Artikkelit
Maksutavat verkkokaupoissa Suomessa

Yhteisöllisten verkkopalvelujen ja uutisportaalien kehittäjät etsivät kilvan ratkaisua kysymykseen, mikä kansalaisjournalistia motivoi. Kymmenet tuhannet tuottavat sisältöä verkkoon omaan piikkiinsä – miksi mediatalojen “user-generated-content” – hankkeet puolestaan eivät useinkaan lähde lentoon?
Kesän kynnyksellä ilmestyneessä osallistumistalous – projektin päätösraportissa (Lietsala & Sirkkunen, Social Media, Introduction to the tools and processes of participatory economy) perataan A-lehtien kaksi tapaustutkimusta: Apureportterit ja Imagen bloggaajat (Motivations and creativity of content communities: A-lehdet case studies).
Apureportterit – hanke pyrki aktivoimaan lukijat jakamaan elämänkokemustaan. Apu-lehden lukijat ovat keski-ikäisiä tai sitä vanhempia, asuvat maalla tai pikkupaikkakunnilla eivätkä ole korkeasti koulutettuja. Parteco-hankkeen kyselyyn vastasi 83 Apureportteria sadan kirjoittajan joukosta. Vastaajista neljällä viidestä oli aiempaa kokemusta kirjoittamisesta lehteen, mutta verkko mediana ei ollut niin tuttu.
Imagebloggaajista kaikki olivat julkaisseet jotakin verkossa jo ennen osallistumistaan tähän hankkeeseen.
Imagen bloggaajista 53% ja Apureporttereista 48% itseilmaisu oli tärkein osallistumisen motiivi. Imagen bloggaajat saivat vaivanpalkakseen lehden vuosikerran ja parhaat Apureportterien jutut 50 tai 100 euron palkkion. Tämä palkitsemismuoto koettiin tärkeänä, mutta ei tärkeimpänä motivaattorina. Imagebloggaajista usea kertoi saaneensa uusia ystäviä Imagebloginsa ansiosta. Kaikki olivat halukkaita jatkamaan bloggaamista.
Apureporttereiden mielestä oli hienoa saada kirjoittaa omalla kielellään itselleen tärkeistä asioista. He halusivat vaikuttaa ja jakaa kokemuksiaan. Apureportterit-sivustolla koettiin olevan matalampi julkaisukynnys kuin Apu-lehden yleisönosastolla tai lehdissä ylipäätään. Myös Apureportterit ilmaisivat kiinnostuksensa osallistua vastaaviin projekteihin jatkossakin.
Vapaaehtoisten listaamat haasteet ovat mediatalolle varmasti entuudestaan tuttuja kompastuskiviä:
Social Media – kirjan kirjoittajien ratkaisuehdotuksia
Katso myös Tuhat sanaa – blogissa katsaus kansainvälisiin kansalaisjournalistisiin hankkeisiin: Kansalaisjournalismin salaista kaavaa avaamassa
Ilkeämpi sanoisi, että kyseessä on silkka pätemisen tarve ;-)
[…] Kansalaisjournalisti kaipaa valtaa, vastuuta ja näkyvyyttä | Vierityspalkki.fi Vierityspalkki esittelee Imagen ja Apu-lehden lukijanetti-kampanjoista tehdyn tutkimuksen antia. Mikä sai lehden lukijan kirjoittamaan lehden nettisivulle? (tags: journalismi kansalaisjournalismi image apu tutkimus media) […]