Digimedia-alan raportit ja lähteet vuonna 2009
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Talouselämä uudistui verkossa rauhallisemmaksi - vai uudistuiko?.
Raportit ja lähteet –sivu sai loistavan alun vuonna 2009. Vuoden aikana listalle kertyi linkkejä jo useisiin satoihin raportteihin ja tutkimuksiin. Sivu kattaa erityisesti web-kehitykseen ja internetin kasvuun liittyviä tutkimuksia, opinnäytteitä, kirjoja ja raportteja 2000-luvun alusta alkaen. Rajauksena on pidetty tutkimuksien ja raporttien löytymistä verkosta. Vain painettujen kirjojen osalta on sallittu linkittäminen vain kustantajan tietosivuun. Vinkkejä ja ehdotuksia listalle sopivista julkaisuista otetaan vastaan osoitteella toimitus-lista(at)vierityspalkki.fi
Seuraavaksi listattuna vuoden 2009 aikana julkaistut raportit ja lähteet. Hyviä lukuhetkiä!
2009 julkaistut kirjat ja raportit
- Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin (Juslén Jari 2009)*
- Kirja: Ilmainen. Digitalisoitumisen vaikutukset kaupankäyntiin (Andersson Chris 2009)*
- Kirja: Funetista Facebookiin (Saarikoski 2009)*
- Kirja: Facebook-opas (Haasio Ari 2009)*
- Kirja: Näin käytät Twitteriä (Haavisto Maija 2009)*
- Kirja: Elämäpeli: Pelintekijän maailmat (Vuorela Ville 2009)*
- Kirja: Klikkaa tästä – Internetmarkkinoinnin käsikirja (useita kirjoittajia 2009)*
- Kirja: Tekstiä ruudulla – kirjoitamme verkkoon (Kortesuo Katleena 2009)*
- Kirja: Nettielämää – sosiaalisen median maailmat (Aalto, Uusisaari, 2009)*
- Kirja: Käyttäjä tuotekehityksessä – Tieto, tutkimus, menetelmät (Hyysalo 2009, ladattavissa myös ilmaisena pdf-tiedostona)*
- Kirja: Sosiaalinen media opetuksessa (Toikkanen, Kalliala 2009)*
- Kirja: Kirjasto 2.0: Muuttuvan osallistumisen kulttuuri (Holmberg, Huvila, Kronqvist-Berg, Nivakoski ja Widén-Wulff 2009)*
- Kirja: Julkisen tilan poetiikkaa ja politiikkaa – Tieteidenvälisiä otteita vallasta kaupunki-, media- ja virtuaalitiloissa (Ridell, Kymäläinen, Nyyssönen 2009)*
- Kirja: Digikuva – Myynti, osto & käyttöoikeus (Suvanto, Rinne ja Mäkelä 2009)*
- Kirja: Helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelu (Sinkkonen, Nuutila, Törmä 2009)*
- Kirja: Blogit työelämässä, Anja Alasilta 2009*
- Väitöskirja: Uuden median murros Alma Mediassa, Sanoma Oy:ssä ja Yleisradiossa 1994-2004 (Tomi Lindblom 2009)*
- Väitöskirja: Studying user experience: issues and problems of mobile services – Case ADAMOS: User experience (im)possible to catch? (Arhippainen 2009)
- Väitöskirja: Mobile technology for interest-based communities: concept design with a knowledge-based approach (Still 2009)
- Tutkimus: Harnessing web 2.0 for business-to-business marketing – Literature review and an empirical perspective from Finland (Lehtimäki, Salo, Lankinen 2009)
- Tutkimus: Connecting Photos – A Qualitative Study of Cameraphone Photo Use (Rantavuo 2009)*
- Raportti: Sosiaalisen ja perinteisen median rajalla (Matikainen 2009)*
- Raportti: Sosiaalinen media. Avauksia nettiyhteisöjen maailmaan ja vuorovaikutuksen uusiin muotoihin (Sirkka Heinonen 2009), pdf-muodossa*
- Raportti: Sosiaalinen media aktivoivan oppimisen välineenä -hankkeen loppuraportti (Hintikka 2009)*
- Raportti: Social Media Roadmaps Exploring the futures triggered by social media (Toni Ahlqvist, Asta Bäck, Minna Halonen & Sirkka Heinonen 2009), pdf-dokumentti
- Blogiartikkeli julkaisusta Owela-blogissa*
- Raportti: Internet ja sosiaalinen media Suomen EU-vaaleissa 2009 (Borg 2009, pdf-tiedosto)*
- Raportti: Diginatiivit, työ, kansalaisuus (toim. Leivo, Mutanen, Nieminen-Sundell 2009, pdf-tiedosto)*
- Pro gradu: Murupolku-elementti osana Web-navigoinnin käytettävyyttä (Päivärinta 2009)
- Pro gradu: Johtajuuden rakentuminen toimitusjohtajan blogiteksteissä : metafora-analyysi tapauksesta Finnair (Anttilainen 2009)
- Pro gradu: The structure and function of a car industry homepage: a genre approach (Kärkkäinen 2009)
- Pro gradu: Sanomalehtiliiketoiminnan murros (Hopponen Toni, pdf-tiedosto)*
- Pro gradu: Viestinnällistyneen politiikan verkko. Tutkimus puolueiden verkkokampanjoinnista eduskuntavaaleissa 2007. (Valovirta, Viljo 2009)*
- Diplomityö: Sosiaalisen median hyödyntäminen ohjelmistoalan yrityksessä (Eronen Virve 2009)*
- Diplomityö: Alueverkkojen yhteisöllisyyden edistäminen, vaihtoehtojen arviointi ja yhteisöverkkoportaalin toteutus (Laukkanen Antero 2009)
- Diplomityö: Luotain – Ihmisläheinen menetelmä verkkosivustojen suunnitteluun (Toivola, Janne 2009, pdf-tiedosto)*
- Diplomityö: Designing features for supporting social interactions in online communities (Vanhala 2009)*
- Diplomityö: Kontekstitietoinen personalisointi mobiiliympäristössä (Tuomisalo, 2009)*
Unohtuiko jotain? Täydennä kommenteissa tai laita mailia toimitus-lista(at)vierityspalkki.fi
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
4 kommenttia on “Digimedia-alan raportit ja lähteet vuonna 2009”
Kommentointi on suljettu.
Reijo Kupiainen
Hei
Tässä yksi täydennys:
*linkki poistettu toimimattomana*
Teemu Leinonen
Hei,
Todella hieno lista! Kiitos. Lisää tähän löytyisi myös meidän Media Labin MA lopputöistä. Tässä linkit tämän vuoden satoon:
Kevät 2009
*linkki poistettu toimimattomana*
Syksy 2009
*linkki poistettu toimimattomana*
Philip Dean
Pieni korjaus: Tutkimus: Connecting Photos – A Qualitative Study of Cameraphone Photo Use (Rantavuo 2009) on Heli Rantavuon väitöskirja.
Jaana Kuusinen
Tässä vielä yksi netin kulttuurihistoriaa valottava teos: *linkki poistettu toimimattomana*