eQ Haku

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan.

Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. Niinpä koko palvelukonsepti rakentui sen ympärille. Uusi palvelu sai nimekseenkin eQ Haku.

Käyttökokemuksesta haluttiin sivustolla vierailevalle sujuva ja intuitiivinen. Pohdittiin paljon mitä tietoa käyttäjä voi hakea ja miten suodattaa hakukriteerejä, sekä miten käyttäjäpolut sivustolla etenevät loogisesti ja tehokkaasti. Jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät palvelun helposti ja nopeasti, hakukonenäkyvyyteen panostettiin hyödyntämällä strukturoitua dataa sekä optimoimalla sisältöä avainsana-analyysien pohjalta.

Sivustosta tehtiin modulaarinen, eli ylläpitäjän on helppo päivittää ja tehdä uusia sivuja valmiiden blokkien avulla. Sivustohaku rakennettiin Algolia Search Engine’lla, joka hyödyntää koneoppimista ja toimii todella nopeasti.

eQ Haku -sivusto on vahvasti integroitu eQ -toimitilojen johtamisjärjestelmiin, jolla eQ Toimitilat yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa hallinnoivat koko toimitilakantaansa. Suurin osa koko sivuston sisällöstä tulee integraation kautta ja sivut luodaan automaattisesti integraation kautta tulevan tiedon pohjalta. Toimiva integraatio tekee sivuston hallinnasta helppoa.

“Toimitilojen johtamisjärjestelmää käyttää eQ Toimitiloilla iso tiimi päivittäin. Toimivan integraation avulla tiedot päivittyvät suoraan sivuille, eikä niitä tarvitse näpytellä julkaisujärjestelmässä itse”, Knowit Experiencen projektipäällikkönä toiminut Niko Ristola

Knowitin pääkehittäjänä projektissa toiminut Sampo Kataja sanoo, että kun datalähde on kunnossa, toimivan integraation toteuttaminen onnistuu.

“Pienenä yksityiskohtana voisin mainita dwg-pohjapiirrokset, jotka toteutimme sivustolle myös integraation kautta. Pohjakuvien näyttäminen dwg-muodossa netissä on käsittääkseni melko uniikkia.”

Sivustolle integroitiin myös Leadoo-palvelun avulla chat-toiminto, joka paitsi auttaa tarvittaessa kävijää sivustolla eteenpäin, pystyy myös tekemään alustavia hinta-arvioita toimitiloista.

“Mukana toteuttamassa oli monialainen tiimi ja siksi onnistuimme luomaan sivustolle toimivat käyttäjäpolut, jotka alkoivat heti tuottaa liidejä”, Ristola kertoo tyytyväisenä.

Leadoon kautta tulleiden liidien polut sivustolla pystytään jäljittämään ja analysoimaan myöhempää kehitystä varten.

Sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress. Sivuston käyttäjän kannalta kuitenkin olennainen asia on Jamstack-arkkitehtuuri, jonka ansiosta sivut latautuvat aina välittömästi – sivun koosta tai yhteyksistä riippumatta. Jamstackin mahdollistaman nopeuden huomaa myös kohdehakua käyttäessä.

“Vaikka toimitilahaku sisältää sadoittain vapaita tiloja, sivut latautuvat välittömästi ja näet hakutulokset niillä kriteereillä, joita olet asettanut”, Ristola sanoo.

Sivujen latautumisnopeuden lisäksi Jamstack-arkkitehtuurilla on mahdollista saavuttaa merkittäviä etuja esimerkiksi tietoturvan, skaalautuvuuden sekä kehittäjäkokemuksen ja työkalujen suhteen. Lähtökohtaisesti Jamstackilla rakennettavat sivustot ovat ekologisempia kuin monoliittiisen julkaisujärjestelmän päälle rakennetut sivustot.

Jamstack-ratkaisussa tietoa voidaan edelleen hallita julkaisujärjestelmän kautta, mutta julkaisujärjestelmän rooli on rajattu vain tiedon hallintaan ja tarjoiluun rajapintojen kautta – ei siihen miten tieto palvelussa esitetään käyttäjälle. Näkyvä sivusto (eli front-end) rakentuu omalla, irrallisella ohjelmistollaan.

Palvelun tehokkuuden ja käyttäjäkokemuksen seurantaa varten määriteltiin KPI-mittarit ja luotiin Google Data Studio dashboard, joiden pohjalta tuloksia voidaan seurata reaaliaikaisesti. Liidigeneroinnin tehokkuuden seurantaa varten rakennettiin funneliraportit sekä luotiin markkinointitiimille jatkuva datan seurannan ja käyttäjäkokemuksen optimoinnin toimintamalli.

Uusi sivusto, eqhaku.fi, näki päivänvalonsa toukokuussa 2022. Käyttäjäpolut, chat-toiminto ja hintalaskuri osoittivat toimivansa, kun ensimmäisiä liidejä alkoi pudota heti julkaisun jälkeen.

Ristola antaa vuolaasti kiitosta eQ Toimitilojen väelle ja projektia heidän päässään vetäneelle Arimo Lepälle.

“Arimo ja koko eQ:n tiimi oli todella omistautuneet tälle projektille ja heillä riitti paljon uusia ideoita. Olennaista onkin huomioida, että vaikka sivusto on nyt julki, yhteistyömme sivuston kehittämisen parissa jatkuu aktiivisena.”

eQ Toimitilojen kanssa löydettiin hyvä ja tiivis työskentelytapa, jota ohjasivat kerran viikossa pidetyt viikkopalaverit ja sprinttien jälkeen pidetyt sprint demot.

“eQ:lta sai aina nopeasti vastaukset ja heillä oli kirkas visio tehdä kunnianhimoisesti alan toimivin sivusto. Se innosti meidänkin tiimiä eteenpäin. Tällaisesta yhteistyöstä on helppo nauttia”, kehuu Ristola.

Samoilla linjoilla on Kataja.

“Se on myös kehittäjän kannalta innostavaa päästä tekemään näin toiminnallisesti rikas sivusto. Ei tule äkkiä mieleen, että olisin ollut mukana vastaavanlaisessa projektissa.”


Sinua voisi kiinnostaa myös

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Hoas.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Hoas.fi – helpotusta sopivan opiskelija-asunnon löytämiseen Hoasilla asukaskokemus syntyy muustakin kuin vain neljästä seinästä. Hoas auttaa ja tukee opiskelijoita niin asumisen, muuttamisen kuin arjenkin perusasioissa. Lisää tukea haluttiin nyt tarjota uudistamalla verkkosivusto palvelemaan asunnonhakijoita paremmin. Home sweet Hoas Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (tuttavallisemmin Hoas) tarjoaa edullista asumista opiskelijoille. Hoas vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla. Hoasin […] Lue lisää

Porvoon kaupunki

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Porvoon kaupunki on reilun 50 000 ihmisen kotipaikka. Rakensimme Porvoolle sen kaikkia toimintoja palvelevan sivustokokonaisuuden, josta on moneksi. Kaiken kaikkiaan Porvoon kaupungille toteutettiin yhdeksän sivustoa. Sivustouudistuksen isoja teemoja olivat keskitetty sisällönhallinta sekä erillissivustojen luominen kaupungin eri liikelaitoksille ja toimijoille. Aiemmin käytössä oli vain yksi pääsivusto, ja sen uudistamisen lisäksi ympärille lähdettiin nyt luomaan omia erillissivustoja. […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Tulevaisuuskoulu -oppimateriaalisivusto

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on yläkouluikäisille nuorille suunnattu oppimateriaali, jonka avulla nuoret tutustuvat tulevaisuusajattelun perusteisiin ja kehittävät tulevaisuustaitoja. Tehtävänämme oli suunnitella Tulevaisuuskoululle kokemuksellinen käyttöliittymä ja toteuttaa se teknisesti kohderyhmää houkuttelevaksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi. WordPress Gutenberg sisällönhallinnasta teimme moneen käyttötarkoitukseen mukautuvan, joka mahdollistaa kokemuksellisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen myös tulevaisuudessa. Teoria- ja videosisältöjen lisäksi materiaali sisältää tehtäviä, joita nuoret voivat toteuttaa […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun