Suuret ikäluokat ja Facebook sopivat huonosti yhteen

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Harva maksaa digitaalisista sanomalehdistä Suomessa - miksi?.

Tuoreen tutkimuksen mukaan vanhemmat ihmiset kokevat julkisuushakuiset ja avoimet yhteisöpalvelut monella tapaa sopimattomiksi. Vanhemman sukupolven käsitys ystävyyssuhteista havaittiin kovin erilaiseksi kuin nuoremman sukupolven.

Kansainvälisessä tieteellisessä HCI2009-konferenssissa* esitelty tutkimus ei ole vielä saatavilla verkossa, mutta lisätietoa voi lukea esimerkiksi HIITin lehdistötiedotteesta*. Tutkimuksen esittelivät konferenssissa tutkijat Vilma Lehtinen*, Jaana Näsänen* ja Risto Sarvas*.

Tutkimuksessa korostuivat vanhempien ihmisten kokemukset yhteisöpalveluista jotka olivat monessa osin kovin päinvastaisia kuin nuoremman sukupolven. Esimerkiksi oman kuvan laittaminen esille tuntui monista vanhemmista ihmisistä suorastaan sopimattomalta. Erityisen tärkeäksi vanhempi sukupolvi koki yksityisyytensä suojaamisen ja hallinnan.

Yhteisöpalveluissahan on yleensä varsin hyviä ominaisuuksia oman yksityisyyden turvaamiseen, mutta näiden ominaisuuksien käyttö vaatii varsin paljon ymmärrystä palvelun luonteesta. Usein tarvitaan myös aika selkeä henkilökohtainen visio siitä mitä haluaa itsestään maailmalle kertoa. Kovin harvalla nuoremmallakaan taitaa oikeasti olla käsitystä siitä mitä itsestään haluaa kertoa maailmalle. Yhteisöpalveluissa oletuksena on usein varsin avoimet asetukset joten ikäihmisten ennakkoluulot ovat hyvin perusteltuja. Esimerkiksi Facebookin oletusasetukset profiilin luomisen jälkeen olivat pitkään erittäin kyseenalaiset monen vanhemman henkilön mielestä. Tosin oletusasetuksissa on paljon eroja eri yhteisöjen välillä. Esimerkiksi bisnesverkosto LinkedIn vaatii suorastaan erityistoimenpiteitä jos haluaa profiilinsa hakukoneiden listattavaksi kokonaisuudessaan.

Vanhemman sukupolven huomioiminen yhteisöpalveluiden kehityksessä on tärkeätä monella sektorilla. Esimerkiksi Enterprise 2.0 –teemalla* kehittyvät yrityksien sisäiset yhteisöt ja monipuolisemmat intranet-palvelut joutuvat myös huomioimaan vanhemman väen joka ei välttämättä innostu uusista ‘osaajaprofiileista’ samalla tavalla kuin nuorempi väki.

Toisaalta aivan kaikessa seniorit eivät edelleenkään ole muusta porukasta poikkeavia netin käyttäjiä. Esimerkiksi surffailussa, hakukoneiden käytössä ja tiedonhankinnassa seniorit sekoilevat yhtä pahasti kuin teinitkin. Täten tuskin voikaan sanoa, että nuorempi sukupolvi olisi Facebookin käytössäkään sen fiksumpaa. Nuorempi sukupolvi kokee äärimmäisen avoimuuden vain vähemmän ongelmallisena ja haitallisena ilmiönä.

Myös Googlen hiljattain tekemä katukysely siitä mitä “selain” tarkoittaa* havainnollistaa hyvin webin käyttäjänäkökulmaa.

*huom. upotus poistettu toimimattomina (koska Flash)

Kyseisen videon jälkeen tuskin moni web-ammattilainen voi enää samalla tavalla vähätellä vaikkapa vanhempiensa haasteita web-palveluiden käytössä. Perusasiat eivät ole perusasioita kaikille.

Tutkimuksen lehdistötiedotteessa todetaankin lopuksi terävästi, että yhteisöpalveluiden käytön lisääntyminen olisi kuitenkin tärkeätä koska palvelut voivat tarjota esimerkiksi tukea ja turvaa muuttuvissa elämäntilanteissa – kuten työstä pois jäämisen yhteydessä, oman terveyden huonontuessa tai perheenjäsenten muuttaessa muualle.

Seniori-Facebookista on kirjoitettu lisää In HIIT –blogissa vuonna 2007. Senioreiden innostusta nettiin on myös yritetty herätellä erilaisilla kampanjoilla, kuten esimerkiksi Welhon Nettiapu.fi –kampanjalla. Paljon olisi kuitenkin vielä tehtävää ja innovoitavaa.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

3 kommenttia on “Suuret ikäluokat ja Facebook sopivat huonosti yhteen”

  1. Olis kiva nähdä vastaava haastattelu Helsingin, Tampereen tai jonkun muun vähän suuremman suomalaisen kaupungin kadulta. Luultavasti tulos olis ihan päinvastainen kuin dummylandissä.

  2. Nettielämää – sosiaalisen median maailmat* – kirja on kirjoitettu hyvin pitkälti isovanhempi-ikäisiä ajatellen. Minulta saa pyydettäessä PDF-pressikappaleen, jos ken haluaa arvioida, miten kirjassa on onnistuttu.

    [*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

  3. Vähän inhorealismia: Kuka tahansa, joka toimii IT-loppukäyttäjien kouluttamisen parissa yrityspuolella sanoisi, että kyselyn tulos minkä tahansa suomalaisen kaupungin kadulla olisi aivan samansuuntainen ja käytännössä ikä vaikuttaa yllättävän vähän. Kävin myös katsomassa Ristiriitaisia havaintoja Google-sukupolvesta -artikkelia ja senkin huomiot kyllä vahvistaisin aika pitkälle. Itse asiassa en ymmärrä mistä tämä hyvän osaamistason harha johtuu. IT-osaaminen on toisaalta sosiaalisesti suotava taito ja ehkä siksi osaamista liioitellaan kun sitä kysytään ja osaamisen puutteita ei haluta sanoa ääneen edes silloin kun niiden korjaamisesta olisi itselle hyötyä.

    Perusasioiden osaamisessa on myös jänniä “piikkejä”. Ei ole esim. tavatonta, että jopa pitkän linjan IT-ammattilainen pitää sosiaalista mediaa viihdekäyttöjuttuna ja se siitä. Ei puhettakaan, että välineen voisi valjastaa itselleen hyötykäyttöön esim. ammatillisen kehittymisen mielessä. Elämme todella mielenkiintoisia aikoja :)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun