrettiin laaja sisältömassa sekä tuhansia dokumentteja ohjelmallisesti vanhalta sivustolta. Sivusto sisältää tällä hetkellä n. 1500 eri sivua ja kokonaisuuteen kuuluu mm. WWF-lehden digitaalinen versio.

Uusi kokonaisuus sisältää myös erillisiä sisarsivustoja kuten Green Office, jotka poikkeavat ulkoasultaan ja rakenteeltaan pääsivustosta. Näin ne ovat nyt helposti ylläpidettäviä ja jatkokehitettäviä.

Sivustolla on useita räätälöityjä ylläpitäjätasoja, jotta laaja sisällöntuottajajoukko voidaan rajata editoimaan vain heille spesifejä sisältöjä.

Uusi sivusto on suunniteltu palvelemaan entistä paremmin WWF:n useita eri sidosryhmiä, kuten yksityishenkilöt, B2B, sekä opettajat. WWF oli työstänyt yhdessä Differon kanssa kohderyhmäanalyysia ja käyttäjäpolkuja, joiden pohjalta sivustolle on ohjelmoitu mm. suosittelutoiminnallisuus, joka tunnistaa selailukäyttäytymisen perusteella eri käyttäjäprofiilit ja tarjoilee profiilinmukaista sisältöä käyttäjäpolun edetessä.

Asiakaspolut mallinnettiin sivustolle ja jokainen sisältöelementti on määritelty kävijäpolun tiettyyn vaiheeseen, jonka jälkeen kävijä ohjataan etenemään seuraavaan vaiheeseen.

Yli puolet WWF Suomen rahoituksesta tulee yksityisiltä ihmisiltä. Jokaisesta lahjoitetusta eurosta käytetään noin 80 senttiä suoraan WWF:n suojelutyöhön luonnon hyväksi.

Keskeistä oli siis tehdä lahjoittamisesta käyttäjälle mahdollisimman helppoa sekä välittää luottamusta. Sivustolle rakennettiin monipuolinen lahjottamiskokonaisuus, jonka kautta voi liittyä WWF:n kuukausilahjoittajakummiksi tai tehdä esimerkiksi teemoitettuja kertalahjoituksia.

Kaikkia lahjoitustuotteita voi hallita ja luoda ylläpidosta. Tämän lisäksi kokonaisuus on integroitu laajasti erilaisiin taustajärjestelmiin kuten CRM sekä maksunvälittäjät. Ylläpitäjiä varten sivustolta löytyy monipuoliset raportointityökalut, joiden avulla mm. lahjoitusputken vaiheita sekä yksittäisen lahjoituksen konversioita voidaan seurata.

Lahjoituskokonaisuus toteutettiin WooCommerce -lisäosan päälle. Valmis tuote tarjoaa paljon hyviä perusominaisuuksia, esimerkiksi edellä mainitun raportoinnin, tuote- ja tilaushallinnan. Tuotteeseen räätälöitiin kuitenkin paljon lahjoittamiseen liittyviä ominaisuuksia, vaikkapa lahjoitussumman mukaan määritellyt vastikkeet. WooCommercen helposti laajennettava maksurajapinta antoi mahdollisuuden kehittää siihen täysin tarpeeseen räätälöityjä maksutapoja, kuten toistuvat maksut.

Lahjoitusprosessin luotettavuus ja toimivuus alusta asti oli luonnollisesti äärimmäisen tärkeää. Koska projektin yhteydessä kehitettiin useita maksutapoja ja eri tyyppisiä lahjoitustoimintoja, oli tärkeää saada nämä kaikki testattua integraatioita myöten. Tätä varten luotiin automaattiset testit, jossa kone klikkailee kaikki mahdolliset skenaariot läpi, tekee ostot ja raportoi mahdolliset ongelmat.

Uudessa ekosysteemissä WWF Suomi pystyy itse muokkaamaan sivuillaan lähes kaikkea. Esimerkiksi lahjoituskohteet ovat omissa käsissä toisin kuin ennen. Tämä mahdollistaa WWF:n reagoimaan nopeasti ajankohtaisiin teemoihin ja luomaan esimerkiksi lahjoituskampanjoita yleisössä kiinnostusta herättävien aiheiden ympärille.

Creunan ja WWF Suomen yhteistyö on jatkunut sivustouudistuksen jälkeen tiiviinä ja ensimmäisenä jatkokehitysprojektina on jo toteutettu kampanjasivu ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomen luontoon.

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Centria-ammattikorkeakoulun verkkokauppa

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Verkkokauppa

Centria ammattikorkeakoulu on noin 4400 opiskelijan ja 340 työntekijän ammattikorkeakoulu, joka tuottaa ja tarjoaa osaamista suurella sydämellä. Toteutimme aikaisemmin Centrian verkkopalvelun, jota nyt laajennettiin uudella verkkokaupalla. Woocommerce-verkkokaupasta voi valita verkkokoulutuksia, ilmoittautua täydennyskoulutuksiin sekä tilata eri alojen asiantuntijoita selvityskäynneille. Myytäviä koulutuksia ovat esimerkiksi Excel perusteet, Tiedon visualisointi Power BI-työkalulla, O365 verkkotyövälineenä, WordPress ja aloittavan esihenkilön tietopaketti […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

eQ Haku

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan. Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. […] Lue lisää

Porvoon kaupunki

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Porvoon kaupunki on reilun 50 000 ihmisen kotipaikka. Rakensimme Porvoolle sen kaikkia toimintoja palvelevan sivustokokonaisuuden, josta on moneksi. Kaiken kaikkiaan Porvoon kaupungille toteutettiin yhdeksän sivustoa. Sivustouudistuksen isoja teemoja olivat keskitetty sisällönhallinta sekä erillissivustojen luominen kaupungin eri liikelaitoksille ja toimijoille. Aiemmin käytössä oli vain yksi pääsivusto, ja sen uudistamisen lisäksi ympärille lähdettiin nyt luomaan omia erillissivustoja. […] Lue lisää

RVS Technology®

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto kuluttajille

RVS Technology® uusi sivusto tarjoaa entistä paremman käyttäjäkokemuksen sekä toimivan WooCommerce verkkokaupparatkaisun. RVS on suomalainen yritys, joka tarjoaa kestäviä ja tehokkaita ratkaisuja ajoneuvojen ja mekanismien suorituskyvyn ja energiankulutuksen optimointiin. Heidän innovatiiviset tuotteensa ovat tehokas tapa vähentää päästöjä sekä lisätä tehoa, vääntöä ja käyttöikää. Keraamiseen käsittelyyn perustuvat helppokäyttöiset tuotteet ovat vakuuttaneet asiakkaat ympäri maailmaa. Uudistusprojekti toteutettiin […] Lue lisää

Alma Talent

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Kun oikeaa tietoa hyödynnetään oikeaan aikaan, mahdollisuudet menestyä ovat rajattomat, päätöksenteko helpottuu ja prosessit suoraviivaistuvat. Alma Talent jalostaa tiedosta merkityksellisiä oivalluksia, jotka auttavat vauhdittamaan kasvua ja noudattamaan lakisääteisiä velvoitteita. Hyödyntämällä datapohjaisia ratkaisuja niin myynti- kuin strategiatyössä sekä laadukkaita sisältöpalveluita ja koulutuksia, on yrityksen kasvun vauhdittaminen vaivatonta, oli kyse sitten liiketoiminnan kasvattamisesta tai osaamisen kehittämisestä. Tavoitteena […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen lukijoista.

  • 1100+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.


    Kaikki artikkelit

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.


    Tilaa uutiskirje

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun