Reka.fi-verkkosivustouudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Reka.fi-verkkosivustouudistuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin

Geniem Oy toteutti suurimman suomalaisomisteisen kaapelivalmistaja Reka Kaapeli Oy:n verkkosivustouudistuksen, jonka myötä uusi reka.fi on kansainväliset mitat täyttävä verkkopalvelu. Geniem vastasi projektin kokonaistoimituksesta, joka sisälsi verkkopalvelun konseptoinnin, käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen suunnittelun, sivuston teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen sekä uudistetun sivuston ylläpidon. Uusi reka.fi-verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2021.

Verkkosivustouudistuksen lähtökohta ja tavoitteet

Uudistuksen lähtökohtina olivat:
– verkkovierailijoiden käyttökokemuksen parantaminen ja sitouttaminen
– ylläpitäjien ja sisällönhallinnan käyttökokemuksen parantaminen
– tekninen toimintavarmuus
– parempi hakukoneoptimointi ja -näkyvyys

”Vanha sivustomme alkoi olla elinkaarensa päässä ja se oli rakennettu Drupal-julkaisujärjestelmään alustalle, jonka tuki oli pian loppumassa. Olimme myös ottaneet käyttöön uuden tuotehallintajärjestelmän, josta halusimme tuotetietojen tulevan verkkosivuillemme. Vanhojen sivujen ylläpidossa oli myös haasteita, mm. sivupohjat ja toiminnallisuudet eivät vastanneet enää muuttuviin tarpeisiimme. Oli siis luonnollinen hetki aloittaa verkkosivustouudistus ja samalla freesata ulkoasua.”, kuvaa Reka Kaapeli Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sanna Jaakkola verkkosivustouudistuksen lähtötilannetta.

Rekan verkkosivustouudistuksen tavoitteet:
– toteuttaa uudelle reka.fi-sivustolle erinomainen, “googlemainen” hakutoiminto
– hallita kaikkia Rekan domaineja (6 kpl) yhdestä käyttöliittymästä
luoda modulaariset sivupohjat, jotka ovat Rekan itsensä muokattavissa
– toteuttaa hakukoneoptimoitu verkkosivusto
– luoda yksinkertaisempi sivuston rakenne ja lyhyemmät asiakaspolut
raikastaa sivuston graafinen ilme

“Projektin tavoitteena oli rakentaa kaikkia kohderyhmiämme palveleva helppokäyttöinen sivusto, jossa kaikki domainimme ovat hallittavissa yhdestä käyttöliittymästä. Halusimme myös yksinkertaistaa sivuston rakennetta, jotta asiakkaat pääsisivät kiinni esim. tuotetietoihin lyhyemmällä polulla.

Samalla halusimme parantaa sivupohjien muokattavuutta sekä raikastusta sivuston graafiselle ilmeelle.”, kertoo Sanna Jaakkola.

Miksi Reka valitsi WordPressin Drupalin sijaan?

Reka halusi vaihtaa julkaisujärjestelmää yksinkertaisesti siitä syystä, että vaihtaessa julkaisujärjestelmää Drupalista WordPressiin toteutui ylläpitäjien ja sisällönhallinnan käyttökokemuksen parantuminen: WordPressillä toteutetut modulaariset sivupohjat ovat uudella reka.fi-sivustolla helposti muokattavissa. Lisäksi vanhan Drupal-julkaisujärjestelmän tekninen käyttöikä oli tullut tiensä päähän ja sopimuskausi oli päättymässä. Geniemin toteuttama WordPress-verkkosivusto on myös tekniseltä toimintavarmuudeltaan parempi.

Rekalle toteutetut integraatiot ja tärkeimmät toiminnallisuudet

Geniem toteutti reka.fi-verkkosivuston WordPressin multisite -ratkaisuna siten, että asiakkaan kaikki sivustot ovat hallittavissa saman hallintakäyttöliittymän kautta. Geniem suunnitteli uuden sivuston käyttöliittymän siten, että sen keskiössä on tuotetietojen haku ja että sivuston rakenne vastaa aiempaa paremmin Reka Kaapelin asiakkaiden tarpeisiin: tuotetiedot löytyvät sivulta helposti ja asiakaspolut ovat lyhyet.

Geniem teki myös migraation määritellyille vanhan Drupal-sivuston sisällöille – monikielisiä ja useissa eri domaineissa ja kieliversioissa julkaistuja uutis- ja referenssisisältöjä siirrettiin vanhalta sivustolta uudelle WordPress-verkkosivustolle. Lisäksi Geniem suunnitteli ja toteutti sivuston hallintakäyttöliittymän käyttäjäystävälliseksi ja rakenteeltaan modulaariseksi, mikä mahdollistaa rikkaan sisällön tuottamisen mahdollisimman joustavasti uudelle reka.fi-verkkosivustolle.

Reka.fi-verkkosivustolle iso integraatio Adeona PIM -tuotejärjestelmään

Reka toimittaa kaapeliratkaisuja uusiutuvaan energiantuotantoon, verkonrakennukseen, teollisuuteen sekä asuin- ja toimistorakentamiseen. Rekan asiakkaat ovat hyvin spesifi kohderyhmä ja uudistettu reka.fi-verkkosivusto toimii yrityksen tuotteiden showroomina: verkkosivustolla ei ole verkkokauppaa eli sivuilta ei voi suoraan ostaa tuotteita, mutta niitä voi siellä katsoa ja selailla. Sivustolta voi myös ladata datalehti-pdf:n.

Keskiössä uudella reka.fi-verkkosivustolla on Adeona PIM -tuotejärjestelmä, jossa on kaikki tuotetieto Rekan tuotteista ja joita asiakas voi erilaisilla suodattimilla hakea sivustolta. Geniem rakensi integraation reka.fi-sivuston ja Adeona PIM:in rajapinnan (REST API) välille tuotedatan automatisoitua päivittämistä varten. Geniemin toteuttama integraatio poistaa tarpeen ylläpitää valtavaa tuotedataa kahdessa eri paikassa. Integraatiossa Geniem toteutti sivustolle importerin, joka tuo kerran päivässä tuotetiedot Adeona PIM:stä verkkosivustolle.

“Geniem valikoitui verkkosivustouudistuksen toteuttajaksi syystä, että vastasitte jo tarjouspyyntövaiheessa selkeästi tarpeisiimme ja integraatio-osaamisenne sekä kokemus isoista sivustokokonaisuuksista vakuutti. Jo ensitapaamisesta meille välittyi myös Geniemin hyvä henki ja tekemisen meininki.”

Sanna Jaakkola, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Reka Kaapeli Oy

Hakukoneeksi Geniemin RediPress

Geniem speksasi uudistetulle reka.fi-verkkosivustolle hakutoiminnallisuuden tarkasti asiakkaan kanssa siten, että sen dynaamisesti päivittyvät työkalut (suodattimet ja muut valinnat), rakentuvat jatkuvasti päivittyvän tuotedatan päälle. Uuden verkkopalvelun keskiössä on edistyksellinen hakutoiminto, jonka teknisenä hakumoottorina jyllää Geniemin toteuttama RediPress-hakukoneen RediSearch.

Integraatio Vine CRM:ään

Uudelle reka.fi-verkkosivustolle toteutettiin integraatio Rekan Vine CRM -järjestelmään, jossa ylläpidetään esimerkiksi reka.fi:n chat-botteja ja evästeitä/evästeilmoituksia sekä toteutetaan markkinoinnin automaatio.

Kieliversiot Reka.fi-WordPress -verkkosivustolle Polylang-lisäosalla

Reka.fi:ssä on useita kieliversioita. Suomen lisäksi sivustolla on viisi muuta kieliversiota: englanti, ruotsi, tanska, venäjä ja norja. Kieliversiot toteutettiin Polylang-monikielisyys -lisäosalla.

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Turvaopas.fi

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Palvelu taloyhtiöiden turvallisuuden parantamiseen Turvaopas.fi on innovatiivinen verkkopalvelu, joka on suunniteltu erityisesti taloyhtiöiden turvallisuuden parantamiseen. Vilkas muuttoliike ja uudet trendit, kuten Airbnb, on tullut jäädäkseen samalla kun vuokra-asumisen suosio kasvaa. Taloyhtiölle tämä tuo haasteita myös turvallisuuden näkökulmasta. Turvaopas tarjoaa ajantasaisen tiedon kaikille taloyhtiön asukkaille sekä heidän vieraille taloyhtiön turvaohjeista, sekä asukkaan omista velvollisuuksista. Palvelu tarjoaa […] Lue lisää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021. Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän […] Lue lisää

FC Inter Turku – verkkosivustokokonaisuuden uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Lähtötilanne ja tavoitteet projektille FC Inter, yksi Veikkausliigan perinteikkäimmistä ja menestyneimmistä seuroista, pyysi G-Worksilta apua verkkosivustonsa uudistamiseksi. Heidän tavoitteensa oli päivittää sivusto, joka ei enää vastannut seuran tarpeita eikä strategiaa. Sivuston kehittämiskohteina olivat visuaalisuus, teknologia sekä sisältörakenne ja sisällön esitystapa. Pelistrategia suunnittelutyön pohjaksi Projektin alkaessa oli ensisijaisen tärkeää luoda tarkka pelistrategia. Workshopissa G-Works ja FC […] Lue lisää

Suomen Kansallisooppera ja -baletin uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto kuluttajille

Suomen Kansallisooppera ja -baletti on lukeutunut jo vuosia teknologian ja taiteen yhdistämisen edelläkävijöihin. Tuore verkkopalvelu-uudistus luo tälle jatkumoa. Baletti-ilta kotisohvalla? Miksei. Uudistimme Suomen Kansallisoopperan ja -baletin verkkopalvelun, jonka lippukauppa, Stage24-suoratoistopalvelu ja runsaat sisällöt muodostavat nyt tulevaisuuteen katsovan digitaalisen kokonaisuuden. WordPress-pohjaisen oopperabaletti.fi-palvelun ylläpito on entistä helpompaa, ja käyttäjäkokemus parasta mitä kulttuurinnälkäinen voi toivoa. Case pähkinänkuoressa: • […] Lue lisää

Kaksplus.fi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Hion teki uudistetun Kaksplus.fi-sivuston teknisen toteutuksen Vuonna 1969 perustettu Kaksplus on Suomen vanhin vanhemmuuteen keskittynyt media. Brändillä on pitkä historia printissä ja jo yli 20 vuotta takana myös verkossa. Nykyään Kaksplus on olemassa vain digitaalisessa muodossa. Kaksplus.fi on kehittynyt vertaistukea vanhemmille tarjoavasta keskustelufoorumista, ja sittemmin myös Suomen ensimmäisestä perheblogiportaalista, mediaksi, joka tarjoaa tänä päivänä laadukasta […] Lue lisää

Kuluttajaliiton verkkosivusto

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet. Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen lukijoista.

  • 1100+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.


    Kaikki artikkelit

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.


    Tilaa uutiskirje

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun