eQ Haku

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan.

Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. Niinpä koko palvelukonsepti rakentui sen ympärille. Uusi palvelu sai nimekseenkin eQ Haku.

Käyttökokemuksesta haluttiin sivustolla vierailevalle sujuva ja intuitiivinen. Pohdittiin paljon mitä tietoa käyttäjä voi hakea ja miten suodattaa hakukriteerejä, sekä miten käyttäjäpolut sivustolla etenevät loogisesti ja tehokkaasti. Jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät palvelun helposti ja nopeasti, hakukonenäkyvyyteen panostettiin hyödyntämällä strukturoitua dataa sekä optimoimalla sisältöä avainsana-analyysien pohjalta.

Sivustosta tehtiin modulaarinen, eli ylläpitäjän on helppo päivittää ja tehdä uusia sivuja valmiiden blokkien avulla. Sivustohaku rakennettiin Algolia Search Engine’lla, joka hyödyntää koneoppimista ja toimii todella nopeasti.

eQ Haku -sivusto on vahvasti integroitu eQ -toimitilojen johtamisjärjestelmiin, jolla eQ Toimitilat yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa hallinnoivat koko toimitilakantaansa. Suurin osa koko sivuston sisällöstä tulee integraation kautta ja sivut luodaan automaattisesti integraation kautta tulevan tiedon pohjalta. Toimiva integraatio tekee sivuston hallinnasta helppoa.

“Toimitilojen johtamisjärjestelmää käyttää eQ Toimitiloilla iso tiimi päivittäin. Toimivan integraation avulla tiedot päivittyvät suoraan sivuille, eikä niitä tarvitse näpytellä julkaisujärjestelmässä itse”, Knowit Experiencen projektipäällikkönä toiminut Niko Ristola

Knowitin pääkehittäjänä projektissa toiminut Sampo Kataja sanoo, että kun datalähde on kunnossa, toimivan integraation toteuttaminen onnistuu.

“Pienenä yksityiskohtana voisin mainita dwg-pohjapiirrokset, jotka toteutimme sivustolle myös integraation kautta. Pohjakuvien näyttäminen dwg-muodossa netissä on käsittääkseni melko uniikkia.”

Sivustolle integroitiin myös Leadoo-palvelun avulla chat-toiminto, joka paitsi auttaa tarvittaessa kävijää sivustolla eteenpäin, pystyy myös tekemään alustavia hinta-arvioita toimitiloista.

“Mukana toteuttamassa oli monialainen tiimi ja siksi onnistuimme luomaan sivustolle toimivat käyttäjäpolut, jotka alkoivat heti tuottaa liidejä”, Ristola kertoo tyytyväisenä.

Leadoon kautta tulleiden liidien polut sivustolla pystytään jäljittämään ja analysoimaan myöhempää kehitystä varten.

Sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress. Sivuston käyttäjän kannalta kuitenkin olennainen asia on Jamstack-arkkitehtuuri, jonka ansiosta sivut latautuvat aina välittömästi – sivun koosta tai yhteyksistä riippumatta. Jamstackin mahdollistaman nopeuden huomaa myös kohdehakua käyttäessä.

“Vaikka toimitilahaku sisältää sadoittain vapaita tiloja, sivut latautuvat välittömästi ja näet hakutulokset niillä kriteereillä, joita olet asettanut”, Ristola sanoo.

Sivujen latautumisnopeuden lisäksi Jamstack-arkkitehtuurilla on mahdollista saavuttaa merkittäviä etuja esimerkiksi tietoturvan, skaalautuvuuden sekä kehittäjäkokemuksen ja työkalujen suhteen. Lähtökohtaisesti Jamstackilla rakennettavat sivustot ovat ekologisempia kuin monoliittiisen julkaisujärjestelmän päälle rakennetut sivustot.

Jamstack-ratkaisussa tietoa voidaan edelleen hallita julkaisujärjestelmän kautta, mutta julkaisujärjestelmän rooli on rajattu vain tiedon hallintaan ja tarjoiluun rajapintojen kautta – ei siihen miten tieto palvelussa esitetään käyttäjälle. Näkyvä sivusto (eli front-end) rakentuu omalla, irrallisella ohjelmistollaan.

Palvelun tehokkuuden ja käyttäjäkokemuksen seurantaa varten määriteltiin KPI-mittarit ja luotiin Google Data Studio dashboard, joiden pohjalta tuloksia voidaan seurata reaaliaikaisesti. Liidigeneroinnin tehokkuuden seurantaa varten rakennettiin funneliraportit sekä luotiin markkinointitiimille jatkuva datan seurannan ja käyttäjäkokemuksen optimoinnin toimintamalli.

Uusi sivusto, eqhaku.fi, näki päivänvalonsa toukokuussa 2022. Käyttäjäpolut, chat-toiminto ja hintalaskuri osoittivat toimivansa, kun ensimmäisiä liidejä alkoi pudota heti julkaisun jälkeen.

Ristola antaa vuolaasti kiitosta eQ Toimitilojen väelle ja projektia heidän päässään vetäneelle Arimo Lepälle.

“Arimo ja koko eQ:n tiimi oli todella omistautuneet tälle projektille ja heillä riitti paljon uusia ideoita. Olennaista onkin huomioida, että vaikka sivusto on nyt julki, yhteistyömme sivuston kehittämisen parissa jatkuu aktiivisena.”

eQ Toimitilojen kanssa löydettiin hyvä ja tiivis työskentelytapa, jota ohjasivat kerran viikossa pidetyt viikkopalaverit ja sprinttien jälkeen pidetyt sprint demot.

“eQ:lta sai aina nopeasti vastaukset ja heillä oli kirkas visio tehdä kunnianhimoisesti alan toimivin sivusto. Se innosti meidänkin tiimiä eteenpäin. Tällaisesta yhteistyöstä on helppo nauttia”, kehuu Ristola.

Samoilla linjoilla on Kataja.

“Se on myös kehittäjän kannalta innostavaa päästä tekemään näin toiminnallisesti rikas sivusto. Ei tule äkkiä mieleen, että olisin ollut mukana vastaavanlaisessa projektissa.”


Sinua voisi kiinnostaa myös

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Danonen Nutricia ja Aptaclub -brändien sivustot

Tekijä: Valve

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Danone on yli 120 maassa toimiva kansainvälinen elintarvikealan yritys, joka keskittyy erityisesti maitotuotteisiin, kasvipohjaisiin tuotteisiin, sekä mm. lasten- ja terveysruokiin, joita myös Nutricia-brändi edustaa. Muita tunnettuja Danonen tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Activia, Actimel, Alpro ja Evian. Olemme avustaneet Danonea Nordic & Baltics markkinoiden markkinoinnin ja teknologian saralla jo useita vuosia. Viime vuosien yhteistyömme on kulminoitunut Nutricia […] Lue lisää

Reumaliiton uusi verkkosivusto

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Käytettävyystestaus oikeilla loppukäyttäjillä

Uusi reumaliitto.fi tarjoaa käyttäjilleen erittäin monipuolisen käyttökokemuksen. WordPressin ja WooCommercen päälle rakennettu palvelu pitää sisällään lukuisia avaintoimintoja: -Erittäin monipuoliset sisällönesitystavat -Lukuisia räätälöityjä sisältötyyppejä -Verkkokaupan -Yhdistys- ja tapahtumahaun -Reuma-aapinen -tietopankin -Reuma-sanakirjan -Monipuoliset taksonomiaratkaisut Palvelun ensisijainen tarkoitus on auttaa käyttäjää löytämään reumasairauksiin liittyvää tietoutta. Tähän pyritään vastaamaan dynaamisilla lue lisää- ja lue myös -toiminnoilla ympäri sivustoa. Reumaliiton […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Helsingin tapahtumasäätiön sivustopohja

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Helsingin tapahtumasäätiö toteuttaa Helsingin kaupungin merkittäviä yleisötapahtumia kuten Helsingin juhlaviikkoja, Lux Helsinkiä, Helsinki-päivää, Helsingin uudenvuoden juhlaa, Silakkamarkkinoita ja Tuomaan Markkinoita. Aiemmin eri tapahtumien sivustot olivat täysin irrallaan toisistaan, sivustot oli toteutettu eri tekniikoilla, eri tahojen toimesta ja niiden laatu oli kirjavaa. Sivustojen sisältöjen ylläpito oli Helsingin tapahtumasäätiölle haastavaa, samoin kokonaisuuden hallinta. Myös sivustojen analytiikka oli […] Lue lisää

Senaatti

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, sekä kehittää valtion kiinteistövarallisuutta ja pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Puolustuskiinteistöt liittyi osaksi Senaattia 2021 ja samalla brändi-ilme uudistettiin. Tehtävämme oli uudistaa senaatti.fi uuden brändi-ilmeen mukaiseksi ja tuoda Puolustuskiinteistöt osaksi konsernisivustoa. Samoin Senaatin Asema-alueet Oy:n sivusto haluttiin muokata uuden brändi-ilmeen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun