Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

WordPress-liikevaihto: 500 000–1 miljoona euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 80–100 %
WordPress-kokemus: ★★ Erittäin kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: ★★ Kokenut verkkokauppojen tekijä
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: Genero, Eeco, Sohova, J&Co Digital, Web-veistämö, Contrast, redandblue, Trimedia
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Happens (7 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: WordPress-kentän haastajasarjaa Helsingistä: booncon PIXELS (2016), Pixels perusti uuden yhtiön firman taustalle (2017)
Me Pixelsillä luomme käyttäjälähtöisiä WordPress-verkkosivuja, WooCommerce-verkkokauppoja ja web-sovelluksia kasvuhakuisille yrityksille. 10 hengen tiimimme koostuu taitavista UX & UI -suunnittelijoista sekä osaavista kehittäjistä.
Ota yhteyttä: antero@pixels.fi / 0405448080 / pixels.fi
Tekijät: Pixels (UX/UI, tekninen toteutus), Redland (Brändi-identiteetti)
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Happens tarjoaa kaiken mitä tapahtumaasi tarvitset. Happens päätti poistaa tapahtumajärjestämisestä työläyden ja tuoda mukaan roppakaupalla enemmän iloa. Happens on alusta, jolla toisiaan tukevat tapahtuma-alan palveluntarjoajat kuten catering-, elämys- ja tilapalvelut kohtaavat näkyvästi, jotta kuluttajalle löytyy aina täydellinen kattaus eri elämyksiä onnistuneen tapahtuman luomiseksi.
Projektissa lähdettiin luomaan uutta ja ennennäkemätöntä. Vaikka joitain osa-alueita tarjoavia muitakin toimijoita markkinoilta löytyi, yhdellä alustalla ei kaikkia tapahtumajärjestämisen palveluita ole koskaan ollut ennen tarjolla. Ensimmäisenä lähdettiin luomaan helposti lähestyttävää ja kiinnostavaa identiteettiä sekä bränditarinaa kumppanimme Redlandin johdolla.
Itse alustan suunnittelu alkoi pilottivaiheen prototyypin suunnittelulla. Työstimme Happensin tiimin kanssa ensimmäisen prototyypin, jonka avulla saatiin ideaa esiteltyä palveluntarjoajille sekä sijoittajille. Prototyyppiä jalostettiin pidemmälle saadun palautteen kera ja MVP-versio alkoi hahmottumaan selkeämmäksi käyttöliittymäksi ja listaksi päätoimintoja.
Selainpohjaisesta React- ja Next.js -sovelluksesta haluttiin luoda käytettävyydeltään (etenkin mobiililaitteilla) mahdollisimman sulava ja kokemuksen tulisi olla intuitiivinen ja innostava. Sovellus suoriutuukin Googlen Lighthouse mittaristolla mitattuna tasaisesti huipputasolla ja paukuttaa useammasta kategoriasta 100/100 tulokset, joten nopeus ja näkymien välillä siirtyminen on varsin vaivatonta.
Taustalla jylläävä headless CMS -ratkaisumme perustuu WordPressiin ja tarjoaa hyvät työkalut sisällönhallinnan sujuvoittamiseksi, mahdollistaen jatkuvasti muuttuvan sisältömassan helpon ja joustavan käsittelyn useiden sisällöntuottajien toimesta.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Cecil Hagelstamin Antikvaarinen Kirjakauppa on Helsingin keskustassa toimiva asiantunteva antikvaarinen kirjakauppa, joka toimii sekä kivijalkaliikkeenä että verkkoantikvariaattina. Antikvariaatti on sijainnut Fredrikinkadulla Helsingissä samoissa tiloissa jo yli 40 vuotta. Heidän kokoelmansa painottuu pääasiassa tieteellisiin julkaisuihin, laadukkaaseen kaunokirjallisuuteen sekä erityisesti vanhoihin karttoihin ja painokuviin.
Saimme kunnian uudistaa perinteikkään helsinkiläisen kirjakaupan verkkopalvelut 2020-luvulle kun vanha verkkokauppa alkoi olemaan liian kömpelö hallinnoida, vaikea navigoida ja sisälsi joukon ylläpitoa vaikeuttavia ongelmia. Uudistuksessa haettiin alustaksi luotettava WooCommerce, jota räätälöitiin antikvariaatin tarpeisiin. Samalla huolehdittiin siitä, että kirjakauppa on helposti saavutettavissa hakukoneiden välityksellä ympäri maailman, jonne harvinaisia teoksia paljon lähetetään.
Verkkokaupan erikoisuus verrattuna normaaliin verkossa tehtävään myyntiin, rakentuu siitä että jokainen tuote on yksilö ja niiden etsiminen, pakkaaminen ja lähettäminen usein vaatii tiettyjä toimenpiteitä toimituksen varmistamiseksi. Välillä kyse on yksinkertaisesti siitä, että tuote on tuhansien muiden tuotteiden tavoin varastoitu arkistoon ja sen etsiminen voi olla haastavaa. Esim. kartat tai postikortit eivät sisällä aina tietoja niiden kirjoittajasta. Ostoprosessia helpottaaksemme, loimme logiikan jossa asiakas voi tehdä verkossa tilauksen ja saa perään sähköpostitse maksulinkin vasta kun tilaus on käsitelty ja sen tiedot tarkennettu.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Nokeval on Nokialla perustettu teknologiakehityksen pioneeri, joka perustettiin intohimosta asioiden mittaamiseen ja tuotekehitykseen. Nokeval on tehnyt jo yli 40 vuotta pitkäjänteistä työtä langattomien teknologioiden parissa ja kehittänyt sekä valmistanut mm. IoT-mittalaitteita ja -mittausratkaisuja sekä pilvipalveluita eri toimialojen tarpeisiin. Digitaalisten ratkaisujen sekä niitä täydentävien tuotteiden avulla he auttavat asiakkaitaan kehittämään liiketoimintaansa älykkääksi ja vastuulliseksi.
Verkkosivu-uudistuksen taustalla kyti pitkään muhinut ajatus isommasta loikasta tuotemyynti-painotteisesta liiketoimintamallista ja viestinnästä kohti asiakaslähtöisempää tapa palvella asiakkaita; kyse oli siis isommasta muutoksesta koko yrityksessä, joka helposti konkretisoituu verkkosivustolla – verkkosivuilla kun on pakko kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi mitä yritys tarjoaa, miten ja mikä heidät erottaa muista toimialan toimijoista.
Asiakaslähtöisempää lähestymistä tuotiin esiin mm. avainkohderyhmille räätälöityjen palveluiden ja ratkaisujen luomisella sekä tarjoamalla relevantteihin sisältöihin linkitettyjä ostoprosessia tukevia ohjeita.
WordPress valikoitui verkkosivuston alustaksi mm. mutkattoman sisällön hallinnan, alustan kattavan tuen, avoimuuden ja helpon jatkokehitettävyyden johdosta. Sivuston toteutus on tehty täysin Nokevalin tarpeisiin räätälöidysti, jolloin heillä on mahdollisuus muokata osioista koostuvia pohjia ja luoda uusia sisältöjä sivustolle itsenäisesti ja nopeasti.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Sorcolor on Raumalta lähtöisin oleva maalausalan perheyritys, joka nykyisin toimii laajalti usean maakunnan kattavasti ja tarjoaa palveluita mm. ulko- ja sisämaalaukseen sekä kattojen kunnossapitoon niin kotitalouksille kuin taloyhtiöille ja urakoitsijoillekin. Sorcolor työllistää yli 200 osaajaa ja on kasvanut vauhdilla Suomen johtavaksi maalausliikkeeksi.
Digitaaliseen markkinointiin panostava Sorcolor koki tarpeen uudistaa verkkosivustoaan, jotta se palvelisi entistä paremmin markkinoinnin ja etenkin hakukoneoptimoinnin tarpeita. Vanhan alustan jatkokehittäminen ei olisi ollut kestävä ratkaisu, joten päätettiin kertaheitolla panostaa laadukkaan pohjan rakentamiseen, jolloin samalla saatiin mahdollisuus luoda uusia keinoja paikalliseen hakukoneoptimointiin.
WordPress-verkkosivusto luotiin räätälöidysti Sorcolorin kanssa yhteisen iteratiivisen suunnitteluprosessin myötä; huolehdimme monikäyttöisistä sivupohjista, asiakaspoluista ja satsasimme lisäksi helppokäyttöisen ylläpitokokemuksen luomiseen Sorcolorin henkilöstölle.
Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta erottuvia ominaisuuksia on CSV-tuonnilla automaattisesti generoitavat paikkakuntakohtaiset laskeutumissivut, joita voi massatuonnilla luoda sitä mukaa kun Sorcolorin palvelutarjoama kasvaa valtakunnallisesti. Paikallisiin Google-hakuihin kiinnittyvää (e.g. “maalausliike rauma”) paikkakuntakohtaista sisältöä lokalisoidaan ajamalla CSV:n mukana lista muuttujista, jotta generoitu teksti pysyy paikallisena ja palvelee kyseistä aluetta osuvasti.
Asiakaskokemuksiaan läpinäkyvästi jakavan Sorcolorin arvosteluja on voi nostaa palvelu-, maakunta- ja/tai paikkakuntakohtaisesti kullakin laskeutumissivulla CSV-tuonnin mukaisesti ja sijoittamalla arvosteluja automaattisesti relevantteihin yhteyksiin.
Sivuston kehitystä jatketaan mm. tuomalla uusia ominaisuuksia ja automatisointeja sivustopohjaan.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Falck Group on yli 100-vuotias kansainvälisesti toimiva yritys, jonka johtavana ajatuksena on tarjota turvallinen arki ihmisille mm. assistance-, pelastus-, koulutus- ja terveyspalvelujen kautta. Suomessa Falck on tie- ja hinauspalveluiden johtavia palveluntarjoajia, jossa se toimii yli 40 franchise-yrittäjän voimin.
Verkkosivu-uudistuksessa lähdettiin luomaan yhtenäistä mallia kaikille Falck-yrittäjille, jossa tavoitteena on keskitetysti hallinnoida verkkopalvelun kehittämistä ja ylläpitoa. Nykyisin varsin värikkääseen kirjoon eri yrittäjien verkkosivustoja haluttiin tuoda uusi ammattimaisempi ja suunnitelmallisesti johdettu alusta, joka palvelee kaikkien yrittäjien tarpeita läpi Suomen sekä luo entistä paremmat valmiudet pärjätä paikallisella tasolla orgaanisella näkyvyydellään. Lisäksi hakukoneoptimointiin haluttiin yhtenäinen prosessi, jonka avulla voidaan ottaa parhaat käytännöt kertaheitolla käyttöön kaikille ketjun yrityksille.
Uudistuksessa luotiin WordPressin multisite-rakenteeseen nojaava sivustopohja, joka sisältää mittavia räätälöintejä ja automaatioita hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Nähdäksemme ei ole enää oikeastaan edes kyse perinteisestä verkkosivustosta vaan enemmänkin sisällön jakelujärjestelmästä.
Sivustot ovat jaettu osioittain eri lähteistä tuotettuihin sisältöihin; osaa hallinnoidaan keskitetysti Falckin toimesta ja pusketaan REST-rajapinnan avulla verkostolle, osaan tuotetaan automaationa pohjasisältöjä varioiden paikallista vivahdetta, osa sisällöstä on sivustokohtaista ja paikallisesti lokalisoitua, ja osa tuodaan integraatiolla Falckin paikalliset arvostelut sisältävästä tietokannasta rajapinnan avulla. Sivustoja tulee lopulta olemaan noin 40 kpl.
Verkkopalvelun avulla voi käytännössä siis luoda lähes automatisoidusti paikkakuntakohtaisia laskeutumis- ja kampanjasivuja, sekä hallinnoida kaikilla verkoston sivustoilla näkyvää sisältöä globaalein elementein.
Esimerkkejä Falck-yrittäjäverkoston uusista sivustoista:
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Relion on paljon muutakin kuin tilitoimisto. Sähköisen taloushallinnon rutiinien lisäksi Relion auttaa yritystäsi kasvamaan ja on apuna aidosti tärkeissä asioissa kuten kasvun suunnittelussa ja omistukseen liittyvissä kysymyksissä tai rahoituksen järjestämisessä. Relion työllistää tällä hetkellä 20 talouden moniosaajaa ja kasvaa vauhdilla.
Relionin verkkosivu-uudistuksessa päätavoitteena oli luoda ammattimaisemmat raamit liiketoiminnan kasvun mahdollistamiseksi. Verkkosivujen rooli on merkittävä niin yrityksen mielikuvan luomisessa kuin orgaanisesti laadukkaan liikenteen ohjaamisessa kiinnostuneeksi ostajiksi.
Vanha Wix-pohjainen alusta alkoi käymään kankeaksi kehittää ja sen käyttö ei ollut innostavaa alustan hitauden vuoksi. Lisäksi pohja alkoi haitata tärkeää hakukoneoptimointityötä niin merkittävästi, että uusille verkkosivuille oli jo huutava tarve. Alustaksi vaihdettiin avoimen lähdekoodin WordPress, jonka päälle räätälöitiin Pixelsin toimesta kokonaan uusi, uniikki ulkoasu ja taustalle joustavat sivupohjat modulaariseen sisällönhallintaan. Ohessa myös Relionin visuaalinen ilme päivittyi modernimpaan suuntaan.
Relionilla on selkeä tavoite ravistella toimialan pölyttyneitä käytänteitä ja luoda uusia odotuksia modernimman taloushallinnon kumppanin roolista ja toimintatavoista. B2B- & palveluyritykselle poikkeuksellisesti, Relion esimerkiksi avaa läpinäkyvästi hinnoitteluaan kekseliään laskurin avulla ja samalla poistaa ostamisen esteitä. Selkeät toimintakehoitteet ja konversiopisteet seuraavat käyttäjiä läpi sivuston.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijät: Markkinointitoimisto WDS Oy (suunnittelu), Pixels (tekninen toteutus)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
iTapsa on Suomen tunnetuin puhelinhuoltoketju, jonka tavoitteena on tehdä puhelimistamme pitkäikäisiä oli sitten kyseessä puhelinten huolto, kierrätys tai käyttöopastus – sekä ihmisten että ympäristön tähden. iTapsa palvelee verkkokaupan lisäksi asiakkaitaan ympäri Suomen 20 liikkeen voimin.
Osana brändiuudistusta iTapsa halusi yhdistää erillisenä liiketoiminta-alueena alkaneen huollettujen puhelinten myyntiin pyhitetyn verkkokaupan yhteen pääsivustonsa alle, jotta verkkopalvelun käyttäjäkokemus on eheämpi ja palvelujen kehittäminen keskitetympää.
Markkinointitoimisto WDS:n ohjaaman suunnitteluprosessin jälkeen pääsimme konsultoimaan ja muovaamaan toteutusta WooCommercelle sopivaksi, jonka avulla toteutimme joukon iTapsan toimintaa ja tilausten käsittelyprosessia sujuvoittavia ominaisuuksia, jotka osittain päätyivät korvaamaan puutteellista ERP-järjestelmää.
WooCommerce-verkkokauppa on laajalti räätälöity ja sitä laajennettu eri ominaisuuksin huomattavasti normaalista. Laskimme, että frontissa pyörii tällä hetkellä noin 6 React / Redux -sovellusta. Itapsan tarpeisiin luotuja uusia toimintoja ovat mm.:
– varastotiedon ajantasainen esittäminen ja usean varaston käyttö
– yksilöityjen puhelinten myynti tuotemallien arkkityyppejä hyödyntäen
– käytetyn puhelimen ostotyökalu
– työntekijöiden käyttöliittymä ostettujen puhelinten tarkasteluun
– räätälöidyt toimitus- ja maksutavat, riippuen ostoskorin sisällöstä; ml. kaksi eri kassaa
– räätälöidyt sähköposti-ilmoitukset
– tuotedatan CSV-tuonti
Verkkopalvelua kehitetään ja optimoidaan jatkuvasti myös jatkossa. Tavoitteena on pystyä tarjoamaan mahdollisimman onnistunut asiakaskokemus verkossa sekä samalla luoda iTapsan toimintaa vauhdittavia ominaisuuksia ja toimintoja verkkokaupan taustahallintaan, jotta liiketoimintaa voidaan pyörittää entistä tehokkaammin.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Merikeskus Vellamossa avautui kesällä 2020 monivuotinen Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely, joka kertoo nykyisen Kotkan edustalla vuonna 1790 käydyn Itämeren merkittävimmän meritaistelun ja sen jälkeen rakennetun linnoituskaupungin tarinan ennennäkemättömällä tavalla.
Osallistuimme näyttelyn järjestelyihin suunnittelemalla ja toteuttamalla joukon interaktiivisia, vierailijoita osallistavia web-sovelluksia, pääasiassa JavaScript-pohjaisen Reactin avulla hyödyntämällä WordPressin joustavaa sisällönhallintaa taustalla.
Google Mapsin päälle rakennetulle interaktiiviselle hylkykartalle on piirretty tarkoin koordinaatein määritetyt sijainnit hylyille, joita on löydetty Ruotsinsalmen edustalta. Kuka Ruotsinsalmen hahmo olisit? -persoonallisuustestin myötä vierailijat pääsevät paremmin pureutumaan kiinnostaviin hahmoihin ja vaikuttajiin Ruotsinsalmen meritaistelujen ja linnoituskaupungin aikakaudelta.
Erillisellä verkkosivustolla, Vellamo-kanavalla, eletään tarinoiden taajuudella. Verkkopalvelun avulla voit uppoutua vähän syvemmälle Merikeskus Vellamon teemoihin. Sivustolta löydät silmiä ja korvia avaavat teksti- ja ääniartikkelit, videot sekä 3D-mallit. Loimme verkkopalvelun avoimeen lähdekoodiin perustuvan WordPressin avulla, johon räätälöimme helppokäyttöiset työkalut sisällön hallintaan. Projektissa kiinnitettiin lisäksi erityistä huomiota saavutettavuuteen. Jatkuvasti kehittyvä Vellamo-kanava elää ja kasvaa uusien teemojen myötä symbioosissa Merikeskus Vellamon näyttelytarjonnan mukana.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Unigraf työskentelee toimivamman tulevaisuuden puolesta – heidän ydinosaamistaan on luoda työkaluja tulevaisuuden teknologian testaamiseen. Unigrafin uusimpien testityökalujen avulla videoelektroniikan valmistajat voivat varmistaa, että tulevat DisplayPort-, USB-C- ja HDMI-liitäntöjä hyödyntävät tuotteesi toimivat standardien mukaisesti ja että ne valmistetaan moitteettomasti.
Verkkopalvelun uudistaminen tuli ajankohtaiseksi kun vanha verkkosivusto alkoi työllistämään Unigrafin markkinoinnin henkilöstöä liikaa ja sen päivittäminen oli hidasta. Kyseisen alustan jatkokehittäminen tullut enää kyseeseen, joten oli aika valita korvaava ratkaisu, joka skaalautuu paremmin yrityksen tarpeisiin ja jonka avulla saavutetaan tavoitteet liidien ja tarjouspyyntöjen generoinnissa.
Alustaksi valittiin WordPress & WooCommerce. Yhdistelmän yleisyys, helppo räätälöitävyys ja kustannustehokkaat jatkokehitysmahdollisuudet painoivat eniten vaakakupissa vertailua tehdessä. Mahdollisuus laajentaa verkkokauppaa myöhemmin suoriin ostoihin on edelleen kiinnostava vaihtoehto.
Verkkosivu-uudistuksessa luotiin räätälöity WordPress-pohjainen B2B-verkkokauppa, jossa rakennettiin useita pitkälle vietyjä räätälöintejä WooCommercen perustoimintoihin.
Näihin lukeutuu mm.
– tarjouspyyntötyökalu, joka koostaa ostoskorin valinnat tarjouspyynnöksi
– asiakastilit, rekisteröitymisen yhteydessä saat näkyviin listahinnat tuotteille
– asiakaskohtaiset yritystilit, joille on luotavissa mm. uniikkeja tuotekokoelmia sekä ladattavia materiaaleja
– jälleenmyyjien extranet, jossa on ladattavissa myyntimateriaaleja, ohjeistuksia, videoita sekä kuvia
– dynaaminen tuotearkiston suodatus ja haku (React)
Uudesta verkkosivustosta on lisäksi luotu erillinen Hong Kongissa hostattu maaversio Kiinaan, jonka avulla on varmistettu näkyvyys Manner-Kiinassa.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Braleva tarkoittaa hyvää asumista. Braleva Kiinteistöpalvelut Oy kokoaa yhteen tulevaisuuden innovatiiviset asumisen palvelut ja niiden tekijät, hyvän asumisen arkemme sankarit. Hiljattain tehdyn yritysjärjestelyn myötä kaksi yritystä yhdistyi Braleva-nimen alle; Isännöintiverkko ja Soukan Huolto yhdistyivät Braleva Kiinteistöpalvelut Oy:ksi loppuvuodesta 2019. Braleva tarjoaa palveluita taloyhtiöille mm. isännöintiin, kiinteistöhuoltoon, siivoukseen, remontointiin ja viherpalveluihin.
Brändiuudistuksen myötä yhdistettiin kolmet eri verkkosivut (isannointiverkko.fi, soukanhuolto.fi ja braleva.fi) yhdeksi WordPress-sivustoksi ja samalla haluttiin luoda monikäyttöinen alusta viestinnän, myynnin ja asiakaspalvelun moottoriksi verkkoon, jota Bralevan on helppo itsenäisesti ylläpitää.
Uudistuksessa haluttiin luoda uudistuneelle Bralevalle moderni ja raikas visuaalinen ilme sekä selkeä ja helppokäyttöinen sisältörakenne, joka on saavutettava ja vaivattomasti skaalattavissa yrityksen kasvun mukana. Lisäksi haluttiin luoda sivusto, joka erottuu selkeästi kilpailijoiden sivustoista. Ulkoasun luomisesta vastasi Reasonin Sami Nikkinen.
WordPressin valintaa sopivaksi järjestelmäksi puolsivat kokemukset aiemmista verkkosivustoista, hyvät työkalut sisällön hallintaan ja sen edut räätälöitävyydessä sekä jatkokehittämisen helppoudessa. Sivusto tehtiin myös osittain englanniksi, koska Bralevan asiakkaina on paljon eri kansallisuuksia.
Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta varmistettiin erillisen SEO-kumppanin toimesta, että etenkin uudelleenohjaukset usealta sivustolta yhteen hoidettiin oikeaoppisesti, ja jatkuvana kehityksenä ideoidaan parannusehdotuksia ja optimoidaan sivustoa pala kerrallaan. Sivustoa kehitetään jatkuvasti lisäksi asiakaspalautteen perusteella.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Integrata on henkilöstöhallinnon hiekkalaatikolla uraa uurtava ja ihmisiinsä täysillä panostava asiantuntijayritys. Integratalaiset karsivat kuraa tuottamalla humaania HR-alan prosessimuotoilua kokonaispalveluna pistämällä parastaan HR:ään, palkkahallintoon ja johtamiseen. Tosissaan, mutta ei vakavissaan.
Integratan ydinosaamista on tuottaa HR-kokonaispalvelua: Palvelupakissa on HR, palkkahallinto, työajanhallinta, matka- ja kuluhallinta, palveleva johtaminen, ohjelmistorobotiikka, HR-raportointi ja -analytiikka sekä kaikkiin edellä mainittuihin liittyvä konsultointi. Helpompaan HR:ään tarjolla järkiperäiset järjestelmätkin manuaalityötä karsivine ratkaisuineen.
Pitkään taustalla muhinut ajatus asiantuntijapalveluiden verkkokaupasta lähti ryminällä käyntiin kesällä 2020. Tavoitteena oli luoda MVP-ajatuksella helposti lähestyttävä verkkokauppa tarjoamaan ratkaisuja parempaan palkkahallintoon ja harmittomaan HR-huomiseen. Kaupasta voit ostaa vaikkapa Verokorttirobotin, HR-huojennusta tai palkkayhteysihmisen.
Verkkokauppa pystytettiin WooCommercen päälle, joka on näppärä avoimen lähdekoodin ratkaisu ja mahdollistaa kaupan helpon skaalaamisen ja jatkokehittämisen. Kauppa saadaan siten myös vaivattomammin keskustelemaan Integratan pääsivuston kanssa, mikäli tarpeen. Markkinoinnin automaatiosta ja mm. tapaamisaikojen varauksista vastaa integraatio HubSpotiin.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Kellokonttori on arvokellojen myyntiin, ostoon ja vaihtoon erikoistunut kellokauppa, jonka valikoimasta löydät ainutlaatuisen upeita käytettyjä arvokelloja. Tyypillisesti löydät Kellokonttorin verkkokaupasta merkkejä kuten Rolex, Audemars Piguet, Vacheron Constantin, Richard Mille, Patek Philippe, Panerai, Breguet, Omega, Hublot, Breitling, sekä myös monia muita.
Kellokonttorin vanha Shopify-pohjainen verkkokauppa-alusta alkoi käymään haastavaksi ylläpitää, jolloin oli aika etsiä helpommin itse räätälöitävä ratkaisu, jonka rajat eivät tule heti vastaan. Alustaksi valikoitui WooCommerce mm. sen muokattavuuden, kustannustehokkuuden sekä laajan kehittäjäyhteisön tuen vuoksi.
Rakensimme Kellokonttorin WooCommerce-verkkokaupalle uniikin visuaalisen ilmeen, jossa upeille kuville annettiin mahdollisimman iso rooli. Käytettävyys etenkin mobiililaitteilla korostui sekä suunnittelussa että teknisissä ratkaisuissa.
Verkkokaupan kautta ei liiku maksut suoraan, sillä tuotteet ovat helposti melko arvokkaita ja ostopäätös tehdään usein vasta kun kello on omassa ranteessa. Asiakaspolun matkalle päädyttiin luomaan joukko uusia liiketoimintaa vauhdittavia toimintoja kuten hakuvahti, joka ilmoittaa tilaajalle sähköpostitse kun sopiva kello ilmestyy kauppaan. Lisäksi ostajille luotiin helppo tapa tarjota omaa kelloaan vaihdossa täyttämällä kellosta tiedot sekä kuvat kyselyn oheen.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 130 000 opiskelijaa Suomessa. SYL:n jäseniä ovat Suomen kaikkien yliopistojen ylioppilaskunnat ja heidän edunvalvontatyönsä ytimessä on taata opiskelijoille paremmat oltavat ja huolehtia tasa-arvoisista mahdollisuuksista kouluttautua, oppia ja kehittää itseään.
SYL:llä alkoi tulla seinä vastaan vanhan verkkosivuston kanssa; sen päivittäminen ja jatkokehittäminen alkoi olla raskasta ja visuaalinen ilme kaipasi tuuletusta. Uuden verkkosivun kehittämisen myötä haluttiin tarjota parempi käyttäjäkokemus mobiilissa sekä tärkeänä tavoitteena oli lisäksi luoda kaikille saavutettava verkkopalvelu.
Alustaksi valikoitui ennalta tuttu ja hyväksi todettu WordPress, jotta sisällön hallinta pysyy joustavana ja sivustoa on helppo ylläpitää itsenäisesti. Verkkosivuille rakennettiin hyvät työkalut viestinnälliseen työskentelyyn mm. erilaisten blogien, tiedotteiden ja lausuntojen laatimista ajatellen. Lisäksi apurahojen ilmoittamiseen ja hakemiseen haluttiin vanhojen verkkosivujen lailla helppokäyttöinen ja selkeä ratkaisu.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Tietoa Finland on suomalainen tietomallintamisen ja visualisoinnin palveluyritys, joka tuottaa myös luotettavat lähtötiedot tietomallipohjaisiin rakennushankkeisiin. Konkreettisesti Tietoa tekee mm. ilmakuvausta, visualisointeja, tietomallinnusta, 3D-mallinnusta ja BIM konsultointia. Heidän palvelunsa on suunnattu parantamaan kiinteistökehityksen, suunnittelun ja rakentamisen sujuvuutta sekä tuottavuutta.
Arkkitehtuurikilpailuja on kautta aikain käsitelty paperilla ja pienoismallien avulla. Nykyään kilpailuissa pyydetään palauttamaan sähköinen aineisto, jolloin itse arviointikin on mahdollista siirtää digitaaliseksi – tähän tarpeeseen Tietoa halusi vastata luomalla Tuomarointikoneen™.
Se on pilvipohjainen web-sovellus, jonka avulla arkkitehtuurikilpailun arvostelu voidaan hoitaa täysin digitaalisesti; tuomarit voivat helppokäyttöisen käyttöliittymän avulla järjestää, suodattaa, arvioida ja kommentoida töitä omaan tahtiinsa, missä ja milloin vain.
Tuomarointityökalu voidaan kytkeä Weup-ilmakarttaan™, joka mahdollistaa arkkitehtuurikilpailuihin osallistuville yrityksille 3D-mallipohjaisen työskentelyn ja kilpailujen tuomareille arvioinnin, jossa 3D-mallit nähdään ilmapanoraamakuvissa, still-kuvissa ja kaupunkimassamallin osana täysin uudella tavalla.
Tässä projektissa olimme vastuussa sovelluksen käyttöliittymän käyttäjäkokemus- (UX) ja käyttöliittymäsuunnittelusta (UI) sekä sovelluksen kehityksestä (React).
Tekniseltä ruokalistalta löytyy seuraavaa:
– React, React Router ja Redux frontissa
– Google Firebasessa hostaus ja tietokanta
Mikäli haluat tutustua Tuomarointikoneeseen™ tarkemmin, pyydä demo-esittelyä Tietoalta tai katso lisää käyttöliittymäesimerkkejä Pixelsin verkkosivuilta.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Arter on kotimainen ratkaisutalo, jonka juuret ovat laadunhallinnassa. He tarjoavat ohjelmistoja, asiantuntijapalveluita sekä koulutuspalveluita liiketoiminnan kehittämiseen. Arterin ydinosaamista on laadunhallinta, kokonaisarkkitehtuuri, prosessien kehittäminen ja tiedolla johtaminen. Palveluiden keskiössä ovat mm. kokonaisarkkitehtuurin työkaluksi luotu ARC-ohjelmisto, toimintajärjestelmän dokumentointityökalu IMS-ohjelmisto sekä QF-koulutus.
Arterin verkkosivu-uudistusta edelsi kevyt brändin kirkastus, jossa visuaalisen ilmeen päivittämisen lisäksi haettiin myös uutta kulmaa viestintään ja markkinointiin. Edellinen verkkosivu oli omin voimin kasattu ja ajan saatossa siitä oli tullut sisältömäärältään todella kattava, mutta samalla myös hankala käyttää. Verkkosivujen päivittäminen oli myös paikoin kömpelöä, joten markkinoinnin joustavaan tekemiseen haluttiin paremmat työkalut. Jo ennalta tuttu WordPress soveltui uudelle sivustolle hienosti.
WordPress-verkkosivuille on luotu mittava määrä erilaisia sivupohjia, sisältötyyppejä sekä tapoja hakea, suodattaa ja etsiä sopivat sisällöt kullekin kohderyhmälle. Arterin verkkosivujen yksi pääkohdista on erilaisten tapahtumien, koulutusten ja webinaarien esittely, johon sovelletaan Eventilla -tapahtumamarkkinointijärjestelmää. Rakensimme räätälöidyn integraation, jonka myötä Arter voi hallita kaikkia tapahtumia Eventillasta ja vastaavasti sivuston kävijä voi hoitaa koko ilmoittautumisprosessinsa Arterin verkkosivuilla.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Autoklinikka on vahinkokorjaamo, jossa auton korjaaminen sujuu niin helposti kuin se ylipäänsä voi sujua. Pohjoismaiseen Werksta Groupiin kuuluva Autoklinikka kattaa jo yli 30 korjaamon voimin suomalaisten autoilijoiden pelti-, kolari- ja tuulilasivaurioiden korjaustarpeet.
Olemme tehneet Autoklinikan ja Werkstan kanssa yhteistyötä verkkosivuston uudistuksen ja kehityksen saralla jo aiemmin. Vuonna 2019 heräsi ajatus mahdollistaa Autoklinikan ydinpalvelun, vauriotarkastuksen, tarjoaminen asiakkaille sovelluksen avulla tehtäväksi vaikkapa kotisohvalta käsin.
Toteutustavaksi valikoitui responsiivinen JavaScript-pohjainen (React) web-sovellus, sillä sen käyttö tapahtuu käytännössä aina verkon välityksellä ja asiakkaan tarve saattaa olla tehdä vahinkotarkastus vain kerran elämässään, jolloin sovelluksen asiakkaan pakottaminen lataamaan mobiilisovellus ei tuntunut järkevältä idealta. Web-sovelluksen etuna on mm. myös maltilliset kehityskustannukset ja helppo ylläpito, laiteriippumattomuus sekä nopea kehitystahti jatkokehitykselle.
Sovellus lähettää tiedot rajapintaintegraation avulla Autoklinikan ERP-järjestelmään. Lomakkeella käytetään samaa rekisterinumerokyselyä Trafin tietokannasta kuin verkkosivuillakin.
Web-sovellus on upotettu saumattomaksi osaksi autoklinikka.fi WordPress-verkkosivustoa ja toimii moitteettomasti sekä mobiili- että työpöytälaitteilla.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tekniikan alan verkostoyliopisto FITech perustettiin vuonna 2017. Perustajajäseniä ovat Suomen seitsemän tekniikan alalla toimivaa yliopistoa, Teknologiateollisuus ry sekä Tekniikan Akateemiset ry (TEK). FITech perustettiin lisäämään yhteistyötä tekniikan alalla, tavoitteenaan ohjata tekniikan alan osaajia Suomen kasvualoille ja vastata tekniikan alalla nouseviin osaajatarpeisiin.
Lyhyesti, FITech tarjoaa maksuttomia yliopistokursseja tutkinto-opiskelijoille sekä aikuisopiskelijoille kaikista tekniikan alan yliopistoista Suomessa yhden alustan kautta.
FITechin verkkosivu-uudistukseen ryhdyttiin, sillä opintotarjonta oli laajentunut huomattavasti ja sen esittäminen vanhoilla verkkosivuilla alkoi olla haastavaa. Sivuston rakenteeseen kaivattiin muutoksia eivätkä verkkosivujen käyttäjät konvertoituneet opintoihin hakijoiksi tarpeeksi tehokkaasti. Yhdessä FITechin asiantuntijoiden kanssa aloimme suunnitella käyttäjäpersoonia ja -polkuja sekä intuitiivisia tapoja ryhmitellä ja esitellä opinnot, jotta sopivien kurssien löytäminen olisi käyttäjälle mahdollisimman helppoa.
Sivuston alustana toimii WordPress, joka mahdollistaa räätälöidyt joustavat sivupohjat ja muokattavat rakenteet, joita FITechin markkinointi- ja viestintätiimi käyttää päivittäin. Sivuston ytimessä on JavaScript-pohjainen (React) haku- ja suodatustoiminto, joka palvelee tekniikan alan tietouttaan ja osaamistaan kehittäviä opiskelijoita valtakunnallisesti.
Verkkosivuja testataan, niistä kerätään palautetta ja iteratiivisesti kehitetään jatkuvasti, jotta FITech pystyy palvelemaan opiskelijoita paremmin, vuoden jokaisena päivänä.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Talented kehittää työelämää ensisijaisesti devaajien näkökulmasta, tekijän etu edellä, ja pyrkii ravistelemaan yleistä tapaa rekrytoida ohjelmistoalan ammattilaisia Suomessa ja maailmalla. Talentedin yhteisöön kuuluu jo yli 1800 ohjelmistoalan ammattilaista, jotka saavat yritykseltä tukea uusien haasteiden etsimiseen, urapolun pohtimiseen, projektien löytämiseen ja muihin työelämän kiemuroihin. Yritys avasi ensimmäisen ulkomaan toimipisteensä Norjaan marraskuussa 2019.
Verkkosivu-uudistuksen taustalla oli brändin päivitys ja liiketoiminnan muutokset. Vanha sivusto oli omin voimin nopeasti kokoon kasattu versio, joka toimi kiitettävästi mutta oli hieman jäänyt ajassa jälkeen. Uuden sivuston tavoitteina oli mm. viestiä paremmin Talentedin nykyistä strategiaa ja kasvanutta palveluvalikoimaa sekä tavallaan myös palata juurille ja huokua brändi-identiteettiä, joka puhuttelee nimenomaan devaajia, sillä heille koko toiminta on alunperin suunnattukin.
Sivuston julkaisujärjestelmäksi valikoitu WordPress, sillä sisällön pitää olla helposti ja nopeasti päivitettävissä ja muokattavissa Talentedin markkinoinnin toimesta (toisin kun edellisessä staattisessa saitissa). Jatkokehityksen sujuvuus ja muutoksiin sopeutuminen korostuivat myös jo alkumetreillä sillä tiedossa oli mahdollisesti uusien liiketoiminta-alueiden käynnistämistä lähitulevaisuudessa.
Verkkosivujen konseptoinnista vastasi Talentedin oma suunnittelija ja yhdessä Pixelsin UX & UI -suunnittelun myötä saatiin valmis ulkoasu kasaan ketterästi. Toteutus perustuu Pixelsin aloitusteemaan. Sivusto on pystytetty multisite-asennuksena, jonka myötä siitä on luotavissa omat versiot eri markkinoille.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Zure suunnittelee ja rakentaa vaativia ja globaalisti skaalautuvia järjestelmiä Microsoft Azure-pilvialustalle sekä tarjoaa jatkuvia palveluita ja ylläpitoa rakentamilleen palveluille. Zure on koodareiden perustama talo, jossa kehittäjien on hyvä olla. Tarjolla on mm. haastavat projektit, läpinäkyvä ja matala organisaatio, valta ja vastuu omasta sekä firman tekemisestä ja laatuhakuiset kollegat.
Verkkosivu-uudistus tuli Zurelle ajankohtaiseksi kun vanha staattinen sivugeneraattori ei enää vastannut markkinoinnin tarpeita joustavan sisällön hallinnan osalta. Sisällön hierarkiaan, hakukoneoptimointiin ja informaation esittämiseen myös kaivattiin uutta kulmaa. Samalla sivuston kehitys ja ylläpito haluttiin ulkoistaa osaavalle tiimille ja vapauttaa omia resursseja asiakastyöhön.
Alustaksi Zure valitsi WordPressin muun muassa sen helpon muokattavuuden ja jatkokehityksen vuoksi. Heillä oli myös sisäisesti osaamista ja kokemusta WP:n käytöstä, joka helpottaa kun pienkehitystä ja nopeita muutoksia halutaan tehdä talon sisällä itse. Tärkeimpänä motivaattorina oli kuitenkin antaa markkinoinnin tekemiseen hyvät, joustavat työkalut.
Pohjana toimii Pixelsin Starter Theme (Timber/Twig) ja sivuston sivupohjat on toteutettu pitkälti modulaarisina ACF-osioina ja/tai kenttien tukemana, joilla mahdollistetaan moninaiset käyttötarkoitukset eri pohjille.
Sivustoa kehitetään jatkuvasti ja sinne lisätään uutta sisältöä ja toiminnallisuuksia tasaiseen tahtiin. Zure elää niin kuin opettaa, joten tiiviisti yhteistyössä ideointi, palautteen ja datan kerääminen sekä ketterästi muutosten ajaminen eteenpäin on osa myös heidän oman verkkosivustonsa arkea samoin kuin asiakasprojekteja.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Valofirma on yhdessä Kamerafirman kanssa toimiva yksi Suomen johtavia elokuvakalustovuokraamoja, joka on rakennettu alan rautaisten ammattilaisten johdolla. Valofirman tuotteita ja palveluita on hyödynnetty mainoksissa, tv-ohjelmissa ja elokuvissa niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Autoimme Valofirmaa uudistamaan verkkopalvelunsa, jonka alustaksi valittiin WordPress & WooCommerce. Sivuston tavoittena on tarjota helppo tapa hankkia kaikki tarvittava yhden katon alta videotuotannon pyörittämiseen valojen, kameroiden, henkilöstön ja muiden tarvikkeiden osalta.
Valofirman verkkopalvelu-uudistuksessa isoa roolia näytteli verkkokaupan rakentaminen uudelleen ja sen integroiminen ERP-järjestelmään, josta räätälöidyn lisäosan avulla hallinnoidaan vuokrauksia, tuote- ja asiakastietoja.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma järjestö, arkielämän helpottaja ja poliittisesti sitoutumaton edunvalvontajärjestö, johon kuuluu noin 50 000 jäsentä. Edunvalvonnan lisäksi liitto tarjoaa valtakunnallisia ja paikallisia jäsenetuja, järjestää innostavia tapahtumia ja koulutuksia sekä kustantaa lukiolaisten omaa aikakauslehteä Improbaturia.
Autoimme Lukiolaisten Liittoa ottamaan käyttäjälähtöisen kulman uuden verkkopalvelun suunnitteluun, kun sen edellinen verkkosivusto alkoi jäädä hankalaksi ylläpitää ja sisältöjen rakenne oli muuttunut ajan saatossa sekavaksi. Projektiin osallistui Lukiolaisilta usean eri kohderyhmän edustajia ja sitä lähestyttiin monen eri sidosryhmän tarpeiden näkökulmasta; ongelmat ja kysymykset vaihtelevat suuresti, kun pohditaan esimerkiksi lukioon hakevan nuoren tarpeita ja jo pari vuotta opiskelleen ajatuksia yhteisöllisyydestä.
Verkkosivujen alustaksi valittiin WordPress, sillä verkkosivujen ylläpidon ja jatkokehittämisen tuli olla helppoa ja kustannustehokasta. Pixelsin aloitusteemaan perustuva sivusto luotiin kokonaan alusta asti uudestaan ja siellä haluttiin tuoda esiin Lukiolaisten pirteää ja persoonallista brändiä, helpottaa relevantin sisällön löytämistä ja antaa paremmat eväät sivuston joustavaan käyttöön.
Hyödyllisiä työkaluja käyttäjille sisällön suodattamiseksi ovat mm. liikuteltavista osioista koostuvat sivupohjat, helposti selattava Lukiolaisopas ja paikallisen toiminnan piirihaku.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Ramirent on johtava rakennuskonevuokraamo, joka palvelee rakennusalaa, asennusliikkeitä, teollisuuslaitoksia, telakoita, kunnan ja valtion viranomaisia sekä yksityisiä kotitalouksia maanlaajuisesti. Heidän laajaan palveluvalikoimaan sisältyy vuokrauksen lisäksi kaikkea suunnittelusta, logistiikkaan, koulutukseen ja tarvikkeisiin.
Brändin visuaalisen ilmeen päivittyessä, Ramirent ymmärsi mahdollisuuden ottaa käsittelyyn myös ohjelmistotuotteensa; rakennustyömaiden kulunvalvontaan, kalustohallintaan sekä budjetoitiin kehitetty RamiSmart ja koulutuksiin luotu RamiPro.
Verkkopalveluja haluttiin uudistaa käyttäjäystävällisemmäksi, intuitiiviseksi sekä pitää huoli, että asiakaskokemus vastaa muita Ramirentin palveluita. Vuosien mittaan toiminnallisuus kerrallaan kasvaneet ohjelmistot alkoivat olla uudistamisen tarpeessa myös rakenteen osalta.
Aloitimme web-sovellusten uudistamisen käyttäjälähtöisin metodein; loimme käyttäjäpersoonat ja -polut vastaamaan eri käyttäjäroolien tarpeita sekä tutkimme eri käyttötarkoituksia mitä rakennustyömaalla sovellukselle löytyy. Yhdessä Ramirentin projektitiimin kanssa suunnittelimme ja prototypoimme kokonaan uuden käyttöliittymän (UI) sovelluksille.
Teknisellä puolella sovelluksia oltiin siirtämässä uudelle ohjelmistokehykselle, jolloin meidän vastuullemme jäi käyttöliittymien tekninen toteutus käyttäen Angular 6:sta. Kehitystä tehtiin sprinteissä ja iteratiivisesti, ketteriin menetelmiin nojaten. Toimitimme valmiit komponentit sovelluksien taustajärjestelmästä vastaavalle kumppanille, Enkoralle.
[Huom. Palvelun käyttö edellyttää tunnuksia. Pixelsin oman sivuston refesivulla on kuvakaappauksia käyttöliittymistä.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy eli HS-Vesi on Hämeenlinnan, Hattulan ja Akaan omistama vesihuoltoyhtiö. Yhtiö huolehtii toiminta-alueellaan hyvänlaatuisen veden hankinnasta ja jakelusta sekä jätevesien tehokkaasta poisjohtamisesta ja puhdistamisesta.
Yhteistyömme alkoi vuoden 2018 lopulla kun HS-Vesi oli tunnistanut tarpeen verkkosivustonsa päivittämiselle. Vanha alusta oli kömpelö, rakenne oli ajan saatossa sisällön kasvaessa muuttunut sekavaksi eikä sivusto sopeutunut responsiivisesti eri päätelaitteille. Uudeksi alustaksi valikoitui WordPress avoimen lähdekoodin, helpon sisällön hallinnan ja vaivattoman muokattavuuden vuoksi.
Suunnittelimme yhdessä HS-Veden kanssa käyttäjälähtöisiä metodeja hyödyntäen eri käyttäjäryhmille sopivat käyttäjäpolut sekä hahmottelimme uudelleen sivustorakenteen vastaamaan todettuja tarpeita. Samalla yhtenäistimme verkkosivujen ulkoasun vastaamaan muuta HS-Veden visuaalista viestintää.
Toteutimme räätälöidyn WordPress-verkkosivuston omaan aloitusteemaamme pohjautuen (Timber/Twig) ja loimme sivuista mahdollisimman monikäyttöiset ja joustavat hyödyntämällä muokattavia, osioista koostuvia sivupohjia. Sivustoon on yhdistetty ulkoinen tiedotusjärjestelmä, jonka avulla HS-Vesi saa helposti ja nopeasti tuotua sivustolle erilaisia häiriötiedotteita sekä häiriökartan mahdollisista vedenjakelun häiriötilanteista.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Autoklinikka on vahinkokorjaamo, jossa auton korjaaminen sujuu niin helposti kuin se ylipäänsä voi sujua. Pohjoismaiseen Werksta Groupiin kuuluva Autoklinikka kattaa jo yli 30 korjaamon voimin suomalaisten autoilijoiden pelti-, kolari- ja tuulilasivaurioiden korjaustarpeet.
Autoklinikka koosti joukon asiantuntijoita ympärilleen, kun he lähtivät uudistamaan sekä brändiään että verkkopalveluitaan syksyllä 2018. Mukaan valikoitui IT-konsultti, mainostoimisto NORD DDB, hakukoneoptimoinnin ammattilainen Qurulta sekä teknisestä toteutuksesta vastaava Pixels.
Meidän roolimme oli konsultoida verkkopalvelun suunnittelua käyttäjäkokemuksen sekä teknisen asiantuntijan näkökulmasta sekä vastata koko sivuston kehittämisestä. Alustaksi oli valittu WordPress, pitkälti sen joustavuuden ja monikäyttöisyyden vuoksi. Tiedossa oli, että sivustoa tullaan optimoimaan ja kehittämään jatkuvasti, joten vaivaton jatkokehitys oli avainasemassa.
Sivustolla hyödynnetään monia automatisoituja ja globaalisti muuttuvia elementtejä sekä monikäyttöisiä osioista koostuvia sivupohjia, joiden avulla Autoklinikan markkinointitiimi voi itsenäisesti muuttaa ja luoda uusia sivuja. Sivustosta on luotu 4 eri versiota, kukin vastaamaan oman markkinansa tarpeisiin (kts. werksta.se, werksta.no, werksta.com).
Teknisesti edistyneitä toiminnallisuuksia ovat mm. lomakkeiden integraatio toiminnanohjausjärjestelmään sekä autojen rekisteritietojen haku rajapintaa käyttäen Trafin tietokannoista.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Tekijä: Pixels
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Etelä-Pohjanmaalaisen Mirror Linen lähes 25-vuotiaalle liukuovien ja säilytysratkaisujen liiketoiminnalle verkkokauppa ja muut digitaaliset kosketuspinnat ovat vuosi vuodelta entistä merkittävämpiä kun yrityksen toiminta kasvaa, kansainvälistyy ja tehostuu. Modernisoimme Mirror Linen verkkosivut sekä toimme irrallisena pääsivustosta toimineen verkkokaupan (ent. MyCashFlow) osaksi yhtenäistä verkkopalvelua.
WordPress-sivusto rakentuu helposti hallittavista osioista joiden avulla sivusto on vaivattomammin ylläpidettävä ja pysyy joustavampana markkinoinnin vaihtuviin tarpeisiin.
WooCommerce-verkkokaupassa on kustomoitavissa mm. eri käyttäjäryhmille omat hinnoittelut, muokattavissa olevat sähköposti-ilmoitukset, alennusmyynnit sekä räätälöity tilausten käsittelyprosessi.
Sivustolle (toistaiseksi vain ruotsissa, mirrorline.se) on luotu integraatio 3D-mallinnusohjelmistoon, jossa käyttäjä pääsee suunnittelemaan unelmiensa kaapiston ja tilaamaan sen suoraan verkkokaupasta mittatilauksena.
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Pixelsin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.