Reka.fi-verkkosivustouudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Reka.fi-verkkosivustouudistuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin

Geniem Oy toteutti suurimman suomalaisomisteisen kaapelivalmistaja Reka Kaapeli Oy:n verkkosivustouudistuksen, jonka myötä uusi reka.fi on kansainväliset mitat täyttävä verkkopalvelu. Geniem vastasi projektin kokonaistoimituksesta, joka sisälsi verkkopalvelun konseptoinnin, käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen suunnittelun, sivuston teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen sekä uudistetun sivuston ylläpidon. Uusi reka.fi-verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2021.

Verkkosivustouudistuksen lähtökohta ja tavoitteet

Uudistuksen lähtökohtina olivat:
– verkkovierailijoiden käyttökokemuksen parantaminen ja sitouttaminen
– ylläpitäjien ja sisällönhallinnan käyttökokemuksen parantaminen
– tekninen toimintavarmuus
– parempi hakukoneoptimointi ja -näkyvyys

”Vanha sivustomme alkoi olla elinkaarensa päässä ja se oli rakennettu Drupal-julkaisujärjestelmään alustalle, jonka tuki oli pian loppumassa. Olimme myös ottaneet käyttöön uuden tuotehallintajärjestelmän, josta halusimme tuotetietojen tulevan verkkosivuillemme. Vanhojen sivujen ylläpidossa oli myös haasteita, mm. sivupohjat ja toiminnallisuudet eivät vastanneet enää muuttuviin tarpeisiimme. Oli siis luonnollinen hetki aloittaa verkkosivustouudistus ja samalla freesata ulkoasua.”, kuvaa Reka Kaapeli Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sanna Jaakkola verkkosivustouudistuksen lähtötilannetta.

Rekan verkkosivustouudistuksen tavoitteet:
– toteuttaa uudelle reka.fi-sivustolle erinomainen, “googlemainen” hakutoiminto
– hallita kaikkia Rekan domaineja (6 kpl) yhdestä käyttöliittymästä
luoda modulaariset sivupohjat, jotka ovat Rekan itsensä muokattavissa
– toteuttaa hakukoneoptimoitu verkkosivusto
– luoda yksinkertaisempi sivuston rakenne ja lyhyemmät asiakaspolut
raikastaa sivuston graafinen ilme

“Projektin tavoitteena oli rakentaa kaikkia kohderyhmiämme palveleva helppokäyttöinen sivusto, jossa kaikki domainimme ovat hallittavissa yhdestä käyttöliittymästä. Halusimme myös yksinkertaistaa sivuston rakennetta, jotta asiakkaat pääsisivät kiinni esim. tuotetietoihin lyhyemmällä polulla.

Samalla halusimme parantaa sivupohjien muokattavuutta sekä raikastusta sivuston graafiselle ilmeelle.”, kertoo Sanna Jaakkola.

Miksi Reka valitsi WordPressin Drupalin sijaan?

Reka halusi vaihtaa julkaisujärjestelmää yksinkertaisesti siitä syystä, että vaihtaessa julkaisujärjestelmää Drupalista WordPressiin toteutui ylläpitäjien ja sisällönhallinnan käyttökokemuksen parantuminen: WordPressillä toteutetut modulaariset sivupohjat ovat uudella reka.fi-sivustolla helposti muokattavissa. Lisäksi vanhan Drupal-julkaisujärjestelmän tekninen käyttöikä oli tullut tiensä päähän ja sopimuskausi oli päättymässä. Geniemin toteuttama WordPress-verkkosivusto on myös tekniseltä toimintavarmuudeltaan parempi.

Rekalle toteutetut integraatiot ja tärkeimmät toiminnallisuudet

Geniem toteutti reka.fi-verkkosivuston WordPressin multisite -ratkaisuna siten, että asiakkaan kaikki sivustot ovat hallittavissa saman hallintakäyttöliittymän kautta. Geniem suunnitteli uuden sivuston käyttöliittymän siten, että sen keskiössä on tuotetietojen haku ja että sivuston rakenne vastaa aiempaa paremmin Reka Kaapelin asiakkaiden tarpeisiin: tuotetiedot löytyvät sivulta helposti ja asiakaspolut ovat lyhyet.

Geniem teki myös migraation määritellyille vanhan Drupal-sivuston sisällöille – monikielisiä ja useissa eri domaineissa ja kieliversioissa julkaistuja uutis- ja referenssisisältöjä siirrettiin vanhalta sivustolta uudelle WordPress-verkkosivustolle. Lisäksi Geniem suunnitteli ja toteutti sivuston hallintakäyttöliittymän käyttäjäystävälliseksi ja rakenteeltaan modulaariseksi, mikä mahdollistaa rikkaan sisällön tuottamisen mahdollisimman joustavasti uudelle reka.fi-verkkosivustolle.

Reka.fi-verkkosivustolle iso integraatio Adeona PIM -tuotejärjestelmään

Reka toimittaa kaapeliratkaisuja uusiutuvaan energiantuotantoon, verkonrakennukseen, teollisuuteen sekä asuin- ja toimistorakentamiseen. Rekan asiakkaat ovat hyvin spesifi kohderyhmä ja uudistettu reka.fi-verkkosivusto toimii yrityksen tuotteiden showroomina: verkkosivustolla ei ole verkkokauppaa eli sivuilta ei voi suoraan ostaa tuotteita, mutta niitä voi siellä katsoa ja selailla. Sivustolta voi myös ladata datalehti-pdf:n.

Keskiössä uudella reka.fi-verkkosivustolla on Adeona PIM -tuotejärjestelmä, jossa on kaikki tuotetieto Rekan tuotteista ja joita asiakas voi erilaisilla suodattimilla hakea sivustolta. Geniem rakensi integraation reka.fi-sivuston ja Adeona PIM:in rajapinnan (REST API) välille tuotedatan automatisoitua päivittämistä varten. Geniemin toteuttama integraatio poistaa tarpeen ylläpitää valtavaa tuotedataa kahdessa eri paikassa. Integraatiossa Geniem toteutti sivustolle importerin, joka tuo kerran päivässä tuotetiedot Adeona PIM:stä verkkosivustolle.

“Geniem valikoitui verkkosivustouudistuksen toteuttajaksi syystä, että vastasitte jo tarjouspyyntövaiheessa selkeästi tarpeisiimme ja integraatio-osaamisenne sekä kokemus isoista sivustokokonaisuuksista vakuutti. Jo ensitapaamisesta meille välittyi myös Geniemin hyvä henki ja tekemisen meininki.”

Sanna Jaakkola, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Reka Kaapeli Oy

Hakukoneeksi Geniemin RediPress

Geniem speksasi uudistetulle reka.fi-verkkosivustolle hakutoiminnallisuuden tarkasti asiakkaan kanssa siten, että sen dynaamisesti päivittyvät työkalut (suodattimet ja muut valinnat), rakentuvat jatkuvasti päivittyvän tuotedatan päälle. Uuden verkkopalvelun keskiössä on edistyksellinen hakutoiminto, jonka teknisenä hakumoottorina jyllää Geniemin toteuttama RediPress-hakukoneen RediSearch.

Integraatio Vine CRM:ään

Uudelle reka.fi-verkkosivustolle toteutettiin integraatio Rekan Vine CRM -järjestelmään, jossa ylläpidetään esimerkiksi reka.fi:n chat-botteja ja evästeitä/evästeilmoituksia sekä toteutetaan markkinoinnin automaatio.

Kieliversiot Reka.fi-WordPress -verkkosivustolle Polylang-lisäosalla

Reka.fi:ssä on useita kieliversioita. Suomen lisäksi sivustolla on viisi muuta kieliversiota: englanti, ruotsi, tanska, venäjä ja norja. Kieliversiot toteutettiin Polylang-monikielisyys -lisäosalla.

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Business Tampereen yritystietopalvelu -verkkosovellus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu

Taustaa: Business Tampere on tarjonnut sidosryhmilleen työkalun alueen yritystietojen analysointiin. Työkalu oli hidas  käyttää ja sen toiminnassa oli ongelmia. Uudistus: Business Tampereelle oli tärkeää lähteä toteuttamaan palvelua avoimella lähdekoodilla. Julkisena toimijana se haluaa, että voi vapaasti levittää sitä muille toimijoille, jotka voivat halutessaan ottaa palvelun käyttöön sekä kehittää ja rikastaa sitä edelleen. Toimintamalli sopi Geniemille […] Lue lisää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021. Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän […] Lue lisää

720.io

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

720° on suomalainen yritys, joka tarjoaa SaaS-palvelua integroituna kiinteistön laitteistoon, kuten mittauslaitteisiin ja antureihin. Ratkaisun perustana on pääasiassa ohjelmisto ja sen analytiikkamoduuli, mutta yritys tarjoaa myös laitteistoasennuksia ja integraatioita. 720°:n tavoitteena on tuoda älykkäitä, tietoja kerääviä ratkaisuja rakennusten ja kiinteistöjen hallintaan, sekä parantaa energiatehokkuutta ja käyttäjäkokemusta. Haaste Brändiuudistuksen myötä 720° halusi päivittää ilmeensä. Koska 720.io-verkkosivua […] Lue lisää

Sylva ry:n uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Sylva ry:n uusi verkkopalvelu on juuri julkaistu (09/2021) ja sillä Sylva tähtää saavutettavaan ja monipuoliseen verkkopalveluun täyttäen useiden eri kohderyhmien tarpeet. Meillä oli kunnia aloittaa Sylvan verkkopalvelun uudistusprojektia toden teolla alkuvuodesta 2021. Projektissa suunniteltiin ja toteutettiin verkkopalvelu, joka ennen kaikkea palvelee paremmin muun muassa seuraavia kohderyhmiä: – lapsiperheet – nuoret – nuoret aikuiset – vapaaehtoiset […] Lue lisää

Wise Professionals

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Neljä verkkosivustoa, kolme kohderyhmää, 3520 post-it-lappua ja yksi tyytyväinen asiakas Kuinka rakennetaan verkkosivustot useista yrityksistä koostuvalle yritykselle? Tekemällä kompromisseja? Ei todellakaan, vaan saamalla jokainen brändi kukkimaan saman kukoistavan sateenvarjon alla. Miksi me rakastamme tätä asiakasta Tiesimme, että Wise Professionals haastaa rekrytointialan käytäntöjä testaamalla uusia tapoja luoda ja toimittaa palveluita. Meillä oli yhteistyömme alusta alkaen kädet […] Lue lisää

Tukiliiton sivustouudistus ja verkkokauppa

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kun Tukiliiton kanssa lähdettiin uudistamaan sivustoa vuonna 2017, oli lähtökohtana yhdistää viisi sivustoa, tiivistää sisältöjä ja jaotella sisällöt helposti saavutettaviksi kokonaisuuksiksi. Koska sivuston yhtenä pääkohderyhmänä on vammaiset, oli saavutettavuus/esteettömyys kaiken kaikkiaan keskeinen tavoite sivustoa suunnitellessa ja kehitettäessä. Tukiliitto on valtakunnallinen toimija, jonka jäseniä ovat paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset yhdistykset. Kun Tukiliiton kanssa lähdettiin uudistamaan sivustoa, […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun