Julkaisujärjestelmät hallitsevat, Javascript-sovelluskehykset nousussa

Perttu Tolvanen

North Patrolin suuri Webin teknologiat -selvitys kartoitti 2500 ison kotimaisen sivuston teknologioita, tunnistaen sivustojen käyttämät pääteknologiat, mutta myös listaten pääteknologian rinnalta löytyviä muita tuotteita ja sovelluskehyksiä. Selvitys antaa näin hyvin ajantasaisen ja kattavan kuvan siitä, miten webbiä tehdään näin vuonna 2022.

Julkaisujärjestelmät ovat edelleen varsin hallitseva teknologia-ala, peräti 77,6 prosentista sivustoja löytyi jokin julkaisujärjestelmä. Erilaisia Javascript-sovelluskehyksiä myös käytetään paljon julkaisujärjestelmien rinnalla räätälöityjen osioiden tai sovellusten toteutuksessa. Esimerkiksi React-sovelluskehys löytyi 15 prosentista sivustoja.

>> Raportin tulokset: Datakatsaus: Webin teknologiat Suomessa vuonna 2022
>> Webinaaritallenne tuloksista (Tolvanen & Parkkinen)

Täysin räätälöityjä, tai esimerkiksi jonkun Javascript-sovelluskehyksen varaan tehtyjä sivustoja, oli selvityksen otoksessa 3,4 prosenttia. Täten ainakaan tämän selvityksen perusteella ei voi tehdä johtopäätöstä, että esimerkiksi headless-toteutusmalli olisi jotenkin yleistymässä sivustojen toteutusmallina Suomessa. Tosin headless-toteutusmalli on toki vaikea tunnistaa automaattisesti, mutta ainakin ”puhdasoppinen” headless-malli tulisi toteuttaa tyylillä, jossa julkaisujärjestelmä ei ole enää missään roolissa sivuston käyttäjille näkyvässä osassa. Tällaisia sivustoja ei katsauksen sivustoista ollut kuin tuo mainittu 3,4 prosenttia.

Javascriptin käyttö osana sivustoja on toki yleistynyt, mutta selvästi hallitsevin arkkitehtuurimalli on jonkinlainen hybridimalli, jossa julkaisujärjestelmällä tehdään sivumaisemmat osuudet ja Javascript-sovelluskehyksillä toteutetaan sovellusmaisemmat osiot.

Julkaisujärjestelmissä hallitsevin osuus on WordPressillä (38,9 prosenttia), mutta toisella sijalla on varsin hyvällä prosentilla Drupal (9,3 prosenttia). Näiden kahden ison teknologian jälkeen siirrytäänkin enemmän erikoisteknologioihin, jotka ovat keskittyneet joihinkin varsin kapeisiin käyttötapauksiin. WordPressiä ja Drupaliahan voi ajatella eräänlaisina yleistyökaluina, joilla tehdään hyvin monenlaisia verkkopalveluita, johtuen niiden avoimen koodin arkkitehtuurista ja isoista kansainvälisistä yhteisöistä.

Jonkin verran päätänsä nostavat tällä hetkellä myös erilaiset saas-työkalut, kuten HubSpot, Shopify ja Contentful. Näiden prosenttiosuudet ovat toki pieniä, mutta kapeita ovat näiden työkalujen käyttötapauksetkin, eli kyse ei ole yleistyökaluista, vaan pitkälle erikoistuneista työkaluista tietynlaisiin verkkopalveluihin.

Javascript-sovelluskehyksissä React on varsin omassa luokassaan, mutta Vuen osuus on jo varsin kohtuullinen. Nämä kaksi lienevät ainakin tällä hetkellä ne, joiden voi olettaa jatkavan kasvuaan. Tosin Javascript-sovelluskehysten markkinassa on nähty myös hyvin nopeita muutoksia viime vuosien aikana. Tästä esimerkkinä voi pitää vaikka AngularJS:aa, jonka osuus on tässä selvityksessä enää 0,2 prosenttia, vaikka joitain vuosia sitten kyseinen sovelluskehys oli varsin hallitseva toimistojen suosikkityökalu.

Tulevaisuuden osalta kehitys on ollut viime vuodet aika samansuuntaista, joskin varsin hidasta kehitystä. Suuria muutoksia ei ole tapahtunut viime vuosina. Markkina kehittyy pienin askelin. Esimerkiksi erilaisten “hybridi-arkkitehtuurien” maailma on kehittynyt koko ajan. Yhä useammin isot palvelukokonaisuudet rakentuvat useista erilaisista palasista. Näitä palasia voivat olla saas-työkalujen avulla toteutetut osiot, räätälöidyt web-sovellukset ja julkaisu- tai verkkokauppajärjestelmällä tehdyt osiot.

WordPressin ja Drupalin markkina-asemat ovat myös kasvaneet tasaisesti, samalla kun moni pitkän linjan kaupallinen toimija on menettänyt tasaisesti osuuttaan. Uuden polven kaupalliset järjestelmät, eli erilaiset saas-ratkaisut, ovat myös ottaneet markkinaosuuksia joka vuosi enemmän, joskin Suomessa näistä innostuminen on ehkä ollut maltillisempaa kuin monessa muussa maassa. Suomessa räätälitekeminen ja avoimen koodin ratkaisut ovat ehkä keskimäärin suositumpia ratkaisuja niin toimistopuolella kuin ostajapuolella, ainakin verrattuna vaikkapa muihin Pohjoismaihin.

Esimerkiksi WordPressiä ei tällä hetkellä haasta suoraan yksikään järjestelmä, mutta käytännössä WordPress kohtaa kilpailua niin Drupalin, Shopifyn, Hubspotin kuin Contentfulin suunnasta.

Täysin räätälöityjen ratkaisujen, kuten erilaisten headless-mallien, yleistyminen ei ainakaan tämän selvityksen perusteella näytä todennäköiseltä. Tällaiset mallit ovat toki soveltuvia erilaisiin asiointipalveluihin ja tilauskanaviin, mutta verkkosivustojen ja verkkokauppojen saralla täysin räätälöidyt mallit eivät vaikuta kovin yleisiltä nyt, eivätkä todennäköisesti jatkossakaan. Toki näiden puolesta puhutaan markkinassa paljon, erityisesti toimistojen puolelta, mutta todellinen yleisyys ja myyntipuheen määrä ovat ehkä juuri tällä alueella eniten ristiriidassa. Toimistojen myyntipuhetta lisännee myös alan haastava rekrytointitilanne, joka varmasti vaikuttaa myös siihen, miksi moni toimisto tekisi mieluusti enemmän räätälinä asioita. Tekijöitä kun löytyy keskimäärin helpommin räätälihommiin kuin jonkun tietyn alustan avulla pystytettäviin ratkaisuihin.

Ja kuten todettua, Javascriptin käyttö kyllä yleistyy, mutta se todennäköisesti kohdistunee ensisijaisesti verkkopalveluiden sovellusmaisiin osuuksiin, ja tulevaisuus on yhä enemmän hybridi-arkkitehtuureja, joissa toimivan kokonaisuuden rakentamiseen käytetään 2-3 tuotetta tai teknologiaa.

Tämä teknologiakentän kasvava kirjavuus taas tarkoittaa sitä, että asiakkaiden kannattaa suunnitella palveluitaan hieman pidemmälle alkuvaiheessa, ja tehdä tämän jälkeen valistuneet teknologiavalinnat, ja valita toteuttajaksi kumppani, joka tuntee mahdollisimman hyvin valitut teknologiat.

>> Lue koko raportti selvityksen tuloksista: Webin teknologiat Suomessa 2022 (North Patrol)

Disclaimer: Kirjoittaja on omistaja ja konsultti North Patrol Oy:ssä. North Patrol on digitaalisten palveluiden suunnittelija, vaatimusmäärittelijä ja neuvonantaja teknologiavalinnoissa. North Patrol on teknologiaratkaisuista riippumaton, itsenäinen konsulttitoimisto. North Patrolin tekemät datakatsaukset ovat North Patrolin itsensä rahoittamia.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Aiemmin webin teknologioista kirjoitettua:

Jätä kommentti