Suomalaisten suosikkisivustot vuonna 2008

Perttu Tolvanen

Kesällä 2008 Vierityspalkki arvioi YLEn työryhmän tekemää suosikkilistaa ja teki katsauksen Suomen suosituimpiin sivustoihin. Nyt vuoden 2008 lopussa tätä listaa voidaan verrata Googlen julkaisemaan top-10 hakusanalistaan ja arvioida mitkä todella ovat Suomen top-10 sivustot tällä hetkellä.

YLEn työryhmän suosittelemassa sivustokoosteessahan oli painotettu suomalaisille hyödyllisiä ja kiinnostavia sivustoja eikä välttämättä otettu huomioon sivustojen kävijämääriä. Tällä listalla juhlivat mm. uutispalvelu Ampparit.com, haku- ja karttapalvelu Eniro, videopalvelu YLEn Areena, tietopalvelu Kirjastot.fi, Googlen sähköpostipalvelu Gmail, keskustelupalsta Suomi24, tietovisailupalvelu Älypää ja tietosanakirja Wikipedia.

Alan ammattilaisten raamattuna toimiva TNS Metrix antaa toisenlaisen katsauksen parhaisiin sivustoihin. TNS Metrix ei tosin mikään täydellinen top-lista ole sekään, koska listauksesta puuttuvat monet suuret sivustot. Listalla olevien palveluiden keskinäiseen tilanteeseen TNS Metrix toki antaa hyvin uskottavan katsauksen. Kärkipaikoilla kisaavat viikosta toiseen Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3, Suomi24, Helsingin Sanomat ja YLE. Kirittäjinä listalla ovat mm. IRC-Galleria, Eniro, Plaza, Telkku.com, Kauppalehti, NettiX, Huuto.net.

TNS Metrixin tilastoja tulkittaessa on aina toki muistettava, että useimmat mediakonsernit ovat niputtaneet useita eri palveluita saman sateenvarjon alle ja kasvattaneet näin kokonaisliikennettään. Esimerkiksi iltapäivälehtien kohdalla on huomioitava, että päivän kuumat uutiset eivät toki ole ainoita asioita minkä takia sivustolle saavutaan. Esimerkiksi erilaiset taukopelit ovat erittäin merkittävä osa kummankin iltapäivälehden liikennettä. Iltalehdellä on Arcade.fi ja Ilta-Sanomilla Pelikone.fi.

Googlen hakutilastojen perusteella muodostettu top-lista on todennäköisesti varsin uskottava suomalaisten sivustojen top-lista. Googlea käytetään yhä enemmän sivustoille siirtymiseen. Googlen top-10 hakusanat ovatkin pelkästään sivustojen nimiä, jotka on kirjoitettu tarkoituksena siirtyä sivustolle. Esimerkiksi TNS Metrixiin verrattuna Googlen lista edustaa huomattavasti paremmin suomalaisten surffailijoiden mieltymyksiä verkossa. Googlen listalle kun nousevat myös kansainväliset megasivustot, jotka ovat myös suomalaisten surffailijoiden suosikkipaikkoja.

Vuonna 2008 suomalaisten eniten hakemat palvelut olivat:

1) YouTube, globaali videopalvelu (hakusana “youtube”, “you” ja “tube”)

youtube-com

2) IRC-Galleria, yhteisö- ja keskustelusivusto (hakusana “irc”)

irc-galleria-net

3) Iltalehti (hakusana “iltalehti”)

iltalehti-fi

4) Ilta-Sanomat (hakusana “iltasanomat”)

iltasanomat-fi

5) Suomi24, keskustelupalvelu (hakusana “suomi24”)

suomi24-keskustelu

6) Wikipedia, tietosanakirja (hakusana “wikipedia”)

wikipedia-fi

7) Google, hakukone (hakusana “google”)

google-fi

8) Facebook, yhteisösivusto (hakusana “facebook”)

facebook-com-zuckerberg

9) “sanakirja”, jolla päästään Sanakirja.org-palveluun

sanakirja-org

Näiden lisäksi monien isojen yrityksien nimillä haetaan paljon. Suomessa eniten näitä brändihakuja saavat Nordea, Eniro, Nettiauto, Nokia, Etuovi, Veikkaus, OP, VR ja Telkku.com. Hakumäärien näkökulmasta yrityksien brändeihin kohdistuvat haut eivät jää kovin paljoa jälkeen muista vahvoista verkkobrändeistä. Samalle listalle laitettuna yritykset mahtuisivat todennäköisesti top-20 tai vähintään top-30 joukkoon. Esimerkiksi “google”, “sanakirja” ja “nordea” ovat hyvin lähellä toisiaan hakumäärissä.

Suomalaisten eniten käyttämät palvelut ovat kuitenkin yhteisöpalveluita. Erityisesti YouTube, IRC-Galleria ja Suomi24 ovat ilmiömäisessä asemassa suomalaisessa verkkomediakentässä. Facebook nousee edelleen hurjaa vauhtia ja voi hyvin 2009 vuoden aikana ohittaa nämä kaikki.

Eniten vierailtujen palveluiden jäljessä tulee erittäin paljon pieniä palveluita, jotka keräävät merkittävää liikennettä. Isoja tuotantotaloja ovat mm. Alma Media, Yhtyneet kuvalehdet, Sanoma Magazines, Taloussanomat, Nelonen Media, Talentum, Coronaria ja A-lehdet. Näistä monet ovat haastajia, joilla on vuonna 2009 paljon haluja murtautua raskaaseen sarjaan.

  1. Jaakko Kuivalainen says:

    Ehkä tämä on itsestään selvää, mutta jätät mainitsematta, että kiistaton ykkössaitti Suomessa kävimäärällä mitattuna on tietysti Google.

    Uskottavan top-listan voi varmaankin laatia yhdistämällä TNS:n, Googlen ja ehkä vielä tiedot. Googlea ja TNS Metrixiä voi myös jossain määrin verrata keskenään. Siis vaikkapa siten, että Suomi24:n yläpuolelle voi sijoittaa MTV3:n “absoluuttisella” listalla, koska MTV3 on vähän isompi TNS:ssä.

    Alexan otos on vääristynyt siten, että käyttäjäjoukko näyttäisi olevan keskimääräistä nuorempaa. Siellä korostuvat tietyt nuorisosaitit. Ja lisäksi jos kävijämääriä haluaa arvioida, pitää huomioida, että Alexan rank on 3kk:n ka-päiväkävijämäärän ja sivulatausten geometrinen keskiarvo.

    Googleenkaan ei kannata sokeasti luottaa top-listana. Siitä esimerkiksi käynee haetuimmat mediat -listan seitsemänneltä sijalta 14 000 viikkokävijällään löytyvä Anna-lehti.

  2. Koivumäki says:

    Googlen puuttuminen listaltahan on ilmeistä, johan se tiedetään KRP:ssäkin. “Google on selain”. :)

    Googlella on pelottavan paljon valtaa siihen, mihin ihmisten surffailu oikein johtaa. Ihmiset eivät enää kirjoita http://www.yritys.com vaan ainoastaan yrityksen nimen, ja luottavat sokeasti Googleen. Jotkut jopa kirjoittavat koko http://www.yritys.com -osoitteen Googlen hakukenttään.

    Tämä antaa kilpailijoille hyvän sauman hyökätä väliin Googlen AdWordsilla.

    Olenkohan jo hehkuttanut tarpeeksi tuota AdWordsia mainosmediana?

  3. PerttuT says:

    No tuosta Googlen ylivoimaisesta ykkösasemasta täytyy kyllä sanoa, että “ohops!”. Olisihan sen voinut edes sivulauseessa mainita.

    On totta, että TNS:n lista on sinällään parempi että se kertoo jotain todellisesta käyttöasteesta. Googlen lista kertoo vain vahvoista brändeistä. Esimerkiksi MTV3 saa varmaan aika paljon liikennettä “luukku” hakusanalla ja esimerkiksi ohjelmabrändien nimillä.

    Minusta tuo Googlen lista vain antoi hyvin näkökulmaa siihen kuinka suuria esimerkiksi YouTube ja Facebook ovat verrattuna suurimpiin kotimaisiin sivustoihin. Myös tuo yrityksien sivustojen asettuminen hyvin lähelle isoja mediabrändejä on tärkeä havainto.

    Jos esim. Google Trends palvelua käyttäisi noiden eri sivustojen välisten erojen muotoiluun niin top-lista voisi näyttää Suomen osalta esimerkiksi tältä:
    1. Google
    2. YouTube
    3. Iltalehti
    4. Ilta-Sanomat
    5. Facebook
    6. MTV3
    7. Suomi24
    8. Wikipedia
    9. HS.fi / YLE
    10. IRC-Galleria

    Tuossa on nyt synkattu TNS Metrixin kanssa osittain. Eli esimerkiksi IRC-galleriaa on pudotettu YLEn ja HS.fi:n alapuolelle vaikka Trends on eri mieltä. Tosin ihan 2008 loppua katsottaessa Facebook menee jo iltapäivälehtien ohi.

  4. Mk says:

    Kannattaapi vilkaista myös oindex.fi viikkolistaus, joka listaa TNS:ää vastaavan listan Analyticsin ja Snoobin käyttäjiltä Suomessa (olettaen, että sivuston haltijajat ovat halunneet sivustonsa erikseen listata). Täydentää hyvin TNS:n kohtuu ohkaista yritys-segmenttiä…

  5. Juha Söderholm says:

    Iltalehti ei omista Arcadea vaan on ainoastaan sisältöyhteistyössä.

    Yritysten nimillä ei saa mainostaa suomessa.

    Ongelma TNS Metrixissä on, että sieltä puuttuu lähes kaikki indie-saitit ja isojen yritysten saitit, veikkaanpa että esimerkiksi Nokian saitti vetää aikalailla liikennettä.

  6. tkoivumaki says:

    Tuo Suomi24.fi suosio ei kyllä mitenkään mahdu allekirjoittaneen päähän. En vain näe mitään syytä tässä sivustossa vierailulle. En niin mitään.

    Keskustelupalsta on teknisesti melko huono, sisällöltään sangen kyseenalainen ja epäasiallinen juupas-eipäs -kinastelun mekka.

    Sähköposti on teknisesti melko surkea, ei toimi mobiilissa eikä pop3/imapissa ja ainakin minulle @suomi24.fi -pääte kalskahtaa pahalta korvaan.

    Niinikään sivuston “uutiset” ovat aloitettuja keskusteluja jonkin ulkopuolisen tahon uutisista, enimmäkseen ylisuureen arvoon nostettuja turhia uutisia viihdeuutisten saralta.

    En vain kykene käsittämään.

  7. PerttuT says:

    Suomen top-10 sivustot -lista kertookin vain sen, että minkälaiset asiat ja aiheet meitä suomalaisia yhdistävät. Niitä aiheita ei loppujen lopuksi kovin montaa ole. Roolimalleina näitä sivustoja ei yleisesti ottaen kannata pitää – ei sisällöllisesti, ei teknisesti, ei liiketoimintamallin osalta. Mutta ihmisistä ja yhteiskunnasta ne kertovat.

  8. PerttuT says:

    Näiltä top-listoilta kyllä jatkuvasti unohtuu monia varsin merkittäviä palveluita. Pitäisi tosiaan tehdä joku “listojen lista”. Esimerkiksi juuri palkitty YTV:n reittiopas on varsin korkealla luotetuimmat verkkobrändit -listalla.

    http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/paakaupunkiseutu/2009/01/ytvn_reittioppaalle_asiakaspalvelupalkinto__494115.html

    http://www.marmai.fi/uutiset/article149987.ece?s=l&wtm=Markkinointi_Mainonta/-31102008

    Muita luotetuimpien verkkobrändien listalta löytyviä yllättäjiä ovat Helmet, Ilmatieteen laitos, Finlex, Työvoimatoimisto, Karttapaikka ja YTJ.

    Tunnetuimpien verkkobrändien listallakin on sivustoja jotka eivät näissä muissa listauksissa juuri juhli. Esimerkiksi Verkkokauppa.com, NetAnttila ja HobbyHall.fi

    http://www.marmai.fi/uutiset/article130122.ece