Hoas.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Hoas.fi – helpotusta sopivan opiskelija-asunnon löytämiseen

Hoasilla asukaskokemus syntyy muustakin kuin vain neljästä seinästä. Hoas auttaa ja tukee opiskelijoita niin asumisen, muuttamisen kuin arjenkin perusasioissa. Lisää tukea haluttiin nyt tarjota uudistamalla verkkosivusto palvelemaan asunnonhakijoita paremmin.

Home sweet Hoas

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (tuttavallisemmin Hoas) tarjoaa edullista asumista opiskelijoille. Hoas vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla. Hoasin asunnoissa asuu reilut 18 000 asukasta, joista noin kolmasosa on kansainvälisiä opiskelijoita.

Opiskelija-asuminen on muuttunut jonkin verran sitten vuoden 1969, jolloin Hoas perustettiin.

Tavoitteena vuosien varrella on ollut pysyä kehityksessä mukana, ja tällä kertaa kehityskohteena oli verkkosivusto. Vanha sivusto ennemmin eksytti kuin auttoi löytämään perille, ja isoimmiksi kehityskohteiksi nostettiin yksinkertaisuus ja selkeys. Myös elementtien mittasuhteisiin tarvittiin kartturia ja pirteää brändi-ilmettä haluttiin tuoda paremmin esille. Sivustosta haluttiin lisäksi elinkaareltaan kestävä ja käytössä edullinen.

“Halusimme kohdentaa uuden sivuston nimenomaan asuntoa hakeville opiskelijoille ja taata sujuvat palvelupolut hakijasta asukkaaksi. Myös vaihto-opiskelijat haluttiin ottaa aiempaa paremmin huomioon”, kertoo Hoasin projektipäällikkönä hankkeessa toiminut Sanna Agullana.

Uudessa vara parempi

Opiskelijaelämässä on varmasti edelleen omat haasteensa, mutta uusi verkkosivusto ainakin helpottaa sopivan asunnon löytämistä. Uudistunut hoas.fi latautuu edeltäjäänsä huomattavasti nopeammin, on responsiivinen ja kaikkien saavutettavissa oleva, WCAG-standardien A- ja AA-tasojen mukainen sivusto. Selkeä sivusto esittelee kohteet ja asunnot niiden tarvitsemalla tavalla ja palvelee sekä nykyisiä että tulevia asukkaita paremmin. Erityisesti URL-rakenne selkiytyi huomattavasti ja tieto on nyt helpommin löydettävissä lyhyemmiltä poluilta. Kokonaisuudessaan uudella sivustolla vietetty aika on kasvanut 15 prosentilla vanhaan verrattuna.

Palvelu suunniteltiin modulaariseksi siten, että ylläpitäjät voivat erilaisia lohkoja yhdistelemällä luoda sivuja hyvin erilaisiin tarpeisiin.

“Uudet sivut ovat toimivat, helppokäyttöiset ja raikkaalla tavalla meidän näköisemme. Sisällöntuotantoa on pystytty hajauttamaan paremmin, ja huolella suunniteltujen lohkojen avulla samasta sivupohjasta voi taikoa monenlaisiin tarpeisiin soveltuvia sivuja”, kommentoi Agullana.

Sivustolle kehitettiin lisäksi uudenlainen tapa ohjata opiskelijoita eteenpäin – Hoasin eri asuinalueiden esille tuomista korostettiin ja alueille tehtiin omat sivunsa.

Aluesivut ovatkin saaneet käyttäjiltä osakseen kiitosta.

“Käyttäjätesteissä erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat abiturientit ja kansainväliset vaihto-opiskelijat kokivat aluesivut tarpeellisiksi asunnonetsinnässä”, Agullana kertoo.

Vanhalta sivustolta puuttuneet sisältöjen nostomahdollisuudet otettiin myös huomioon. Kaikki asuntojen hakemiseen sekä itse asumiseen liittyvät lomakkeet siirrettiin kokonaan ulkopuoliseen järjestelmään, ja uudelta sivustolta varmistettiin toimivat ohjaukset niihin.

Optimizelystä WordPressiin

Knowitin puolelta uudistusta oli toteuttamassa viisihenkinen tiimi. Suunnittelu, tekninen kehitystyö sekä projektinhallinta hoituivat saman tiimin sisällä. Koronaepidemian myötä koko projekti toteutettiin etänä.

CMS:n osalta päädyttiin vaihtamaan Optimizelystä (ent. Episerver) WordPressiin. WordPress valikoitui voittajaksi helppokäyttöisyyden, joustavan sisällönhallinnan sekä hyvien jatkokehitysmahdollisuuksien myötä.

“Halusimme varmistua, että sivustoa pystytään kehittämään jatkossakin ja että suorituskyky riittää myös kävijämäärien kasvaessa”, Agullana perustelee.

Uusi sivusto julkaistiin syksyllä 2021 ja yhteistyö on jatkunut tiiviinä ylläpidon ja jatkokehityksen osalta.

“Meillä on ollut todella toimiva tiimi ja yhteistyö. Tehdään asioita laadukkaasti ja sekä itse projektia että nyt jatkokehitystä liidaa yhteinen hyvä meininki”, kommentoi Knowitin puolelta projektipäällikkönä toiminut Pauliina Tienpää.

Agullana komppaa työnteon sujuvuutta:

“Yhteistyö on ollut mutkatonta ja mukavaa, tiimissä pätevää ja hauskaa porukkaa. Niin pienet kuin isotkin kehitysasiat tulee yhdessä ideoitua jouhevasti ja saadaan myös työn alle nopeasti.”

Kevään 2023 päivitys

Keväällä 2023 otettiin käyttöön Hoasin taustajärjestelmä Tampuuriin toteutettu integraatio. Tampuuri on kiinteistöhallinnan ohjelmistotuote, joka on Suomessa laajassa käytössä. Tampuurin tuoterajapinnasta tuodaan sivustolle kohteita, yksittäisiä vapaita asuntoja, soluhuoneita sekä näihin liittyviä tietoja.

Integraatiota varten rakennettiin erillinen ohjelmisto käyttämällä Laravel-ohjelmointikehystä. Näin itse verkkopalvelun suorituskyky ei heikkene, kun integraatioalusta käsittelee sille valtavan tietomassan valmiiksi ja lataa käytettävät kuvat erilliseen tietovarastoon. Tieto muutoksista eri järjestelmien välillä liikkuu webhook-herätteiden välityksellä. Integraatioalustaa käytetään täysin palvelittomassa, automaattisesti skaalautuvassa Google Cloud Platform ympäristössä.

Verkkopalvelun haku rakennettiin React-ohjelmistona ja siinä käytetään hyväksi Algolia-hakualustaa, joka tarjoaa nopean ja tehokkaan tavan tehdä monimutkaisia fasettihakuja isoon datamassaan. Tampuurista tuotavista kuvista muodostetaan lennossa sivupohjiin sopivat responsiiviset kuvat, tässä käytetään hyväksi Cloudflare Image Resizing -tuotetta.

Integraatioprojektin yhteydessä kohdehakusivun ja kohteen sivun ulkoasua uudistettiin. Myös vapaille asunnoille luotiin uusi, kohteiden sivupohjaa mukaileva mallinsa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Tacklan kuluttaja- ja B2B-verkkokaupat

Tekijä: Fonecta

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Tackla on tunnettu jo yli 50 vuotta kokemuksella jääkiekko- ja urheiluvarusteiden toimittajana. He halusivat päivittää nykyisen kuluttaja- ja b2b-verkkokaupan, sekä aloittaa myös kansainvälisen verkkokaupan tekemisen. Tackla myy laadukkaita urheiluvarusteita ja vaatetusta sekä kotimaisille että kansainvälisille asiakkaille, kuluttajille, joukkueille ja yrityksille. Isoimmat haasteet vanhassa ratkaisussa olivat integraation puutteessa, sisällönhallinnassa ja asiakkaiden käyttäjäkokemuksessa. Tacklalle luotiin erilliset, mutta […] Lue lisää

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Porvoon kaupunki

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Porvoon kaupunki on reilun 50 000 ihmisen kotipaikka. Rakensimme Porvoolle sen kaikkia toimintoja palvelevan sivustokokonaisuuden, josta on moneksi. Kaiken kaikkiaan Porvoon kaupungille toteutettiin yhdeksän sivustoa. Sivustouudistuksen isoja teemoja olivat keskitetty sisällönhallinta sekä erillissivustojen luominen kaupungin eri liikelaitoksille ja toimijoille. Aiemmin käytössä oli vain yksi pääsivusto, ja sen uudistamisen lisäksi ympärille lähdettiin nyt luomaan omia erillissivustoja. […] Lue lisää

Gramex – musiikin käyttölupien verkkokauppa

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Verkkopalvelu helpottamaan lupien ostamista Gramex on musiikin tekijänoikeuksia valvova järjestö, jonka tehtävänä on huolehtia, että muun muassa julkisissa tiloissa, tilaisuuksissa, esityksissä ja radiossa soitettavasta musiikista maksetaan korvaus sen tekijälle. Virnex on kehittänyt Gramexille verkkokaupan, jolla sen asiakkaat voivat hankkia äänitemusiikin käyttölupia. Kauppa on suunnattu ammattilaisille, jotka käyttävät äänitemusiikia radiossa tai televisio-ohjelmissa. Käyttöoikeuksia voidaan hakea ja […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun