Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

WordPress-liikevaihto: 1–2 miljoonaa euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: Ei merkittävää kokemusta verkkokaupoista
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: Morgan Digital, Poutapilvi, MEOM, Redland, Into-Digital, Avidly
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Kärrykartano (3 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Aucor haukkaa Mediatavastin (2015), Aucor - isoksi kasvanut boutique-digitoimisto (2014), Suomen nopein digitoimisto on Aucor (2018), Aucor vapautti starttipakettinsa WordPress-kehitykseen (2018), Digimarkkinointijätti Generaxion nielaisi Aucorin (2021)
Generaxion syntyi, kun joukko pohjoismaisia ja nopeasti kasvaneita digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayrityksiä yhdistyi 2020.
Toteutamme verkkosivut, verkkokaupat ja CRM- järjestelmät yhtenäiseksi kokonaisuudeksi tai yksittäin. Olemme julkaisseet satoja verkkopalveluita erilaisilla teknologioilla.
Ota yhteyttä: servicedesk@generaxion.fi / 029 1700 240 / www.generaxion.com/fi
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kiinteistö Oy Kärrykartano on Kurikan kaupungin omistama yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon kiinteistöosakeyhtiö. Yhtiön verkkopalvelu uudistettiin vuonna 2021 viimeisimpien kuntaliitosten jälkeen, vastaamaan käyttäjäystävällisesti kuntalaisten vuokra-asumisen tarpeisiin. Verkkopalvelusta löytyvät yhtiön vuokraamat noin 600 asuntoa.
WordPressilla toteutetun verkkopalvelun suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota hakutoimintoon sekä mobiilikäytettävyyteen. Uusi sivusto tarjoaa Kärrykartanon asiakkaille mahdollisuuden selata vapaita ja vapautumassa olevia asuntoja, sekä lähettää asuntohakemuksia, Palvelusta löytyy asuntoa hakevien lisäksi kattavasti tietoa myös nykyisille asukkaille.
“Sivusto näyttää hienolta ja toimii aivan loistavasti mobiilissa –kokonaisuus on todella ammattimaisen näköinen. Myös sivuston hallinta on paljon selkeämpi ja käyttäjäystävällisempi kuin edellinen. Käyttäjät löysivät myös nopeasti sivuston toiminnallisuudet: saamme hakemuksia ja muutosilmoituksia sitä kautta. Olen supertyytyväinen!”
Tiina Kankaanpää, toimitusjohtaja, Kärrykartano Oy
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Logitri on kasvuhakuinen logistiikkapalveluja tarjoava yritys, joka on erikoistunut elintarvikealaan, urheilukauppaan, elektroniikkateollisuuteen ja verkkokauppaan sekä pakkausmateriaaleihin.
Yritys kaipasi uudistusta yrityskuvaansa voimakkaasti kilpaillussa, vahvojen brändien hallitsemassa markkinassa. Generaxion toteutti yritykselle kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen, joka perustui laadittuun digitaaliseen markkinatutkimuksen ja Logitrin tunnistettuihin kilpailuetuihin.
Uuden brändi-identiteetin mukaisen Logitri.fi -verkkopalvelun sisältö, käyttökokemus, ja palvelupolut suunniteltiin vastaamaan kohderyhmien tutkimuksella todennettuja odotuksia, ja kasvattamaan yrityksen markkinaosuutta digitaalisessa ympäristössä.
Generaxionin kokonaisuudessaan toteuttama verkkopalvelu mahdollistaa tuloksellisen digitaalisen asiakashankinnan ja auttaa yrityskuvan pitkäjänteisessä rakentamisessa. Sivuston sisältöstrategia vastaa muun muuassa toimialalla tyypillisten kilpailutusten keskeisiin osa-alueisiin.
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Team Sportia 10 on vuonna 1984 perustettu tamperelainen jääurheiluliike, joka tunnetaan laadukkaasta ja ammattitaitoisesta palvelustaan, sekä laajasta yhteistyöstä jääurheiluseurojen kanssa.
Yrityksen verkkosivusto uudistettiin aiemmasta, suljetun lähdekoodin vanhentuneesta ratkaisusta käyttäjäystävälliseksi ja mobiiliresponsiiviseksi WordPress-sivustoksi, josta verkkokauppaosuutta on tukemassa WooCommerce-lisäosa. Verkkokauppa sisältää 1500+ tuotetta, ja yhdestä tuotteesta voi olla valittavien ominaisuuksien vuoksi kymmeniä eri variaatioita.
Generaxion vastasi kokonaisuudessaan sivuston toteutuksesta, eli muun muassa sivuston visuaalinen ilme, tietorakenne sekä käyttäjäystävälliset palvelupolut ovat Generaxionin asiantuntijoiden käsialaa.
Verkkosivuprojektiin sisältyi myös kaksisuuntainen integraatio asiakkaan kassajärjestelmään. Integraatiossa tuotiin muun muassa tuotetiedot ja -saldot sekä tuotteisiin liittyvät kampanjat ja näiden tietojen päivitys lähes reaaliaikaisesti molempiin suuntiin. Myös WooCommercen suunnasta vietiin tietoja (tilaukset, muuttuneet saldot) takaisin kassajärjestelmään. Integraation toteutukseen aiheutui haasteita kassajärjestelmän ja WooCommercen tuotetietojen eroista, ja näistä johtuen muun muassa tuotevariaatiot piti yhdistellä useammasta kassajärjestelmän erillistuotteesta.
Kehitystyö integraatioiden ympärillä on jatkunut julkaisun jälkeen, ja lisäksi jatkuvaan kehitystyöhön asiakkaan kanssa kuuluu löydettävyyden kehittäminen, muun muassa sisällöntuotannon ja optimoinnin keinoin.
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Messupuu on perinteikäs, jo vuonna 1947 perustettu yritys, joka tarjoaa rakentajille ja remontoijille puutavaraa sekä asiantuntija-apua Pirkanmaalla. Yritys kaipasi uudistusta brändi-identiteettiinsä, sekä sitä ilmentävään digitaaliseen palveluympäristöön korvaamaan aiempaa, merkittävien puutteiden rasittamaa vanhentunutta verkkosivustoa.
Generaxionin asiantuntijat suunnittelivat Messupuulle uuden yritysilmeen, joka lanseerattiin loppuvuonna 2021 julkaistun verkkopalvelun yhteydessä. Verkkopalvelun visuaalisuus, tietorakenne, palvelupolut sekä teknologiavalinnat ovat kokonaisuudessaan Generaxionin suunnittelun ja toteutuksen tulosta.
Sivuston keskeisiä tavoitteita ovat käyttäjäystävällisyys, ostopolkujen selkeys sekä erinomainen löydettävyys. Sivuston kuvamateriaali ja käyttökokemusta rikastava tekstisisältö on toteutettu tukemaan näitä tavoitteita, ja niiden myötä liiketoiminnallista kasvua.
Sivustouudistuksen yhteydessä Messupuulle toteutettiin myös WooCommerce-verkkokauppa-alusta, joka käsittää on noin 750 tuotenimikettä. WooCommerce mahdollistaa tuotteiden lisäämisen tiettyihin tuoteosastoihin ja näitä voidaan määrittää hierarkiseen järjestykseen. Tämän toiminnallisuuden pohjalta verkkopalvelun tuotelistausten tueksi on toteutettu tuoteosastojen valikko, jotta käyttäjän olisi helpompaa ja selkeämpää löytää juuri itselleen sopivia tuotteita.
Verkkopalveluun on toteutettu ennakoiva hakutyökalu, jolla tuotteiden löytäminen laajasta katalogista on käyttäjälle sujuvampaa ja helpompaa.
Uudistetussa palvelussa asiakasta ohjataan käyttäjäystävällisesti esimerkiksi tarjouspyyntöjen jättämiseen, sekä tuodaan lisäarvoa tuottavat palvelut kuten drive-in noutopalvelu selkeästi esiin.
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Zeroni Oy on työturvallisuuden valvontaan ja turvallisuuskulttuurin kehittämiseen keskittyvä yritys, jonka ohjelmistoratkaisut digitalisoivat arkea rakennusalalla, investointihankkeissa ja teollisuudessa.
Generaxion toteutti Zeronille kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen tukemaan yrityksen tavoitetta kasvaa maan johtavaksi työturvallisuuspalvelujen tarjoajaksi. Osana brändiuudistusta muuttui myös yrityksen nimi, ja uusi brändi jalkautettiin uudessa verkkopalvelussa, joka suunniteltiin tukemaan saumattomasti liiketoimintastrategiaa.
Aiempi sivusto oli toteutettu WordPressillä, joten oli luontevaa toteuttaa myös uusi sivusto samalla teknologialla. Sivuston keskeisenä tavoitteena on kasvattaa palvelun tunnettavuutta sekä lisätä yhteydenottojen ja liidien määrää. Tämän saavuttamiseksi käyttöliittymän ja sisältörakenteen suunnittelussa keskityttiin ennen kaikkea kohderyhmäkohtaisiin sisältöihin ja myyntipolkuihin.
Zeronin palvelujen keskeisiä kohderyhmiä ovat teollisuusalan yritykset, kaupungit, rakennusliikkeet ja insinööritoimistot. Sivuston sisältö koostuu palvelun ominaisuuksien esittelystä, kohderyhmien mukaisista sisältösivuista, UKK-osiosta, blogista ja asiakastarinoista.
Teknisen toteutuksen pääpaino oli räätälöityjen Gutenberg-lohkojen toteutuksessa, joita hyödynnetään kuvaamaan palvelun ominaisuuksia ja helppokäyttöisyyttä sekä tukemaan sivuston visuaalista ilmettä.
“Generaxionin tiimi sai hienosti kiinni monisyisestä toimialasta ja visiostamme. Uudistus sujui johdonmukaisesti ja ajantasaisesti – ja ennen kaikkea lopputulos kiteytyi selkeäksi kokonaisuudeksi.”
Marjut Riihimäki, Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Zeroni Oy
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Neuroliiton Avain-lehti rakennettiin saavutettavuuden ehdoilla
Avain-lehteä on nyt tehty sydämellä viisikymmentä vuotta ja vuoden 2018 lopulla otettiin ensiaskeleet lehden sisältöjen viemiseksi verkkoon. Satunnaisia sisältönostoja oli tehty aiemmin Neuroliiton omilla verkkosivuilla, mutta lehti ansaitsisi oman digitaalisen alustansa ja pohjatöiden jälkeen heti vuoden 2020 alussa käynnistettiin verkkolehtiprojekti.
Avain-lehti on Neuroliiton julkaisema valtakunnallinen aikakauslehti, joka jaetaan jäsenetuna kaikille MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavalle 10 000 jäsenelle.
Tärkeimpinä toiveina ja määrittelyinä olivat jäsenille tarjottava sisältö ja jäsenten erityisvaatimukset huomioiva sivuston saavutettavuus kautta linjan heti suunnittelusta lähtien. Teknistä määrittelyä laajempana tehtävänä sivustolle määriteltiin edunvalvonta: neurologisten sairauksien tunnetuksi tekeminen ja vammaisten henkilöiden aseman vahvistaminen.
Jäsensisältö rakennettiin kirjautumisen taakse jäsennumeroihin kytkeytyen ja jutuista näytetään kuitenkin esikatseluina ingressit ja pääkuvitus myös kirjautumattomille käyttäjille. Myöhemmin toteutettiin vielä lukuoikeuden osto integraatiolla Neuroliiton verkkokauppaan.
Sivuston ilme suunniteltiin yhteistyössä Neuroliiton graafikon kanssa lehden uusittuun graafiseen ilmeeseen perustuen. Saavutettavuuden näkökulmasta käyttöliittymän tuli olla erityisen selkeä ja looginen sekä helposti hahmotettavissa. Tavoitteeksi toteutukselle asetettiin saavutettavuuden AA-taso (WCAG 2.1 -standardi) ja käytännössä tämä näkyi esimerkiksi käyttöliittymävärien korostetun harkittuna käyttönä, näppäinnavigoinnin testauksena ja ruudunlukijoiden huomioinnilla kaikissa painikkeissa.
Lisäksi sivustolle toteutettiin verkkolehdelle tyypillisinä ominaisuuksina paperilehteen perustuva numerokohtainen arkisto ja mainosten hallinta.
“Uusi sivusto on saanut paljon positiivista palautetta selkeydestään ja tyylikkäästä visusta.”
Toimituspäällikkö Terhi Rauhala
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Yhteistyö HYKSin yksityisen sairaalan kanssa alkoi vuonna 2016 yrityksen verkkopalvelu-uudistuksen myötä. Sivuston kehityskohteina olivat tällöin erityisesti asiakaslähtöisyys ja dynaamisuus. Kesällä 2020 yksityissairaala Orton osti HYKSin, minkä seurauksena HYKSin liitettiin Ortonin brändiin.
Yritysten fuusioitumisen seurauksena Ortonin brändi kaipasi uudistusta. Tarve uudistukselle näkyi erityisesti verkkopalvelussa, jota piti muokata uuden brändin mukaisesti. Ortonin kumppanina toimiva mainostoimisto suunnitteli uuden brändin ja antoi uudelle sivustolle suuntaviivat, joiden pohjalta suunnittelimme verkkopalvelun ja ajanvarauksen lopullisen ilmeen.
Uuden verkkopalvelun ohjelmistoksi valikoitui WordPress helppokäyttöisyytensä vuoksi. Uudistuksen pääpaino oli ajanvarauspalvelussa, mutta sivuston toimintoja kehitettiin myös laajentamalla asiantuntijahakua sekä parantamalla palvelusivujen käytettävyyttä ja etusivun muokattavuutta.
Sivustolle toteutettiin ajanvaraussovellus, jonka avulla asiakkaat pystyvät hallitsemaan omia tietojaan sekä tarkistamaan ja peruuttamaan ajanvarauksia. Kolmella kielellä toimiva sovellus toteutettiin Reactilla, ja se upotettiin WordPressiin omalle ajanvaraussivulle sekä asiantuntijoiden sivuille. Verkkosovellus integroitiin myös Ortonin potilasjärjestelmään.
Turvallisuuden varmistamiseksi kirjautumiseen rakennettiin integraatio Telian vahvaan tunnistautumiseen, jolloin asiakkaat pääsevät kirjautumaan sisään pankkitunnistautumisella tai mobiilivarmenteella. Henkilötietoja ei tallenneta sivustolle.
– Projekti toteutui kokonaisuudessaan erittäin hyvin ja työ eteni sovitun mukaisesti. Sivuston haasteet ratkottiin tehokkaasti ja kysymyksiin ja toiveisiin vastattiin nopeasti. Jokaisen tiimiläisen panos oli loistava, Orton Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Pia Koivu iloitsee.
Generaxion kiittää saamastaan palautteesta!
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
T2H Rakennus Oy rakentaa Ihania koteja pääkaupukiseudulle ja Pirkanmaalle. Ihanien kotien kulmakiviä ovat muun muassa avarat ja valoisat huonetilat sekä modernit materiaalit ja varustelut.
Näitä elementtejä haluttiin tuoda myös uuteen verkkopalveluun, jonka tarkoitus oli toimia aiempaa toimivampana alustana vauhdikkaalle kasvulle sekä brändin ja tunnettuuden kehittämiselle.
Verkkopalvelun suunnittelu aloitettiin hakumarkkinan analysoinnista, jotta uudelle verkkopalvelulle voitiin suunnitella vastaamaan mahdollisimman hyvin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita. Verkkopalvelun rakenne ja sisällöt toteutettiin siten, että orgaanisen hakukonenäkyvyyden potentiaali maksimoitiin – kuitenkaan loppuasiakkaan tarpeita ja käyttökokemusta unohtamatta.
Verkkopalvelun visuaalisessa suunnittelussa hyödynnettiin muun muassa suuria kuvia ja tyhjää tilaa. Asettelu suunniteltiin johdonmukaisesti ruudukkoasettelua (grid) apuna käyttäen. Projektin toteutusta helpotti merkittävästi asiakkaan laadukas kuvamateriaali, joka poisti suunnittelun esteitä ja näin ollen helpotti prosessia huomattavasti.
Verkkopalvelun sisältö muodostui pitkälti perinteisistä sisältösivuista, artikkelisyötteistä ja yhteydenottolomakkeista, mutta myös kehittyneestä asuntohakutoiminnosta ja kohdetietojen automaatioista. Osa kohdesivujen tiedoista haetaan automaattisesti muilta sivuilta, helposti sisällönhallinnassa ruutuvalinnalla tai avainsanan syötöllä. Näin esimerkiksi kohteen aluetiedot ja kohde-esitteet saatiin integroitua sujuvasti kohdesivuille. Asuntohaulla kohteita voidaan hakea esimerkiksi sijaintiin, huonelukuun, pinta-alaan, hintaan ja saatavuuteen perustuen.
Projektin parasta antia oli asiakkaan luottamus sekä kyky innostua lennokkaistakin ideoista. Kokeilimme yhdessä asiakkaan kanssa useita erilaisia lähestymistapoja, mikä tosin osaltaan myös hieman venytti suunniteltua aikataulua. Jos tekisimme jotain toisin, viestisimme suunnittelun suuntaviivoja enemmän teoriassa kuin konkreettisesti, jotta lopullinen suunta olisi alusta alkaen kaikilla vahvemmin selvillä, pienemmällä työmäärällä.
T2H:n ja Generaxionin yhteistyö on jatkunut verkkopalvelun uudistuksesta saakka menestyksekkäästi muun muassa mainonnan ja hakukoneoptimoinnin parissa. Tänä päivänä verkkopalvelua käyttää joka kuukausi keskimäärin yli 40 000 käyttäjää ja Ihanat kodit viedään käsistä.
Tekijät: Generaxion (Verkkosivuston suunnittelu, tekninen toteutus, ylläpito), MarkkinointiAkatemia MAK Oy (Google Ads -hakusanamainonnan hallinnointi)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Elenia Lämpö irtautui yrityskaupan myötä Elenia-konsernista vuoden 2019 puolella ja kauppaa seuraavana vaiheena oli brändin uudistaminen. Uudeksi nimeksi valittiin Loimua ja sivusto julkaistiin heti vuoden 2020 alussa.
Loimuan viestintäpäällikkö Hanna Sauroja kiittelee ensimmäiseksi suunnittelutyötämme: “Graafikolla oli esittää selkeä näkemys minkälaiset uudet sivut tulevat olemaan. Oli myös arvokasta jatkon kannalta, että saimme sivupohjamallit, joihin pystyi tukeutumaan uusia sivuja luodessa. Graafiset elementit saatiin siirtymään luontevasti mainostoimiston määrittelystä käytäntöön verkkosivustolle.”
Tuttujen tekijöiden kesken projekti eteni jouhevasti ja kokonaisuudesta tuli looginen niin loppuasiakkaille kuin ylläpidon puolella hääriville viestinnän joukoillekin.
Uudistuksessa oli tuhannen taalan paikka tehdä sivusto tilaajan omilla ehdoilla ja paikka myös käytettiin. Sivusto on rakennettu ja jäsennelty loppuasiakkaiden näkökulmasta ja niinpä esimerkiksi navigaatio on ryhmitelty pääasiakasryhmien mukaan.
Sivuston sisältö koostuu yrityssivustoille tyypillisten tieto- ja ajankohtaissivujen lisäksi myös häiriötiedoteosiosta, CRM:ään integroiduista kontaktilomakkeista ja kokonaisuuteen upotetuista asiakaspalveluboteista & hintalaskureista.
Jo uuden verkkosivuston työstämisen aikana aktivoiduttiin myös sisältöjen markkinoinnissa aloittamalla Google Ads -kampanjointi yhdessä Aucorin kesällä ostaneen MarkkinointiAkatemian kanssa. Niinpä brändiuudistuksen tullessa julki oltiin jo hyvässä vauhdissa ja uudessa osoitteessa onkin ollut liikennettä oikein mukavasti ja vieläpä niissä oikeissa paikoissa!
“Aucorin väkeä voi todellakin suositella ja olen jo suositellutkin”, päättää Hanna naurahtaen. Kiitämme ja kumarramme!
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijät: Generaxion (Tekniikka), Miltton Oy (Suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Ulkoministeriön Hän-kampanja levittää tasa-arvon sanomaa kertomalla suomen sukupuolineutraalista hän-pronominista.
Suomella on paljon lainasanoja muista kielistä. Koska olemme saaneet muilta kieliltä niin paljon, haluaisimme mielellämme antaa vastalahjaksi hänet.
”Finland also wants to thank the world for all the words that have made their way into the Finnish language. If you go back far enough, Finnish has borrowed a majority of its words from other languages. Now, we want to give something back in return.”
Hän-kampanjaan kuuluu katumainoksia Euroopassa, postikortteja ja video. Näiden lisäksi on rakennettu oma kampanjasivusto, jonka – kuten koko kampanjan – suunnitteli viestintätoimisto Miltton. Aucor on tehnyt sivuston teknisen toteutuksen.
Kampanjasivusto koostuu pääasiassa pitkästä etusivusta, jossa kerrotaan, mistä kampanjassa on kyse. Sivulle on koottu kunniamainintoja ja projekteja ympäri maailmaa ja Ulkoministeriö päivittää niitä sivustolle vuoden mittaa. Stories-osiossa voi lukea yksittäisiä tarinoita hän-pronominista.
Sivuston interaktiivisin osuus on generaattori, jolla voi selvittää, mitä sanoja suomi on lainannut muista kielistä. Generaattorista voi tutkia englannin, espanjan, ruotsin, saksan ja ranskan kielen lainasanoja. Generaattorin tuottaman sanaryppään voi jakaa sosiaaliseen mediaan.
Ylitsepääsemättömän Instagram-jaon mysteeri ratkaistiin toisella tapaa. Koska Instagram ei tarjoa teknisesti mitään tapaa jakaa kuvia suoraan palveluun, Hän-sivusto tuottaa Instagram-ikonista neliön muotoisen kuvan, jonka voi ladata itselleen ja julkaista sitten itse älypuhelimen kuvakirjastosta. Käy se niinkin!
On kunnia olla osa Hän-kampanjan tiimiä. Meistäkin jokainen on hän.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Harvassa ovat ne sivustot, joiden hakukonenäkyvyyden pohjana on 20 vuotta perusteellisesti tuotettua sisältöä.
Turre Legal tunnetaan digitaalisesta palvelustaan, läpinäkyvästä hinnoittelustaan sekä rouheasta otteestaan. He haluavat palvella asiakkaitaan verkossa jo ennen ensimmäistä kohtaamista.
”Kohdeyleisömme ytimessä ovat teknologia-alalla toimivat yritykset, jotka käyttävät itsekin sähköisiä palveluita. Heillä ei ole vielä omaa lakimiestä, joten verkkopalvelu suunnitellaan ja sisällöt kirjoitetaan toimitusjohtajalle, HR:lle tai talousjohtajalle.” Näin kohdeyleisöä kuvailee Herkko Hietanen, Turre Legalin yksi kolmesta perustajasta, osakas ja lakimies.
Kohdeyleisö kirkkaana mielessä lähdettiin tekemään verkkopalvelu-uudistusta, jonka tärkeimmäksi tavoitteeksi muodostui sisältöjen löydettävyys ja sivuston nopeus.
Projektin ensimmäinen vaihe oli Aucor Ydin eli verkkopalvelun suunnittelu ja sille varattiin iso osa koko projektin aikataulusta. ”Aucorin suunnittelija Mikko tuli alkupalaverissa meille ja kävimme läpi kaikki toiveet ja tarpeet, mitä meillä oli. Niitä olikin kertynyt melkoinen lista”, kertoo Hietanen. Projektin kokoa saatiin jo suunnitteluvaiheessa rajattua riittävästi, kun Turre hyödyntää heiltä talon sisältä löytyvää ohjelmointiosaamista ja toteuttaa osan toiminnallisuuksista vasta jatkokehitysvaiheessa itse.
”Suunnittelupalaverin pohjalta saimme ensin sivuston rautalangat, joita vielä viilasimme yhdessä ennen kuin saimme uuden sivuston visuaalisen proton. Prosessin kuluessa saatiin poistettua kaikki esiin nousseet ongelmakohdat ja me olimme tähän malliin erittäin tyytyväisiä. Ulkoasu on nyt tuore ja edustaa meitä hyvin”, Hietanen sanoo.
Aluksi projektissa sovittiin pelkästään sivuston suunnittelusta, mutta suunnittelutyön jälkeen asiakas valitsi Aucorin samoin tein myös tekniseksi toteuttajaksi. Ja niin päästiin sivuston teknisen toteutuksen eli Aucor Spurtin pariin. ”Perusteellisen suunnittelun pohjalta myös itse tekninen toteutus oli todella nopea ja suoraviivainen”, Hietanen kiittää. Valmis sivusto on Turrella ylläpidossa, he pääsevät rakentamaan sisältöä itse ja vaikuttamaan myös sivuston visuaalisuuteen.
Aucor rakensi Turren edellisen verkkosivun vuonna 2016. ”Silloin halusimme kokeilla, voisiko lakipalveluiden ostossa toimia verkkokauppamalli, jossa asiakas voi tilata tarvitsemansa palvelut suoraan sivuilta. Kävi ilmi, ettei toimi”, Hietanen toteaa. Nyt verkkokauppa-ajatuksesta luovuttiin ja sen sijaan kiinnitettiin erityistä huomiota palveluiden esiintuomiseen ja sisältöjen ryhmittelyyn.
”Meillä on kolme kivijalkakokonaisuutta eli tekijänoikeus, työoikeus ja legal design. Niihin kaikkiin liittyy useita erilaisia palveluita. Halusimme helpottaa eri palvelujen löytämistä ja niputtaa sisältöjä selkeiksi kokonaisuuksiksi. Näin blogin kautta sivustollemme tuleva asiakas löytää lopulta myös palvelut ja niiden hinnat vaivattomasti”, Hietanen selvittää.
Palvelukokonaisuudet ovat nähtävissä heti etusivulla ja ne on nostettu erikseen näkyviin myös navigaatioon.
Sisällön uusi konversiotavoite on kerätä liidejä erilaisten lomakkeiden avulla. ”WordPress on teknologiana tosi taipuisa ja se integroituu näppärästi myös HubSpotiin, jolla me rakennamme lomakkeemme”, Hietanen kertoo.
Keskeisin suunnittelutyötä ohjannut lähtökohta oli se, että Turren miltei 20-vuotinen blogiarkisto sisältää lukuisia artikkeleita, ne ovat pitkiä ja niihin on runsaasti linkkejä ulkopuolelta. ”Verkkosivullamme on pitkä historia. Olemme myös olleet mukana monissa internetiä kiinnostavissa jutuissa, joten meihin on linkitetty runsaasti ja siksi hakukoneet löytävät meidät”, Hietanen kuvailee.
Hakukonenäkyvyyttä onkin rakennettu vuosien ajan ja sen säilyminen oli keskeinen osa myös tätä verkkopalvelu-uudistusta. Samalla hiottiin sivuston latausnopeutta, mikä on myös yksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttava seikka. Silti kävijää erinomaisesti palveleva sisältö on hakukonenäkyvyyden ja myös liiketoiminnan kannalta kaikista tärkeintä.
”Ihmiset ovat aina viihtyneet sivullamme pidempään muihin sivustoihin verrattuna, sillä olemme nähneet paljon vaivaa tuottaaksemme oikeasti hyödyllistä sisältöä. Nyt uudistuksen myötä kävijä löytää samaan aihepiiriin liittyvää sisältöä helpommin. Tilastoissa näkyy jo nyt, että kävijät vierailevat useammilla sivuilla kuin ennen”, Hietanen toteaa tyytyväisenä ja vetää vielä lopuksi yhteen nykytilanteen omasta näkökulmastaan:
“Asiat on menneet Aucorilla valtavasti eteenpäin. Olen todella kriittinen asiakas ja kun meillä tehdään itsekin ohjelmistokehitystä, niin tiedän, millainen on se state-of-the-art-tapa toimia ja mitä hyötyä siitä on. Kyllä Aucor on ehdottomasti Suomen mittakaavassa huippuja tällä alalla ja voin lämpimästi suositella heitä.”
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijät: Generaxion (Tekniikka), Industry62 (Suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Hae isännöintiä -verkkopalvelu syntyi ratkaisemaan kaksi erittäin selkeää ongelmaa. Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet kokivat, että isännöinnin ostaminen oli vaikeaa. Isännöintiyritykset puolestaan saivat sekalaisia tarjouspyyntöjä, joihin joutui järjestään pyytämään lisäselvityksiä. Isännöintiliitolle Hae isännöintiä -sivusto on jäsenyritysten palvelua, vaikka palveluun voivatkin maksusta liittyä myös muut isännöintiyritykset kuin liiton jäsenet.
Ennen projektin alkua Isännöintiliiton digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava Marianne Falck-Hvilstafeldt oli tehnyt taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajille ja muutamille jäsenille kyselytutkimuksen. ”Vastauksista kävi ilmi, että taloyhtiöiden hallitukset kaipasivat apua yritysten löytämiseen, vertailuun ja tarjouspyyntöjen jättämiseen”, Falck-Hvilstafeldt kertoo.
Isännöintiliiton sivuilla oli entuudestaan Hae isännöintiä -toiminto ja aluksi harkittiin vain sen laajentamista lisätiedoilla. ”Lopulta tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että palvelun hakukonenäkyvyys on niin keskeinen asia, että on järkevämpää rakentaa kokonaan uusi sivusto”, Falck-Hvilstafeldt toteaa. Koska Isännöintiliitolla ja Aucorilla on puitesopimus, saatiin uusi sivusto tuotantoon erittäin joustavasti. Sivuston suunnittelusta vastasi jälleen Jarkko Waari, Industry62.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Finland Toolbox näki päivänvalon aikanaan thisisFINLAND-sivuston uudistuksen yhteydessä jo vuonna 2015. ”Silloin se tehtiin nopeasti finland.fi-sivuston ohessa julkaisuvalmiiksi. Oli koko ajan tarkoituksena, että kun idea on kehittynyt lisää ja siihen on sopiva mahdollisuus, sivusto tehdään ikään kuin valmiiksi. Se aika oli nyt”, kertoo maakuvatyön asiantuntija Meira Pappi.
Finland Toolbox on rikas sisältöpankki täynnä kuvia, tarinoita, esityksiä ja tietoa Suomesta – suomalaisille ja Suomen ystäville. Erilaisia artikkeleita ja materiaaleja on yli 300 ja yhdestä materiaalista voi olla useita kieliversioita. Sivustolla tietoa etsivä ei välttämättä itsekään saapuessaan tiedä, mitä kaikkea hän haluaisi löytää.
Aiemmin sisältö oli rakennettu hierarkkiseksi, puumaiseksi kansiorakenteeksi. Sisältöä pystyi rajaamaan vain avainsanan mukaan tai hakusanan avulla. Jos siis etsinnässä oli “kaikki presentaatiot arabiaksi”, “kaikki julkaisut avainsanalla education” tai “kaikki presentaatiot ja julkaisut hakusanalla cleantech” tehtävä oli mahdoton.
Sivuston käytettävyydessä oli siis hienoisia haasteita. Lisäksi oli herännyt toive tuottaa sivustolle visuaalisesti näyttävää, toimituksellista sisältöä. Sivustouudistuksessa keskityttiinkin siis parantamaan käytettävyyttä, palvelemaan entisiä ja uusia kohdeyleisöjä sekä päivittämään sivuston ulkoasua.
Suurin muutos sivustolla on navigaatiotavan uudistus. Kansiorakenteesta luovuttiin ja sisältö esitetään nyt suodatusnäkymien kautta. Materiaalia voi siivilöidä esimerkiksi sivupalkista löytyvien teemojen mukaan tai yhdellä tai useammalla hakutermillä. Suodattimista löytyvät niin hakusanat, avainsanat, materiaalityypit kuin kieletkin. Vaihtoehtoja rajataan myös automaattisesti niin, että tarjolla on vain niitä suodattimia, joista löytyy sisältöä.
”Olemme saaneet sivustosta tosi paljon ja jopa spontaania positiivista palautetta. Käytettävyys on parantunut merkittävästi ja asiat löytyvät nyt huomattavasti entistä helpommin”, Pappi kertoo tyytyväisenä.
Hakuun on lisätty myös PDF-tiedostojen sisällöt. WordPress ei oletuksena osaa etsiä tekstiä tiedostojen sisältä, mutta sivustolla käytetty Relevanssi-hakumoottori sisältää ominaisuuden, jolla PDF-tiedostojen tekstit saadaan mukaan hakuun. Tämä on erityisen tärkeää Finland Toolboxissa, jossa iso osa aineistosta on PDF-tiedostoja. Nyt sanahaku löytää osumat myös tiedostojen sisältä.
Finland Toolboxin visuaalinen identiteetti on selkeä ja kirkas. Nyt visuaalisesti vahva maakuvabrändi pääsee paremmin oikeuksiinsa, kun Gutenberg-editorin myötä tarinoihin pystyy luomaan rikastettuja taittoja. Gutenberg mahdollistaa automaattisesti esimerkiksi palstajaon ja nappuloiden lisäämisen. Kustomoidun lohkon myötä myös materiaalien upotus sisällön sekaan onnistuu.
Gutenbergilla on rakennettu myös klikattava teemakalenteri sekä perusfaktat Suomesta.
”Uudistuksen myötä haluamme lähteä markkinoimaan Finland Toolboxia laajemmin suuremmalle käyttäjäkunnalle. On ilo viestiä tästä eteenpäin nyt”, Pappi hymyilee.
“Meillä oli Aucorin kanssa kautta linjan hyvä yhteinen näkemys ja selkeä sävel siitä, mitä kannattaa lähteä tekemään. Me annoimme täältä karkeat speksit sen suhteen, että mitä haetaan ja Aucor ehdotti, että tehdäänkö tällä tavalla. Kommunikaatio oli ripeää, reagointi nopeaa ja yhteistyö todella joustavaa.”
Meira Pappi
Asiantuntija, maakuvatyö
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Kotitalo-lehti on taloyhtiöiden hallituksille tarkoitettu tilattava lehti, jota julkaisee Isännöintiliitto. Se on palkittu vuoden asiakaslehtenä 2014, 2015 ja 2017. Kotitalolehti.fi puolestaan on verkkolehti, joka uudistettiin juuri ulkoasultaan selkeämmäksi ja konseptiltaan toimivammaksi. Suunnittelusta vastasi jälleen Isännöintiliiton luottomies, taitava Jarkko Waari.
”Yhteistyön helppouteen on vaikuttanut merkittävästi se, että Aucor on ollut mukana jo konseptointiprojektissa ja ottanut kantaa tiettyihin toteutuksiin. Ja toisaalta Jarkko on ollut mukana sprinttipalavereissa. Suunnittelutyötä tulee aina myös toteutusvaiheessa ja toisaalta teknistä toteutusta pitää miettiä jo konseptoinnissa”, toteaa Isännöintiliiton digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava Marianne Falck-Hvilstafeldt.
Päällisin puolin näyttää siltä, ettei Kotitalolehden uudistuksessa muuttunut juuri muu kuin ulkoasu. Mutta myös taustapuolella tehtiin sellaisia teknisiä toteutuksia, jotka tekevät uudesta Kotitalolehdestä parhaan verkkolehden, jonka Aucor on koskaan toteuttanut. Siis ei muuta kuin valot päälle ja suunta kohti pannuhuonetta.
WordPressistä rakennettiin julkaisujärjestelmän lisäksi toimitusjärjestelmä, jolla hallitaan niin printtiartikkeleita kuin digilehteäkin. Eri toimittajat kirjoittavat juttunsa suoraan WordPressiin ja lähettävät ne päätoimittajalle tarkistettavaksi. Hyväksytyistä printtiartikkeleista ladataan siirtotiedostot, jotka tuodaan suoraan taitto-ohjelmaan. Sen sijaan että artikkeleita lähetettäisiin kasana sekalaisia Word-tiedostoja sähköpostista toiseen, koko prosessi on nyt hallitusti WordPressissä.
Lehden käyttöoikeudet ja prosessit määriteltiin sivustouudistuksen aikana tarkasti. Verkkolehdellä ja printtilehdellä on omat päätoimittajansa ja vain päätoimittajat voivat lisätä uusia avainsanoja tai hallita esimerkiksi teemasivujen sisältöä. Freelancerit eivät voi julkaista sisältöä itse, vaan se on päätoimittajan tehtävä. Toimitusprosessien määrittäminen pitää huolen siitä, ettei lehden konsepti rönsyile, kun vain päätoimittaja voi tehdä konseptiin vaikuttavia päätöksiä.
Printtiversiot myös editoidaan WordPressissä verkkojulkaisua varten. ”Printissä toimivat otsikot eivät välttämättä toimi verkossa, vaan niitä pitää editoida esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä ajatellen”, Falck-Hvilstafeldt kertoo. ”Pyrimme panostamaan paljon siihen, että ihmiset löytäisivät helposti itselleen tärkeät sisällöt. Uudistuksessa saimme käyttöön myös sisältöjen teemasivut, joihin saamme sisältöä esiin aihepiireittäin. Osa teemasivujen sisällöistä tulee automatisoidusti avainsanojen perusteella ja osan nostoista voimme täyttää toimituksellisin kriteerein itse”, hän jatkaa.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Lomakokemus alkaa jo kotisohvalta, kun verkkopalvelu herättää ihastuttavaa odotusta.
Verkkopalvelun rooli lomaodotusten ja innostuksen herättäjänä on niin keskeinen, että Naantali Spa on aina panostanut runsaasti sivustonsa houkuttelevuuteen ja laatuun. Aikanaan kilpailijat kävivät kilvan kopioimassa ideoita Naantali Span verkkopalvelusta, mutta nyt ajan hammas oli alkanut nakertaa myös edelläkävijää.
”Tavoitteena oli joustavampi kokonaisuus, jolla pystymme lähestymään asiakkaitamme paremmin. Naantalin Kylpylän palveluntarjonta on erittäin laaja ja monipuolinen, mikä luonnollisesti asettaa koviakin haasteita sivustolle”, toteaa myynti- ja markkinointijohtaja Joni Hakkarainen.
Verkkopalvelu-uudistuksessa lähdettiin siis sekä lisäämään jälleen etumatkaa että parantamaan sivuston konversioita, suorituskykyä, löydettävyyttä ja päivitettävyyttä.
Sivuston ulkoasu suunniteltiin Sunborn-konsernin brändin mukaisesti. Vanhasta jäi paljon tuttuja elementtejä, mutta kokonaisuus on modernimpi, raikkaampi ja visuaalisesti houkuttelevampi. Lupaus arjen ylittävästä luksuksesta ja korkeatasoisesta palvelusta lunastetaankin ensimmäisen kerran jo verkkosivuilla.
”Kilpailulla alalla, kuten matkailu on, tulee asiakkaalle luoda sivuston ensivaikutelmalla WOW-fiilis. Tämän tunteen tulee kantaa läpi koko sivuston ja houkutella asiakasta hakemaan tietoa sekä lopuksi varaamaan loma oman sivuston kautta”, Hakkarainen kommentoi.
Asioinnin helppous on merkittävä osa laadukasta kävijäkokemusta. Siksi sivustorakennetta yksinkertaistettiin ja kävijän polkuja mietittiin aiempaa tarkemmin. Tärkeimmät tiedot ja toiminnot, kuten ajanvaraus, lahjakortit ja aukioloajat ovat helposti kävijän saavutettavissa. Eri kohderyhmien etsimiin palveluihin on myös lyhyempi matka ja paljon tärkeää tietoa on ryhmitelty uudella tavalla.
Vanhan sivuston ongelmana olivat myös epäjohdonmukaiset toimintakehotteet. Ravintolan sivuja selatessaan käyttäjälle tarjottiin huonevarausta ja kylpylähoitoja etsivälle ehdoteltiin lahjakorttia. Nyt sivusto on rakennettu siten, että joka sivulle voi valita sille parhaiten sopivan ehdotuksen kävijän polkua mukaillen. Näin esimerkiksi ravintolaa etsivä kävijä pääse suorinta reittiä tekemään pöytävarauksen.
Tässäkin projektissa hyödynnettiin räätälöityä page builderia, käyttöliittymältään selkeää lohkoeditoria. Nyt sivuston ylläpitäjät pääsevät vapaasti käyttämään erilaisia visuaalisia sisältöelementtejä ja rakentamaan sivustolle erilaisia kokonaisuuksia tarpeen mukaan. Valinnanvaraa on entiseen verrattuna huomattavasti enemmän.
Sivustossa on panostettu sisällönhallintaan ja monimutkaisetkin asiat on saatu helppokäyttöisiksi, vaikka WordPressin konepellin alla tapahtuu monimutkaisia kytköksiä. ”Sivuston päivitettävyys on aivan eri luokkaa verrattuna aikaisempaan. Käyttöliittymä on tarpeeksi yksinkertainen aloittelijallekin, mutta sallii kuitenkin visuaalisesti ja teknisesti näyttäviä ratkaisuja”, Hakkarainen kiittelee.
Lisäksi sisällön ylläpitämistä ja editoimista on helpotettu koostamalla aukioloajat ja ruokalistat omiksi kokonaisuuksiksi, jossa kullekin toimijalle voidaan antaa turvallisesti pääsy omien tietojensa päivittämiseen. Keskitetty datanhallinta mahdollistaa näiden tietojen hyödyntämisen jatkossa muuallakin, kuten esimerkiksi infotauluissa.
Suorituskykyä lisättiin muun muassa vaihtamalla WPML kevyempään Polylangiin ja optimoimalla kuvien latautumista tuttuun tapaan lazyloadin avulla. Lisäksi sivuston käyttökokemusta ja saavutettavuutta parannettiin hankkiutumalla eroon PDF-tiedostoihin tallennetuista menuista, jotka olivat hankalakäyttöisiä etenkin mobiililaitteilla. Sen sijaan ruokalistat rakennetaan nyt omalla työkalullaan.
“Yhteistyö Aucorin kanssa sujui hienosti. Projektilla oli selkeät tavoitteet, joihin Aucor pystyi vastaamaan. Projektin vahva runko takasi että, aikatauluissa pysyttiin sekä tekninen toteutus oli erinomainen. Tulokset näkyvät myös kävijöiden käyttäytymisessä – kaikki keskeiset seurantaluvut ovat kehittyneet positiivisesti julkaisun jälkeen.”
JONI HAKKARAINEN
Myynti- ja markkinointijohtaja, Sunborn Group Oy
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen Suuhygienistiliiton verkkopalvelu suunniteltiin palvelemaan tarkoitustaan ja rakennettiin helposti ylläpidettäväksi.
Verkkosivuston päivittämiseen on harvoin rajatonta resurssipoolia. Siksi jo rakennusvaiheessa on tärkeää suunnitella sellainen sivusto, jonka päivittäminen ja ylläpito on sujuvaa niillä resursseilla, mitä käytettävissä on. Päivitystaakkaa voi keventää ja sivuston saa pysymään aktiivisena, tuoreena ja päivittyvänä monenlaisilla keinoilla.
Suuhygienistiliitto.fi-sivustolla tuoreutta pidetään yllä hyödyntämällä somesisältöjä. Ne tuodaan näkyviin etusivulle, jotta sivustolla on aina jotain uutta katseltavaa. Myös liiton tuottaman lehden sisällöt otettiin sivustouudistuksen myötä hyötykäyttöön verkkosivuilla. Näin muualla tehty sisältötyö rikastuttaa verkkosivujakin.
Sivuston päivittämisestä on tehty mahdollisimman suoraviivaista, jotta päivitystyöhön ei kuluisi turhaan aikaa. Lisäksi sivustolta linkitetään sopivista kohdista suoraan Akavan Erityisalat AE ry:n sisältöihin.
Sivuston tavoitteena on sekä palvella nykyisiä jäseniä että tietysti houkutella uusia jäseniä mukaan liiton toimintaan. Molemmissa tavoitteissa on olennaista, että sivustolle saapuva löytää nopeasti juuri itseään koskevaa tietoa. Etusivulle rakennettiin sisältönostoja, jotka ohjaavat palkansaajat, yrittäjät ja opiskelijat omille poluilleen. Näitä nostopaikkoja voi myös vaihtaa tarpeen mukaan.
Jotta uusia jäseniä saataisiin mahdollisimman paljon, täytyy liittymisen olla helppoa ja näkyvästi esillä. Siksi kehotus liittyä jäseneksi löytyy sekä näkyvimmältä paikalta etusivulta, kiinteästi ylänavigaatiosta että avautuvasta valikosta. Etusivulle nostettiin lisäksi uutiset ja tapahtumat, jotka kiinnostavat sekä nykyisiä että tulevia jäseniä.
Edellisessä sivustoversiossa näkyi jo ajan patina, joten oli aika raikastaa, kirkastaa ja ajanmukaistaa ulkoasua. Olemassa olevaa ilmettä hyödynnettiin toki uudistuksen pohjana, mutta muun muassa kuvia tuotiin sivustolle lisää.
”Halusimme elävöittää sivustoa, tehdä siitä visuaalisemman ja responsiivisen. Aiemmin emme voineet itse vaihtaa kuvia sivustolla, nyt uudella sivustolla se on mahdollista. Lisäksi meille on tärkeää, että saamme nostettua jäsenlehden artikkeleita sivustolle. Jossain kohtaa tulossa on myös blogi”, kertoo Suomen Suuhygienistiliiton puheenjohtaja Mari Heinonen.
Vaikka kuvien määrä ja koko kasvoi, silti etusivun tiedostokoko pieneni. Sisältösivut puolestaan ovat kevyitä kuin kolibrit ja siksi sivut latautuvat esiin jopa puolessa sekunnissa. Sivusto pidetään jatkossakin nuorena ja raikkaana kehittämällä sitä yhdessä eteenpäin.
“Kun hoitaa verkkopalveluprojektia päivätyön päälle, saattaa joskus viestintä olla vähän epäjäsentynyttä ja ajatus hukassa. Siitä huolimatta Aucor osasi kaivaa selostuksistani esiin sen olennaisen ja suositella juuri sellaisia ratkaisuja, joita olin toivonutkin.”
puheenjohtaja, SSHL ry
Mari Heinonen
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
”Uusi sivusto on saanut kiitosta raikkaasta ilmeestään, toimivuudesta ja siitä, että kaikki löytyy sieltä helposti”, kertoo SOL-yhtiöiden viestintä- ja markkinointipäällikkö Taija Paavola. ”Erityisesti kiitosta uudistuksesta on antanut meidän rekrytiimi, joka pystyy nyt yhdistämään työpaikkoihin uratarinoita ja rakentamaan työpaikkailmoitukset toimiala, kaupuki tai vaikkapa esimiehittäin”, hän jatkaa.
Mutta mikä SOLin sivustouudistukseen ajoi ja miten päästiin lopputulokseen, joka on otettu vastaan muitta mutinoitta?
Selkein syy sivustouudistukselle oli tuoda pääsivusto sol.fi sekä asiakaslehti Solisti samaan osoitteeseen. Solistin tarinat ovat keskeinen osa SOLin markkinointia ja ne pitää pystyä jakamaan helposti eri kanaviin sekä nostamaan etusivulle, jotta uudetkin lukijat löytävät sisältöjen pariin.
Aikaisemmin asiakaslehti majaili omassa osoitteessaan, joten sisältöjä joutui asettelemaan moneen paikkaan ja linkittämään ristiin. Eikä asiakaslehden rikkaat artikkelit auttaneet pääsivun löydettävyyttä eikä hakukonenäkyvyyttä. Kun kaikki on koottu saman katon alla, se karsii ylimääräiset työvaiheet ja arvokkaasta sisällöstä saadaan kaikki hyöty irti.
SOLilla on 60 pesulaa, joista iso osa on maakunnissa. Kun potentiaalinen asiakas etsii pesulaa, hän googlaa sen. Edellisellä verkkosivulla pesuloiden yhteystiedot eivät olleet omia sivujaan, mikä vaikutti hakukonenäkyvyyteen. ”Vaikka tämä on teknisesti pieni asia, niin sen vaikutus liikevaihtoon on selkeä. Jos pesulaa hakiessa me emme tule ensimmäisenä hakutuloksena, niin totta kai se vie meiltä asiakkaita”, Paavola kertoo.
Uudistetulla sivustolla jokaisen paikkakunnan yhteystiedot ovat oma sivunsa, johon voi linkittää ja jota voi hakukoneoptimoida. Työ sijoitusten kärkipaikan saavuttamiseen on vasta alkanut, mutta enää tekniset piirteet eivät ole etenemisen esteenä.
Kolmas sivustouudistuksen tavoite oli helpottaa rekrytointia. ”Työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin kehittäminen on pitkän aikavälin kehitysjuttu, eikä se siis ole pelkällä sivustouudistuksella valmis. Mutta uudistamalla sivustoa mahdollistetaan, että sitä työtä voidaan tehokkaasti tehdä”, Paavola toteaa.
Jotta avoimet työpaikat tulisivat paremmin löydetyiksi, työpaikkojen hausta tehtiin oma upotettava elementtinsä. Tämän elementin voi lisätä useammalle sivulle, esimerkiksi uratarinoiden loppuun sekä seuraavan kesän kesätyöpaikkojen ilmoituksen osaksi.
”Valitsimme Aucorin kumppaniksemme, koska heillä on ketterä organisaatio ja tapa vetää projektia. Koska olemme itsekin ketteriä ja nopeasti reagoivia, niin arvostamme kumppania, joka ei ole byrokraattinen.”
Ennen uuden verkkosivuston suunnittelua projektin tavoitteet ja sivuston kohdeyleisö tarkennettiin yhteisessä workshopissa. Workshopin jälkeen suunniteltiin verkkosivun rakenne rautalankamallilla, jonka päälle tehtiin visuaalinen suunnittelu. Huolellisen suunnittelun jälkeen projekti oli niin selkeä toteuttaa, että valmista tuli varsin ripeästi. ”Olen erittäin tyytyväinen siihen, miten sutjakkaasti koko projekti sujui”, Paavola kiittää.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Zervantilla haaveiltiin tilanteesta, jossa yhdellä sisäänkirjautumisella markkinointitiimi pääsisi päivittämään koko verkkopalvelua, sen kaikkia viittä kieliversiota ja tuotesivuja ilman koodarin apua. Kuulostaa kohtuulliselta.
Aiemmin tilanne oli kuitenkin se, että sivusto koostui WordPressin päällä pyörivästä blogista ja erillisestä, PHP:lla kovakoodatusta tuotesivustosta. Lisäksi jokaisen kieliversion blogi oli oma sivustonsa, eli vaati erillisen sisäänkirjautumisen. Sivuston päivitykset piti tietysti tehdä myös viiteen paikkaan, minkä seurauksena ajan saatossa sivustot eivät olleet enää identtiset keskenään. Resurssihukkaa aiheutti myös se, että tuotesivujen sisältöjen päivitys vaati aina koodarin työpanosta.
Sivustouudistuksen visio oli siis selvä. Jatkossa markkinointiosasto pääsee päivittämään koko sivustoa itse. Sivut on koottu yhden WordPress-sivuston alle, jotta ylläpito ja päivittäminen helpottuvat ja myös sivuston jatkokehitys on sujuvampaa. Koodarin ja markkinointitiimin resurssit vapautuvat tärkeämpään työhön.
Zervantin sivusto saa valtavasti liikennettä blogin kautta. Sivustouudistuksen yksi suurimpia huolenaiheita oli se, ettei hakukonenäkyvyys vain kärsi. Siksi projektissa huolehdittiin tarkkaan, että kaikki vanhat osoitteet pysyvät ennallaan tai vähintään ohjaavat uuteen osoitteeseen. Hakukoneliikennettä auttaa tietysti myös tekninen hakukoneoptimointi.
Toinen tärkeä elementti uudistuksessa oli sivuston ulkoasu, jota ei haluttu räjäyttää alkutekijöihinsä vaan säilyttää riittävän tuttuna. Tämä siksi että sivustolla on paljon päivittäisiä kävijöitä ja nykyiset asiakkaatkin tulevat sivustolle kirjautumaan sisään Zervantin palveluun. Radikaali ulkoasun muutos olisi vaikuttanut liikaa sivuston käyttökokemukseen.
Suurimman haasteen muodostivat tuotesivut, joista jokainen oli aiemmin räätälöity käsin näyttämään tietynlaiselta. Nyt kun sivustosta haluttiin helpommin hallittava ja päivitettävä, täytyi löytää kompromissi, jossa ulkoasu näyttää riittävän paljon entiseltä, mutta sisältöä on silti helppo päivittää. Ratkaisuna Zervatille rakennettiin oma page builder, jonka avulla sisältöjä voi luoda itse valmiista palikoista ilman koodarin apua.
Latausnopeus on tunnetusti yksi merkittävimpiä kävijän tyytyväisyyteen vaikuttavia asioita. Blogin puolella latausnopeutta optimoitiin lazy loadauksella, minkä seurauksena latausaika putosi puoleen. Kun siis ennen blogiartikkelin ensimmäistä silmäiltävää sisältöä joutui odottamaan tovin, niin nyt siihen menee enää hetkinen.
Verkkopalvelun sivujen koko putosi myös suurimmaksi osaksi joko puoleen tai kolmasosaan alkuperäisestä. Tämä tarkoittaa sitä, että sivuston selaaminen vaatii vähemmän datansiirtoa palvelimelta, mikä pienentää sähkönkulutusta ja vaikuttaa sivuston hiilijalanjälkeen. Uusi sivusto on ekologisempi kuin entinen.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Sanan partio kuullessaan harvan pää jää hakemaan tyhjää. Lähes jokainen osaa yhdistää sen metsässä seikkailevien nuorten harrastukseksi. Tämä mielikuva on tietysti auttamatta liian yksipuolinen.
Yhtäältä partio.fi-sivuston tehtävä on siis helppo, koska sinne hakeutuva tietää auttavasti mitä odottaa ja etsiä. Toisaalta tehtävä on erittäin vaikea, sillä samalla pitäisi murtaa ennakkoluuloja, kuvata toiminnan koko rikkaus, houkutella uusia mukaan – ja tietysti palvella kaikkia niitä yleisöjä, jotka sivustolle saapuvat jotain löytääkseen.
Partio.fi-sivustoa käyttävät lukuisat eri kohderyhmät. Sivustolle saapujien joukossa on niin harrastuksesta kiinnostuneita lapsia ja nuoria kuin heidän vanhempiaan, median edustajia, yhteiskunnallisia tahoja, lahjoittajia sekä muita uteliaita. Lisäksi sivusto palvelee tietenkin nykyisiä partiolaisia, joille on tarjolla paljon tietoa.
Kaikkiaan partio.fi-sivustolla vierailee kuukausittain keskimäärin 27 000 kävijää. Koska yleisöjä ja tarpeita on paljon, niin on sisältöäkin. Partio.fi-sivustolla on yli 100 erilaista sisältösivua, jotka on hahmoteltu ja ryhmitelty suureen navigaatioon löytämisen helpottamiseksi.
Kun aikanaan rakensimme partio.fi-sivuston Drupalilla, partio.fi ja toiminta.partio.fi jätettiin erillisiksi sivustoikseen, vaikka niitä hallittiinkin samasta kokonaisuudesta käsin. Ajan kuluessa sivusto sai uusia toiminnallisuuksia ja ulkoasun päivityksen. Nyt oli aika tehdä laajempi uudistus, jossa toimintasivusto päätettiin yhdistää pääsivustoon ja kokonaisuus siirrettiin Drupalista WordPressin päälle. Samalla sivusto sai jälleen raikkaamman ulkoasun.
Uudistuksen tavoitteena oli erityisesti houkutella uusia ihmisiä mukaan toimintaan. Siksi jo heti etusivulla on tärkeää tarjoilla koko partiotoiminnan kattaus kaikissa väreissään. Suuret kuvat, kiinnostavat uutiset ja kutsuvat kehotukset houkuttelevat vierailijaa käymään rohkeasti peremmälle.
Uusia partiolaisia palvelee lippukuntahaku. Syöttämällä paikkakunnan tai postinumeron haku näyttää kartalla kaikki lähimmät lippukunnat, niiden tiedot sekä linkit suoraan jäsenhakemuksen. Lahjoittajia varten puolestaan on verkkomaksuintegraatio, jonka avulla voi kätevästi tukea partion toimintaa.
Iso osa partio.fi-sivuston sisällöistä hallinnoidaan ja tuotetaan ulkoisessa järjestelmässä, Kuksassa. Sieltä sisältö tuodaan integraation avulla näkyväksi partio.fi-sivustolle. Sisältöä tuodaan myös sosiaalisesta mediasta, jotta vierailijalle jäisi mahdollisimman rikas kuva siitä, mikä kaikki on #parastapartiossa.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijät: Briiffi Oy (Brändiuudistus, visuaalinen suunnittelu), Generaxion (Tekninen toteutus)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Vahva tarina, näyttävä ulkoasu ja verkkopalvelun hienovaraiset yksityiskohdat herättävät brändin henkiin.
”Kun tulin seitsemän ja puoli vuotta sitten tähän firmaan, harva tiesi Valmet Automotivesta mitään. Nyt tilanne on se, että tuskin mistään suomalaisesta teollisuusyrityksestä kirjoitetaan niin paljon mediassa kuin meistä”, kertoo Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki.
Valmet Automotive on ennätyksellistä vauhtia kasvava teollisuusyritys. Sillä on Uudessakaupungissa Suomen suurin tehdas ja yritys kasvaa reippaasti myös Euroopassa. Lisäksi Valmet Automotive on hiljattain uudistanut strategiaansa ja keskittyy entistä voimakkaammin tulevaisuuden ajoneuvoihin.
Ei siis ihme, että oli brändiuudistuksen aika.
Valmet Automotive on kautta viisikymmenvuotisen historiansa tunnettu laadustaan ja tuotannollisesta osaamisestaan. Alun perin erityisajoneuvojen sopimusvalmistukseen keskittynyt Valmet Automotive panostaa nyt entistä enemmän tulevaisuuden ajoneuvoihin niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Tekemistä määrittää laadun ja osaamisen lisäksi nopeus: se on kasvavan lean-yrityksen vahvimpia kilpailuvaltteja.
Näistä raaka-aineista valmistettiin Valmet Automotiven uusi brändi, jonka kärkiviesti on ”the fast lane to future vehicles”. Sen ensimmäinen ulostulo oli uudistettu verkkopalvelu. ”Verkkopalvelu oli ensimmäinen kohta, jossa uudistettu brändi näyttäytyi yleisölle. Se on luonnollinen paikka koota yhteen koko Valmet Automotiven tarina”, kertoo markkinointiviestintätoimisto Briiffin AD Tarmo Helminen, joka vastasi Valmet Automotiven brändiuudistuksesta.
Briiffi jalkautti uuden brändin verkkopalvelun ilmeeksi ja sivuston teknisestä toteutuksesta vastasi Aucor. ”Minun ei ulkoasun suunnittelun jälkeen tarvinnut sen enempää ohjeistaa Aucoria teknisen toteutuksen, rakenteen ja toiminnallisuuksien suhteen. Pystyin luottamaan, että sivustosta tulee toimiva”, kertoo Helminen.
Sivuston visuaalisuus oli Briiffin toimesta huolellisesti suunniteltu ja Aucor auttoi herättämään lopputuloksen henkiin. ”Aucor otti huomioon hienovaraiset mutta erittäin tärkeät yksityiskohdat, kuten miten joku asia aukeaa, miten valikko toimii, miten elementit käyttäytyvät. Se tekee sivustosta viimeistellyn ja elävän”, Helminen sanoo.
Toisin kuin useimmiten tosielämässä, tällä kertaa sekä design, sisältö, että kuvat olivat pitkälle mietittynä jo ennen kuin sivustoa lähdettiin toteuttamaan. Siksi sivusto pystyttiin rakentamaan alusta alkaen sisällön ehdoilla.
Kaikki tekniset ratkaisut on valittu sekä palvelemaan sisältöä nykyisellään että mahdollistamaan jatkokehityksen. Sivustosta rakennettiin modulaarinen, eli siellä on uudelleenkäytettäviä osia, joita voi lisätä myös uusille sivuille. Osiot eivät itsessään ota kantaa sisältöön, vaan sivu voidaan koostaa puhtaasti sisällön tarpeiden mukaan. Näin Valmet Automotive pystyy itse tuottamaan uusia, näyttäviä sisältöjä.
”Aucor oli tehnyt fiksuja, automatisoituja ratkaisuja, joiden avulla verkkosivujen päivittäminen on helppoa, eikä meidän tarvitse huolehtia turhasta. Meille oli alusta alkaen hyvin tärkeää, että voimme päivittää sivustoa itse. Saimme sivustoon hyvän käyttökoulutuksen ja ylläpidon käyttöliittymä on hyvinkin selkeä ja yksinkertainen”, kiittää Mäki.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijät: Bob the Robot (Brändiuudistus ja sisällöt), Generaxion (Tekninen toteutus)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tamperelainen Framery ei valmista vain äänieristettyjä työtiloja saati puhelinkoppeja, vaan haluaa mullistaa koko työpäivien onnellisuuden. Eikä vain Suomessa vaan myös esimerkiksi Piilaaksossa. Jotta he onnistuvat tehtävässään, Bob the Robot auttoi uudistamaan Frameryn brändin ja sisällöt mission mukaisiksi. Aucor saapui avuksi verkkopalvelu-uudistuksen tekniseen toteutukseen.
Työnjako Bob the Robotin kanssa oli selvä. Bob huolehti sivuston sisällöstä, käyttöliittymäsuunnittelusta, visuaalisuudesta ja pääasiallisesta front end -devauksesta. Yhteistyössä suunniteltiin muun muassa kuvien responsiivinen optimointi ja lazyloading. Aucor huolehti alustan teknisestä toimivuudesta ja keskittyi integraatioihin. Aucorin vastuulla oli myös tietorakenne, sisällönhallinta, nopeusoptimointi, tekninen SEO sekä käyttökoulutus ja edelleen ylläpito ja pienkehitys.
”Meille oli todella tärkeää, ettei tarvinnut stressata projektin backend-toteutuksesta, vaan saimme keskittyä fronttiin. Yhteistyö Aucorin kanssa oli poikkeuksellisen mukavaa ja huoletonta. Minulla oli täysi luotto siihen, että asiat hoituvat ajallaan ja lopputulos on sellaista kuin toivotaan”, kertoo Bob the Robotin Engagen Lead Designer Antti Korhonen.
Päivittäiset palaverit eli dailyt Bobin kanssa pitivät ripeässä projektiaikataulussa kaikki kartalla ja asiat saatiin etenemään vauhdilla. ”Kommunikaatio pelasi, kun kanavat olivat koko ajan auki. Aucorin toiminta oli oma-aloitteista ja ratkaisukeskeistä”, Korhonen toteaa tyytyväisenä.
Yritykselle, jolle työpäivän onnellisuus on ylin tavoite, verkkopalvelun päivittäminen ei voi olla tervanjuontia. ”Jo lyhyen käyttökoulutuksen aikana huomattiin, että sivustoa pystyy todella hyvin hallitsemaan ja päivittämään suoraan käyttöliittymästä. Oli todella positiivinen yllätys, että vain yksi toiminnallisuus vaatii Aucorilta koodin puukottamista – kaiken muun pystymme hoitamaan itse hallintapaneelista käsin”, toteaa Frameryn Software Engineering Lead Miro Nieminen.
Sisällönhallintaa ja uusien sisältöjen rakentamista varten Framerylle on räätälöity page builder -työkalu. Sivujen sisältö koostuu siis osioista, joita sivun päivittäjä voi valita halutun määrän per sivu ja muokata esimerkiksi vaihtamalla osion taustaväriä. Muun muassa kaikki Products-kohdan sivut on tehty juuri tällä työkalulla.
Sivustolle rakennettiin myös kaksi arkea helpottavaa integraatiota. Niistä kriittisempi oli yhteydenottolomakkeen tietojen yhdistyminen suoraan Frameryn tiketöintijärjestelmään. Toinen on rekryilmoitusten lataaminen ajastetusti suoraan ulkoisesta järjestelmästä ja sulauttaminen sivustolle muun sisällön joukkoon.
”Kaikesta Aucorin tekemisestä huomasi, että nämä on kyllä tehneet näitä juttuja aiemminkin. Oli todella siistiä huomata, kuinka helposti hallittava, näyttävä ja nopea sivustosta tuli”, summaa Frameryn Nieminen lopuksi.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
European Space Agency’s Business Incubation Centre in Finland tarvitsi verkkosivut, jotka täyttävät kolme tarkoitusta.
1. Sivut tiedottavat, että tällainen uusi hanke on olemassa.
2. Hakemuksien saaminen uusilta yrityksiltä.
3. Tiedon jakaminen ESA BIC:n toiminnasta ja Suomen avaruusteollisuudesta.
Mutta itse projektilla oli kuitenkin yksi tavoite ylitse muiden. Sivustosta haluttiin visuaalisesti vaikuttava ja siksi sivuston keskeisin elementti on etusivun viimeisen päälle viilattu parallax-efekti.
”Visioin sivustosta visuaalisesti näyttävää ja valitsin toteuttajan sen perusteella, kuka pystyy varmasti toteuttamaan sen sellaisena kuin toivon ja vaaditussa aikataulussa. Luotin, että Aucor pystyy ja pystyikin”, kertoo ESA BIC Finlandin vetäjä Kimmo Isbjörnssund.
Sivusto haluttiin valmiiksi syksyn 2017 Slushiin, eikä aikaa ollut hukattavaksi. Projekti polkaistiin vartissa käyntiin Aucor Starterin avulla ja sen jälkeen aikaa käytettiin pääasiassa etusivun visuaalisuuden viilaamiseen. ”Hahmottelin miltä haluaisin lopputuloksen näyttävän ja Aucor suunnitteli ja toteutti sen toiveideni mukaan. He ehdottivat rohkeasti omia näkemyksiään ja parannuksiaan”, Isbjörnssund kiittää.
Parallax-efekti ei ole ominaisuutena monimutkainen, mutta toteutuksen kanssa saa olla tarkkana. Isoilla kuvilla ja Javascript-tiedostoilla pystyy tuhoamaan sivuston käytettävyyden ja tekemään siitä suorituskyvyltään kökköä ja karikkoa. Siksi kuvatiedostoja ja siirtymiä hinkattiin huolella, jotta sivusto saatiin pysymään sukkelana.
Myös projekti eteni sukkelasti, suoraviivaisesti ja tehokkaasti kommunikoiden. ”Tapasimme kasvotusten kaksi kertaa ja muuten pidimme videopalavereita. Kerran viikossa sain kuulla, missä mennään ja myös projektia varten pystytetty Basecamp toimi hienosti viestintäkanavana. Olin koko ajan kartalla siitä, miten projekti etenee ja sain tehdä ensimmäiset kommentoinnit ja korjaukset jo protoon”, kertoo Isbjörnssund.
Alkuhuuman jälkeen tavallisessa arjessa sivuston tärkein tavoite on saada uudet yritykset hakemaan mukaan ESA BICin ohjelmaan. ”Pääasiassa yhteydenotot ja hakemukset ovat tulleet sivuston ansiosta. Sivustolta löytyvät selkeästi hakemusdokumentit, lisää informaatiota ja yhteystiedot. Ilman sivustoa olisi todella vaikeaa löytää meidät ja saada meihin yhteys”, Isbjörnssund kertoo.
Hakemuksia ja yhteydenottoja saapuu tasaisin väliajoin niin potentiaalisilta uusilta yrityksiltä kuin yhteistyökumppaneiltakin. Arjen tarpeet eli uudet uutiset ja kampanjat ESA BIC voi lisätä sivuilleen itse. Pienet kehityspyynnöt taklaa Aucor.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Tämä sivusto saateltiin tulille kahdessa viikossa. Kunnianhimoista tavoiteaikataulua ja kustannustehokasta projektisuunnitelmaa auttoi merkittävästi se, että sivusto lepää edeltäjiensä harteilla. Aucor on saanut tehdä Bernerille jo tusinan verran erilaisia ja -laajuisia verkkopalveluita ja siksi tämäkin uutukainen syntyi tutuin ottein. Selkeä, rajattu kokonaisuus ja aiemmista brändisivustoista periytyvät elementit nopeuttivat projektia entisestään.
”Loin toivomukseni väreistä ja fonteista PPT-dokumenttiin. Sen jälkeen jätin luomuksen Aucorin käsiin. Heidän koodarinsa ovat yllättävän visuaalisia ja sieltä syntyy sellaista jälkeä, kuin olen ajatellutkin”, kertoo Bernerin Vapaa-ajan liiketoimintayksikön digitaalisen median markkinointikoordinaattori Rilla Nummisalo.
Emme kiistä väitettä visuaalisista koodareista alkuunkaan. Mutta ei kerrota kenellekään, että tässä projektissa devaajapuoli sai tukea myös suunnittelutiimiltä, jotta projekti saatiin maaliin kitkattomasti ja alta aikayksikön.
Yksi tärkeimpitä tavoitteita oli tehdä verkkopalvelusta helppokäyttöinen. Bernerillä tehdään paljon itse ja sivustoja päivitetään tiuhaan tahtiin, joten hallintanäkymän hiontaan keskitytään huolella. Jos jokin päivitystarve ei kuitenkaan suju suoraan hallintanäkymästä, tulee apuun Aucor Service Desk.
”Service Deskin tukiportaalissa saamme nopeasti läpi pienet muutostoiveet. Kun hallittavana on yli kymmenen sivustoa, aina ei voi muistaa, miten mitäkin päivitettiin tai mistä löytyy mikäkin toiminnallisuus. Aucorin asiakaspalvelu vastaa nopeasti ja asiat saadaan eteenpäin”, Nummisalo kiittää.
Aucorin ja Bernerin pitkän kumppanuuden salaisuus on jatkuva kehitys ja rehti kommunikaatio. Erityisen tärkeää on suora puhe, joka pitää sivustoprojektit ja kehitystyöt oikealla polulla. Yhteistyö onkin erityisen rikasta, kun verkkopalvelut elävät asiakkaan arjen ja muuttuvan maailman mukana.
“Olemme erityisen tyytyväisiä siihen, että kumppanuus Aucorin kanssa on suorapuheista: heillä on lupa ja velvollisuus kertoa meille suoraan, jos meinaamme pyytää jotain älytöntä. Toisaalta heiltä tulee joskus myös lennokkaampia ideoita, kuin mitä itse rohkenemme ehdottaa”, päättää Rilla Nummisalo.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Retoriikan kesäkoulu on vaikuttava viestintätapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna seitsemättä kertaa Hämeenlinnassa. Aucor on tapahtuman sponsori ja osana yhteistyötä pääsimme uusimaan myös tapahtuman sivuston.
Näin sivustoprojektia luonnehtii Retoriikan kesäkoulun rehtori, puhetaidon kouluttaja Antti Mustakallio:
”Aucorin omaa toimintaa sävytti hyvällä tavalla rutinoitunut ammattitaitoisuus: projekti oli alusta loppuun asti tekijöiden hanskassa. Tekijät osasivat kysyä oikeita kysymyksiä ja myös vastasivat toiveisiin ja tarpeisiin kiitettävän tehokkaasti. Lopputulos oli sitä, mitä alun perin haluttiin. Sivusto on nyt tyylikäs, toimiva ja ajanmukainen.”
Tapahtuma on jatkanut vakaata kasvuaan joka vuosi, minkä seurauksena vanha sivusto oli käynyt liian pieneksi. Emme kuitenkaan tyytyneet vain uusimaan ulkoasua tämän päivän tarpeisiin, vaan uudistuksessa kiinnitettiin huomiota jo siihen, millaiseksi tapahtuma kehittyy. Sivustolla on mahdollista markkinoida useampaa tapahtumaa yhtä aikaa ja myös kieliversiointi on jo toteutettu, joskin vielä toistaiseksi piilotettu ominaisuus.
Itse sivusto henkii tapahtuman laatua ja ammattimaisuutta, hylkäämättä kuitenkaan tyystin sen ainutlaatuista intiimiyttä ja läheisyyttä. ”Kaipasimme sivustoa, joka nopealla vilkaisulla luo tapahtumasta houkuttelevan ja ammattimaisen kuvan. Sivustoa rakennettaessa painotus oli visuaalisessa selkeydessä ja ilmavuudessa ja toisaalta myös helppokäyttöisyydessä”, kertoo Mustakallio.
Retoriikan kesäkoulu on tapahtuma johtajille, puhujille, esiintyjille, poliitikoille, yrittäjille ja päättäjille, mutta ennen kaikkea viestinnän ammattilaisille.
Näistä muodostuu sivuston kohdeyleisö ja suunnittelun reunaehdot, joka otettiin huomioon sivuston yksityiskohdissa. Esimerkiksi otsikkoihin valikoitui pääteviivallinen, eli serif-fontti. Näin saatiin aikaiseksi ainutlaatuisempi tyyli, joka on hyvin linjassa valtavirrasta poikkeavan tapahtuman filosofian kanssa. Katseenvangitsijaksi lisättiin etusivulle parallax-efektillä höystetty taustavideo ja uudestaan sivustolle palaavaa palvelevat vaihtuvat referenssit.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Generaxion
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Katleena Kortesuo on Suomen kallein siivooja, kriisiviestinnän konsultti ja tietokirjailija ja hänen kirjoituksensa keräävät kuukausittain parikymmentä tuhatta lukijaa eioototta.fi-sivustolle. Edellinen sivustoversio vuodelta 2013 oli jo jäänyt ajasta jälkeen ja sivustolle tehtiinkin merkittävä nuorennusleikkaus varsinaiseen rakenteeseen ja toiminnallisuuksiin puuttumatta.
Äkkiseltään katsoen eniten muuttui ulkoasu, josta tehtiin valoisampi, raikkaampi ja selkeämpi. Ulkoasun lisäksi aucorlaisia suorityskyvynhinkkaajia riemastuttaa erityisesti se, mitä tapahtui konehuoneessa. Koska vanha sivustokin oli Aucorin toteuttama WordPress-sivusto, päästiin yhdelle blogiartikkelille tekemään raakaa ja erittäin mielenkiintoista suorituskykyvertailua.
Vanhalla sivustolla blogikirjoitus oli ruudulla luettavissa n. 760 millisekunnin kohdalla. Se ei ole huonosti ollenkaan, kun kiitettävänä rajana voidaan pitää sekunnin, siis 1000 millisekunnin latautumisnopeutta. Tässä kohtaa uusi sivusto pyyhkii kuitenkin vanhalla pöytää, sillä samainen artikkeli on nyt luettavissa 240 millisekunnin jälkeen. Se on äkkiä se.
EOT:n edellisen version elinkaaren aikana muualla internetissä keskimääräinen verkkosivun tiedostokoko lähes kolminkertaistui 1,28 megatavusta 3,47 megatavuun. Sen sijaan eioototta.fi:n tiedostokoko siivutettiin uudistuksen yhteydessä alle viidennekseen vanhasta: aiempi 1,23 megatavua on nyt 0,23 megatavua.
”Kun sivustonsa antaa Aucorin käsiin, se on kuin kävisi kokonaisvaltaisen psykoterapeutti-ravintovalmentaja-varallisuusvalmentaja-personaltrainerin pakeilla. Sivustosta tulee nopeampi, näyttävämpi, tehokkaampi ja käyttäjäystävällisempi”, kommentoi projektia Katleena Kortesuo.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.