Artikkelit
Evästelupakysely asiallisesti – esimerkkejä verkkokaupoista

WordPress-liikevaihto: Yli 2 miljoonaa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-kokemus: ★★★ Erittäin kokenut ja aktiivisesti WordPress-osaamiseen panostava digitoimisto
Verkkokauppakokemus: ★ Muutamia verkkokauppatoteutuksia
Integraatiokokemus: ★★ Kokenut integraatioiden tekijä
Samassa liikevaihtoluokassa: Valu Digital, Evermade
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Risteilykeskus.fi sivustouudistus (2 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: WordPress-osaamista Tampereelta: Geniem (2015)
Geniemiltä saat digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla erotut kilpailijoistasi, sitoutat asiakkaasi ja teet jatkuvasti parempaa tulosta. Oikeat askeleet digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen mahdollistamme tarjoamalla Suomen lujinta WordPress-laatua sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua palvelumuotoilutiimimme osalta.
Ota yhteyttä: jussi.rajamaki@geniem.com / 046 923 5277 / geniem.fi
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Travel Specialist Group Oy Ltd:n (TSG) laajan verkkosivu-uudistuksen WordPress Multisite -toteutuksena. Uudistettavaan sivustokokonaisuuteen kuului seitsemän eri sivustoa:
– Risteilykeskus.fi
– Sagamatkat.fi
– Tsg.fi
– Krydstogtcenter.dk
– Kryssningscenter.se
– Vegaresor.se
– Cruisecenter.co.no.
WordPress Multisite on juuri siksi sopiva ratkaisu TSG:lle, että uusia, brändi-ilmeen mukaisia erillissivustoja pystyy perustamaan ja julkaisemaan kustannustehokkaasti liiketoiminnan laajentuessa eri maihin.
Uudistuksen lähtökohdat ja tärkeimmät tavoitteet
TSG oli tilanteessa, jossa useiden sivustojen ylläpitäminen ja jatkokehittäminen oli työlästä ja haastavaa vanhan, kankean julkaisujärjestelmän vuoksi. Osa sisältöihinkin liittyvistä tehtävistä täytyi ohjata suoraan ohjelmistokehittäjälle. Näin ollen TSG päätyi uudistamaan sivustonsa WordPressille kanssamme ja vastasimme sivustouudistuksen kokonaistoimituksesta.
Ylläpidettävyyden parantamisen ohella uudistuksen yksi päätavoitteista oli säilyttää hyvä hakukonenäkyvyys ja -optimointimahdollisuus. Lähtökohtaisesti WordPress tarjoaa tähän hyvät ominaisuudet, mutta hakukonenäkyys otettiin huolellisesti huomioon myös teknisessä toteutuksessa. Projektissa oli myös ratkaistava, miten noin 20000 kuvan kuvapankin automaattinen siirto toteutetaan onnistuneesti.
TSG:n toteuttaman avainsana-analyysin perusteella hakukonenäkyvyyttä voidaan seurata laajasti. Tulokset ovat olleet positiivisia ja viimeisen kuuden kuukauden aikana orgaaninen näkyvyys haluttujen hakusanojen kärkisijoilla on parantunut, mikä on tuonut myös huomattavan määrän lisää kävijöitä sivustolle. TSG:n oma sisällöntuotanto on tavoitteellista ja ansiokasta eli vain ja ainoastaan kärkisijat orgaanisissa (maksuttomissa) hakutuloksissa kelpaavat heille.
Kieliversiot ja integraatio
Kieliversioinnilla oli merkittävä rooli sivustouudistuksessa ja teknisesti se toteutettiin Polylang-lisäosalla. Sivustokokonaisuuden kieliversioinnit poikkeavat toisistaan eli jokaiselle maalle on omat kielellistetyt sisällöt, jotta TSG voi optimoida sisältöjen hakukonenäkyvyyttä kuhunkin maahan sopivalla tavalla.
Risteilyjen hallinnassa ja varausjärjestelmänä TSG käyttää Cruisehost-nimistä järjestelmää, johon toteutimme integraation. Risteilyt tuodaan Cruisehostista sivustolle risteilyhakuun, jonka hakutuloksista ohjataan erilliseen, Cruisehostissa pyörivään varauspalveluun.
Geniemin rooli TSG:n sivustouudistuksessa
TSG:n sivustouudistuksen projektikokonaisuus sisälsi Geniemin osalta sivustojen määrittelyn ja suunnittelun, teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen, käyttäjäkoulutuksen ja julkaisuun liittyvät toimenpiteet. TSG vastasi itse ansiokkaasta sisällönsuunnittelusta ja -tuotannosta, jota edistääksemme pidimme kattavan käyttökoulutuksen WordPress-hallintakäyttöliittymään. Vastaamme tämän lisäksi sivustojen teknisestä ylläpidosta, jatkokehityksestä ja käyttöpalveluista.
Tutustu uudistettuun, muun muassa valtameriristeilyjä tarjoavaan sivustoon Risteilykeskus.fi.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Uudistimme VisitVaasa.fi-sivuston vuosien 2018 ja 2019 aikana projektissa, jossa Vaasan seudun neljän eri organisaation sivustoa yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi Vaasa.fi. VisitVaasa.fi löytyy siis omana kokonaisuutenaan Vaasa.fi/koe-ja-nae -osiosta, joten toteutus on siinä mielessä tavallisista kaupunkien matkailusivustoista poikkeava. Vaasan seudun uuden verkkosivuston toteutuneina tavoitteina olivat:
– hakukoneystävällisyys
– erinomainen käytettävyys ja sisältöjen löydettävyys
– saavutettavuus ja mobiiliystävällisyys
– helppo ylläpito
– seudun tunnettuuden lisääminen ja kävijämäärän kasvattaminen
– yhteiseen palveluun sitoutuminen ja päällekkäisen tekemisen karsiminen
Toteutimme VisitVaasa.fi -sivuston yhteistyössä Vaasan kaupungin, VASEKin, Vaasan seudun matkailu Oy:n, Merenkurkun maailmanperintö ry:n ja Solita Oy:n kanssa. Julkisen kilpailutuksen kautta käynnistyneessä uudistusprojektissa vastasimme sivuston visuaalisesta ja käyttöliittymäsuunnittelusta, teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta, laadunvarmistuksesta ja julkaisuun liittyvistä palveluista.
Vaasan matkailusivustosta vuoden 2020 paras verkkosivusto
Vuoden 2020 FWA Grand Prix’n voittaja on VisitVaasa.fi. Sivusto on tuomariston mukaan osoittanut vahvuutensa kaikilla osa-alueilla ja kuten edellä on mainittu, se on osa Vaasa.fi -WordPress -verkkopalvelua. Vaasa.fi -verkkosivusto kertoo yhtä aikaa persoonallisesta Vaasan kaupungista ja maailmanluokan vierailukohteesta.
VisitVaasa.fi on saanut kehuja muun muassa siitä, että se yhdistää taidokkaasti yhteen tiedolla palvelemisen ja kiinnostuksen herättämisen. Vaasan seudulle vierailua harkitseva saa sivustolta vastaukset kaikkiin keskeisiin kysymyksiin, mikä kasvattaa matkailijan halua päästä mahdollisimman pian Vaasaan. Sen lisäksi sivuston tekninen ylivertaisuus on ollut merkittävässä roolissa, kun FWA on valintaa vuoden parhaasta verkkosivustosta tehnyt.
Vuoden 2020 Grand Prix’n lisäksi VisitVaasa.fi -verkkosivusto voitti myös palkinnot seuraavissa kategorioissa:
– paras kuvitus
– paras tekninen toteutus
– paras käyttöliittymäsuunnittelu
Lyhyesti: VisitVaasa.fi -toteutuksen sisältö ja tärkeimmät toiminnallisuudet
Toteutuksen keskeisessä roolissa oli koko Vaasa.fi-sivuston kattava hakutoiminnallisuus. Uudistettuun hakuun tuotiin erilaisia suositteluja sekä usein etsittyä tietoa, joten haku eriytettiin kokonaan omalle hakusivulleen, jossa hakutoiminnallisuus tapahtuu. Visit Vaasan sivuston ja loppukäyttäjän kannalta koko sivuston kattava haku on hyödyllinen, kun se tarjoaa myös matkailuun liittyviä hakutuloksia ja suositteluja käyttäjän ollessa vaikkapa Vaasa.fi-etusivulla.
Mobiilikäytettävyys ja sivuston saavutettavuus huomioitiin tarkasti jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Molemmat ovat tärkeässä roolissa myös Visit Vaasan sivustolla, kun turistit saattavat käyttää sivustoa esimerkiksi mobiililaitteella suorassa auringonpaisteessa. Sivusto on toteutettu WCAG 2.1 -kriteereihin pohjautuen saavutettavuuden AA-tasolle ja saavutettavuuden tason on auditoinut Eficode.
Visit Vaasan sivustolta löytyy muun muassa kattava ja helppokäyttöinen lista luontoreiteistä, monipuolinen atkiviteettihaku ja saavutettava toteutus mainoskarusellista, jossa muun muassa hotellit voivat mainostaa majoituksiaan.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Lahden kaupungille uuden, saavutettavan WordPress-verkkosivuston, joka julkaistiin syyskuussa 2020. Poikkeustilanteesta huolimatta projekti vietiin läpi suotuisissa tuulissa. Onnistuneen projektin taustalla poikkeustilanteessa olivat suunnittelutyö ja tiimityöskentely, aktiivinen ja avoin kommunikaatio molemmin puolin, hyvin suunniteltu resursointi sekä toimittajan vahva etätyökulttuuri.
Koska Lahden kaupunki on julkinen organisaatio, olisi vanha sivusto vaatinut 23.9.2020 voimaan astuneen EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaiset muutokset. Tämä vahvisti Lahden kaupungin päätökseen siitä, ettei vanhaa sivustoa kannata enää parannella, vaan sivusto kannatti ennemminkin uudistaa kokonaan. Geniem valittiin sivustouudistuksen toteuttajaksi julkisen hankinnan kilpailutuksen tuloksena.
Lahden kaupungin tavoitteena verkkosivu-uudistukselle oli luoda moderni ja raikas sivusto, jossa asiakkaan palvelupolkuja voidaan helposti ohjata. Erityisesti toiveena oli saada myös mahdollisimman toimiva ja helppokäyttöinen sivuston ylläpito Lahden kaupungin noin 80 verkkosivupäivittäjälle, jotka päivittävät sivuja oman työnsä ohella, joten tavoitteena oli myös heidän kannaltaan mahdollisimman toimiva ja helppokäyttöinen ratkaisu. Sekä ylläpitäjien että loppukäyttäjien antamien kommenttien perusteella tavoitteessa onnistuttiin hienosti.
Sivuston suunnitteluprosessi eteni aikataulussa, eikä koronatilanne vaikuttanut suunnittelun etenemiseen, sillä suunnittelupalaverit pystyttiin järjestämään etänä. Sivuston määrittelyt ja visuaalinen suunnitteluprosessi eteni yhdessä asiakkaan kanssa läpi säännöllisissä etäpalavereissa.
Vanhan SharePoint-ratkaisuun perustuvan sivuston tilalle Lahden kaupungin käyttöön kilpailutettiin WordPress Multisite -ratkaisu, joka mahdollistaa erillissivustojen luomisen pääsivuston rinnalle kustannustehokkaasti.
Wellamo-opisto pilotoi erillissivuston ensimmäisenä syksyllä 2020. Erillissivustot hyödyntävät pääsivuston teemaa, mutta ovat kustomoitavissa omien tyylien näköisiksi. Erillissivustoille on toteutettu myös omia komponentteja Wellamo-opiston erityistarpeisiin.
Lahden kaupungin sivustouudistuksen lopputulemana sivut ovat joustavia, koska sivupohjien komponentit ovat vapaasti valittavissa ennalta määritellystä valikoimasta. Lahden kaupungilla on hyvin monenlaisia tarpeita, joihin Geniem loi monipuolisen komponenttikirjaston, josta asiakas voi valita kulloiseenkin tarpeeseen sopivan. Esimerkiksi Lahden kaupungin kaavoitusyksikkö pystyy havainnollistamaan kaavoitustöiden etenemisen sivuilla selkeästi heille räätälöidyn komponentin avulla.
Lahden kaupungin ylläpitäjille on toteutettu Azure AD -integraatio WordPress-järjestelmään. Sivustolle on jatkokehityksessä tulossa integraatio myös Dynasty-dokumentinhallintajärjestelmään.
Lahden WordPress-verkkosivustouudistus onnistui yli odotusten ja aikataulussa sekä budjetissa pysyen.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Taustaa: Business Tampere on tarjonnut sidosryhmilleen työkalun alueen yritystietojen analysointiin. Työkalu oli hidas käyttää ja sen toiminnassa oli ongelmia.
Uudistus: Business Tampereelle oli tärkeää lähteä toteuttamaan palvelua avoimella lähdekoodilla. Julkisena toimijana se haluaa, että voi vapaasti levittää sitä muille toimijoille, jotka voivat halutessaan ottaa palvelun käyttöön sekä kehittää ja rikastaa sitä edelleen. Toimintamalli sopi Geniemille hyvin: avoimen lähdekoodin kehittäminen on Geniemille sydämen asia. Business Tampere valitsi Geniemin yritystietopalvelunsa tekijäksi, koska oli kuullut hyvää Geniemin Tampereen kaupungille tekemistä projekteista.
Business Tampere halusi toteuttaa Geniemin kanssa palvelun, joka tarjoaa monipuolisen elinkeinotiedon lisäksi tietoa siitä, millainen markkina-alue tämä on ja millaista osaamista täältä löytyy. Tavoitteena oli saada tiedot tarjolle visuaalisessa muodossa, jossa tietoa on helpompi omaksua. Huomattiin, että aiemmin käytössä ollut sapluuna ei toiminut toivotulla tavalla, joten projektissa päädyttiin avaamaan palveluväylä, joka tuo yritystiedot palveluun usean integraation kautta eri lähteistä.
Toteutus tehtiin räätälöitynä fullstack JavaScript verkkosovelluksena Node- /React-teknologioilla ja MariaDB tietokannan päälle. Palvelussa on useita integraatioita. Perusyritystiedot haetaan Alma Talent tietopalveluiden REST rajapinnasta. Julkiset rahoitustiedot tallennetaan Business Finlandin tietopalvelusta ja yritysten maksamat verot Verohallinnon tiedoista. Uudet ja poistuneet yritykset haetaan Suomi.fi palvelutietovarannosta, jossa on toteutettu integraatio X-Road Palveluväylään.
Geniem vastasi projektissa palvelun visuaalisesta ja käyttöliittymäsuunnittelusta, teknisestä arkkitehtuurista ja toteutuksesta sekä julkaisu- ja laadunvarmistustoimenpiteistä. Hyödyntämällä avoimen lähdekoodin tekniikoita ja toimittajan valmiita perusrakenteita toteutus onnistui ennätysajassa.
Jatkokehitys: Geniem valittiin julkisen kilpailutuksen kautta Yritystietopalvelun jatkokehityksen toimittajaksi loppuvuodesta 2019. Palveluun on toteutettu vuonna 2020 muun muassa yritystiedon kartta- ja listausnäkymä sekä datan visualisoinnit.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Asiakkaamme NoHo Partners Oyj:n toimiala, ravintolatoimiala, on itsessään todella monimuotoinen: valikoimaan mahtuu useanlaisia ravintoloita, joilla kaikilla on omat tarpeensa sivustoille. Ja ravintolamäärä itsessään, tätä kirjoittaessa (17.4.2020) ravintoloita ketjulla on yhteensä 250 kappaletta. Kunnioitettava määrä! Vaikka kaikki eivät omaa sivustoa tarvitsekaan, niin selvää on, että sivustopohjan tulee taipua moneen tarpeeseen.
NoHo:n tapauksessa kyseessä oli sivustohanke, jolla saataisiin katettua niin konsernin kuin yksittäisen ravintoloitsijankin toiveet täyttävä sivustokokonaisuus. Keskeisiksi elementeiksi tunnistimme hyvän jatkokehitettävyyden lisäksi myös yksinkertaisen ylläpidettävyyden ravintoloitsijoille, ravintoloiden oman brändin esiintuomisen sekä toisaalta konsernin tunnistettavuuden sivustoista.
Hankkeessa toteutimme ravintola.fi -uudistuksen ja multisite-ratkaisun yksittäisille ravintoloille.
Toimitus koostui kahdesta erillisestä projektista, jotka toteutettiin samalla toteutustiimillä osin päällekkäin. Vastasimme projekteissa vaatimusmäärittelystä, visuaalisesta ja käyttöliittymäsuunnittelusta, teknisestä suunnittelusta ja kehityksestä sekä laadunvarmistus- ja julkaisutoimenpiteistä.
Sivustokokonaisuus rakennettiin multisite-ratkaisuna WordPressin päälle hyödyntäen Geniemin kehittämää DustPress -viitekehystä. WordPressille tullut uusi editori, Gutenberg, vaati myös selvitystyötä, testausta ja riskianalyysia, jotta uskalsimme olla varmoja sen käyttöönottoon projektissa. Tuolloin vielä uusi editori oli myös asiakkaalle vieras, mutta selvitystyön pohjalta päädyimme ensimmäisten isojen suomalaisten WordPress-talojen joukossa ottamaan Gutenbergin käyttöön.
Samassa multisitessa olevat yksittäisten ravintoloiden sivustot integroituvat ravintola.fi sivustoon, joten portaali päivittyy osaltaan myös ravintolapäälliköiden omille sivuilleen tekemistä päivityksistä. Ravintola.fi/lounaat on esimerkki tällaisesta kokoomasivusta, jonne ravintola.fi -sisällönsyöttötiimi ei syötä sisältöä, vaan kaikki tieto tulee suoraan yksittäisten ravintoloiden sivustoilta (juuri nyt koronakriisin aikaan on lounassivu ymmärrettävästi hiljainen). Myös ravintolahakuun tuodaan ravintoloiden tiedot yksittäisten ravintoloiden sivustoilta.
Muutamia esimerkkejä multisite-ratkaisun sivustoista:
sinaolettahti.fi (Sinä olet tähti)
loylyhelsinki.fi (Löyly Helsinki)
salutorget.fi (Salutorget)
ravintolahook.fi (Ravintola Hook)
toolonranta.fi (Töölönranta)
ravintolanokka.fi (Ravintola Nokka)
masuasianbistro.fi (Masu Asian Bistro)
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Geniem suunnitteli ja toteutti Väestöliiton uuden Hyvä kysymys -verkkopalvelun, joka tarjoaa paljon maksuttomia, eri ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin liittyviä palveluja ja toimintoja. Väestöliitto yhteistyössä useiden kumppanijärjestöjen kanssa tuottaa palveluun laadukasta ja monipuolista sisältöä ja siksikin sivuston ylläpito on pyritty tekemään sisällön ja palvelujen tuottajille mahdollisimman helpoksi. Sisällönsyöttö on ratkaistu järjestökohtaisilla räätälöidyillä näkymillä ja eri käyttäjätasoilla. Tämä mahdollistaa saman palvelun käytön usean eri järjestön ja käyttäjätason välillä ja ylläpito säilyy yksittäiselle käyttäjälle selkeänä ja johdonmukaisena.
Sisältöjä ulkoisista blogeista kuten vaestoliitonblogi.com tuodaan järjestelmään RSS syötteiden avulla. Valitut RSS syötteet tuodaan valitulle WordPress Multisite sivustolle Geniemin tekemällä tietojentuontilisäosalla, johon tehdään räätälöity skripti RSS-syötteiden käsittelyyn. Kaikki Hyvä kysymys -verkkopalvelun chat-ominaisuuksia sisältävät osa-alueet (luennot, päivystyschat, ajanvarauschat, ryhmächat) on toteutettu yhteen React-verkkosovellukseen. Verkkosovellus hyödyntää taustalla avoimen lähdekoodin RocketChat alustaa, johon palvelu on integroitu.
Sivuston hakutoiminto on erittäin keskeinen osa palvelua. Sivustolla on todella paljon sisältöä, sillä sisällöntuotannosta vastaa tällä hetkellä melkein 40 eri järjestöä. Ongelmana haussa on yleensä hitaus silloin, kun sisältöä on valtavasti. Tässä projektissa Geniem ratkaisi asian käyttämällä RedisSearch + RediPress -yhdistelmää. Hakuun haluttiin myös parannuksia, jolloin otettiin käyttöön Voikko-oikoluku- ja taivutusohjelmiston Node.js-version.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme vuosien 2018 ja 2019 aikana Tampereen korkeakouluyhteisölle 5 kpl “kotisivukoneita” eli WordPress-multisite asennuksia. Projektissa luotiin kolme erilaista WordPress-teemaa näiden kotisivukoneiden käyttöön ja monipuoliset kustomoidut käyttäjätasot sekä integraatioita, kuten esimerkiksi HAKA-kirjautuminen.
Kotisivukoneisiin rakennetuilla yhtenäisillä teemapohjilla voi sekä pystyttää sivustoja korkeakouluyhteisön projekteja, hankkeita, tutkimuksia ja tapahtumia varten että perustaa blogeja. Kotisivukoneisiin perustetaan satoja sivustoja, mikä oli otettava huomioon suunnitteluvaiheesta lähtien. Yhtenäiset teemapohjat tarkoittavat Tampereen korkeakouluyhteisön kotisivukoneissa yleisempien ja tyypillisimpien julkaisutarpeiden mahdollisimman hyvää hallittavuutta. Ne asettavat julkaisijalle rajoitteita ohjaten häntä pitäytymään yhteisön yhtenäisessä mallissa.
Teemapohjien lisäksi uusien sivustojen pystyttämistä nopeuttaa sivustojen kloonaustoiminto, joka monistaa mallisivuston uuden sivuston pohjaksi. Toteutimme kotisivukoneisiin myös monipuoliset kustomoidut käyttäjätasot sekä vaativia integraatioita, kuten:
– HAKA-kirjautuminen
– käyttäjäroolien hallinta IAM:lla eli LDAP, josta saadaan käyttäjien sivustokohtaiset roolit
– henkilötietojen integraatio erillisestä sisältöjärjestelmästä
Haka-kirjautumista varten toteutimme Shibboleth-integraation Docker-ympäristöön, minkä teimme ensimmäisten joukossa maailmassa.
Saavutettavuuden huomioiminen oli olennainen osa projektia. Saavutettavuusauditoinnin suoritti Annanpura Oy. Saimme kokonaisuuden yleisestä saavutettavuuden tasosta erittäin hyvää palautetta.
Toimitamme Tampereen korkeakouluyhteisölle kotisivukoneiden jatkuvia palveluita. Hosting- eli käyttöpalvelut noudattavat 99,5 % palvelun käytettävyystasoa ja 2h reagointiaikaa kriittisissä ongelmatilanteissa. Vastaamme myös palvelun jatkokehityksestä ja teknisestä ylläpidosta.
Asiakaspalaute:
Yhteistyö oli sujuvaa ja kysymyksiin vastattiin nopeasti. Geniemin toteuttama hallintanäkymä on toimiva – myös vähemmän ko. julkaisujärjestelmää käyttäneet ovat kokeneet sen helpoksi. -Riikka Venetjoki, Tampereen korkeakouluyhteisö, 1/2020
(Huom. Avaa sivusto -linkin takaa löytyy esimerkki yksittäisestä sivustosta.)
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Keväällä 2019 pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan Mall of Triplan yhteydessä sijaitsevan Musiikkimuseo Famen uutta sivustoa ja verkkokauppaa. Toteutusprojektissa vastasimme sivuston käyttöliittymästä ja visuaalisesta suunnittelusta, teknisestä toteutuksesta sekä testauksesta ja julkaisusta. WordPress-sivusto on kielellistetty suomen lisäksi kolmelle eri kielelle (englanti, ruotsi ja venäjä) Polylang Pro -lisäosalla.
Musiikkimuseon sivuston yhteyteen integroitiin WooCommerce-verkkokauppa, jossa myydään Famen tuotteita. Satoja tuotteita sisältävässä verkkokaupassa tuoteryhmiä ovat muun muassa kirjat, korut, levyt, design-tuotteet, muumituotteet ja musiikkiaiheiset tuotteet. Verkkokaupan maksutapapalvelut on toteutettu OP Payment Service -lisäosalla.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
FM-radion tueksi syksyllä 2018 avattiin Jouluradion uudet verkkosivut, joiden välityksellä joulumusiikin vannoutuneet ystävät saivat sesongin ajan nauttia FM-taajuuden lisäksi yhdeksästä muusta kanavasta verkossa. Verkkosivuille tehtiin joulun aikaan parhaimmillaan lähes 50 000 käyntiä päivässä. Kokonaisuudessaan jouluradio.fi toteutettiin headless WordPress-ratkaisuna. Frontti toteutettiin Reactilla siitäkin syystä, että Geniemillä on yli 15 hengen React-tiimi talossa.
Miksi WordPressin ja Reactin yhdistelmä?
Tämän vuoden puolella on käyty kiivasta keskustelua Twitterissä, LinkedInissä ja myös Vierityspalkissa koskien WordPress sivuston frontin toteutusta Reactilla ja sitä, onko Reactista tullut uusi Flash.
Meidän näkemyksemme on, että perus viestinnällinen verkkosivusto joka on vahvasti sisältöpainottunut ei juuri hyödy headless-konseptista. Kuten keskusteluissa on tullut esille se voi tuoda monia asioita ratkaistavaksi, jotka perus WordPress toteutuksella tehtynä on kunnossa “out-of-the-box”.
Jouluradio ei ollut sisältöpainotteinen sivusto vaan enemmän sovelluksenomainen soitin, jonka päätarkoituksena on toimia käyttöliittymänä joululaulujen soittamiseen. Tämän lisäksi sivustolla oli kuitenkin jonkin verran aiheeseen liittyvää sisältöä, joten sisällönhallinnan työkalulle oli selkeä tarve ja se puolsi WordPressin käyttöä itse sisällön tuotantoon. Tästä syystä päädyimme headless WordPress-toteutukseen.
Ensimmäistä sivunlatausta varten Reactin takana on Next.js toteutus.
Jouluradio.fi sivustolle toteutetut integraatiot
Nettiradion eri kanavat striimataan kolmannen osapuolen järjestelmästä. Striimien lisäksi integraationa tehtiin webhook, jonne järjestelmä lähetti soivan kappaleen metatiedot kappaleen vaihtuessa eri kanavilla, joka lähetettiin websocketilla frontendille. Samalla soiva kappale lisättiin tietokantaan, jolloin voitiin ylläpitää tietoa viimeksi soitetuista kappaleista.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Uudistimme Vaasan kaupungin sivuston projektissa, jossa yhdistettiin samalla neljä eri sivustoa yhdeksi. Ennen Vaasan kaupungin, Vaasan seudun, Vaasan matkailun ja Merenkurkun maailmanperintökohteen sivustot olivat omia irrallisia kokonaisuuksiaan, joiden välillä kuntalaiset, matkailijat, muuttajat, opiskelijat ja yritysten edustajat sukkuloivat.
Sivustouudistuksen päätavoite oli saada Vaasan seudun yhteiseen käyttöön hakukoneystävällinen, käyttäjäystävällinen ja helposti ylläpidettävä verkkopalvelu, joka erottuu edukseen. Lisäksi mobiiliystävällisyyteen ja sisällön laatuun panostettiin huomattavasti.
Toteutimme sivustouudistuksen yhteydessä seuraavat integraatiot:
– AD-integraationa tulee käyttäjät WordPressiin ja käyttäjien yhteystiedot noudetaan integraatiolla Telian MECM-järjestelmästä
– Tapahtumakalenterissa on tehty integraatio Etelä-Pohjanmaan liiton tapahtumakalenteriin
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
The Gaming Innovation Group (GiG) on Norjalainen pörssiyhtiö, joka erikoistuu online rahapeleihin.
Toteutimme vuonna 2018 Gig.com-verkkopalvelun WordPress-julkaisujärjestelmän päälle. Sivusto on
rakennettu modulaarisesti komponenteista, joten ylläpitäjillä on mahdollisuus rakentaa uusia sivutyyppejä komponenttien avulla.
Sivustolle suunniteltiin ja toteutettiin myös sijoittajaosio, josta löytyy interaktiivinen pörssikurssien seuranta.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Loimme Suomen evankelis-luterilaisten hiippakuntien käyttöön “kotisivukoneen” WordPress Multisite Networkin päälle. Sivustoilla on yhtenäinen teema ja koodipohja, mutta sisältöjä hallinnoidaan sivustokohtaisesti. Hiippakuntien sivustot on tarkoitettu työntekijöille ja sellaisiksi aikoville sekä muille pienemmille kohderyhmille.
Jokainen sivusto koostuu viidestä eri sisältötyypistä: Sivut, Artikkelit, Blogit, Tapahtumat ja Usein kysytyt kysymykset (FAQ). Ne antavat valinnanvaraa sisällöntuotantoon.
Sivustolle on suunniteltu komponenttipohjainen päätason sivurakenne, jonka ansiosta eri hiippakunnat voivat tehdä sivusta hyvinkin erilaisia. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi:
– kuva vasemmalla, oikealla tai taustakuvana
– kuvan koko iso/pieni
– perinteinen sisältöeditori
– jaksot (tai haitarit, eli accordionit)
– painikkeet
Komponenttirakenne mahdollistaa myös sisältöosioiden järjestyksen vaihtamisen helposti raahaamalla. Sisältösivulle on mahdollista nostaa artikkeleita tietystä kategoriasta, esimerkiksi istuntojen päätöksiä. Ylläpitäjän niin halutessa, sivulle voi myös nostaa aiheeseen liittyviä FAQ-kysymyksiä tai lisätä lomakkeen, jolla käyttäjä voi tilata uutiskirjeen.
Komponenttisivulla ei ole varsinaista alavalikkoa, mutta sivun sisäinen ankkurivalikko vie käyttäjän etsimänsä sisällön pariin. Ylläpitäjän tulee vain lisätä sisältöosion sille varattuun kenttään haluamansa teksti, joka näytetään käyttäjälle ankkurivalikossa, jota klikkaamalla päätyy oikean sisällön pariin.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on maailman ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen. OAJ:n valtakunnalliset piirit ja yhdistykset yhteensovittavat jäsenkuntansa edunvalvontaa ja järjestöasioihin liittyviä tavoitteita, tekevät esityksiä ja aloitteita sekä järjestävät kokouksia jakoulutuksia.
Saimme tehtäväksemme luoda “kotisivukone”, eli yhtenäinen sivustomalli OAJ:n kuudelle eri piiriyhdistykselle. OAJ oli juuri luopumassa Oracle Web Center Sites -pohjaisesta verkkopalvelukokonaisuudesta, joka oli aiheuttanut “paljon tuskaa”. Onneksi uudeksi alustaksi oli valittu WordPress Multisite, joka soveltuu erinomaisen skaalautuvuutensa vuoksi sekä pienempiin että suurempiin kokonaisuuksiin ja on helposti käyttöönotettavissa matalan oppimiskynnyksensä vuoksi. Multisitessa lisänä tulee vielä keskitetty käyttäjähallinta.
Erillisillä yhdistyssivustoilla on tavoitteena vastata valtakunnallisten yhdistysten jäsenten tyypillisiin palveluja koskeviin kysymyksiin mahdollisimman ymmärrettävästi tämän opetusalan roolin näkökulmasta. Keskeisiä tiedontarpeita käyttäjille ovat:
– edunvalvonnallisiin aiheisiin liittyvät uutiset ja tapahtumat
– yhdistyksen perustiedot, kuten yhteystiedot ja organisaatiotieto
– tieto yhdistyksen toiminnasta ja päätöksenteosta
– jäsenasiat, kuten jäsenedut ja jäseneksi liittyminen
Sivustojen pääpaino on ajankohtaisuudessa, eli artikkeleissa, artikkelivirroissa, blogeissa ja tapahtumissa. Myös sivuston visuaalisuus rakentuu artikkelikuvituksen kautta, jolloin erillisiä päivitettäviä pääkuvia ei sivustoilta juuri löydy. Sivustokohtaisesti voi valita sivustolle väriteeman.
Jokaisella sivustolla on nostopalsta, johon voi ylläpitäjä luoda haluamiaan sisältöpalstoja, esim. uutisnostoja, bannereita ja oikopolkulinkkejä.
Katso linkit teemalla tehtyihin sivustoihin blogistamme.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Uudistimme vuonna 2018 Rotator yrityssivuston.
Uusi sivusto on rakennettu yhdessä Rotatorin tiimin kanssa pidettyjen Service Lab -työpajojen pohjalta määriteltyjen käyttäjäprofiilien palvelemiseksi.
Tärkeimpiin toiminnallisuuksiin voidaan listata muun muassa edistynyt haku, paikalliset yhteystiedot ja huoltolistaus. Vaihtokoneet tuodaan kaupattavaksi Mascus-järjestelmästä upotuksena.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Toteutimme House of Laplandin elokuvakomissiolle Lokaatiopankki-palvelun, johon on kerätty valokuvia Lapista tarkoituksena auttaa elokuvantekijöitä löytämään kätevästi sopivia kuvausmaisemia.
Käyttäjä voi etsiä haluamiaan maisemia tai kohteita kategorioiden avulla, kuten:
– Northern Lights
– Autumn Colors
– Wilderness & Nature
– Rivers, Lakes & Whitewaters
Käyttäjä voi koostaa kuvista portfolion ja lisätä niitä moodboardille hakien näin käyttötarkoitukseen soveltuvaa kokonaisuutta. Moodboardin voi tilata sähköpostiin ja ladata koneelle, jolloin kuvia voi käyttää esimerkiksi presentaatiossa tuottajille.
Sivustolta löytyy myös paljon tietoa eri kunnista, joiden avulla kuvauspaikkoja voi löytää.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Syksyllä 2017 saimme tehtäväksemme uudistaa pohjois-savolaisen Siilinjärven kunnan auttamatta vanhentuneen sivuston WordPress-alustalle. Pesäpallopitäjänä tunnetun Siilinjärven sivusto ylläpidettiin kokonaan kunnan työntekijöiden voimin aina omista palvelimista lähtien. Toiveissa korostuivatkin kokonaispalvelut aina julkaisujärjestelmän käyttöönotosta ylläpitoon.
Projektin kokonaisuus oli uuden julkaisujärjestelmän käyttöönoton suunnittelu ja läpivienti Saas-palveluna (Software as a Service), tarvittava palvelinkapasiteetti IaaS-palveluna (Infrastructure as a Service), vaaditut integraatiot PTV-palvelutietovarantoon sekä ylläpito ja tekninen tuki.
Geniemin suunnittelu- ja palvelumuotoiluosaaminen vakuutti Siilinjärven valitsemaan Geniemin myös sivuston designin toteuttajaksi.
Sivustolla vierailijaa tervehtii sama kultainen kauris, joka kuvanveistäjä Pekka Jylhän veistämänä tervehtii myös Siilinjärvelle valtatie 5 kautta tulijoita.
Päänavigaatio on jaoteltu kuuteen eri osioon, josta pääsee seuraavalle päätasolle. Sivustolla on yhteensä yli 500 yksittäistä sivua, joten kaikkea ei suinkaan kannata sisällyttää yhteen navigaationäkymään, vaan alempiin tasoihin käyttäjä pääsee käsiksi alasivujen apuvalikosta. Yli 100 sisällöntuottajan työtaakkaa on myös ajateltu poistamalla ylimääräisiä sisältötasoja, jolloin poistuu tarve luoda sisältöä vain siksi, että sivuston rakenne sitä vaatii.
Sisällön suuri määrä vaikeuttaa helposti myös tiedon löydettävyyttä. Tätä taklaamaan on sivustolla normaalia WordPress-hakua edistyneempi Relevanssi-haku sekä sivuston ylä- että alaosassa sekä erillinen Palveluhakemisto, johon sisällöntuottajan on helppo lisätä uusia avainsanoja.
Yritys- ja yhdistyshakemisto suodattaa suuria tietomääriä nopeasti ja kevyesti hyödyntäen list.js-kirjastoa. Yrityksiä voi listata myös Tilastokeskuksen toimialalistauksen mukaan.
Sivustolle toteutettiin myös toiminnallisuus, jolla voidaan esimerkiksi hakea sivustolle tietyn koulun yhteystiedot Kansallisesta Palvelutietovarannosta.
Siilinjärven sivustouudistuksen avainsanat:
– Responsiivisuus
– Laaja sivusto (yli 500 sivua)
– Suuri käyttäjien määrä (yli 100 sisällöntuottajaa)
– Mukautetut sisältötyypit
– Räätälöity yritys- ja yhdistyshakemisto
– Palveluhakemisto Relevanssi-haun tukena
– Megamenu
– Tiedonhakutoiminto Palvelutietovarannosta (PTV-integraatio)
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Saimme ilon ja kunnian suunnitella ja toteuttaa Pohjantähdelle uuden verkkosivuston. Pohjantähti ei lähtenyt uudistukseen valmistautumattomana, vaan taustalla oli jo kattava konsultin kanssa tehty vaatimusmäärittely, sivustokartta ja lista sivuilta vaadittavista ominaisuuksista.
Tavoitteena oli luoda nykyaikainen responsiivinen sivusto, joka palvelee eri käyttäjäryhmiä sujuvasti ja joka on linjassa muun viestinnän ja palveluiden kanssa.
Liikkeelle lähdettiin suunnittelutyöpajalla, jossa keskusteltiin sivuston tavoitteista ja kohderyhmistä, luotiin käyttäjäpersoonia ja hahmoteltiin myös tärkeimpien näkymien käyttöliittymiä. Menetelmän tarkoituksena on eläytyä käyttäjän tilanteeseen ja näin ajatusmalli saadaan käännettyä asiakaslähtöiseksi. Useiden asiakastarinoiden luonnissa nähdään yhteneväisyydet tarpeissa eri käyttäjäryhmien välillä ja näitä tietoja voidaan hyödyntää suoraan käyttäjäpolkua ja käyttöliittymää suunnitellessa.
Sivustolle haluttiin kaksi eri puolta: Yksityisasiakkaille ja yritysasiakkaille tarkoitetut näkymät ja näille näkymille selkeät visuaaliset indikaattorit. Eri puolet ovat omia sisältöjään, mutta yrityspuolen sisältö on suurimmaksi osaksi duplikaattia. Tehokasta sisällönhallintaa varten loimme ominaisuuden, jonka avulla sivua tai julkaisua luodessa voidaan valita, tehdäänkö siitä yrityspuolelle kopio, vai luodaanko se täysin uniikkina. Yrityspuolen sisältö on myös huomioitu hakukonenäkökulmasta – duplikaattisisältö ei heikennä Googlen Page Rankia.
Sivuston välimuistitusratkaisut takaavat loppukäyttäjälle nopeat sivujen latausajat. Paljon esiintyvät sisältökomponentit on toteutettu omina koodiblokkeinaan, jolloin pienet kustomoinnit ja suuremmatkin rakennemuutokset saadaan toteutettua kustannustehokkaasti.
Kaikki yhteyshenkilöt ovat omia julkaisujaan, jotka on linkitetty tiettyyn konttoriin. Tämä on hyväksi havaittu tapa toteuttaa sisältöä, joka toistuu monessa paikassa ja jota voidaan lisätä, muokata tai poistaa usein. mYhteystietoihin toteutimme konttorihaun, jolloin kirjoittamalla kunnan tai postinumeron voi etsiä itseään lähimmän konttorin. Lisäksi haku löytää aina myös lähimmän täyden palvelun konttorin.
Adminin ohjeistuksiin on panostettu, jotta ylläpitäjä (joita Pohjantähdellä on useita kymmeniä) voi keskittyä käsillä olevaan tehtävään, eikä tuhlaamaan aikaa erehtymisen kautta oppimiseen.
Lopputuloksena on moderni yrityssivusto, joka toimii nopeasti ja hakukoneystävällisesti ja on ennen kaikkea helposti jatkokehitettävissä. Ja Pohjantähdessä ollaan oltu myös tyytyväisiä:
“Yhteistyö Geniemin kanssa on sujunut hienosti ja keskustelu on sujunut mutkattomasti ja täysin reaaliaikaisesti projektin omalla Slack-kanavalla. Jos mieleen tuli palaverissa unohtunut asia tai täsmennyspyyntö, sen saattoi kysyä kanavalla ja saada vastauksen parhaimmillaan välittömästi.
Erityisesti design-vaiheessa omien ajatusten konkretisointi hahmotelmista valmiiksi layout-ehdotuksiksi asti design-työpajoissa tuuletti myös omia ajatuksiamme.
Teknisen toteutuksen näkökulmasta sivusto on tuotu selkeästi nykypäivän standardeja vastaavaksi ja eri sivustotyyppien hallinta on tehty mutkattomaksi. Geniem on toteuttanut monia mobiilinäkymiä poikkeuksellisen hyvin skaalautuvasti. Responsiivisuus ei tarkoita vain sitä, että elementit lomittuvat allekkain, vaan tärkeimpiä näkymiä on myös hienosäädetty käyttötilanteen mukaan erilaisiksi mobiilissa ja tavallisella pöytäkoneella.”
– Mikael Boström, Pohjantähti
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
YH Kodit on ollut asiakkaanamme jo pitkään. Pitkäaikaisten asiakkaidemme kohdalla välillä käy niin, että tieto Geniemin kehityksestä koodifirmasta suunnittelulähtöiseksi softataloksi on viuhunut ohi korvien ja YH Kodit olivat autuaan tietämättömiä, että Geniemillä on talon sisällä nykyään kokonainen tiimi suunnittelijoita. Oli hienoa, kun pystyimme yllättämään positiivisesti ja tarjoamaan aiempaa monipuolisempaa palvelua.
Käytännössä suunnittelija sai täysin vapaat kädet ja hyvä niin – silloin saadaankin paras tulos aikaiseksi, kun suunnittelun alkuvaiheessa ei aseteta turhia rajoituksia.
Kun sivupohjat alkoivat muotoutua, lisääntyi tarve puolin ja toisin kysellä kysymyksiä ja miettiä konkreettisia ratkaisuja. Pidimmekin kuukausittain yhteisen palaverin, jossa käytiin läpi sivupohja-layoutien edistymistä ja suunnitelman paljastamia lisätarpeita. Samalla keskusteltiin yhdessä sisältöjen uudistamisen tarpeista, ja siitä miten saadaan sisällöt palvelemaan parhaiten käyttäjää ja sivusto palvelemaan sisältöjä.
Sivujen suunnittelussa pyrittiin siihen, että elementit ovat monikäyttöisiä ja mahdollistavat tyylin ja toimintojen jatkokehityksen. Sivut luodaan seitsemällä eri komponentilla ja niitä voi asetella yhteen tai kahteen palstaan vapaavalintaisesti.
Yhteystiedoille tehtiin oma sivutyyli. Yhteystietoja voi syöttää WordPressiin tiimeittäin, jolloin käyttäjäkin löytää helpommin etsimänsä tiimeille luotavien ankkurilinkkien avulla. YH Kodeilla on käytössään laadukkaita ja hienosti onnistuneita kuvia, joita kelpaa esitellä isomminkin.
Usein kysytyissä kysymyksissä voi sisältöä jakaa teemoihin, jolloin käyttäjä löytää itseään koskevat vastaukset helpommin.
Tutustu sivustoon!
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Viestinnällinen sivusto höystettynä varainhankinnalla. Yksi teema, kolme sivustoa. Sivustoille tehtiin omina sisältötyyppeinään ajankohtaiset, tarinat, tapahtumakalenteri ja yhteystiedot perus tekstikuvasisällön lisäksi. Suurena erillisenä kokonaisuutena toteutettiin varainhankinta jatkuville lahjoituksille ja kertalahjoituksille. Varainhankinta sisältää integraation Checkout-maksupalveluun.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Olympiakomitea halusi kokonaan uuden ilmeen, joka olisi raikas ja yhtenäinen kokonaisuus. Design sivustolle tuli ulkopuoliselta viestintätoimistolta ja me teimme teknisen toteutuksen. Sivuston sisällöt kävivät samalla läpi muodonmuutoksen.
Miksi WordPress?
Valinta WordPressiin siirtymisestä tuli tarpeesta miellyttävämpään ja yhdenmukaisempaan sisällönhallintaan. WordPressillä pystytään vaivattomasti ohjailemaan sisältöjä samaan muottiin. Lähtökohtaisesti jo käyttäjätasoilla pystytään hallitsemaan, mitä kukakin pääsee muokkaamaan/lisäämään/poistamaan. Käyttäjätasojen WP-hallinnan sisältöjen hallinnan rajaamisen pointti ei ole pelkästään estää sisällönsyöttäjän virheitä, vaan myös luoda parempi käyttökokemus. WP-hallinnassa on helpompi toimia, kun käyttäjälle ei näytetä hänelle tarpeettomia sisältöä/toimintoja.
Multisite palvelemaan sisarsivustotarpeita
Olympikomitean sivusto on WordPress Multisite Network -toteutus, joten sivuston teemasta voidaan tehdä sisarsivustoja. Rakenteet noudattelevat silloin samaa kaavaa, mutta sivustoille voidaan tehdä hieman personointia esimerkiksi väreillä ja käyttämällä sivupohjia hieman eri lailla, kulloiseenkin tapaukseen sopivalla tavalla. Tästä esimerkkinä sivustot:
paralympia.fi
kihu.fi
sm-viikko.fi
Sivuston ominaisuudet
Sivusto on ominaisuuksiltaan monipuolinen viestintätarkoituksiin. Etusivulla esitellään sivuston alikokonaisuudet lyhyesti ja selkeällä tavalla. Etusivulta tarjotaan myös oikopolkuja käyttäjälle sisältöjen ääreen. Jokaiselle sivuston alikokonaisuudella (Lasten liike, Huippu-urheilu, Aktiivinen arki, Seuratoiminta, Olympiakomitea) on oma väriteema ja laskeutumissivulle voidaan tehdä omanlaisensa nostot – näin alikokonaisuuksilla on selkeästi oma henki, vaikka rakenne on täysin sama.
Juuri alikokonaisuudet määrittelivät vahvasti sivuston tarpeita: uutiset, materiaalipankki, tapahtumat ja yhteystiedot ovat kaikki filtteröitävissä ko. kokonaisuuksien mukaan. Jokaisella alikokonaisuudella on myös omat fiidit edellämainituista sisällöistä.
Sivuston haku on ennakoiva. Hakutuloksille ilmoitetaan myös tyyppi (uutinen, yhteystieto, sivu) ja tuloksia voidaan myös rajata yllämainittujen alikokonaisuuksien mukaan.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Monikielisyyttä ja eri haut
Sivusto on käännetty kolmelle kielelle ja sinne tuotiin vanhalta sivustolta runsaasti materiaaleja. Tuotavat materiaalit olivat monikielisinä ja ne tuotiin uudelle sivustolle kielitietoineen päivineen kompleksisella kertaimportilla.
Hakutoiminnot ovat myös kattavat. Sivusto sisältää neljä erillistä hakua: päähaku, julkaisuhaku, tapahtumahaku ja ajankohtaisten haku. Julkaisujen ja tapahtumien yhteydessä käytetään vahvasti asiasanoja, joita käyttäjä voi myös käyttää hakemiseen. Näin laajoja sisältöjä voidaan ryhmittää sekä sisällönsyöttäjän että loppukäyttäjän käyttöä helpottamaan. Relevanssi-lisäosalla toteutettu haku mahdollistaa myös hakutulosten räätälöidyn painottamisen.
Monipuoliset sisäiset relaatiot
Sivuston sisäiseen logiikkaan tehtiin paljon relaatioita, jolloin voidaan automaattisesti ja monipuolisesti tehdä listauksia ja ristiinlinkityksiä eri sisältötyyppien yhteyteen. Esimerkiksi henkilön esittelyyn voidaan listata kaikki kirjoitukset, joihin hänet on merkattu kirjoittajaksi; voidaan myös tehdä suositteluja tietyn kirjoituksen yhteyteen; voidaan listata tutkimusohjelmaan liittyvät viimeisimmät julkaisut ja liittyvät tapahtumat jne.
Virta-julkaisutietopalvelu
WordPressiin syötetyistä julkaisutiedoista generoidaan kerran yössä XML-tiedosto, joka lähetetään kansalliseen Virta-julkaisutietopalveluun. Tätä varten WordPressin Julkaisut-sisältötyypille tehtiin viitisenkymmentä Custom Fieldiä.
Visuaalinen ja toiminnallinen aikajanakarkki
Eräs mielenkiintoinen ja aika hauskakin tapa esittää tietoa löytyy. Tietopaketissa tietty asiakokonaisuus voidaan näyttää aikajanalla, jossa näkyy tapahtumat ja liittyvät materiaalit. Sisällönsyöttäjä voi valita minkälaisia sisältöjä aikajanalla näytetään. Aikajana toimii erittäin mukavasti myös puhelimen näytöllä!
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Teimme Seinäjoen Ammattikorkeakoulun sivustouudistuksen joka julkaistiin kesällä 2017. Toteutuksen keskeinen tavoite oli tehdä sisällönsyötöstä mahdollisimman joustavaa, mutta samalla pakottaa sisällöt yhtenäiseen kehykseen.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu halusi uudistaa sivustonsa käyttämään uudempaa tekniikkaa ja päätyivät toteuttamaan projektin WordPressillä Geniemin kanssa. Samalla sivuston sisältöä haluttiin järkevöittää sekä käyttäjän kannalta että sivuston ylläpitäjien näkökulmasta.
Suunnittelu ja toteutusvaiheessa oli vaatimuksena, että samoja sisältöelementtejä tullaan hyödyntämään SeAMK:n kirjaston sivuilla, sekä myöhemmin julkaistavissa projektisivuissa.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Tampereen Messut Oy tarvitsi kustannustehokkaasti monistettavan sivustokokonaisuuden vastaamaan tarpeeseen saada pystytettyä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettäville messuille tyylikkäitä, nopeata ja responsiivisia sivuja helposti ja nopeasti.
Geniem on vastannut kokonaisuudesta aina konseptoinnista ja ulkoasun suunnittelusta toteutukseen saakka. Toteutus tehtiin WordPress MultiSite Network -ratkaisun pohjalta, jolloin uusia tapahtumia varten on voitu monistaa kertaalleen luotu teema omaksi sivustokseen, ja sille on kuitenkin saatu sisällönhallinnan kautta luotua oma, yksilöllinen ilmeensä. Esimerkkejä sivustoihin jutun lopussa.
Tapahtumat ja messut helposti lähestyttäviksi
Palvelukokonaisuus palvelee siis niin Tampereen Messut Oy:tä tarjoten helpon ja nopean tavan tuottaa tyylikästä sisältöä messuihin liittyen, että loppuasiakkaita heidän saadessaan ladattua nopeasti kaiken messuihin osallistuvan tiedon päätelaitteisiinsa. Koska messut tarjoavat monipuolista sisältöä, tarvitsee sisällön olla myös helposti löydettävissä: Tätä varten sivuille toteutettiin “kävijälle” -osio, josta sivuston loppukäyttäjä pääsee katsomaan näytteilleasettajia osastoineen, messujen ohjelmaa sekä erilaisia messuihin liittyviä tuotteita ja palveluita.
Esimerkkejä Tampereen Messut Oy:n sivustoista:
https://www.supermessut.fi
https://www.asta.fi
https://www.viretampere.fi
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tamtron on kansainvälinen vaakojen ja punnitustiedon hallintajärjestelmien valmistaja. Geniem toteutti sivuston teknisen suunnittelun ja toteutuksen räätälöitynä WordPress-toimituksena mainostoimiston luoman ulkoasusuunnitelman pohjalta. Geniemin designerin käsialaa on myös sivuston responsiivinen ilme.
Palvelun keskiössä on asiakkaan tarjoamat tuotteet ja palvelut, joiden osalta toteutettiin mahdollisuus suodattaa tuotteita kahdella eri tasolla. Monikansallisena yrityksenä Tamtron Group tarjoaa sisältöään kahdellatoista kielellä ja yli kahdellakymmenellä erilaisella domain-nimellä. Maakohtaiset domainit ohjataan automaattisesti maakohtaiselle, kielistetylle sivulle, kun taas yleiset domainit (https://www.tamtrongroup.com) osalta tunnistetaan kieli ja viedään kieliversioidulle sivulle, mikäli sellainen on olemassa.
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Lahti Aqua halusi tarjota asiakkailleen Suomen parhaan vesilaitoksen digitaalisen palvelun. Tavoitteina oli raikas, erottuva ilme ja helposti lähestyttävä, responsiivinen palvelu. Uskallamme väittää, että tavoite toteutui.
Suunnittelu käynnistyi Design Studiolla. Design Studiossa asiakkaan edustajat ja suunnittelijamme konseptoivat palvelua yhdessä ja tuottivat ideoita palvelun toiminnoista. Luonnosten pohjalta toteutettiin palvelun prototyyppi, joka toimi tärkeimpänä kommunikaatiovälineenä asiakkaan ja kehitystiimin välillä palvelukehityksen edetessä.
Lahti Aquan sivusto viestii kohderyhmilleen toiminnastaan selkeästi ja visuaalisesti, ja sen kautta asiakas pääsee tekemään helposti tärkeimpiä vedenkäyttöön liittyviä ilmoituksia, esimerkiksi muuttoilmoituksen ja vesimittarilukeman ilmoituksen.
Geniem vastasi sivuston palvelumuotoilusta, visuaalisesta suunnittelusta, sekä teknisestä toteutuksesta.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.